Pražská autobusová linka 225
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik h. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Velká Ohrada, Nádraží Veleslavín, Nové Vokovice)
Přestup na metro: A, B
Doba jízdy: 35/36 min (Velká Ohrada – Nádraží Veleslavín) 37/40 min (Velká Ohrada – Nové Vokovice)
Délka linky: 13 km (Velká Ohrada – Nádraží Veleslavín) 14 km (Velká Ohrada – Nové Vokovice)
Zastávky:
VELKÁ OHRADA – Ohradské náměstí (Z) (×) – Červeňanského (×) – Píškova (×) – Amforová – Luka (B) – Vackova (×) – Stodůlky (B) – Lýskova (×) – Bavorská (×) – Bílý Beránek (×) – Slánská – Bazovského – Za Slánskou silnicí – Úřad Řepy (×) – Reinerova (×) – Jiviny (×) – Staré náměstí (×) – Nádraží Ruzyně (V) (×) – Ciolkovského – Sídliště Na Dědině – Vlastina (×) – Divoká Šárka – Nad Džbánem (×) – NÁDRAŽÍ VELESLAVÍN (A) (V) – Na Pastvinách (T) (×) – NOVÉ VOKOVICE
Historie:
Linka 225 již od roku 1990 zajišťuje spojení v ose Stodůlky – Řepy – Ruzyně – Liboc. Bohužel v dubnu 2015 byla zrušena, ale od začátku července 2017 opět v této ose vyjíždí.
linka 225 na Reinerově (foto: MCH)
Linka 225 byla zřízena 15. května 1959 v trase Náměstí Republiky – Náměstí Říjnové revoluce (dnes: Vítězné náměstí) – Ruzyně, letiště, kdy byly v rámci zvyšování kvality autobusové dopravy zřízeny tzv. rekreační linky. Během času se stávala běžnou městskou linkou, o čemž svědčí i postupné rozšiřování jejího rozsahu provozu. Zatímco z počátku byla v provozu pouze v létě, počínaje 14. březnem 1960 je provozována celodenně a celotýdenně. Avšak 3. ledna 1966 je linka 225 přečíslována na 119.
Již za 6 měsíců je linka 225 zřízena opět jako tzv. rekreační linka v trase Náměstí J. Marata (dnes: Hostivařská) – Hostivař, přehrada. Zprvu je linka provozována pouze v neděli, později je provozována i v sobotu. Kupodivu se nejedná o jedinou linku jedoucí k hostivařské přehradě, souběžně je provozována i linka 226, vedoucí až na Náměstí Míru. Od 27. června 1970 je však linka 225 přejmenována na neobvyklé označení G, později ještě přebírá číslo 56 a 31. srpna 1981 je její provoz ukončen.
Starší CityBus 12M na l. 225 odjíždí ze zastávky Luka (foto: JHO)
Potřetí se linka 225 objevuje 1. února 1971, kdy je zavedena v trase: Bořislavka – U Matěje – Na Santince – Zelená – J. M. Sverdlova (zastávka na dnešní Rooseveltově ul.) – Sibiřské náměstí – Wolkerova (ve stejnojmenné ulici) – Letenské náměstí – Revoluční. Jedná se však o pouze přečíslovanou linku 125 při zavádění tzv. překryvných linek, které umožňovaly vyšší výběr jízdného. Při otevření prvního úseku metra 9. května 1974 je přistoupeno ke sjednocení tarifu. K tomuto datu je opět přečíslována na číslo 125.
Po rozsáhlé rekonstrukci plzeňské třídy je dne 8. listopadu 1979 zřízena linka 225, jedoucí ve špičkách PD po trase Kotlářka – Motol – Sídliště Řepy (dnes: Nevanova). Od 31. července 1982 je provozována CD a CT. Hned 1. září 1982 je však provoz omezen pouze na špičky pracovních dnů. Po dočasném zrušení 8. října 1983 je 16. dubna 1985 opět obnovena jen ve špičkách PD v trase: Kotlářka – Motol – Sídliště Řepy (dnes: Nevanova) – Sídliště Řepy II (dnes: Bazovského). Dalšího rozšíření provozu se dočkává 15. února 1986, kdy je nově provozována celodenně a celotýdenně. Avšak s prodloužením tramvajové trati do Řep dochází 27. října 1988 k úplnému zrušení.
