Pražská autobusová linka 103
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Ládví, Ďáblice, Březiněves)
Přestup na metro: C
Doba jízdy: 15 min (celá trasa); 12 min (úsek Ládví – Ďáblice)
Délka linky: 6,5 km (celá trasa); 5 km (úsek Kobylisy – Sídl. Bohnice)
Zastávky:
LÁDVÍ (C) – Štěpničná – Třebenická (Z) – Sídliště Ďáblice – Ďáblický hřbitov – Květnová – Liběchovská (×) – U Spojů – Na Štamberku (×) – Kokořínská – ĎÁBLICE – Skládka Ďáblice (×) – BŘEZINĚVES
Historie:
Linka 103 byla zavedena již 29. března 1931, avšak pod písmenem E. Její trase vedla z Kobylis přes Nový pražský hřbitov (dnes Ďáblický hřbitov) do Ďáblic.
linka 103 v Březiněvsi (foto: MCH)
Již od 17. července 1932 byla prodloužena o úsek Na Korábě (poblíž zastávky Bulovka) – Na Slovance – Nový pražský hřbitov (dnes Ďáblický hřbitov). Během let se lince E změnila několikrát trasa a až od 31. prosince 1951 byla zřízena linka 103, která jela po totožné trase jako linka E, tedy Střelničná – Nový pražský hřbitov (dnes Ďáblický hřbitov) – Ďáblice – Čakovice, Avia (později Avia Letňany). Tuto trasu měla linka E od 19. listopadu 1946. Do té doby jezdila od 7. září 1944 v trase Střelničná – Ďáblice.
trasa linky E od roku 1932 do roku 1936 (velmi podobnou trasu měla až do roku 1944, avšak s jiným umístěním zastávek v oblasti Bulovky) (screen: MCH)
V trase od roku 1946 vydržela víc jak 20 let do 11. listopadu 1968, kdy byla prodloužena z Ládví přes Davídkovu ulici na Bulovku. Školní spoje však stále jely na Střelničnou. Zásadního zkrácení se dočkala linka 103 od 3. ledna 1971, kdy byla zkrácena do trasy Sídliště Ďáblice – Čakovická silnice – Čakovice, ZJD (později Avia Letňany). Od 4. února 1980 byla změněna v centrální části Ďáblic, což znamená, že jela přes zastávky Květinová, U Spojů a Kokořínská a nejela rovně ulicí Ďáblickou. V dalších letech zůstala linka 103 beze změn.
trasa linky 103 mezi lety 1980 – 1997 (screen: MCH)
Až na konci 90. let došlo k další změně – od 31. října 1997. Od Kostelecké (dnes Ďáblice) již nejela dále do Čakovic k Avii, ale končila na Kostelecké. Na druhém svém konci byla ze Sídliště Ďáblice prodloužena přes Proseckou na Palmovku k metru B.
linka 103 na Ládví (foto: MCH)
Prodloužení linky 103 do Březiněvsi, kde končí v současnosti, nastalo v roce 2001, konkrétně od 28. ledna. Při této změně byla zrušena linka 258 (Sídliště Ďáblice – Březiněves), která dosud do Březiněvsi jezdila. Poslední změny se linka 103 dočkala po zprovoznění metra C na Ládví 25. června 2004. Ze Sídliště Ďáblice totiž nově jela na Ládví, místo na Palmovku. V této trase jezdí dodnes.
Na linku jsou nasazovány autobusy standardní délky, výjimku tvoří poslední pořadí celotýdenně. V úseku Ďáblice – Březiněveská jede od 5 do 20 hodin pouze každý druhý spoj.
linka 103 u ďáblického hřbitova (foto: JP)
Mapa:
Intervaly:
a) Ládví – Ďáblice b) Ďáblice – Březiněves |
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (3. 3. 2014) Zajímavá místa na trase:
- Ládví – Úřad MČ Praha 8
- Sídliště Ďáblice – zelená turistická značka na vrchol Ládví – ďáblický hřbitov
- Ďáblický hřbitov – Památník hrdinů třetího odboje
- Květnová – hvězdárna – žlutá tur. značka na Kobylisy a na Zdiby – Úřad MČ Praha-Ďáblice
- Ďáblice – zámek (v ul. U Parkánu) – staré centrum Ďáblic (u zámku)
- Březiněves – Úřad MČ Praha-Březiněves
Fotografie:
linka 103 v Březiněvsi (foto: MCH) linka 103 v Březiněvsi (foto: MCH)
Zveřejněno: 28. 5. 2012 Aktualizováno: 10. 10. 2014 Autor: Martin Chour
Chyba: mate tam v úseku Sídliště Ďáblice-Březiněveská místo Sídliště ďáblice-Březiněves
Linku od 4. 1. 2021 převzal dopravce ČSAD Střední Čechy