Karosa B 941 (1996 – 1998), B 941 E (1999 – 2001), B 961 (2002 – 2003) a B 961 E (2003 – 2006) jsou kloubové městské autobusy vyráběné společností Karosa Vysoké Mýto. Vůz B 961 E je nástupcem vozu B 961, ten vozu B 941 E a ten vozu B 941, o čemž svědčí i roky výroby. Vůz B 941 je nástupcem vozu typu B 741.
Karosa B 941 v garážích Kačerov (foto: MCH)
Konstrukce
Vozy B 941 a B 961 jsou třínápravové autobusy se standardní výškou podlahy a polosamonosnou karoserií. Ta je ze skeletu, která prošla kataforetickou lázní, olakováním a oplechováním pozinkovaným plechem a dalšími postupy. Podlaha je v přední části vysoká 790 mm a v zadní části 890 mm. Karoserie má dvě části spojené kloubem a krycím měchem. Motor je za zadní nápravou.
Rozdíl B 741 a B 941
- zaobleným přední a zadním čelo
- protiskluzová podlaha
Rozdíl B 941 a B 941 E
- přední tuhá náprava LIAZ s kotoučovými brzdami
- systémy ABS a ASR
- snížená podlaha
B 941 na lince 150 na Želivského (MCH)
Rozdíl B 941 E a B 961
- plochý konec
- čalouněné plastové sedačky
Rozdíl B 961 a B 961 E
- lepené skla
- jiná přední maska
B 941
Motor: LIAZ M 1.2 C ML 636 E (Euro 2), ležatý, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem s mezichladičem nasávaného vzduchu
Výkon: 175 kW
Převodovka: VOITH D863, automatická třístupňová
Obsaditelnost: k sezení 42, míst k stání 118
Celková délka: 17 615 mm
Šířka: 2500 mm
Autobus má čtyři výklopné dveře a místo pro kočárek je u druhých dveří. Vozy dosahují délky 17 590 (B 941 – 17 615) mm, šířky 2 500 mm a výšky 3 165 mm. V autobuse je 45 (B 941 – 42) míst na sezení a 122 (B 741 – 118) míst k stání. Pohotovostní hmotnost je kolem 14 000 kg a výkon u vozů B 941 186 – 217 kW. Vozy B 961 mají motor Iveco Cursor 8 splňující emisní normu EURO 3 a dosahuje výkonu 213 kW. Vozy B 941 mají motor LIAZ ML 636. Převodovka je u vozů B 941 Voith D 863.3 a u vozů B 961 je automatická převodovka VOITH D 851.3E s vestavěným hydraulickým retardérem, se třemi převodovými stupni vpřed a jedním vzad. Maximální rychlost je 70 km/h. Do nádrže se vejde 140 litrů.
Karosa B 961 dopravce Martin Uher na Smíchovském nádraží (foto: cs.wikipedia.cz)
Provoz
B 941
Výroba autobusu B 941 začala roku 1997, tedy po ukončení výroby vozů B 741 roku 1996. Od roku 1999 se vyráběly jen vozy B 941 E s malými úpravami. Celkem se vyrobylo 335 vozů typu B 941 (E), které jezdí především v ČR a na Slovensku.
B 941 na Náměstí Míru (foto: MCH)
B 961
Po typu Karosa B 941 se začaly od roku 2002 vyrábět autobusy Karosa B 961 (od roku 2003 B 961 E). Prototyp byl vyroben již v roce 2000 a během povodní 2002 se objevil i v Praze. Na podzim roku 2003 byl autobus modernizován a vyráběn do konce roku 2006 jako vůz B 961 E. Poslední vyrobený kus vlastní Martin Uher z Mníšku pod Brdy, s ev. č. 1147. S autobusy tohoto typu se můžeme setkat v celé ČR. S typem B 961 E se setkáme např. v Ostravě, Liberci, Brně nebo na příměstských linkách kolem Prahy. Cena autobusu Karosa B 961 pro rok 2003 činila 4 780 000,- Kč. Autobus Karosa B 961 E stál roku 2005 stejnou sumu, v roce 2006 byla cena vozu B 961 E 5 250 000,- Kč.
Karosa B 941 v Banské Bystrici (foto: MCH)
B 941 v Praze
Dopravní podnik hl. m. Prahy zařadil 105 vozů typu Karosa B 941 v letech 1997 – 1998 a 70 vozů typu Karosa B 941 E v letech 1999 a 2001. Ostatní dopravci autobusy B 941 v Pražské integrované dopravě nevypravují. Dodávky autobusů Karosa B 941 (E) umožnily vyřadit z provozu zastaralé autobusy Ikarus 280.08. Karosy B 941 mají ev. č. 6175 – 6279, Karosy B 941E ev. č. 6280 – 6349. Všechny vozy mají digitální orientaci a červeno-bílí lak. V Praze jezdí jen na městských linkách a jsou tyto autobusy spolehlivé. První vyřazený B 941 byl v dubnu 2006 řepský vůz ev. č. 6208 (r. v. 1997). Dopravní podnik hl. m. Prahy má v současnosti (5. 12. 2014) 44 vozů B 941 a 56 vozů B 941 E.
B 941 sna lince 177 (foto: DCH)
B 961 v Praze
K modernizaci kloubových autobusů byly v rámci PID často kupovány autobusy B 961, od roku 2003 vozy B 961 E. Dopravní podnik Prahy koupil celkem 31 vozů typu B 961. Autobusy mají ev. č. 6350 – 6380 a umístěny jsou v garážích Hostivař, Kačerov a Řepy. Další Karosy B 961 nasazuje dopravce ČSAD Střední Čechy, který vlastní ev. č. 1565 a 1566, koupené roku 2002 a nasazované na linky v blízkosti Brandýse nad Labem a Staré Boleslavi. Karosy B 961 Dopravního podniku jezdí v červeno-bílém městském nátěru kromě prototypu ev. č. 6360, který byl od výrobce dodán v bílé barvě jako povodňový dar Praze. Vůz původně neměl digitální orientace BUSE. Karosy B 961 ČSAD Střední Čechy jezdí v modro-bílém nátěru a mají i vnější digitální orientaci.
Karosa B 961 u Podbaby (foto: MCH)
V PID jezdí jen 7 autobusů B 961 E a to u ČSAD Polkost (4 vozy) a Martin Uher (3 vozy). První vůz byl dodán ČSAD Polkost v dubnu 2004 (ev. č. 1603), druhý v říjnu 2004 (ev. č. 1637), třetí v únoru 2006 (ev. č. 1609) a čtvrtý v březnu 2006 (ev. č. 1606). Martin Uher měl v květnu 2005 (ev. č. 1141), druhý v květnu 2006 (ev. č. 1141) a třetí v lednu 2007 (ev. č. 1147). ČSAD Polkost má barvu B 961 E v červeno-bílém nátěru se dvěma červenými pruhy. Vozy Martina Uhera 1141 a 1144 jsou bílé, vůz ev. č. 1144 je s červeným proužkem na čele a vůz ev. č. 1147 je červený. Karosy B 961 E jsou vybaveny vnějšími i vnitřními digitálními orientacemi. Karosy B 961 E v PID jsou upraveny na provoz na příměstských linkách (více sedadel – 52, police na zavazadla a u 3. dveří plošina).
Karosa B 961 v terminálu Dejvická (foto: MCH)
Zveřejněno: 2. 7. 2013
Aktualizováno: 2. 6. 2014
Autor: Martin Chour
kolik takovej autubus stoji
první fotka není Karosa B941 ale B961