Pražská autobusová linka 175
V provozu: celotýdenně
Charakter trasy: klasická
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Florenc, Háje)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 48/47 min
Délka linky: 15/16 km
Zastávky:
FLORENC (B, C) – U Památníku – Tachovské náměstí – Rokycanova – Olšanské náměstí – Flora (A) – Orionka – Vlašimská (×) – Bělocerkevská (×) – Murmanská – Pod Rapidem (×) – Strašnická (A) – Štěchovická (×) – V Rybníčkách (×) – Skalka (A) – Na Padesátém – Zahradní Město – U Průseku (×) – Sídliště Na Groši (×) – Na Groši – Na Groši – Hostivařská – K Lesoparku (×) – Řepčická – Boloňská – Na Vartě – Holoubkovská (×) – Na Křečku (×) – Janovská (×) – Sídliště Petrovice – Jakobiho – Horčičkova – HÁJE (C)
Historie:
Dnešní linka sice 175 vznikla až v roce 2009, svou kopii měla ale i v letech sedmdesátých a osmdesátých.
V letech 2005 – 2008 175 začínala a končila v zastávce Kobylisy, odtud jela na Šimůnkovu, s prodloužením metra C na Ládví byla ale zrušena. (foto: autobusy.org/2006)
Dne 31. ledna 1972 byla zavedena autobusová linka 275 (číslo z řady 2xx dostala kvůli svému zařazení mezi tzv. překryvné linky které byly dlouhé, jezdily pouze v pracovní dny a platilo se na nich 2 Kčs) v trase Cíl (dnes Centrum Zahradní Město) – Zahradní Město – Nádraží Strašnice – Murmaňská – Orionka – Baranova (dnes Radhošťská) – Prokopovo náměstí (poblíž Tachovského nám.) – Městské muzeum (dnes Florenc) – Štvanice (na Hlávkově mostě) – Dopravní podniky (dnes Vltavská) – Na Ovčinách (dnes cca Strossmayerovo nám.). Provozována byla pouze ve špičkách pracovních dnů.
dení linky 175 v roce 1972 a 1973 (MCH/mapa z roku 1973)
Po 2 měsících došlo k první změně, při níž byla zřízena druhá větev, která vedla ze Štvanice přes Dělnickou (dnes Argentinská) a Pelc-Tyrolku k trojské ZOO, kam dosud jezdila pouze linka 112. Na nově větvi byla provozována celotýdenně, tj. v trase Cíl – Troja,,ZOO. Koncem prázdnin následujícího roku jsou obě větve zrušeny a linka je vedena od Holešovic v nové trase Cíl – … – Štvanice – Dělnická – Rokoska – Vychovatelna – Kobyliské náměstí – Vozovna Kobylisy. Provozována je opět pouze ve špičkách pracovních dnů.
Karosa B 951E, nasazená na linku 175, u zastávky Pod Rapidem (foto: LN/2016)
Systém překryvných linek byl zrušen s otevřením prvního úseku metra C, dne 9. května 1974 v trase Florenc – Kačerov. Od 10. května 1974 tak získala 275 nové číslo – 175. Od 16. prosince 1974 je sice 175 vedená i během dopoledního sedla, to se však neujímá, a od 1. září 1980 je opět provozována pouze ve špičce.
Vedení linky 175 v letech 1973 – 1980 (MCH/screen mapy z roku 1978)
Svou původní trasu linka 175 opouští 20. prosince 1980 při zprovoznění druhého úseku metra A z Náměstí Míru na Želivského, tj. se vydává do trasy Sokolovská – Štvanice – Dělnická – Pelc-Tyrolka – Vychovatelna – Sokolníky (dnes Sídliště Kobylisy) – Vozovna Kobylisy – Burešova (dnes Šimůnkova). Kromě špiček pracovních dnů je nově provozována i v dopoledním sedle, večer a o víkendu, tedy celodenně a celotýdenně.
Jeden z posledních výjezdů Karos B 732 na linku 175 – Tachovské náměstí (foto: MCH/2013)
Svou trasu na Žižkově ale neopouští nadlouho a 6. dubna 1981 je vrácena zpět v totožné trase. S tím je ale provoz opět omezen – na pracovní dny. Ze Žižkova, Vršovic, Strašnic a Zahradního Města se nakonec zcela vytrácí s otevřením III. úseku metra C mezi Sokolovskou (dnes Florenc) a Fučíkovou (dnes Nádraží Holešovice) dne 4. listopadu 1984. Nově se stává ze 175 pouze napaječ metra C na Fučíkovu, což s sebou nese i celotýdenní provoz. Stosedmdesátpětka je tak vedena v trase Fučíkova (dnes Nádraží Holešovice) – Jankovcova – Pelc-Tyrolka – Vychovatelna – Sokolníky (dnes Sídliště Kobylisy) – Vozovna Kobylisy – Burešova (dnes Šimůnkova) [od roku 1998 v trase Nádr. Hol. – Ke Stírce pouze v pracovní dny].
