Tábor se nachází ve dvou třetinách cesty mezi Prahou a Českými Budějovicemi. Jedná se o jedno z největších měst v Jihočeském kraji. Žije zde přibližně 35 000 obyvatel.
linka 16 na Autobusovém nádraží v Táboře (foto: MCH)
Turisté se do Tábora mohou kromě autobusem nebo autem dostat také vlakem, který odtud jede do 5 směrů. Do Prahy, Českých Budějovic, Písku, Pelhřimova a také do Bechyně (trať napájena stejnosměrným napětím 1500V). Provozovaná MHD nejezdí jen po Táboře, ale zajíždí také do Sezimova Ústí či Plané nad Lužnicí. Mimo vyjmenovaných měst jede i do několika okolních vesnic poblíž Tábora. MHD je tvořena výhradně autobusy, které jsou ze 75 % nízkopodlažní. V městském provozu jezdí dle JŘ 60 % nízkopodlažních autobusů, ve skutečnosti je to ale o 20 % více.
V provozu je tu celkem 15 linek desítkově označených podle toho, jakým směrem jedou. Licenční čísla všech linek jsou 395xxx.
Trasa |
Linky |
Klokoty – Autobusové nádr. – Sídliště nad Lužnicí – Sezimovo Ústí – Planá nad Lužnicí | 1x – 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17 |
Náchod – Autobusové nádr. – Čekanice – Stoklasná Lhota | 2x – 20, 21 |
Dražičky – Větrovy – Autobusové nádr. – Měšice – Zárybničná Lhota | 3x – 30, 31 |
Záluží – Autobusové nádraží | 4x – 40 |
Autobusové nádraží – Sezimovo Ústí – Planá nad Lužnicí | 5x – 50 |
Maredova – Autobusové nádraží – Čelkovice | 6x – 60, 61 |
Provoz na první větvi je ve špičkách pracovních dnů dokonce 10 minut, mimo špičku 15 – 20 minut. U ostatních větví je provoz slabý, jelikož vedou do řídce osídlených částí města a okolních obcí.
linka 30 v Zárybničné Lhotě (foto: MCH)
Tábor má také velmi kopcovitý terén, čemuž nasvědčuje i velmi využívaná MHD i přesto, že tu nejsou návazné vazby či pravidelný interval (takt). Centrálním bodem MHD je železniční nádraží Tábor (zast. Autobusové nádraží), kam jede většina linek MHD.
Většina linek je zde provozována ve standardních vozech, kromě linek 60 a 61, které jsou provozovány v midibusech a linek 11, 13, 16 a 17, které jezdí v kloubových vozech. Provoz MHD je stanoven od čtvrté hodiny ranní do půlnoci, mimo linek 11 a 13, které zajišťují noční obsluhu Tábora. U linek 10, 14, 21 a 31 končí provoz již ve 19 hodin a u linky 12 již ve 14 hodin.
kloubová linka 11 na Autobusovém nádraží v Táboře (foto: MCH)
I přes velký počet linek a spojů tu bohužel nenalezneme pravidelný interval (pouze ve špičce u některých linek, např. linka 10). Pokud by ale byl zaveden pravidelný interval, muselo by se ve všední dny vypravit o 5 – 6 vozů více, což přináší nemale provozní náklady. Ovšem byla by pak pro cestující MHD přehlednější a také více atraktivní.
linka 11 – Tábor (screen: MCH)
MHD Tábor je rozdělena do tří tarifních pásem – Tábor centrum (pásmo A), Tábor mimo centrum + Sezimovo Ústí (pásmo B) a ostatní obce (pásmo C). Některé zastávky jsou i ve dvou pásmech.
Jízdné je celkem levné. Nejlevnější jízdenka na 4 minuty totiž stojí 10 Kč! Na 8 minut 12 Kč, na 18 minut 14 Kč a na hodinu 16 Kč (tato jízdenka je vydávána u řidiče). Na den jízdné stojí 50 Kč a na týden 150 Kč. Za 15 denní jízdenku cestující zaplatí 230 Kč, měsíční 450 Kč, čtvrtletní 1180 Kč a roční 4400 Kč. S porovnáním s Prahou, kde roční jízdenka stojí 4 750 Kč (nově 3 650), je jízdné nadměrně drahé. Kromě normálního tarifu zde platí i noční tarif, který spočívá v jednorázovém jízdném 16 kč po celou dobu nočního provozu, což je od 23 do 5 hodin.
jízdenka MHD Tábor (foto: MCH)
V jízdním řádu nalezneme plno informací. Velmi užitečnou informací je cena jízdného, která je napsána u každé zastávky. Takže turista, který sem přijede, ví, kolik bude cesta na určité místo stát. Dále v JŘ nalezneme rozdělený provoz na všední den, sobotu, neděli a pracovní den – prázdniny. Mimo to jsou zde písmenem n označeny nízkopodlažní spoje a dalšími písmeny možné ukončení daného spoje dříve než v konečné zastávce.
Co se týče vozového parku, převládají tu, jak jsem již řekl, nízkopodlažní vozy. Najdeme tu vysokopodlažní vozy Karosa B 932, Karosa B 952 a Karosa B 961 a nízkopodlažní vozy Irisbus Citybus 12M a 18M, Irisbus Citelis 12M a 18M, SOR BN 10,5, SOR BN 12, SOR NBG 12, Iveco Stratos LF 33 (midibusy na linky 60 a 61 jezdí centrem) a Solaris Urbino 12 a 18. Vozový park je tu pestrý a ve velké míře tu pokračuje nákup nízkopodlažních moderních vozů. Mnoho vozů zde má pohon na palivo CNG (stlačený zemní plyn).
Vozy jsou nyní i vybavené GPS.
KarosaC 934 v garážích Comett spol. s.r.o. (foto: MCH)
Zastávky jsou městského typu. Nahoře mají logo dopravního prostředku, pod ním v červených kroužcích čísla linek a pod nimi název zastávek a jízdní řády, které jsou sklem uzavřené. Na zastávce Autobusové nádraží se také zobrazují časy do příjezdu dané linky.
informační tabule na autobusovém nádraží (fotzo: MCH)
Nástup do autobusu je povolen buď předními dveřmi, pro cestující, kteří si chtějí koupit jízdenku, nebo zadními dveřmi pro ostatní cestující. Výstup je umožněn všemi dveřmi.
Pokud cestujícího nachytá revizor bez platného jízdního dokladu, platí cestující buď 500 Kč na místě, 800 Kč, pokud zaplatí do 14 dní nebo 1500 Kč, pokud nezaplatí do 14 dní. Navíc pokud je ve voze revizor, zablokují se řidičem všechny automaty pro označení jízdenky a ozve se hlášení o přepravní kontrole.
zastávka Autobusové nádraží v Táboře (foto: MCH)
Při mé návštěvě jsem měl možnost zavítat i do zázemí garáží Comett spol. s.r.o., proto i část fotek je z garáží.
Fotogalerie:
Zveřejněno: 16. 11. 2014
Autor: Martin Chour
Co ti přijde předražené na jízdenkách v rozmezí 10-16Kč…? A GPS je ve vozech už dávno. Na fotce vůz TAL 29-50 určitě není B952 😀 Je to C934. V autobusech jsou automaty na jízdenky? Teda, a od kdy? 😀
opraveno 😀