Pražská autobusová linka 201
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Černý Most, Nádraží Holešovice)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 53/56 min
Délka trasy: 21/22 km
Zastávky:
NÁDRAŽÍ HOLEŠOVICE (C) (V) – Jankovcova (×) – Kuchyňka (×) – Rokoska (×) – Vychovatelna (×) – Bulovka – Čertův vršek (×) – Madlina – Teplická (×) – Střížkov (C) – Poliklinika Prosek – Českolipská – Letňanská – Letňany (C) – Výstaviště Letňany (×) – Dobratická – Tupolevova – Fryčovická – Krausova – Avia Letňany (×) – Staré Letňany – Toužimská (×) – Letecké opravny (×) – Bakovská – Kbely – Kbely (×) – Nymburská (×) – Dřevařská (×) – Satalice – Satalická obora – Satalice – Nádraží Satalice (V) (Z) (×) – Sportareál Satalice (×) – Plynárna Satalice (×) – Sicherova (×) – Lipnická (×) – Jordánská (Z) (×) – Hutě – Rajská zahrada (B) – Ronešova (×) – Poliklinika Černý Most (+) – ČERNÝ MOST (B)
Historie:
Poprvé se s linkou 201 setkáváme 31. ledna 1959 v trase Václavské náměstí – Tylovo náměstí – Náměstí Míru – Ruská třída – Stalingradská (dnes: Tolstého) – Zdravotní ústav (dnes: Volyňská) – Průběžná. Byla provozována CT od 23:00 do 3:30. Mohlo by se zdát, že se podobala tehdejším trolejbusovým linkám 54 a 61. Nejvýraznější odlišností od zmíněných linek bylo vedení Ruskou třídou, přibližně v úrovni dnešní zastávky Tolstého. Linka 201 se tak stává první linkou, která je touto ulicí vedena. Kvůli nízkému zájmu cestujících je od 14. dubna 1959 provozována pouze v noci ze soboty na neděli. Následně je 4. května 1966 bez náhrady zrušena.
Klíčovská Karosa nasazená na linku 201 směřuje na Nádraží Holešovice (foto: LN)
V nově dokončeném bohnickém sídlišti je cestujícím mimo linku 200, která směřuje na Florenc, a linky 177 a 183, které jedou do průmyslové oblasti ve Vysočanech, nabídnuto i doplňkové tangenciální spojení linkou 201. Ta je od 12. května 1975 vedena v trase: Sídliště Bohnice – Podhajská pole – Písečná – Střelničná (dnes: Kobylisy) – Sídliště Prosek – Prosek – Letňanské strojírny (dnes: Rychnovská) – Letňany (cca: Staré Letňany) – Kulturní dům Kbely (dnes: Bakovská) – Kbely – Důstojnické domy.
Karosa ev č. 7482 manipuluje v prostoru terminálu Černý Most (foto: LN)
Zpočátku byla provozována ve špičkách PD, již o 8 měsíců později je provozována CD a CT. 22. března 1977 je prodloužena přes zastávky U Vodojemu a Čakovická skrze ulici Mladoboleslavská k terminálu Nový Hloubětín. V úseku Kbely – Nový Hloubětín tak nahradila odkloněnou linku 185. Další změna nastává 1. března 1978 na opačném konci trasy, nově je totiž ukončena v zastávce Sídliště Bohnice – Jih (dnes: Poliklinika Mazurská).
Karosa B951E manipuluje v terminálu Nádraží Holešovice (foto: LN)
V následujících letech dochází k utlumování jejího provozu. K 3. květnu 1978 je omezen na PD, ale už 1. září 1980 je provozována pouze ve špičkách pracovního dne. Roli špičkové posily si ponechá přes 20 let. K 30. srpnu 1982 si v Bohnicích prohodí konečnou s linkou 177. Současně je vedena přes ulici K Pazderkám, čímž se dostává do trasy: Sídliště Bohnice – Zhořelecká – Mazurská (dnes: Krakov) – Dunajecká – Písečná – … – Nový Hloubětín.
autobusy Karosa B951 a v pozadí Irisbus Citybus 12M nasazené na linku 201 se blíží k terminálu Letňany (foto: LN)
19. 3. 1990 jsou otevřeny dvě velké dopravní stavby, které mají velký vliv na linkové vedení v oblasti průmyslové oblasti ve Vysočanech. Nově je otevřen úsek metra z Florence na Českomoravskou a tramvajová trať z Ohrady na Palmovku. Změna se dotkne i linky 201, a to jejím zkrácením do trasy Sídliště Bohnice – … – Důstojnické domy – Hůlkova (poloha zastávky Hůlkova).
