SOR BN 9,5 nebo SOR CN 9,5 jsou meziměstské nízkopodlažní autobusy, vyráběné společností SOR Libchavy.
SOR CN 9,5 v Hustopečích dopravce Tredos (foto: seznam-autobusu.cz)
Vozy jsou určeny pro provoz na méně vytížených linkách, kde by nebylo efektivní jezdit s 12 metrovým autobusem. Navíc díky své délce je lépe ovladatelný, zvláště v zatáčkách či pro odstavení. Prototyp vozu SOR CN 9,5 byl vyroben roku 2007, prototyp vozu SOR BN 8,5 byl vyroben o 2 roky dříve a od té doby začala sériová výroba, která trvá dodnes. I když se jedná o nízkopodlažní autobusy, zadní část je celá ve výšce 600 mm nad zemí. Podlaha v přední části je ve výšce 340 mm. Jedná se o nástupce vysokopodlažních vozů SOR B 9,5 a SOR C 9,5.
Konstrukce
SOR BN 9,5 nebo SOR CN 9,5 jsou dvounápravové autobusy s nízkopodlažní podlahou. Do vozů se lze dostat dvěma (CN 9,5) nebo třemi (BN 9,5) dveřmi. Motor a převodovka jsou umístěny vzadu. Karoserie vozů je svařena z ocelových profilů, zvenku je oplechovaná, zevnitř obložená plastovými deskami. Podlaha je u prvních a druhých dveří ve výšce 340 mm nad zemí. Hned za druhými dveřmi se jde po dvou schůdkách a podlaha se zvyšuje se 600 mm nad zemí. Kabina je uzavřená. Přední náprava je značky SOR, zadní však značky DANA. Vůz SOR BN 9,5 má povolenou rychlost 80 km/h, meziměstský vůz SOR CN 8,5 má povolenou rychlost dokonce 100 km/h a oba splňují emisní normu EURO 5. V SOR BN 9,5 je celkem 26 sedadel, ve voze SOR CN 9,5 je jich o 3 více. Motor mají Iveco Tector. Převodovka je automatická u obou typů.
SOR BN 9,5 – interiér (foto: seznam-autobusu.cz)
Provoz
SOR BN 9,5
S těmito vozy se setkáme zvláště ve městech, o tom svědčí i městské provedení. Největším provozovatelem je Dopravní podnik Bratislava s počtem 19 kusů. První vozy koupil v roce 2005 dopravce ČSAD Karviná, mnoho vozů pak dopravce BusLine, poslední vozy pak např. PIDský dopravce OAD Kolín. Celkem bylo vyrobeno přibližně 900 kusů.
dopravce ČSAD Frýdek-Místek na své MHD lince 4 v Hranicích (foto: seznam-autobusu.cz)
SOR CN 9,5
Vozy používané spíše pro meziměstský provoz jezdí převážně u dopravců provozující příměstské linky. První vozy vyjely v roce 2007 u dopravce ČSAD autobusy Plzeň, další vozy následovaly až v roce 2009, např. u dopravce BusLine. I v současnosti se vozy SOR CN 9,5 nakupovaly. Z dopravců PID např. v roce 2014 ČSAD Střední Čechy a pro nový systém v Ústeckém kraji koupil BusLine také několik vozů. Celkem bylo do dnešní doby vyrobeno 77 vozů (dle seznamu autobusů).
SOR CN 9,5 dopravce ČSAD Střední Čechy ve Veltrusech (foto: seznam-autobusu.cz)
SOR BN 9,5 v PID
V PID se žádný tento vůz nenachází. Pouze jeden jezdí od roku 2014 u dopravce OAD Kolín v barvách PID, nikoliv ale na linkách PID a další 3 jezdí u PIDského dopravce Arriva Praha. Vozy Arriva Praha jsou z roku 2007, poslední z nich z roku 2014.
SOR CN 9,5 v PID
V PID je k vidění pouze jeden vůz u dopravce OAD Kolín (ev. č. 1725). Kromě toho vlastní vozy SOR CN 9,5 také ČSAD Střední Čechy s počtem 3 kusy, avšak nevypravuje je na linky PID. Všechny vozy jsou z roku 2014.
jediný vůz SOR CN 9,5, který jezdí v Pražské integrované dopravě (foto: seznam-autobusu.cz)
Zveřejněno: 4. 2. 2015
Autor: Martin Chour