Pražská tramvajová linka 35
Aktuální trasu linky 35 naleznete zde (pokud linka jezdí).
V provozu: sobota a neděle (8. a 9. listopadu 2014) Vozy: 2 Typ tramvaje: T3R.P, 15T Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Garantované nízkopodlažní spoje: ano Konečné zastávky: 2 (Nádraží Podbaba, Václavské náměstí) Přestup na metro: A, B Doba jízdy: 44 min Délka linky: 15 km Zastávky:
Nádraží Podbaba – Zelená – Lotyšská – Vítězné náměstí (A) – Hradčanská (A) (V) – Chotkovy sady – Malostranská (A) – Čechův most – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Masarykovo nádraží (B) (V) – Jindřišská – Václavské náměstí (A) – Vodičkova – Lazarská – Národní třída (B) – Národní divadlo – Staroměstská (A) – Malostranská (A) – Prašný most – Hradčanská (A) – Vítězné náměstí (A) – Lotyšská – Zelená – Nádraží Podbaba
Historie:
První datovaná událost, kdy byla linka 35 v provozu, byla výluka v Trojské ulici v roce 1995, kde zajišťovala náhradní dopravu od 10. května do 1. července 1995, stejně jako v roce 2014 linka 37 [(Trojská – Kobylisy/Březiněveská)]. Ve stejné trase byla v provozu také od 28. ledna do 13. února 1999 a od 27. ledna do 10. února 2000.
linka 35 při výluce mezi Trojskou a Ke Stírce v zastávce Trojská (foto: prazsketramvaje.cz)
V srpnu roku 1998 (30. července 1998) se objevila ve zcela jiné části Prahy, na Smíchově. Při výluce mezi Újezdem, Andělem a Kotlářkou, byla zavedena „třicetpětka“ na trati z Kotlářky na Sídliště Řepy. Byla tak kvůli výluce odříznuta od celé tramvajové sítě. Výluka skončila 28. srpna 1998 a s tím i linka 35.
O rok později, o letních prázdninách roku 1999 byla v provozu mezi Sídlištěm Řepy a Motolem. V dalším roce, opět o prázdninách, jezdila také z Řep.
tři KT8D5 v konečné zastávce Sídliště Řepy (foto: prazsketramvaje.cz)
Během povodní 2002, kdy byla zavedena např. i linka X-B, se dostávalo křižovatce na Senovážném náměstí značného utrpení. Navíc již před povodní byla ve špatném stavu. Rok po povodních proto Dopravní podnik usoudil, že by bylo dobré křižovatku opravit, proto začala dlouhodobá výluka. Problém však byl s vedením linek, kvůli tomu byly zřízeny linky 35 (Černokostelecká – Flora – Hlavní nádraží) a 39 (Spojovací – Hlavní nádraží), které byly ukončeny na Hlavním nádraží. Na opačném straně křižovatky, na Jindřišské, byla ukončena jediná linka, označená číslem 3. Výluka byla rozdělena celkem do tří etap. První etapa trvala od od 5. srpna do 20. září 2003, kdy platila opatření uvedená v předchozích větách.
2. etapa začala 20. září a byla ukončena 4. října 2003. Při této etapě byly linky 35 a 39, ukončené na Hlavním nádraží, zkráceny na Husineckou. Během 3. etapy, trvající od 4. do 11. října 2003 již linka 39, ani námi zmiňovaná linka 35 nebyly v provozu.
linka 35 při žižkovské výluce v roce 2003 (foto: prazsketramvaje.cz)
V dubnu 2004 byla zavedena třicet pětka (Lehovec – Hloubětín – Vysočanská – Balabenka – Nádraží Libeň – Hloubětín – Lehovec) z důvodu zrekonstruování vrcholu křižovatky Balabenka.
Dále se objevila linka 35 o rok později, od 1. července do 24. července 2005, v trase: Palmovka (v Zenklově ulici) – Stejskalova – Kobylisy – Vozovna Kobylisy. Důvodem zavedení linky 35, ale i skoro totožné linky 36 (jede jen do zastávky Březiněveská), byla výluka křižovatky Palmovka (nebylo možné vést přímo tramvaje přes Palmovku). Linka 35 nahrazovala linku 25 a linka 36 linku 15. K Ládví jezdila linka 17. Ostatní linky byly ukončené na Palmovce.
linka 35 na Palmovce v orce 2005 (foto: prahamhd.vhd.cz)
Naposledy se objevila až o 9 let později, o víkednu 8. a 9. listopadu 2014 v trase Nádraží Podbaba – Hradčanská – Malostranská – Náměstí Republiky – Václavské náměstí – Národní třída – Staroměstská – Malostranská – Hradčanská – Nádraží Podbaba. V protisměru byla provozována linka X-A. Důvodem zavedení 35 bylo nahrazení linky metra A v úseku Můstek – Dejvická, kvůli napojení zabezpečovacího zařízení nového úseku linky metra A.
linka 35 na Národní třídě při přerušení provozu metra A mezi Můstkem a Dejvickou v roce 2014 (foto: JS)
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Fotografie:
linka 35 na Václavském náměstí při přerušení provozu metra A mezi Můstkem a Dejvickou v roce 2014 (foto: JS)
linka 35 na Jidřišské (foto: Petr Antony)
Zveřejněno: 10. 11. 2014 Autor: Martin Chour