standardní autobus ev. č. 3212 se blíží k terminálu Nádraží Holešovice (foto: LN)
Na konci tisíciletí už bylo jasné, že linka v této podobě nemá šanci přežít. Ony myšlenky se potvrdily 24. září 2000, kdy byla zrušena a částečně nahrazena linkou 186, která byla ze Satalic prodloužena přes Kbely, Letňany, Prosek, a Kobylisy až do Bohnic. Se zrušením linky 201 došlo k opuštění obratiště Hůlkova, kam poté již žádná linka nezajížděla, a jelikož byla před lety ulice Hůlkova dopravně zklidněna tak, že je na ní vyloučen průjezd rozměrnějších vozidel, zřejmě se tento stav v budoucnu nezmění.
Irisbus Citybus 12M vypravený na linku 201 byl zachycen v terminálu Černý Most (foto: LN)
Do pražských ulic se vrací 8. listopadu 2004 ve špičkách PD v trase: Nádraží Holešovice – Kuchyňka – Vychovatelna – Bulovka – Madlina – Poliklinika Prosek. Hlavním cílem bylo posílení tehdejší linky 210, která byla pro zastávky Madlina a Teplická jedinou smysluplnou linkou směřující ke kolejové dopravě. Bez jakékoliv úpravy je s otevřením metra C do Letňan 9. května 2008 zrušena a následně nahrazena odkloněním linky 186.
DPP v poslední době nasazuje na linku 201 kloubové autobusy, neboť standardních má nedostatek (zdroj: K-Report autor: Zlin__24tr)
Život lince 201 navrací spuštění tzv. metropolitní sítě 1. září 2012, kdy nahrazuje zkrácenou linku 186 v trase: Nádraží Holešovice – Kuchyňka – Vychovatelna – Bulovka – Madlina – Českolipská – Letňany – Tupolevova – Avia Letňany – Staré Letňany – Letecké opravny – Bakovská.
Při celkové reorganizaci autobusové dopravy na pravém břehu Vltavy došlo 15. října 2016 k prodloužení z Bakovské přes Satalice, Hutě na terminál Černý Most. V prodlouženém úseku nahradila linku 202, která byla při této příležitosti ze zastávky OC Čakovice odkloněna přes Čakovice a Miškovice k Nádraží Kbely.
Linka je spjata se standardními autobusy DPP, ačkoliv se na ni v poslední době objevují i kloubové autobusy.
Intervaly:
Staré jízdní řády:
- Linka 201 – 15. 1. 2018 T
- Linka 201 – 15. 1. 2018 Z
- Linka 201 – 1. 9. 2013
- Linka 201 – 29. 6. 2013
- Linka 201 – 3. 3. 2013
- Linka 201 – 1. 9. 2012
Zajímavá místa:
- Kuchyňka – Univerzita Karlova v Praze, Matematicko-fyzikální fakulta UK
- Rokoska – Vlastní vila Josefa Fuchse, Manzerova vila
- Vychovatelna – Knihovna Ústavu struktury a mechaniky hornin AV ČR, památník operace Anthropoid
památník operace Anthropoid (zdroj: Mapy.cz autor: Zdeněk Babický)
- Bulovka – Zámek Rokoska, Fakultní nemocnice Na Bulovce
- Madlina – studánka Pekařka
- Střížkov – stanice metra C, domov mládeže, hotel Duo, plavecký bazén
stanice metra C Střížkov (zdroj: Mapy. cz autor: michal křemen)
- Poliklinika Střížkov – Poliklinika Prosek, a.s.
- Českolipská – Divadlo Pohádka, dům dětí, Galerie Ululé
- Výstaviště Letňany – Pražský veletržní areál Letňany
- Tupolevova – Cinema City Letňany, bazén Letňany LAGOON, s.r.o., zimní stadion Ice Czech Letňany, sport centrum Letňany
- Letecké opravny – Letecké opravny Kbely
- Bakovská – Místní knihovna Kbely, Úřad městské části Praha 19, Kostel s. Alžběty, studánka Kbelský pramen
Kostel sv. Alžběty (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)
- Kbely – lékárna Royale, sokolovna
- Satalická obora – Kaple sv. Anny, Satalická obora
kaple sv. Anny (foto: OK)
- Nádraží Satalice – nádraží Praha-Satalice
- Sportareál Stalice, Plynárna Satalice – Sportareál Praha – Satalice, s.r.o.