Citelis 12M manipuluje ve výstupní zastávce v terminálu Nádraží Veleslavín (foto: HP)
Teprve s pátým obsazením čísla 225 se setkáváme i v současném provozu. Od 23. listopadu 1990 se autobusy s tím to číslem objevují ve špičkách PD v trase: Nové Butovice – Malá Ohrada (dnes: Archeologická) – Píškova – Luka – Vackova – Šostakovičovo náměstí (dnes: Stodůlky) – Konstruktiva (dnes: Bavorská) – Slánská – Bazovského – Žalanského (dnes: Reinerova) – Drnovská (dnes: Jiviny) – Ciolkovského – Sídliště Na Dědině – Divoká Šárka.
Při otevření nového úseku metra B (Nové Butovice – Zličín) dochází 12. listopadu 1994 k zavedení vložených mimošpičkových spojů (Nové Butovice – Želanského – Garáže Řepy). Od 1. července 1995 zajíždí do obratiště Nad Malou Ohradou (dnes: Malá Ohrada), čímž vypomáhá obsloužit Velkou a Malou Ohradu. Od 2. prosince 1995 je mezi zastávkami Žalanského a Bazovského vedena místo ulicí Slánská ulicí Žufanovou, kde obslouží zastávku Za Slánskou silnicí.
SOR odbočuje do zastávky Nádraží Veleslavín v ulici Vokovická, odkud bude pokračovat do oblasti Nových Vokovic (foto: HP)
Další změna nastává 28. února 1998, kdy je trasa linky upravena do podoby: Nové Butovice – … – Žalanského – (Bílá Hora) – Jiviny – Staré náměstí – Ruzyňská – Divoká Šárka – Sídliště Na Dědině – Ciolkovského – K Letišti – U Hangáru – Letiště Ruzyně. Úsek Sídliště Na Dědině – Letiště Ruzyně obsluhuje pouze ve špičce PD. Do obratiště Bílá Hora zajíždí pouze o víkendu, kdy nahrazuje omezený provoz linky 108.
1. července 2004 jsou zkrácené spoje ukončené v obratišti Sídliště Na Dědině prodlouženy o jednu zastávku dál, tedy na konečnou Ciolkovského. Přesně po roce nastává další změna, kdy po dalším oslabení provozu linky 108 jsou spoje v PD večer vedeny na Bílou Horu.
Při reorganizaci provozu v jihozápadním sektoru města dochází 11. 12. 2011 k trvalému zkrácení do zastávky Ciolkovského. Na Letiště je nahrazena linkou 179. Současně dochází k zřízení linky 214, která je vedena po trase linky 225, avšak již končí na Bílé Hoře.
linka 225 manipuluje v odstavných plochách terminálu Nádraží Veleslavín (foto: HP)
Při příležitosti otevření metra A do Motola 7. 4. 2015 jsou linky 214 a 225 zrušeny. Nahrazeny jsou metrobusovou linkou 142 vedenou od Nových Butovic na Malou Ohradu (dnes: Archeologická), přes obratiště Nad Malou Ohradou (dnes: Malá Ohrada), Velkou Ohradu, Luka, Slánskou, Reinerovu, Ciolkovského, Divokou Šárku a Nádraží Veleslavín na Nové Vokovice s tím, že většina spojů končí už v terminálu Nádraží Veleslavín. Vzhledem k nezajíždění do obratiště Bílá Hora a úpravě trasy v Ruzyni je linka 108 posílena.
