SOR BN 8,5 nebo SOR CN 8,5 jsou městské nízkopodlažní autobusy, vyráběné společností SOR Libchavy.
Vozy jsou určeny pro provoz v úzkých ulicích (např. v centru), kam by se jinak klasické autobusy nedostaly nebo jen s velikými potížemi. Prototyp vozu SOR CN 8,5 byl vyroben roku 2008, prototyp vozu SOR BN 8,5 byl vyroben roku 2010 a od té doby začaly sériové výroby, které trvají dodnes. I když se jedná o nízkopodlažní autobusy, většina sedaček se nachází na stupínku. Podlaha je ve výšce 340 mm nad zemí. Vůz SOR BN 8,5 se dá považovat jako nástupce vozu SOR CN 8,5.
SOR CN 8,5 (foto: LN)
Konstrukce
SOR BN 8,5 nebo SOR CN 8,5 jsou dvounápravové autobusy s nízkopodlažní podlahou. Do vozů se lze dostat dvěma (CN 8,5) nebo třemi (BN 8,5) dveřmi. Motor a převodovka jsou umístěny vzadu. Karoserie vozů je svařena z ocelových profilů, zvenku je oplechovaná, zevnitř obložená plastovými deskami. Podlaha je u prvních a druhých dveří ve výšce 340 mm nad zemí. Hned za druhými dveřmi se jde po dvou schůdkách a zvyšuje se na 600 mm nad zemí. Kabina je uzavřená. Přední náprava je značky SOR a zadní značky VOITH. Vůz SOR BN 8,5 má povolenou rychlost 80 km/h, vůz SOR CN 8,5 má povolenou rychlost a emisní normu EURO 5. V SOR BN 8,5 je sedadel 24, ve voze SOR CN 8,5 je jich 25. Motor je čtyřválcový – Cummins ISBe 4,5l E5, EEV s mezichlazením plnícího vzduchu. Vůz SOR BN 8,5 je nástupce vozu SOR CN 8,5, od kterého se liší automatickou převodovkou. SOR CN má převodovku manuální.
SOR BN 8,5 – interiér (foto: MCH)
Provoz
SOR BN 8,5
Poprvé se tyto vozy objevily v Praze, ale o tom si přečtete v odstavci níže. Kromě Prahy se s vozy SOR NB 8,5 můžeme setkat také jinde. 1 vůz jezdí od ledna 2011 v MHD Roudnice nad Labem (dopravce Veolia transport Praha – Arriva Praha), od srpna 2011 také další vůz v MHD Chrudim (dopravce Veolia Transport Východní Čechy – Arriva Střední Čechy). V prosinci roku 2011 si 3 vozy ev. č. 1474 – 1476 koupil také dopravce Bosák Bus. Dále si jeden vůz koupil v prosinci 2011 dopravce ČSAD Frýdek Místek na linku MHD ve Frýdku-Místku. V roce 2012 si koupil dopravce ČSAD Frýdek-Místek ještě jeden vůz na provoz některých linek MHD ve Hranicích. V únoru 2013 zakoupil dopravce ARRIVA Východní Čechy druhý vůz pro MHD Kolín. Pro MHD ve Novém Městě na Moravě, která začala jezdit 6. ledna 2014 koupil dopravce Zdar taky jeden vůz SOR NB 8,5.
SOR CN 8,5
Kromě Prahy, kde tyto vozy jezdí u dopravce About Me, je možné tyto vozy spatřit u dopravce Audis bus s.r.o. Ten koupil první vůz tohoto typu 22. prosince 2008 a nazuje ho na linky v okolí Rychnova.
SOR BN 8,5 – plošina (foto: MCH)
SOR BN 8,5 v PID
Poprvé se tento vůz objevil právě v Praze, v dubnu 2010, zapůjčený od výrobce SOR. Byl převeden do garáže Hostivař. 14. září 2010 bylo vyhlášeno výběrové řízení na nákup 20 midibusů pro Prahu (5 na elektrický a 15 na dieselový pohon). Po skončení výběrového řízení, 29. listopadu 2010 uzavřel Dopravní podnik hl. m. Prahy smlouvu s firmou SOR Libchavy na nákup 15 midibusů. Prvních 7 vozů bylo dodáno koncem roku 2010. 10. prosince 2010 oznámil DPP, že bylo dodáno prvních 7 vozů. Od 12. prosince začali být provozovány na linkách č. 103, 151, 216, 236, 245, 256, 257 a 514.
SOR BN 8,5 na lince 292 (foto: LN)
Vozy ev. č. 3137 – 3142 byly předány garážím Klíčov a vozy ev. č. 3145 – 3151 garážím Řepy. Od února 2011 navíc byly vozy nasazovány také na linky 101, 104, 120 a 265. Od března 2011 také na linkách 116 a 160. O rok později, v prosinci 2011 bylo přivezeno dalších 5 vozů ev. č. 3152 – 3156. Tím bylo dovršeno 20 vozů tohoto typu. Další vozy tohoto typu DPP nenakupoval. V současnosti jsou všechny tyto vozy v garážích Řepy. V prosinci roku 2011 si 3 vozy ev. č. 1474 – 1476 koupil také dopravce Bosák Bus. Celkem 18 kusů v PID.
SOR BN 8,5 na lince 151 na Střížkově (foto: www.cs.wikipedia.org)
Dodávky vozů v letech:
- roku 2010 (prosinec) – ev. č. 3137 – 3151 (DPP)
- roku 2011 (prosinec) – ev. č. 3152 – 3156 (DPP), 1474 – 1476 (Bosák Bus)
SOR CN 8,5 v PID
V PID je možné tyto vozy spatřit jak jsem již řekl u dopravce About Me v počtu 16 kusů, ev. č. 1922 – 1935. Všechny tyto vozy jsou z roku 2010. Dále u dopravce Arriva Praha v počtu 17 kusů. Celkem 33 kusů v PID.
SOR CN 8,5 na Kačerově (foto: LN)
Dodávky vozů v letech:
-
roku 2010 – ev. č. 1069, 1081, 1240, 1244, 1255, 1419 + 2AB 6374 (bez ev. č.) (Arriva Praha), 1922 – 1935 (About Me)
- roku 2011 – ev. č. 1064, 1235, 1269, 1271 + 2AF 4603 (bez ev. č.) (Arriva Praha)
- roku 2013 – ev. č. 1090, 1219, 1262, 1290, 1424, 1425 (Arriva Praha)
SOR CN 8,5 na Želivského (foto: LN)
Zveřejněno: 11. 8. 2014
Autor: Martin Chour