- Rajská zahrada – unikátní stanice metra, Úřad městské části Praha 14
- Poliklinika Černý Most – Poliklinika Černý Most – Parník
Poliklinika Černý Most – Parník (zdroj: Mapy.cz autor: neznámý)
- Černý Most – sídliště Černý Most, Centrum Černý Most, obchody s nábytkem XXXLutz, Ikea a Sconto, hypermarket Makro, hobbymarket Hornbach
Video z linky:
Vytvořeno: 15. 9. 2013 – Antonín Jelínek
Aktualizováno: 28. 3. 2018 – Vojtěch Jánský
Rád bych podotknul, že linka 201 dříve jezdila ve špičce v trase Nádraží Holešovice-Poliklinika Prosek (kolem roku 2008 byla zrušena,nevím přesně)
Článek je poněkud starý, až přijde na aktualizaci, doplníme.
V pátek už jsem se projel 201, která bez upozornění se u Bulovky otáčí a jede zpět do Holešovic – také některé spoje jedou až na Černý most.
Dost cestujících je překvapeno!
Linka ma kazdy den minimalne 15 minut zpozdeni. Dnes jiz 25 minut!!!!!!
Je to způsobeno návratem na původní trasu linky 186 Nádraží Holešovice – Černý Most.
V roce 2012 byla tato linka rozdělena ve stanici Bakovská na 201 a 202 a teď ji opět sjednotili.
Každodenní zpoždění mohu potvrdit.
Možná by bylo fajn to aktualizovat. Od minulého roku linka 201 jezdí směr Černý most-Holešovice, pokud se nemýlím
Víme, ale nestačíme to vše aktualizovat, článků je hodně a lidí je málo. Pokud bys chtěl přiložit ruku k dílu, tak napiš na tram-bus@seznam.cz. Díky
Dobrý den chtěla bych si stěžovat na řidiče autobusu 201, který mne malém naboural dnes a to 12.5.2017 kolem 15 hodiny. Autobus stal na zastávce a nedal znamení ze vyjíždí ze zastávky tudíž jsem najela před něj, náhle se rozmyslel ze mne předjede a začal mne na přechodu kde čekali lidé předjíždět a vytlačovat do strany. Takže mne omezil v jízdě a jel dal lidi ne lidi. Dále se chci zeptat kde si mohu stěžovat na tohoto řidiče
Dobrý den, linka již nekončí v zastávce Bakovská, ale Černý Most. Linka jezdí v trase Nádraží Holešovice – Černý Most.
Také chybí linkové vedení a dnes končí až na Černém Mostě to se musí opravit
Dobrý den,
zajímalo by mně, kdy bude zhotoveno kryté autobusové stání na zastávce autobusu č. 201 ve stanici Sicherova – obousměrně !!!
Dotazovala jsem se již u tří organizací a problém si přehazujete jak horkou bramboru a to dokonce na neexistující firmu.
Prosím o odpověď na předchozí dotaz o kryté zastávce Sicherova ulice ! Odpověď, že to není ve Vaší kompetenci je slabá ! Spojte se s těma, kdo to na starosti mají a vyjděte lidem vstříc ! Jaké si myslíte, že je čekání na autobus v ošklivém počasí ?!
Zajímavostí linky 201 v trase Bohnice – Hůlkova(respektive Aero) bylo jednak časté nasazování příměstských karos DP, ale také občasné nasazení karosy B17.
Každej den to jezdí pozdě. Často se stane že vám to buď ujede před nosem, nebo čekáte 30 minut a pak jedou 3 za sebou.
Obzvlášť mě to pokaždé naštve, protože na staré kolena dobíhat s baťůžkem bus, na to už já fakt nemám.
To je přínos.
To je fakt šit. Linka 201 podporuje tzv. „Prosek syndrom“ neboli, pokud spěcháte, autobus nejede vůbec, případně se zpožděním. 10/10 would wait again.
Evidentně jste nikdy neseděli za volantem linky 201 když to tak čtu. To, že linka nejezdí na čas dle Vašich představ není problém řidičů či DPP,ale mistrů z Ropidu co si malují jízdní řády dle tabulek. Realita je skutečně někde jinde. Oni chlapci a dívky z Ropidu pozapomněli že může být kolona, uzavřen přejezd přes koleje,neboť dost často v Kbelích jezdí místní rychlík a v neposlední řadě ta linka je hodinová a jede přes všechny s prominutím psí prd…. Takže se skutečně stane,že přijedou dva autobusy za sebou, neboť jeden dojede druhého aniž by chtěl. Mimo jiné bylo by vhodné číst pozorně jízdní řády, neboť se uvádí,že se jedná cituji ,,JÍZDNÍ ŘÁD MÁ POUZE INFORMATIVNÍ CHARAKTER,, . Více nemá smysl zde uvádět.