Pražská autobusová linka 240
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: ARRIVA CITY, s.r.o.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Černý Most, Háje)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 37 min
Délka linky: 17/18 km
Zastávky:
Černý Most (B) – Černý Most (B) (Z) (×) – Obchodní centrum Černý Most – Nádraží Běchovice (V) – Hasičská (T) (×) – Otakara Vrby (Z) (×) – Winklerova (×) – Škola Dubeč – Za Pavilonem (×) – Lázeňka (×) – Dubeček (×) – K Dubečku (×) – Nádraží Horní Měcholupy (V) (×) – Boloňská – Boloňská – Na Vartě – Bolevecká – Livornská (×) – Nové Petrovice – Veronské náměstí (Z) – Poliklinika Petrovice – Wattova (T) – Morseova (×) – Newtonova (×) – Horčičkova – Háje (C) (Z) – Háje (C)
Historie:
První zmínky o autobusové lince 240 zasahují do konce roku 1979, kdy se vydáváme z Nádraží Braník přes Modřany – Komořany – Zbraslavské náměstí – Sídliště Zbraslav do Lipenců. V provozu je ve špičkách pracovních dnů a večer. V úseku Zbraslavské náměstí – Lipence jedou jen některé spoje. Roku 1986 však byla tato linka zrušena.
linka 240 na zastávce Nádraží Horní Měcholupy (foto: PH)
Ke zřízení nové linky s číslem 240 došlo v roce 1993, konkrétně v podobě Skalka – Léčiva – V Chotejně – TOS Hostivař (dnes Továrny Hostivař) – Dolní Měcholupy (dnes již nepoužívané obratiště, tento název nyní nese jiná zastávka). V této podobě linka 240 vydržela do února 1998, kdy zanikla. Ještě kratšího trvání se však dostalo další variantě l. 240, která vyjela v září 2001 na trase Sídliště Petrovice – Sídliště Horní Měcholupy (dnes Boloňská) – Dubeč. Po pouhých čtyřech měsících, v lednu 2002, byla zrušena.
Dnes již vyřazený vůz Scania na konečné linky 240 Háje (foto: MCH)
Provoz současné linky 240 byl zahájen 1. prosince 2005 v trase Černý Most – Škola Dubeč – Sídliště Horní Měcholupy – Nové Petrovice – Háje. Cestujícím z Hájů či Petrovic se tak cesta na Černý Most zkrátila cca o 15 minut, neboť dříve museli jezdit metrem přes centrum. Díky lince 240 se v Praze objevilo několik zcela nových dopravních spojení. Částečně nahradila linku 111, která měla trasu Skalka – Továrny Hostivař – Dolní Měcholupy – Sídl. Petrovice ( – Pitkovice). Po zavedení linky 240 byla linka 111 zkrácena do Dolních Měcholup.
Pár dní starý SOR NB 12 č. 9119 odjíždí ze zastávky OC Černý Most (foto: JHO/2017)
Nová linka 240 byla zpočátku v provozu pouze ve všední dny od 5 do 20 hodin v intervalu 30 minut ve špičkách a 60 minut v ostatních obdobích. Víkendový provoz se objevil již v září 2006, současně probíhalo rozšiřování provozního období v pracovní dny. Dopravcem na lince 240 byl Hotliner s.r.o. Ten na lince setrval do konce roku 2006 a 1. 1. 2007 vyjely na linku autobusy společnosti Connex Praha, s.r.o. (později pod názvem Veolia Transport Praha, Arriva Praha a konečně Arriva City).
Karosa B 951E v zastávce OC Černý Most (foto: JHO/2017)
K datu 4. března 2007 jsou na lince zřízeny nové zastávky Nádraží Horní Měcholupy, Otakara Vrby (směr Černý Most) a Hasičská (směr Háje). 1. září téhož roku se přidává také zastávka Dolní Měcholupy – zrušena je však již 30. srpna 2008. Tehdy ale linka 240 začíná obsluhovat zastávku Obchodní centrum Černý Most. Současně je špičkový interval v PD zkrácen na 15 minut. O rok později, v září 2011, je ranní interval zkrácen dokonce na 10 minut. Další nové zastávky – Livornská a Winklerova – se na lince objevují 30. června 2012.
Scania OmniLink přijíždí do nástupní zastávky Černý Most (foto: MCH)
Při slavné reorganizaci linek MHD v Praze dne 1. 9. 2012 došlo na l. 240 pouze k drobné úpravě, která znamenala obsluhu Starých Petrovic, tedy zastávek Morseova a Newtonova – naopak zast. Sídliště Petrovice a Jakobiho linka 240 opouští. Pozdější změny již téměř tradičně znamenají zřizování nových zastávek – druhá zastávka Háje ve směru Černý Most vzniká 18. 11. 2012 a zastávka Za Pavilonem (směr Háje) 2. března 2014.
