MAN Lion´s City je model městského nebo příměstského autobusu, vyráběný německou automobilkou MAN Truck & Bus od roku 1996.
linka 381 s vozem MAN Lion’s City G (foto: LN)
Konstrukce
Vozy mají dvoje, troje nebo čtvery dveře, podle toho, jestli se jedná o příměstský vůz standardní nebo kloubový či o městský vůz standardní nebo kloubový. Mají 6 válcový přeplňovací motor, který může být poháněn naftou, stlačeným zemním plynem nebo zkapalněným ropným plynem. Kromě těchto pohonů byly zkoušeny i další. Např. vodíkové palivové články či dieselelektrický hybridní pohon. Právě autobus s dieselelektrickým hybridním pohonem byl uveden do provozu v roce 2010. Poslední Neoplan, označený Centroliner, je velmi shodný s MAN Lion´s City.
MAN Lion’s City Hybrid (foto: cs.wikipedia.cz)
- MAN pro městský provoz:
- Lion’s City M (k dispozici různé druh) – midibus, 8,6 m do 10,5 m
- Lion’s City (také označen jako A21 a NL XX3) – standardní vůz, 12 m
- Lion’s City C – delší standardní vůz, 13,7 m
- Lion’s City L (známý jako Lion’s City LL, až do konce roku 2009 také označován jako A26 a xx3-15m NL) – 15 metrový vůz, 14.7 m
- Lion’s City G (také označen jako A23 a NG XX3) – kloubový vůz, 18 m
- Lion’s City GL (také označen jako A23 a NG xx3) – delší kloubový vůz, 18.75 m
- Lion’s City GXL – kloubový dlouhý, 20.45 m
- Lion’s City DD (také označen jako A39 a ND XX3) – dvoupatrový, 13.73 m
MAN Lion´s City na lince Fashion Arena na Depu Hostivař foto: LN)
- Autobusy MAN pro příměstský provoz:
- Lion’s City Ü (také označen jako A20) – standardní vůz
- Lion’s City ÜLL (také označen jako A25) – 15 metrový vůz
- Nízkopodlažní verze MAN:
- Lion’s City LE (známý jako Lion’s City T do roku 2008 také označované jako A78 a EL XX3) – městský standardní vůz, 12 m
- Lion’s City LE Ü (známý jako Lion’s City TU Do roku 2008, také označuje jako A78 a EL XX3) – příměstský standardní vůz, 12 m
- Lion’s City C LE – delší standardní vůz, 13.7 m
- Lion’s City L LE – 15 metrový vůz, 14.7 m
- Lion’s City G LE – kloubový vůz, 18 m
- Lion’s City GL LE – delší kloubový vůz, 18.75 m
Elektrické verze MAN:
- Využívají dva elektromotory o výkonu 67 kW
- Vyšší účinnost v městském provozu
- Používají o 30 % méně paliva než spalovací autobusy
- rozměry: 12, 13,7, a 18,75 metrů
MAN Lion´s City G na lince PID 381 na Hájích v barvách PID foto: LN)
Provoz
Vozy MAN Lion’s City jsou provozovány v řadě velkých měst. Vyjmenuji tu alespoň několik. Např. v Barceloně, Paříži, Cádiz, Kolínu nad Rýnem, Madridu, Malage, Murcie, San Sebastianu, Seville, Valladolid, Lisaboni, Portu, São Paulu, São Bernardu do Campu nebo Santo André. Kromě zahraničí jezdí také v Čechách, např. v Praze a Středních Čechách (ČSAD Polkost, ČSAD Benešov).
MAN ve standardní verzi Lion´s City na lince Fashion Arena dopravce ČSAD Benešov (foto: LN)
MAN Lion’s City DD Berlíně (foto: cs.wikipedia.cz)
MAN Lion´s City v PID
V PID se s těmito vozy setkáme pouze u dopravce ČSAD Polkost ve 2 verzích. Ve standardní verzi MAN Lion´s City a kloubové verzi MAN Lion´s City G.
MAN Lion´s City G na lince PID 381 na Hájích foto: LN)
Zveřejněno: 24. 11. 2014
Autor: Martin Chour
MAN Lion´s City G Stenbus 1788
V názvu je Lion´s, ale ve článku Lion’s.
opraveno