Autobusová linka 100174 (PID 174) Praha,,Vypich – Praha,,Třebonice
V provozu: celotýdenně
Charakter trasy: klasická
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Vypich/Kukulova, Řeporyjské náměstí, Třebonice)
Přestup na metro: A, B
Doba jízdy: 29 min
Délka linky: 12 km
Zastávky:
KUKULOVA (X) / VYPICH – Šafránecká (×) – Nemocnice Motol (A) – Motol – Šafránkova – Bucharova – Nárožní (×) – Nová Kolonie (×) – Mládí (×) – Kovářova-KD Mlejn – LUKA (B) (!)* – Amforová – Raichlova – Slatinová (×) – Náměstí U Lva – ŘEPORYJSKÉ NÁMĚSTÍ – Ve Výrech (×) – K Třebonicům (×) – TŘEBONICE
*Vybrané spoje na lince jedou jako městská linka pouze do zastávky Luka, dále pokračují jako příměstská linka:
1) 352 –> Jinočany, náměstí
2) 301 –> Chýnice
Historie:
Linka 174 byla v západní části Prahy zavedena 13. srpna 1978 s otevřením prvního úseku metra A z Leninovy (dnes Dejvická) na Náměstí Míru v trase Hradčanská – Vozovna Střešovice – Břevnovská – Vypich – Motol. V provozu byla celotýdně. Se stejným číslem se cestující mohli setkat mezi lety 1973 až 1978, kdy 174 zajišťovala spojení z centra na Spořilov. Námi popisovaná 174 byla o rok později, 19. března 1979, prodloužena do obratiště Špejchar.
Ikarus 280 jako linka číslo 174 v obratišti Velká Ohrada (foto: ikarusy.net/1998)
Po dostavbě ulice Bucharovy bylo možné od 17. června 1985 prodloužit 174 do oblasti Jihozápadního města, tedy přes zastávky K Vidouli (dnes Šafránkova) a Náměstí Na Lužinách (dnes Mládí) na Stodůlky (dnes Sídliště Stodůlky). O 3 roky později byla 27. října 1988 po zprovoznění dalšího úseku metra B ze Smíchovského nádraží na Dukelskou (dnes Nové Butovice) prodloužena přes Píškovu na Dukelskou.
Další změna se odehrála opět s prodloužením metra, tentokrát z Nových Butovic na Zličín 11. listopadu 1994. V tento den byla převedena 174 od zastávky Píškova do nově vzniklého sídliště i obratiště Velká Ohrada. V 90. letech se na 174 také objevily kloubové vozy.
linka 174 na Hradčanské (foto: MCH/2014)
V dalších letech zůstávala beze změn, pokud nepočítáme výstavbu tunelového komplexu Blanka v letech 2009 až 2013, při němž byla často vedena po provizorních komunikacích nebo odklonných trasách. I kvůli tomu v roce 2008 opustila obratiště Špejchar, kam se ale už nevrátila (bylo tak učiněno kvůli zvěstem o zrušení obratiště, nakonec se tak nestalo a obratiště stojí dodnes, autobusy sem nadále manipulačně jezdí).
S otevřením pátého úseku metra A z Hradčanské do Motola došlo k 7. dubnu 2015 ke změnám na lince 174. Při změnách byla zkrácena do trasy Vypich/Kukulova – Velká Ohrada a kapacitu přebrala linka 184 v trase Hradčanská – Vypich – Nové Butovice – Velká Ohrada. V provozu byla nově ve standardních vozech v int. 12/15/12/30 a o víkendech v int. 30 minut v období od 6 do 22 hod. O letních prázdninách byla v provozu pouze od 6 do 21 hodin v int. 20/30/20/30 v pracovní dny a provoz o víkendu byl zrušen. K 30. srpnu 2015 došlo ke změně trasy. Při změnách byla 174 odkloněna ve směru od Velké Ohrady ze zastávky Bucharova do zastávky Nové Butovice, interval byl stanoven na 30 minut (od 6 do 22 hod).
linka 174 na Vypichu (foto: MCH/2015)
Další změny následovaly 1. května 2016, kdy došlo k druhé velké úpravě tras autobusových linek v oblasti prodlouženého metra A. Trasa stávající 174 byla převedena na linku 137 (Na Knížecí – U Waltrovky – Nové Butovice – Luka – Velká Ohrada), původní trasa linky 137 z Nových Butovic na Bavorskou byla přenechána prodloužené 149 a námi popisovaná 174 nahradila linku 179 v totožné trase, jakou do té doby 179 jezdila, tj. Vypich/Kukulova – Nemocnice Motol – Bucharova – Mládí – Luka – Řeporyjské náměstí – Třebonice. Více o obsluze Třebonic ve článku o lince 249.
Kromě této změny došlo k další změně, která postihla i linky 301 a 352. Linky 301 a 352 jsou z regionu do zastávky Luka vedeny jako linky 3xx, dále za stanicí metra Luka mění číslo na 174 a pokračují dále na Vypich, kam jezdily dosud. Toto opatření se týká i opačného směru. Důvodem této změny je podmínka, že do příměstských linek ve směru z centra je možné nastupovat pouze předními dveřmi, což má pak vliv na přesnost provozu, neboť spoje, do kterých cestující nastupují předními dveřmi, jsou mnohem plnější.
linka 174 přijíždí k zastávce Kovářova (foto: MCH/2015)
Mapa:
Intervaly:
a) | ||||||||||
b) | ||||||||||
c) | ||||||||||
a) v úseku Vypich/Kukulova – Luka b) v úseku Luka – Řeporyjské náměstí c) v úseku Řeporyjské náměstí – Třebonice |
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Řeporyjské náměstí – kostel svatého Petra a Pavla – Úřad městské části Praha – Řeporyje – východiště do Dalejského údolí (NPP Dalejský profil)
- Ve Výrech – středověké městečko Řepora (ulicí Ve Výrech a dále po modré)
- K Třebonicům – kostel sv. Jana a Pavla na Krtni (mezi touto zastávkou a Třebonicemi)
Kostel sv. Jana a Pavla na Krtni (zdroj: cs.wikipedia.org)
- Třebonice – zvonička – nejvyšší vrchol Prahy – Kopanina (392,2 m n. m.) – Rukodělný pivovárek Třebonice
Fotografie z linky:
linka 174 na Dejvické (foto: MCH/2010)
linka 174 u stanice metra Luka (foto: MCH/2015)
Zveřejněno: 29. 9. 2013 Aktualizováno: 29. 5. 2016 Autor: Martin Chour Zdroj: dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, ropid.cz
Piškova, ne Píšková
ano Píškova
Přeji tomu „enteligentovi“ co to vymyslel, aby touto osekanou linkou jezdil denně na trase Luka-Motol A a dále do Dejvic a zpět. Jak to bude ve školním roce si nedovedu ani představit. Návaznost v Motole na metro vždy -1 minuta, odpoledne interval jako sobí spřežení na Čukotce. Komfort na zastávce dtto.
Děkuji Ropidu za „dokonalé“ výsledky a prosím tímto za jeho brzké zrušení.
Linka takto jezdí již déle. My nejsme Ropid, ale je možné, že k osekání provozu došlo jen díky tomu, že brzo bude zrušena, ale to je čistá domněnka.
To snad není možné jak neschopný dokážete být debilové. Jako že jeden autobus nejede vůbec a druhej zpoždění jak krava. To je týden co tyden. Tak třeba změňte jízdní řád když jste tak ubohý nuly co ani nezvládnou dojet z bodu a do bodu b. Neuvěřitelný…