Vzhledem k nepravidelnému provozu, způsobenému přejezdem v Ruzyni, dopravním komplikacím na Evropské ulici a kapacitním problémům mezi sídlišti Velká a Malá Ohrada a metrem B je linka 142 1. 7. 2017 rozdělena na dvě části. Linka 142 je zkrácena od Nových Butovic do obratiště Velká Ohrada a v PD je kapacitně posílena nasazením kloubových vozů. Ve zbylém úseku ji nahrazuje nově zřízená linka 225 v trase: Velká Ohrada – Luka – Stodůlky – Slánská – Řepský Hřbitov (dnes: Úřad Řepy) – Jiviny – Nádraží Ruzyně – Divoká Šárka – Nádraží Veleslavín – Nové Vokovice. Na linku byly nasazeny standardní autobusy a mezi Novými Vokovicemi a terminálem Nádraží Veleslavín jezdí spoje pouze v špičkách, a to v intervalu 30 min.
SOR NB 12 vjíždí do nástupní a zároveň nácestné (pro spoje jedoucí z Nových Vokovic) zastávky terminálu Nádraží Veleslavín (foto: HP)
To se však zanedlouho změní, kdy se při integraci Kladenska na konci srpna 2017 do systému PID projevila nedostatečná kapacita terminálu Nádraží Veleslavín, proto již 3. 9. 2017 ROPID zavádí v úseku Nádraží Veleslavín – Nové Vokovice provoz i v pracovní den dopoledne, a to v intervalu 60 min. Bohužel když cestující, jedoucí jen na Nádraží Veleslavín, chytne spoj jedoucí až do Nových Vokovic, znamená to pro něj delší cestu jednak k nejbližšímu vstupu do metra a jednak i k železniční stanici Praha – Veleslavín.
Linka je spjata se standardními autobusy DPP.
Intervaly:
15-20 | ||||||||||
a) Velká Ohrada – Nádraží Veleslavín b) Nádraží Veleslavín – Nové Vokovice |
Staré jízdní řády:
- Linka 225 – 15. 1. 2018 T
- Linka 225 – 15. 1. 2018 Z
- Linka 225 – 6. 1. 2014
- Linka 225 – 24. 12. 2013
- Linka 225 – 1. 9. 2013
- Linka 225 – 29. 6. 2013
- Linka 225 – 17. 6. 2013
- Linka 225 – 24. 12. 2012
Zajímavá místa na trase:
- Červeňanského – depozitář UPM
- Velká Ohrada – národní přírodní památka Dalejský profil
Dalejský profil (zdroj: Mapy.cz autor: Helichovi)
- Luka – Kulturní středisko Luka
- Bílý Beránek – kaple Nalezení sv. Kříže
- Úřad Řepy – řepský hřbitov – Úřad městské části Praha 17
- Jiviny – retenční nádrž Jiviny
- Staré náměstí – stará ruzyňská náves – statky, kaplička – věznice Ruzyně
Ruzyňská kaplička (foto OK)
- Nádraží Ruzyně – železniční stanice Praha-Ruzyně
- Divoká Šárka, Nad Džbánem, Nové Vokovice – přírodní rezervace Divoká Šárka – východiště – po červené (hradiště Dolní Liboc, koupaliště Divoká Šárka) – východiště – cyklostezka (Čertův mlýn)
Video z linky:
Zveřejněno: 26. 12. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 5. 3. 2018 – Vojtěch Jánský
Linka je v provozu v trase: VELKÁ OHRADA – NÁDRAŽÍ VELESLAVÍN – NOVÉ VOKOVICE
Tato linka už opět jezdí od 1. 7. 2017 v trase: Velká Ohrada – Luka – Stodůlky – Slánská – Cilolkovského – Nádraží Veleslavín – Nové Vokovice s tím, že do Vokovic jezdí jen v pracovní dny. Prosím opravit.
Ty cucáku budeš mi zavírat před xichtem ? 10.12 2020 17:00, toho pána zavřete
Napište prosím na stránku DPP. Tady to za vás nikdo řešit nebude.