Mapa:
Zajímavá místa na trase:
- Obchodní centrum Černý Most – Centrum Černý Most
- Nádraží Běchovice – železniční stanice Praha-Běchovice – modrá turistická značka do oblasti Xaverovského háje
- Winklerova – dubečská tvrz – vhodné východiště do přír. památky Litožnice (pěkné rybníky) a po modré značce směr Podleský rybník
- Lázeňka – Úřad městské části Praha-Dubeč – rybník V Rohožníku
- Dubeček – kostel sv. Petra – přír. památka Rohožník – lom v Dubči – možnost vyrazit po NS Dubeč – Uhříněves (vede kolem lomu)
Dubeček – kostel sv. Petra (foto: OK)
- Boloňská – Úřad městské části Praha 15
- Newtonova – staré centrum Petrovic – zámek – kostel sv. Jakuba Většího – Úřad městské části Praha-Petrovice – vodní nádrž Hostivař – východiště po červené značce podél Hostivařské přehrady (na sever) a údolím Botiče na Průhonice (na jih)
Petrovice – kostel sv. Jakuba Většího (foto: OK)
- Háje – kostel a komunitní centrum Matky Terezy
Staré jízdní řády:
- Linka 240 – 1. 9. 2013
- Linka 240 – 6. 1. 2014
- Linka 240 – 12. 12. 2012
- Linka 240 – 29. 6. 2013
- Linka 240 – 15. 1. 2018
Zveřejněno: 16. 1. 2014 (Martin Chour)
Aktualizováno: 4. 2. 2018 (Jan Horák)
Vysvětlete mi prosím ,proč 13.6.2016 nebyla vypravena linka 240 z Černého mostu v 9hod.54 min.?Nedostalo se cestujícím vysvětlení ani omluvy.Tento den jsem díky zpoždění Vašich autobusů ,jak při odjezdu 9.05h/zpoždění 12 min na Černý most/ ,tak při zpáteční jízdě,ztratila skoro hodinu zbytečného čekání. Autobus 240 je jedním z nejhorších spojení dlouhodobě.To,že je na trati objížďka ,vím.Heideová
Dobrý den, tuto linku provozuje dopravce Arriva Praha, který má nedostatek řidičů a autobusů, takže se několikrát týdně na několika pořadích stane, že několik spojů vypadne. Tuto problematiku řešíme s Ropidem, který dopravu organizuje. My jsme pouze fanouškovská stránka veřejná dopravy v Praze a ve středních Čechách.
Opětovně problém, že nejela linka, tentokrát 14.7.2016 15:59 hod.
Dobrý den,
napiště organizátorovi dopravy. Dopravce Arriva Praha má problém s nedostatkem řidičů, který je dán faktem, že řidiči jsou málo placení, jezdí přesčasy a často dochází i k poruše autobusu. My společně se sdružením SPVHD tuto situace řešíme s Arrivou, organizátorem a dopravním úřadem, bohužel od dopravce dostáváme informaci, že s tím nic nezmůžou, i když je plno variant, jak by to šlo vyřešit. Organizátor říká, jak to řeší, ale zatím se po roce výpadků nic nestalo, takže to je tak vše k vašemu komentáři. Snad by mělo od října dojít k ubrání výkonů Arrivě, takže by problémů mohlo být méně.
Jen tady kecate, psano 2016, píšete se se vse zmeni a je konec roku 2017 a linky nejezdí, porad je posunujete.
Dobry den, a uz dost, proc sakra porad menite spoj 240, prvni 5.38. , pak 5.44, 5.48,ted 5.50. Mam byt v praci v 06.00, a ted budu jako kdy. Myslite sakra ze zamestnavatele to zajímá? Nejhorsi linka, jen se tady omlouvate,lidi vas vubec nezajimaji.
Dobrý den,
my jízdní řády neměníme, jsme jen zájmový web o dopravě, nikoli organizátor či objednatel a ani žádný z dopravců.
V případě linky 240 Vám doporučuji se obrátit na dopravce, čímž je Arriva City a na ROPID, který je organizátorem dopravy a jehož projektanti tvoří jízdní řády.
Děkujeme za pochopení.
Vážená paní Lenko,
Vy jste asi stále nepochopila, že tohle je jen fanouškovská stránka a nikoliv oficiální organizátor dopravy. Pokud máte problém se spoji, musíte jít na stránku http://www.pid.cz a tam to řešit s organizátorem dopravy ROPID. Kluci jsou jen parta nadšenců do MHD, co přináší novinky, píšou články a snaží se přispět ke zlepšení dopravy.
Takže myslím, paní Lenko, že je na místě klukům omluva 😉
Dobrý den,jen pro informaci linku 240 provozuje nově Stenbus sro
nikoliv Arriva.
Děkuji Jan
Dobrý den,chci se zeptat, jestli ve vašem linkovém autobuse platí sms jízdenka po Praze za 32?