Pražská autobusová linka 244
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Smíchovské nádraží, Sídliště Radotín)
Přestup na metro: B
Doba jízdy: 19/20 min
Délka linky: 11 km
Zastávky:
SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ (B) (V) – Lihovar – Malá Chuchle (×) – Starolázeňská (×) – Radotínská (×) – Závodiště Chuchle (×) – Zahradnictví (×) – Přeštínská (×) – Vrážská (×) – U Jankovky (×) – Nádraží Radotín (V) (T) – Nádraží Radotín (V) – Otínská (×) – Na Viničkách (T) (×) – SÍDLIŠTĚ RADOTÍN
Historie:
Linka 244 již od roku 1985 spojuje Smíchov s Radotínem, bohužel v posledních letech na ní byl kvůli souběhu s železniční tratí 171 utlumován provoz.
standardní SOR nasazený na l. 244 manipuluje v prostoru terminálu Smíchovské nádraží (foto: LN)
Linka 244 byla poprvé zavedena 3. června 1967 v trase: Václavské náměstí – Výtoň – Výzkumný ústav A. S. Popova (dnes: Jílovská) – Novodvorská. Zpočátku linka jezdila pouze v nocích z pátku na sobotu a ze soboty na neděli, ale 6. ledna 1969 byl provoz rozšířen na všechny noci po celý týden. Současně došlo k prodloužení z Novodvorské přes Nemocnici Krč na Kačerov. Po zrušení tramvajové trati na Kačerov došlo 19. října 1970 k prodloužení na zastávku Budějovické náměstí. S otevřením prvního úseku metra C dochází ke zpřehlední systému. Bohužel linka 244 si v novém systému již nenašla místo a proto je 9. května 1974 trvale zrušena.
Jako denní linka se „dvěstěčtyřicetčtyřka“ poprvé objevuje 29. prosince 1979 v podobné trase, v jaké jezdí dnes: Zlíchov,Lihovar – Malá Chuchle – Dostihová – Lahovičky – Technometra (dnes: Vrážská) – Nádraží Radotín – Sídliště Radotín. S otevřením „béčka“ 3. listopadu 1985 byla prodloužena na Smíchovské nádraží.
SOR NB 12 na lince 244 odjel z nástupní zastávky v terminálu Smíchovské nádraží (foto: LN)
K 1. září 2004 byla zavedena linka 204, která tehdy jezdila pouze jednosměrně (Smíchovské nádraží – Malá Chuchle – Dostihová – Radotínská – Závodiště Chuchle – Zahradnictví – Nádraží Radotín – Sídliště Radotín) a byly na ni převedeny některé spoje linky 244 ve směru Sídliště Radotín. Po třech letech byla linka 204 provozována i ve směru Smíchovské nádraží a nově byla provozována celotýdenně. Zároveň byla linka 204 nově vedena po ulici Mezichuchelské (přes zast. Starolázeňská), což znamenalo zrychlení a zkrácení úseku po silně zatížené silnici Strakonické.
Od 14. 12. 2008 došlo v souvislosti s posílením vlakové linky S7 na trati 171 do Radotína k omezení linek 204 a 244. V úseku Nádraží Radotín – Smíchovské nádraží začaly jezdit pouze v pracovní dny do 20:30. V úseku Nádraží Radotín – Sídliště Radotín jezdila 244 celodenně a celotýdenně. Obyvatelé radotínského sídliště tak museli večer a o víkendech při cestě z/do centra přestoupit na vlak.
Po stížnostech občanů byla od 8. 3. 2009 zrušena linka 204 a linka 244 byla vedena v celé trase až do terminálu Smíchovské nádraží. Bohužel zlepšení večer a o víkendu bylo provedeno na úkor pracovních dní. Například interval ve špičce na lince 244 činil 30 minut.
Kačerovský Citybus 12M na lince 244 míří na Smíchovské nádraží (foto: LN)
K 1. květnu 2009 byla linka 172, jež tradičně obsluhovala Velkou Chuchli, prodloužena na Sídliště Radotín. To bylo poměrně elegantní řešení, protože znamenalo zefektivnění v úseku Smíchov – Velká Chuchle a zároveň zlepšení autobusového spojení do Radotína, zároveň se však prodloužila obyvatelům Radotína jízdní doba z/do centra, kvůli zajíždění do Velké Chuchle. I přes to byla linka 244 provozována celodenně a celotýdenně v celé trase a na některých jejích spojích jste dokonce mohli potkat i kloubové autobusy.
