Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz Citaro (typové označení O 530) je model městského nebo příměstského autobusu, vyráběný společností ExoBus, kterou vlastní koncern Daimler AG. Vozy jsou vyráběny od roku 1997 dodnes, ovšem v inovovaných verzích.

CitaroMercedes-Benz O 530 Citaro v Hostavici (foto: MCH)

Konstrukce

Vozy mají dvoje, troje nebo čtvery dveře, podle toho, jestli se jedná o příměstský vůz standardní nebo kloubový nebo o městský vůz opět standardní nebo kloubový. Vozy mají mimo jiné i automatickou převodovku s retardérem a čalouněné sedačky.

Autobusy Citaro pro městský provoz:

  • O 530 K: délka 10,5 m, 2 nápravy, 2 dveře
  • O 530: délka 12 m, 2 nápravy, 2 (nebo 3) dveře
  • O 530 BZ: délka 12 m, 2 nápravy, 3 dveře, s vodíkovými palivovými články
  • O 530 L: délka 15 m, 3 nápravy, 2 (nebo 3) dveře
  • O 530 G: kloubový vůz, délka 18 m, 3 nápravy, 3 (nebo 4) dveře
  • O 530 GL: kloubový vůz (CapaCity), délka 19,5 m, 4 nápravy, 4 dveře
  • O 530 LE: částečně nízkopodlažní vůz (Low Entry), délka 12 m, 2 nápravy, 2 (nebo 3) dveře

CitaroMercedes-Benz O 530 Citaro v Hostavici (foto: MCH)

Autobusy Citaro pro příměstský provoz:

  • O 530 Ü: délka 12 m, 2 nápravy, 2 dveře
  • O 530 MÜ: délka 13 m, 2 nápravy, 2 (nebo 3) dveře
  • O 530 LÜ: délka 15 m, 3 nápravy, 2 (nebo 3) dveře
  • O 530 GÜ: kloubový vůz, délka 18 m, 3 nápravy, 3 dveře
  • O 530 LE Ü: částečně nízkopodlažní vůz (Low Entry), délka 12 m, 2 nápravy, 2 dveře
  • O 530 LE MÜ: částečně nízkopodlažní vůz (Low Entry), délka 13 m, 2 nápravy, 2 dveře

CitaroMercedes-Benz Citaro v německém Essenu (foto: cs.wikipedia.cz)

Provoz

První vůz Citaro byl vyroben roku 1997 v Neměcku v Mannheimu a ve Francii v Ligny-en-Barroisu. Od roku 2003 se začaly vyrábět zmíněné vozy i v ČR v Holýšově (poblíž Plzně). Kromě České republiky, najdeme tyto vozy např. v Německu (Berlín, Pasov, a mnoho dalších měst…), Francii (Řím) nebo v Turecku (Istanbul – až 430 ks!). V některých částech Německa jsou Citara provozovány s odlišnou vozovou skříní. V Česku jezdí v mnoha městech, jako je např. Praha, České Lípa, Děčín, Jindřichův Hradec, Kolín, Kyjov, Mělník, Mladá Boleslav, Mníšek pod Brdy, Pelhřimov, Písek, Teplice, Třebíč či Žďár nad Sázavou. Vyjma námi zmiňovaných měst, jezdí také v dalších koutech České republiky.

CitaroMercedes-Benz O 530 Citaro v Jahodnice (foto: MCH)

Během let prošly Citara mnoha změnami, o čemž svědčí i mnoho vyrobených typů. Od roku 2006 začala být vyráběna i i verze O 530 LE, která splňovala emisní normu Euro IV a Euro V (starší vozy z roku 2005 a 2006 splňují také tuto emisní normu) a také byl mírně upraven vzhled vozu. Od roku 2011 jsou všechny Citara vyráběny na emisní normu Euro VI.

34-21-1_Mercedes-Benz_O530_Citaro_GMercedes-Benz O530 Citaro G (foto: www.galerie-autobusu.cz)

Mercedez-Bez Citaro

V PID se s těmito vozy setkáme pouze u dopravců Jaroslav Štěpánek (3 ks – Mercedes-Benz O 530 Citaro => městský) a Martin Uher (2 ks -Mercedes-Benz Citaro MÜ => příměstský).

CitaroMercedes-Benz O 530 Citaro v Hostavici (foto: MCH)

Zveřejněno: 6. 11. 2014
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *