Pražská autobusová linka 245
V provozu: celotýdně
Typ autobusu: midibus
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)
Konečné zastávky: 1 (Nádraží Radotín)
Přestup na metro: není
Doba jízdy: 18 min
Délka linky: 6 km
Zastávky:
Nádraží Radotín (V) (T) – Prvomájová (T) – Ametystová (T) (×) – Živcová (T) (×) – Lahovská (T) (×) – Otěšínská (T) – Solná (T) (×) – Plánická (T) (×) – Pod Řihákem (T) (×) – U Kestřánků (T) (×) – Prvomájová (T) – Nádraží Radotín (V) (T)
Historie:
S linkou 245 se potkáváme již po třetí, avšak vždy v jiné trase. Poprvé jezdila jako takzvaná „překryvná linka“ mezi lety 1971 (1. 2.) – 1974 (9. 5.) v trase: Nový Hloubětín – Vysočanská radnice – Harfa – Spojovací – Sídliště Malešice – V Rybníčkách – Zahradní Město – Zahradní Město, Cíl. V provozu byla pouze ve špičkách pracovních dnů.
Podruhé se v provozu objevila již o pět let později, tedy roku 1979 (29. 12.). Její trasa byla: Nádraží Braník – Modřany – Komořany – Zbraslavské nám. – Lahovice – Nádraží Radotín – Cementárna Radotín. Jednalo se o spojení 2 původních linek dopravce ČSAD 103 Praha-Smíchov. Provozována byla celotýdně do svého zrušení v roce 1995 (9. května).
dnešní linka 245 odjíždí z nástupní zastávky Nádraží Radotín (foto: LN)
Do lokality Lahovské (místní název čtvrti, kde se nacházejí zastávky Otěšínská a Solná) se linka 245 dostala počátkem 21. století. Obsluhu zastávek Ametystová, Živcová, Lahovská a Pod Říhákem měla předtím na starosti linka 256, která tam zajížděla při své cestě z Radotína do oblasti Jihozápadního Města, a to již od 16. května 1991. Linka 245 vyjela 1. 9. 2001 v obousměrné trase: Nádraží Radotín – Pod Říhákem – Lahovská – K Višňovce a 256 byla oproštěna od tohoto zajíždění, paradoxně však zůstaly zastávky Ametystová a Živcová zcela bez obsluhy asi proto, že to sem není daleko z nádraží. Linka 245 tam totiž nezajížděla. U zastávky K Višňovce (dnes tato zastávka již neexistuje) tehdy vzniklo panelové obratiště.
Tento stav však netrval dlouho, protože kvůli rozsáhlým stavebním pracem musela 8. 12. 2001 opustit oblast Lahovské (zastávky Otěšínská, Solná a K Višňovce) a byla vedena jednosměrným objezdem přes zastávky Ametystová, Živcová, Lahovská a Pod Říhákem. Stavební práce skončily 11. 5. 2004, a tak se linka 245 mohla opět vydat nahoru na Otěšínskou, byla ovšem zrušena zastávka K Višňovce hned u obratiště a zastávka Otěšínská byla posunuta blíž k panelovému obratišti, objížďka přes Ametystovou a Živcovou však lince zůstala.
Minibus na lince 245 směřuje na Otěšínskou (foto: MCH)
Zpočátku byly parametry linky 245 oproti dnešnímu stavu výrazně horší: V ranní špičce jezdily 4 spoje a v odpolední špičce 3 spoje. O víkendu byla provozována v intervalu 120 min. Od 11. 12. 2011 jezdí jako dnes a intervaly se zatím nezměnily (špička: 30 min, ostatní období: 60 min).
Původně byla 245 zajišťována přejezdy z 256, od 11. 12. 2011 je na ni vypravováno jedno kmenové pořadí z garáží Vršovice a je provozována v midibusech. Midibusy na ní byly k vidění již od března 2011, protože byly někdy vypravovány na 256.
Poslední změnou na lince 245 bylo 3. 3. 2013 převedení jednoho spoje ráno od z Otěšínské na novou školní linku 569 (dnes 269), jejíž trasa je totožná, ale z Nádraží Radotín pokračuje do zastávky Škola Radotín.
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Nádraží Radotín – železniční stanice Praha-Radotín – Úřad městské části Praha 16 – kostel sv. Petra a Pavla (u lávky přes Berounku)
- Otěšínská – Slavičí údolí (od zastávky jděte zpět po ulici Otěšínské, na křižovatce rovně a po chvíli narazíte na pěšinku doprava, po které sejdete do údolí; dole se pak dejte vlevo údolím, jímž dojdete do Radotína)
Slavičí údolí (foto: OK)
Foto z linky:
Video z linky:
Zveřejněno: 25. 2. 2014 – Martin Chour
Aktualizováno: 31. 1. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný