Karosa B 931 (1995 – 1999), B 931 E (1999 – 2002), B 951 (2002 – 2003) a B 951 E (2003 – 2007) jsou městské autobusy. První z vyjmenovaných je nástupce vozů B 731. Vyráběla ho firma Karosa Vysoké Mýto.
jeden z nejnovějších vozů B 951 E na lince 111 (foto: LN)
Konstrukce
Karosa B 931 a B 951 jsou dvounápravové autobusy se standardní výškou podlahy.
Rozdíl B 731 a B 931
- přední a zadní čelo zaobleno
Rozdíl B 931 a B 931 E
- podlaha je snížená o 100 mm
- odlišnou tuha přední nápravy Škoda s kotoučovými brzdami
interiér vozu B 931 (foto: MCH)
Rozdíl B 931 E a B 951
- useknuté čelo
Rzodíl B 951 a B 951 E
- mírně upravené čelní sklo
- lepená okna
B 931
Motor: LIAZ M 1.2 C ML 636 E (EURO 2), ležatý, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
Výkon: 175 kW
Převodovka: VOITH D851, automatická třístupňová
Rychlost: 80 km/h
Obsaditelnost: k sezení 31, míst k stání 63
Celková délka: 11 365 mm
Šířka: 2500 mm
B 951
Motor: Iveco Cursor F2BE / 682D (Euro 3), ležatý, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
Výkon: 180 kW
Převodovka: VOITH D854, automatická čtyřstupňová
Rychlost: 80 km/h
Obsaditelnost: k sezení 31, míst k stání 107
Celková délka: 11 320 mm
Šířka: 2500 mm
Motor se nachází za zadní nápravou. Nápravy jsou u vozu B 931 od firem Detva (zadní) a LIAZ (přední), u vozu B 951 od firmy Meritor (zadní) a Škoda (přední). Vozidla mají systémem ABS a ASR. Pokud nahlédneme do interiéru, tak nalezneme čalouněné sedačky a protiskluzovou podlahu. Místo pro kočárek je u prostředních dveří, tedy u 2. dveří. Některé vozy mají také elektronický informační systém. Maximální rychlost je 70 km/h. Sedaček je celkem 31 a míst k stání 68.
B 951 E na Masarykově nádraží (foto: MCH)
Provoz
B 931
Prototyp B 931 byl poprvé k vidění na Mezinárodní výstavě městské dopravy v Paříži v květnu 1995, v Česku na brněnském veletrhu Autotec ve stejnojmenném roce v červnu. 10 vozů z 11 bylo prodáno Praze. Vozy měli motory LIAZ (v kombinaci s převodovkou Voith) a motory Renault (v kombinaci s převodovkou ZF). Sériová výroba vystartovala roku 1996. Výroba pokračovala dále až do roku 1999, kdy byl autobus upraven na typ B 931 E. Takto dodávky a výroba pokračovaly až do roku 2002. Vozy B 931 tak nahradily vozy B 731, vyráběné do roku 1996. Tento autobus byl dodán do mnoha měst na Slovensku i v ČR a pořád slouží a dlouho ještě sloužit budou.
B 951
Výroba B 951 začala roku 2002, od roku 2003 ve verzi B 951 E až do roku 2007. Vozy se dovážely především do České republiky do městských provozů.
B 931 v Praze
V Praze provozuje autobusy B 931 Dopravní podnik hl. m. Prahy a ČSAD MHD Kladno. V současnosti (5. 12. 2014) má Dopravní podnik h. m. Prahy celkem 11 autobusů B 931 a 25 autobusů B 931 E. Počátek těchto autobusů v Praze nastal v roce 1995, kdy Dopravní podnik Prahy uvedl do provozu první prototyp B 931 ev. č. 3005 v modrém nátěru. Později přečíslován na 7299 a přebarven do nátěru DPP. V roce 1996 byly dodány skoro všechny autobusy B 941. Poslední vozy byly přivezeny roku 1997 a počet vozů se tak zvýšil na 169 kusů.
Karosa B 931 na DOD 2012 V Řepích (foto: MCH)
Po nehodě byl vyřazen roku 2005 vůz ev. č. 7428, roku 2007 ev. č. 7427 a začaly drobné opravy těchto autobusů. Vozy ev. č. 7300 – 7309 byly v šedo-žlutém nátěru (s jedním šedým pruhem ve spodní části vozu). Ostatní autobusy B 931 byly v nátěru DPP, tedy červeno-bílém, kromě ev. č. 7306 a 7307 v bílém nátěru. Vůz 7301, dříve 7300 měl celovozovou reklamu na zoologickou zahradu. V Praze jsou označeny B 931 ev. č. 7299 – 7467. Od dodání mají digitální panely. První vozy B 931 E byly dodány v roce 1999 a nesly evidenční čísla 7468 – 7487, další vozy byly dodané v roce 2001 a nesly ev. č. 7260 – 7269. Karosy B 931 (E) jezdí v Praze mnoho, hlavně na městských linkách, ale i na příměstských.
B 951 v Praze
Dopravní podnik hl. m. Prahy koupil 31 autobusů Karosa B 951 a 100 vozů Karosa B 951 E. Karosy B 951 byly dodávány od října do listopadu 2002 s ev. č. – 4010 – 4040, Karosy B 951 E od listopadu 2003 do června 2004 s ev. č. 4041 – 4100 a dále v září a říjnu 2006 s ev. č. 4101 – 4140. B 951 (E) mají červeno-bílý nátěr. Vozy z roku 2006 jsou odlišné od ostatních sedačkami STER, místo původních VogelSitze a umístěním držáků na vlaječky na čelní masce nad chladičem místo na bocích vozu nad čelním sklem. Jeden autobus Karosa B 951 má také dopravce Martin Uher.
Odlišné uspořádání interiéru B 951 (E) oproti B 931 E bohužel vedlo k nepraktickému uspořádání sedadel na zadních sedadlech, kde je málo místa na nohy a také větší hlučnost. Přibližná cena vozu Karosa B 951 byla na rok 2003 stanovena na 3 590 000,- Kč, Karosa B 951 E stála roku 2005 podobně, 3 620 000,- Kč, a v roce 2006 – 3 880 000,- Kč. Dopravní podnik hl. m. Prahy má v současnosti (5. 12. 2014) 31 vozů B 951 a 100 vozů B 951 E.
Zveřejněno: 2. 7. 2013
Aktualizováno: 2. 6. 2014
Autor: Martin Chour