Tato úprava vytvořila zdánlivý souběh linek 172 a 244, které spojovaly Radotín se Smíchovským nádražím. Linka 172 jela přes Velkou Chuchli, avšak linka 244 jela po Strakonické. Provoz linky 244 ale ospravedlňovala pouze obsluha nácestné zastávky Přeštínská, pro kterou znamenala jediné rozumné spojení s centrem Prahy. Po vybudování zastávky Přeštínská v ulicích Radotínská a Vrážská mohlo dojít ke zrušení jedné z nich. Logicky byla zvolena trasa přes Velkou Chuchli, avšak MČ Praha – Radotín si prosadila číselné označení 244, proto se 11. 12. 2011 dostává do trasy: Smíchovské nádraží – Lihovar – Malá Chuchle – Starolázeňská – Velká Chuchle – Závodiště Chuchle – Vrážská – Nádraží Radotín – Sídliště Radotín.
Citybus 12M odjel ze zastávky Lihovar (foto: LN)
Na konci roku 2015 na přejezdu ve Velké Chuchli došlo k několika nebezpečným situacím, kdy autobus zůstal na přejezdu v momentě, kdy se zavíraly závory. Policie 4. ledna 2016 zakázala odbočení vlevo (z Radotína do Velké Chuchle) pro vozidla delší 9,5 m, proto linka 244 již nezajížděla do Velké Chuchle a linka 172 byla posílena. Jednalo se však pouze o výlukové opatření, trvalé vstoupilo v platnost až 1. května 2016, při němž byla i nadále linka 244 vedena přímo. Nově však linka 172 jezdí na Smíchovské nádraží. Pro Velkou Chuchli to znamenalo razantní omezení provozu o 66% v ranní špičce, o 60% v odpolední špičce a sedlech PD a dokonce i o 80% v sobotu a neděli. Aby nebyly navýšeny náklady na provoz, byl na lince 244 v ranní špičce prodloužen interval z 12 na 15 minut.
autobus linky 244 v zastávce Sídliště Radotín (foto: OK)
Od zřízení (3. červen 1967) do 2. listopadu 1985 byla provozována ČSAD. Od 3. listopadu 1985 do silvestra roku 1990 byla provozována jak ČSAD, tak i DPP až do silvestra roku 1990, kdy linku definitivně přebírá DPP. Stejně zajímavé je i vypravení druhů vozidel, od zahájení provozu do 2. listopadu 1985 jsou na ni vypravovány standardní autobusy. Od 3. listopadu 1985 do 28. února 1998 je vypravována ve vozech kloubových. Kloubové autobusy se na linku 244 ještě podívaly na dvou spojích v roce 2009. Na krátkých spojích na přelomu let 2008 a 2009 byly mezi radotínským nádražím a sídlištěm provozovány dokonce i minibusy.
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Smíchovské nádraží – železniční stanice Praha-Smíchov
- Lihovar – bývalý Lihovar – přívoz na Veslařský ostrov
- Malá Chuchle – kostel Narození Panny Marie – bývalé lázně – most Inteligence – východiště do Chuchelského háje (žlutá tur. značka) – mini ZOO (v Chuchelském háji při žluté značce)
mini ZOO (foto: MCH)
- Radotínská – Úřad městské části Praha-Velká Chuchle
kostel sv. Jana Nepomuckého (foto: MCH)
- Závodiště Chuchle – železniční zastávka Praha-Velká Chuchle – dostihové závodiště Velká Chuchle
- Nádraží Radotín – železniční stanice Praha-Radotín – Úřad městské části Praha 16 – kostel sv. Petra a Pavla (u lávky přes Berounku) – východiště na červenou značku směr Zbraslav (vede okolo kostela) – také je možné jít od kostela podél Berounky do Černošic
Radotín – kostel sv. Petra a Pavla (foto: OK)
- Otínská – východiště po červené značce po hřebeni na Vonoklasy a Karlštejn (od zastávky vzhůru ul. Jelenovskou)
Video z linky:
Zveřejněno: 6. 2. 2014 – Martin Chour
Aktualizováno: 29. 3. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Jak to že v historii není zaznameno když jezdila na SÍDLIŠTĚ SKALKA
Chyba je v linkovém vedení je potřeba vymazit zastávky ve Velké Chuchli tam od loňského května nejezdí.
Dobry den, linkou 244 jezdim vice nez 30 let. Je to soucast meho zivota. Nevite nahodou, kde bych sehnala starou desku s cislem 244, kterou davali ridici autobusu za okna? Dik