Pražská autobusová linka 172
V provozu: celotýdenně
Charakter trasy: klasická
Typ autobusu: standardní (všední dny), midibusy (víkendy)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 2 (Smíchovské nádraží, Na Hvězdárně)
Přestup na metro: B
Doba jízdy: 16 min
Délka linky: 6 km
Zastávky:
SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ (B) (S) – Lihovar – Malá Chuchle (×) – Starolázeňská (×) – Kazínská (T) – Škola Velká Chuchle (×) – Velká Chuchle – Starochuchelská (×) – Novochuchelská (×) – Mrkosova (×) – NA HVĚZDÁRNĚ
Historie:
S linkou 172 jsme se mohli setkat už v roce 1932, kdy začala spojovat centrum Prahy se závodištěm v Chuchli. Tehdy byla ale označená jako linka S. Její vývoj byl poměrně bohatý a zrušení této linky nastalo až v roce 2011, v trase Smíchovské nádraží – Malá Chuchle – Velká Chuchle – Závodiště Chuchle – Nádraží Radotín – Sídliště Radotín.
My se ovšem budeme zabývat současnou 172, která má s tou původní společnou Velkou Chuchli, její význam je ale jiný. Námi zmiňovaná linka 172 je zavedena 4. března 2013 v trase Závodiště Chuchle – Velká Chuchle – Na Hvězdárně. Právě tato linka zajistila obsluhu veřejnou dopravou do nově budované oblasti Na Hvězdárně, která se dodnes stále rozvíjí a ne vše je ještě postaveno.
Linka tak spojuje tuto lokalitu s železniční zastávkou ve Velké Chuchli (aut. zastávka Závodiště Chuchle), kde navazuje na vlaky linky S7 ve směru do a z centra Prahy. Nová midibusová linka výrazně usnadnila cesty pomocí veřejné dopravy lidem z nové zástavby ve Velké Chuchli a díky návaznosti na vlaky umožnila spojení s centrem Prahy přibližně do 30 minut.
linka 172 sjíždí z Hvězdárny (foto: MCH)
Po jejím spuštění následovalo celkem troje posílení. Nejdříve byl v září 2013 zaveden víkendový provoz (tj. provoz CT byl od 4 do 20 hodin), v roce 2015 došlo k rozšíření večerního provozu do 22 hodin a počátkem roku 2016 se stala z linky 172 linka z celotýdenním provozem (od 4 do půlnoci). S ohledem na špatnou průjezdnost u železničního přejezdu ve Velké Chuchli bylo 5. ledna 2016 dočasně zrušeno zajíždění linky 244 do Velké Chuchle. V ranní a odpolední špičce a poté i o dopoledne (od 11. 1.) byl provoz linky 172 v trase Závodiště Chuchle – Velká Chuchle zkrácen na polovinu, jako náhrada za linku 244.
Tento stav vydržel do 1. května roku 2016, kdy bylo trvale zrušeno zajíždění 244 do Velké Chuchle a linka 172 byla odkloněna do trasy Na Hvězdárně – Velká Chuchle – Malá Chuchle – Smíchovské nádraží. Interval do oblasti Na Hvězdárně byl omezen v odpolední špičce z 30 na 60 minut a zrušen byl večerní provoz po 20. hodině. V trase Smíchovské nádraží – Velká Chuchle je v provozu v PD 30/60/30/60 a v SN v int. 60 minut. Od 1. září 2018 byly spoje doposud ukončené ve Velké Chuchli prodlouženy až do zastávky Na Hvězdárně.
linka 172 mířící vstříc zastávce Radotínská (foto: JP)
30 |
Staré jízdní řády:
Zajímavosti na trase:
- Závodiště Chuchle – PP nad závodištěm
- Velká Chuchle – východiště po žluté a zelené do Radotínsko-chuchelského háje
pohled na Chuchelský háj od obratiště Na Hvězdárně (foto: MCH)
Fotografie z linky:
Video z linky:
linka 172 v trase Na Hvězdárně – Závodiště Chuchle (video:Dušan Kováčik)
Zveřejněno: 27. 5. 2013
Aktualizováno: 5. 9. 2016
Autor: Martin Chour
Zdroj: dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, ropid.cz
Chtělo by to sloučení s Radotínskou linkou č. 245 a tím tak zavedení spojení mezi Nádražími ve Velké Chuchli a Radotíně přes nové vilové čtvrti v Radotíně a Velké Chuchli – Na hvězdárně po 15 min.
Problémy jsou také prostorové. Mimojiné je třeba navázat autobus na obou stranách na vlak (jak v Radotíně, tak v Chuchli).
Do Velké Chuchle jsem začal jezdit roku 1964, v té době o lince 172 nebylo ani vidu ani slechu, jezdila 129 a ta stavěla na Strakonické v zastávce Dostihová. Mám dojem, že 172 byla zřízena až koncem let šedesátých a cca kolem r. 1975 byla opět spuštěna dostihová linka, označení si nepamatuji, ale mám pocit, že jezdila z Jiráskova náměstí na Závodiště. Takže informace o roku 1932 je, mírně řečeno, zavádějící.