Vedení linky 175 mezi lety 1984 – 2004 (MCH/screen mapy z roku 1988)
Tato i další změny vedly už jen k zániku linky a postupnému prodlužování metra C – nejprve byla 26. června 2004 zkrácena do zastávky Ke Stírce (při prodloužení metra C z Nádraží Holešovice na Ládví), od 15. října 2005 pak do trasy Kobylisy – Šimůnkova (v souvislosti s prodlouženým metrem C na Ládví se vyskytly obavy z nedostatku odstavných ploch na Kobylisích, ty byly ale po roce vyvráceny, a tak se nejen linka 175, ale i 162, přesunula na Kobylisy, k ostatním linkám), nakonec ale byla se zprovozním metra do Letňan 9. května 2008 zcela zrušena.
autobus na lince 175 v zastávce na Groši, při své cestě na Sídliště Petrovice (foto: MCH/2013)
Číslo 175 nebylo neobsazené dlouho a v závěru letních prázdnin 30. srpna 2008 vyjíždí 175 znovu, v trase ze Žižkova přes Vršovice do Strašnic, do obdobných lokalit jako před rokem 1984. Trasa je tak následující: Florenc – Tachovské náměstí – Olšanské náměstí – Flora – Bělocerkevská – Murmanská – Strašnická – Štěchovická – Skalka. Ve své trase nahrazuje částečně linku 234 (Habrová – Třebešín – Mezi hřbitovy – Murmanská – Strašnická – Štěchovická – Sídliště Skalka), která ve výše popisované trase jezdila od roku 1987. 234 je tak zkrácena do trasy Želivského – Malešická – Habrová, kde ji od roku 2009 nahrazuje linka 124.
v roce 2016 jedna z nejnovějších SORek u Dopravního podniku hl. m. Prahy na lince 175, při svém nájezdu do nástupní zastávky Florenc (foto: LN/2016)
Stosedmdesátpětka měla velký potenciál, proto došlo 1. září 2009 i k jejímu sloučení s linkou 277, což nabídlo zcela nové spojení Florenc – … – Skalka – Zahradní Město – Hostivařské náměstí – Přeštická – Donovalská – Opatov. Po 25 letech je tak obnoveno spojení Florence se Zahradním Městem, do roku 1984 zaopatřovaného linkou 175. V novém úseku je provozována pouze v pracovní dny ve špičkách, to se ale brzy změní.
Při spuštění tzv. metropolitní sítě 1. září 2012 nedošlo na lince 175 k žádným změnám, ty následovaly až o 2 měsíce později – 20. listopadu 2012. Při těchto změnách byla převedena z Opatova do Petrovic po trase linky 154, která byla v podobné trase, jako začala 175 jezdit od 20. listopadu 2012 k 31. srpnu 2012 zrušena (154 byla zkrácena do trasy Chodov – Jižní Město). 175 proto vyjíždí celotýdenně všemi spoji v celé trase Florenc – … – Skalka – Zahradní Město – Sídliště Na Groši – Na Groši – K Lesoparku – Na Vartě – Holoubkovská – Sídliště Petrovice. Na lince se kromě současných standardních autobusů objevily i kloubové – střídavě od roku 1984 do roku 1998. Od 15. října 2016 byla prodloužena na Háje.
od 31. října 2015 zřízená zastávka Pernerova s autobusy linky 175 (foto: MCH/2015)
Mapa:
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Zajímavosti na trase:
- Florenc – Muzeum hlavního města Prahy
- U Památníku – Armádní muzeum Žižkov
- Tachovské náměstí – východiště k národnímu památníku na Vítkově
Vítkov – Památník národního osvobození (foto: OK)
- Olšanské náměstí – kostel sv. Rocha
- Strašnická – Betlémská kaple
- Skalka – socha Matka s dítětem
- Na Groši, Hostivařská – socha A. Švehla – NS Historií Hostivaře – PP Meandry Botiče
- Na Groši, Hostivařská – NS Historií Hostivaře – PP Meandry Botiče – východiště po červené turistické značce na jih kolem vodní nádrže Hostivař
vodní nádrž Hostivař (foto: MCH)
Fotografie z linky:
dočasně zřízené zkrácené spoje při dubnové výluce roku 2015 v Seifertově ulici (foto: MCH/2015)
autobus na lince 175 v blízkosti zastávky Na Vartě (foto: MCH/2015)
řidič na lince 175, čerpající přestávku na Florenci (foto: MCH/2015)
Video z linky:
linka 175 Florenc – Sídliště Petrovice (video: Dušan Kováčik)
Zveřejněno: 29. 9. 2013 Aktualizováno: 10. 4. 2016 Autor: Martin Chour Zdroj: dobové informační materiály, vetinari.wz.cz, ropid.cz
Chybí platný jízdní řád 175