Pražská autobusová linka 229
V provozu: celotýdně
Typ autobusu: standardní, midibus (ve všední dny od 22 hodin a o víkendu)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Depo Hostivař, Uhříněves, Královice)
Přestup na metro: A
Doba jízdy: 28 min
Délka linky: 15 km
Zastávky:
Depo Hostivař (A) – Malešická továrna (×) – Na Homoli (×) – Průmyslová (×) – Ústřední (×) – Kutnohorská (×) – Dolnoměcholupská(×) – Dolní Měcholupy – Průmstav (×) – Fruta (×) – Na Vrchách (×) – Picassova – Nové náměstí (T) – Nové náměstí – Uhříněves – K Netlukám (×) – Netluky (×) – U Mezníku (×) – Hájek – Královice
Historie:
Linka 266 byla zavedena 16. listopadu 1981 současně s linkami 264, 265, 267 a 268, také vedenými v této oblasti. Dříve sem jezdily linky ČSAD s mizerným počtem spojů. Trasa byla od tohoto data následující: Černokostelecká – Malešická továrna – Průmyslová – Dolnoměcholupská – Picassova – Lidový dům (dnes Nové náměstí) – Uhříněves – Netluky – Hájek a dopravcem byla ČSAD. Oproti dosud provozovaným linkám jezdila nová městská linka mnohem častěji (interval 70 – 90 min, starší linky měly cca 6 spojů denně, rozšířen byl také rozsah provozu do brzkých ranních a pozdních večerních hodin). Stejně jako linky 264 a 265, byla i 266 vedena ze začátku na Černokosteleckou pouze ve špičkách pracovních dnů a ostatní spoje byly ukončené na Nádraží Uhříněves (pro cestu dále do centra bylo nutné použít vlaky nebo autobusovou linku 268). Celou trasu tak projížděl jen malý počet spojů.
linka 266 v Uhříněvsi
Další změna nastala s prodloužením metra A dne 5. července 1990 na Skalku, kdy byla 266 prodloužena právě sem. Stále však byla velká část spojů ukončena v Uhříněvsi. Od 14. března 1992 se stal dopravcem namísto ČSAD Dopravní podnik, který linku provozuje do současnosti.
Od 24. ledna 1998 byla 266 z úsporných důvodů v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů, v ostatních obdobích ji nahradila linka 264, prodloužená v těchto obdobích do trasy Nádr. Uhříněves – Královice – Netluky – Hájek.
Provozování linky pouze ve špičkách netrvalo dlouho a již v květnu 2000 byla opět v provozu i v ostatních obdobích a linka 264 byla zase zkrácena do Královic. Zároveň byly zřízeny vložené spoje v trase Nádraží Uhříněves – Hájek.
linka 266 v Uhříněvsi
Od 28. května 2006 byla kvůli prodlouženému metru A na Depo Hostivař zkrácena i s ostatními linkami právě do nového terminálu, který zde byl vytvořen. Již od 10. prosince 2006 jezdí linka 266 znovu pouze ve špičkách pracovních dnů a v ostatních obdobích ji nahrazuje prodloužená 264, jako tomu bylo v letech 1998 – 2000.
K opětovnému posílení linky 266 došlo až 14. června 2009, kdy je její provoz rozšířen opět na celodenní a celotýdenní a její trasa je prodloužena až do Královic. Důvodem prodloužení do Královic bylo zahájen provozu po komunikaci mezi Hájkem a Královicemi, kudy do té doby žádné autobusy nejezdily, což umožnilo finanční úsporu díky sloučení linek. Linka 266 se proto vydala po trase Depo Hostivař – Průmyslová – Dolnoměcholupská – Picassova – Uhříněves – Netluky – Hájek – Královice a nahradila tak linku 264 (Depo Hostivař – Královice). Kvůli zrušení 264 byly zároveň zřízeny vložené spoje v trase Depo Hostivař – Uhříněves. Nově se prokládá i s příměstskou linkou 366, která v trase Depo Hostivař – Královice – Křenice nahradila linku 364 (Praha – Doubek), vedenou nově kratší cestou přes Říčany. Linka 266 je tedy kratší variantou linky 366. Zajímavostí je, že 266 se (stejně jako její předchůdkyně 264) v Královicích otáčí poměrně dlouhým trojúhelníkem ulic K Hájku, K Nedvězí a K Uhříněvsi, a proto nemá s 366 společnou zastávku; příměststká linka staví o kousek dál v zastávce Pod hradem.
Od 1. 9. 2012 se na lince objevují o víkendu a pozdě večer midibusy.
linka 266 v Uhříněvsi
V současnosti linka 266 slouží hlavně pro spojení z Hájku, Královic, Uhříněvsi a Dolních Měcholup k metru A na Depu Hostivař. Linku lze také výhodně využít pro spojení k historické královické tvrzi nebo na procházku přírodním parkem Rokytka.
a) Depo Hostivař – Uhříněves b) Uhříněves – Královice |
Zajímavá místa na trase:
- Dolnoměcholupská – Úřad městské části Praha-Dolní Měcholupy
- Picassova – modrá tur. značka do obory, k židovskému hřbitovu a Podleskému rybníku
- Nové náměstí – Uhříněveské muzeum – Obora v Uhříněvsi – Úřad městské části Praha 22
Říčanský potok v uhříněveské oboře (foto: OK)
- Uhříněves – kostel Všech svatých – zámek
- Hájek – přírodní park Rokytka
- Královice – tvrz – kostel sv. Markéty (1 km po červené tur. značce) – červená turistická značka na Koloděje
Staré jízdní řády:
Fotografie z linky:
linka 266 v Uhříněvsi
linka 266 v Uhříněvsi
Video z linky:
linka 266
(video: Lukáš Bednařík)Zveřejněno: 9. 6. 2014 Autor: Martin Chour
Linka od 29. 4. 2017 jezdí pod číslem 229, to je potřeba opravit.