Elektrobusy v Praze v roce 2014-2015

Elektrobus poprvé

Od středy 22. 1. 2014 až do neděle 26. 1. 2014 se mohli cestující svést v Praze elektrobusem – Siemens-Rampini. Důvodem pronajmutí elektrobusu byla dlouhodobá snaha o zlepšení životního prostředí v Praze, tak i o snížení závislosti dopravy na spalovacích motorech, proto je tichý, příjemný, úsporný a je vybaven klimatizací a elektrickým vytápěním.
elektrobus na Bořislavce
Elektrobus na Bořislavce (foto: MCH)
Někteří cestující mluvili o elektrobusu jako o trolejbusu, ale elektrobus má společné s trolejbusem akorát to, že se dobíjí přes trolej. Elektrobus byl zapůjčen z Vídně, kde také jezdí, zejména v centru města. Během 22. – 26. 1. 2014 byl zkoušen na midibusové lince 216, která jezdila z Bořislavky k Poliklinice Petřiny.
detaily - zdvihnutí a složení sběrače
Zdvihnutí a složení sběrače (foto: MCH)
Elektrobus se dobíjel na Bořislavce pomocí elektrické energie z trolejí. Při čekání na konečné stačilo zdvihnout sběrač na 10 až 15 minut a dobíjet. Na plné nabití ujel 80 až 100 km. Během několika dnů se nabíjel také v noci – ve vozovně Střešovice. V elektrobusu bylo 13 sedadel a 33 míst ke stání. V jízdním řádu byl vyznačen písmenem E a jezdil na vložených pořadích. Jelikož byl elektrobus velmi malý, bylo možné ho použít prakticky všude, zejména v centru města, kde neznečisťuje ovzduší. V minulosti již 2 elektrobusy v Praze jezdily, ale díky své poruchovosti byly odstraněny (na lince 292). Tento vůz se objevil také v Brně a v Pardubicích, ale také se neuchytil – přece jen stojí 11 milionů.
elektrobus na Bořislavce
Elektrobus zezadu (foto: MCH)
Informace o elektrobusu:
info
info
Fotogalerie:

Elektrobus podruhé

Po nezdařilých jízdách s vídeňským elektrobusem, následoval za necelé 2 týdny další elektrobus. Tentokrát se jednalo o český elektrobus SOR EBN 8 nabídnutý firmou SOR na vyzkoušení DPP. Elektrobus byl v provozu od 7. 2. (pátek) do 11. 2. (úterý) 2014. Jako předcházející elektrobus, jezdil na lince 216 přibližně od 7 do 19 hodin každý den. Během jízd nedošlo k problémům, jako u Siemens-Rampini. Tento vůz je poháněn vodou chlazeným asynchronním šestipólovým trakčním motorem o výkonu 120 až 180 kW/400 V s trakčním polovodičovým měničem napájeným lithium-iontovými akumulátory s kapacitou 300 Ah. Nabíjení zajišťuje třífázová zásuvka. Délka vozu je 8 metrů.

SOR EBN 8 na Poliklinice Petřiny

SOR EBN 8 na Poliklinice Petřiny (foto: MCH)

Nabíjení akumulátorů trvá 1 – 8 hodin podle toho jestli je nabíjení rychlé nebo pomalé (za hodinu se nabije na cca 35 km). Při cestě do kopce se tato energie vrací zpět do baterií. Dojezd tohoto typu je až 150 – 180 km. Pokud vůz nejede, nespotřebovává energii. Oproti Siemens-Rampini je širší (2 525 mm), o něco i delší (8 000 mm) a vysoký 2 920 mm. Vůz má 35 míst ke stání a 16 míst k sezení. Dosahuje rychlosti 80 km/h a hmotnost činí 12 700 kg.

sedadlasedadla (foto: MCH)

Fotogalerie:

Elektrobus potřetí

V druhé polovině roku 2015 začal Dopravní podnik hl. m. Prahy zkoušet nový elektrobus SOR EBN 11. Primárním účelem je vyzkoušení alternativního pohonu aplikovaného na plnohodnotném autobusu v podmínkám pražské MHD.

P1090502.JPGSOR EBN 11 přijíždí do zastávky Želivského (foto: MCH)

S cestujícími elektrobus poprvé vyjel 1. září 2015 na lince 213 kolem 10. hodiny. V následujících týdnech bude vypravován v pracovních dnech na 3. pořadí linky 213 a o víkendech na 3. pořadí linky 188. Testován bude 1 rok s možností prodloužení nájemního vztahu o další rok. Cílem je dosažení podobných výsledků jako u autobusů s konvenčním pohonem.

Elektrobus SOR EBN 11 byl vyroben v kooperaci firem SOR Libchavy, s.r.o. a Cegelec a.s. Karoserie byla zhotovena firmou SOR, celkové elektrické vybavení pak firmou Cegelec. Jedná se zcela o bezemisní vozidlo o celkové délce 11.1 metru. V autobuse se nachází 30 sedaček z toho 7 sklopných. Celková kapacita elektrobusu je 90 osob (67 stojících). Vůz je poháněn trakčním asynchronním motorem o výkonu 120 kW a trakčním polovodičovým měničem typu SBE 24. Vůz je mimo jiné vybaven kneelingem.

P1090504.JPGSOR EBN 11 – interiér (foto: MCH)

Elektrobus může dojet až do 150 km na jeden nabíjecí cyklus díky lithium-iontových aku-baterií o celkové kapacitě 300 Ah. Nabíjení probíhá buď pomocí zásuvky 3×400 V; 32 A po dobu 8 hodin či zrychleně pomocí trolejového sběrače z oddělené sítě 750 V/240 A, která je napájena z oddělovače, připojeného na tramvajovou síť 600 V. Baterii je tak možno nabít dokonce za 1 hodinu! Toto rychlonabíjení je umožněno v pražských podmínkách na konečné zastávce linek 188 a 213 Želivského, kde se nachází dobíjecí stanice, která zajišťuje galvanické oddělení tramvajové sítě od nabíjecího místa elektrobusu (nabíjení je značeno bílou kontrolkou u troleje elektrobusu).

P1090600.JPGSOR EBN 11 na lince 188 za zastávkou Sídliště Malešice (foto: MCH)

Fotografie:

Zveřejněno: 26. 1. 2014
Aktualizováno: 6. 9. 2015
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *