Pražská tramvajová linka 17
V provozu: celotýdenně (v úseku Vozovna Kobylisy – Výstaviště Holešovice jezdí pouze polovina spojů)
Vozy: 2
Typ tramvaje: T3R.P, 14T, 15T
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Levského/Sídliště Modřany, Výstaviště Holešovice, Vozovna Kobylisy)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 39 min
Délka linky: 15 km
Zastávky:
VOZOVNA KOBYLISY – Vozovna Kobylisy (×) – Líbeznická – Březiněveská – Kobylisy (C) – Ke Stírce – Hercovka – Nad Trojou – Trojská – Nádraží Holešovice (C) (V) – VÝSTAVIŠTĚ HOLEŠOVICE – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Čechův most – Právnická fakulta – Staroměstská (A) – Karlovy lázně (T) – Národní divadlo – Jiráskovo náměstí – Palackého náměstí (B) – Výtoň– Podolská vodárna – Kublov – Dvorce – Přístaviště – Pobřežní cesta – Nádraží Braník (V) – Černý kůň – Belárie – Modřanská škola – Nádraží Modřany (V) – Čechova čtvrť– Poliklinika Modřany – U Libušského potoka – Modřanská rokle – Sídliště Modřany – LEVSKÉHO (Z)
Historie:
Linka č. 17 se v pražských ulicích objevila v roce 1923 v trase Obora (park Stromovka) – Výstaviště (dnes Výstaviště Holešovice) – Bělského tř. (dnes Strossmayerovo nám.) – Štefánikův most – Prašná brána – Můstek – Národní divadlo – Palackého nám. – Podskalské nábř. (dnes Výtoň) – Podolí – Cementárna (dnes Dvorce). Po nové trati byla 15. srpna 1924 prodloužena z Cementárny do Braníka.
souprava vozů T3M na lince 17 před Vyšehradem (foto: MCH/2014)
K 2. květnu 1931 byla zkrácena na Výstaviště a od 3. ledna 1932 byla v rámci polonočního provozu (tj. od 22:30 do půlnoci) prodloužena k Elektrárně (dnes křižovatka ulic Partyzánská a Na Zátorách). Do současné podoby v centru města byla dovedena 4. prosince 1932, kdy byla přesměrována přes Čechův most a Parlament (dnes Právnická fakulta). Po dvouleté výstavbě trati mezi nádražím Braník a ledárnami neotálela ani 17, která byla k 9. prosinci 1935 prodloužena k Ledárnám.
Na druhé své straně byla 17. ledna 1936 prodloužena po nové trati přes Pelc-Tyrolku na Vychovatelnu. Zde nezůstala dlouho a už 10. prosince 1936 byla v denním provozu převedena na Uranii (dnes Ortenovo náměstí). Po zrušení konečné u Uranie byla opět vedena v denním provozu na Pelc-Tyrolku. Se zrušením polonočního provozu byly všechny spoje ukončeny na Pelc-Tyrolce. K dalšímu zkrácení došlo 30. srpna 1943, a to na Výstaviště.
linka 17 na křižovatce Strossmayerovo náměstí (foto: MCH/2014)
V roce 1944 proběhla další změna, při které byla od Čechova mostu vedena přes Elektrické podniky (dnes Vltavská) na Dělnickou. V polonočním režimu byla od 17. prosince 1945 opět vedena přes Prašnou bránu a Můstek.
Jako by změn nebylo málo, došlo hned v následujícím roce k další. K 4. listopadu 1946 byla z Čechova mostu opět vedena jako dříve přes Výstaviště a dále přes Pelc-Tyrolku a Vychovatelnu na konečnou Kobylisy, Střelničná.
Od 2. září 1949 do 1. září 1955 byla celodenně vedena přes Náměstí Republiky, Můstek a Národní divadlo, nicméně po roce 1955 se opět vrátila do své původní trasy. V dalších letech se toho moc neměnilo. Od roku 1960 byla ukončena v nové smyčce Nádraží Braník a od 3. ledna 1971 byla prodloužena po nové trati na Sídliště Ďáblice. V nočním režimu byla od 17. ledna 1972 vedena po Libeňském mostě.
dnes již historický vůz KT8D5 na lince 17 v posledním roce života (foto: MCH/2013)
Kvůli stavbě pražské magistrály, které nevyhovoval svou šířkou most Barikádníků, bylo dohodnuto o výstavbě nového. Proto byla auta nejdříve převedena na provizorní most, který ovšem dlouho nevydržel, a tak se auta opět dostala na most Barikádníků. Kvůli havarijnímu stavu mostu Barikádníků musela auta jezdit po tramvajových kolejích. Tento stav nevydržel dlouhou dobu, neboť kvůli velké frekvenci aut bylo nutné provoz tramvají po mostě roku 1975 dočasně ukončit.
Všechnu dopravu na tzv. Severní město musely obstarávat autobusy a tramvaje od Palmovky. Bohužel cestujících bylo tolik, že autobusy poptávku nezvládaly, a tak bylo rozhodnuto o výstavbě nového tramvajového mostu spolu s novou tramvajovou tratí. Nový most byl otevřen 15. ledna 1977 a s ním i nová trať přes Trojskou a Hercovku k zastávce Ke Stírce. Po nové trati byla vedena námi zmiňovaná linka č. 17, noční provoz byl do roku 1979 zrušen. Tramvajová trať v ulici V Holešovičkách byla kvůli nové trati přes Trojskou zrušena.
Kvůli špatnému stavu mostu byl provoz tramvají od 10. listopadu 1980 přerušen a začal se stavět nový provizorní most „Rámusák“, který svůj provizorní charakter držel 33 let, než byl v roce 2013 zrušen spolu s otevřením nového Trojského mostu.
sólo na lince 17 v zastávce Trojská (foto: MCH/2012)
Další změna trasy nastala až 26. května 1995, kdy byla prodloužena po nové tramvajové trati do Modřan. S reorganizací linkového vedení v Praze k 29. listopadu 2009 došlo ke zrušení 16 mezi Palackého náměstím a Nádražím Braník, což mělo za následek zpáteřnění linky č. 17, která v trase Sídliště Modřany – Výstaviště jezdila a stále jezdí v polovičních intervalech.
sedmnáctka se řítí do zastávky Trojská (foto: MCH/2016)
Poslední změna nastala 1. září 2012, při níž byla bez náhrady sebrána z trati na Sídliště Ďáblice a z Kobylis tak byla odkloněna k Vozovně Kobylisy.
linka 17 při výluce na Výtoni ve směru na Modřany (foto: MCH/2015)
Mapa:
Intervaly:
a) Levského/Nádraží Modřany – Nádraží Holešovice b) Nádraží Holešovice – Vozovna Kobylisy |
Zajímavá místa na trase:
- Trojská – letohrádek Troja
- Výstaviště – Lapidárium Národní muzea, mořský svět, Průmyslový palác, Křižíkova fontána
-
Výstaviště – park Stromovka
- Veletržní palác – Veletržní palác
- Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
- Čechův most – kaple sv Maří Magdaleny
- Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
- Právnická Fakulta – židovský hřbitov
- Staroměstská – Vysoká synagoga, Židovská radnice
- Karlova lázně – kostel sv. Klimenta, Hvězdárenská věž, Staroměstská vodárna, Karlův most
- Národní divadlo – Národní divadlo, rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
- Jiráskovo náměstí – Tančící dům, kostel sv. (Václava, Cyrila a Metoděje)
- Podolská vodárna – Vyšehrad, Podolská vodárna, kostel svatého Michala
- Modřanská rokle – modřanská rokle
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).
Zveřejněno: 31. 5. 2012 Aktualizováno: 18. 9. 2016 Autor: Martin Chour
Dobrý den! Proč máte uvedenou jako první stanici sídliště Ďáblice u tramvajové linky číslo 17 ,když s této stanice tato tramvaj nejezdí,ale jezdí tam trmvaj číslo 10.Jaromír Konečný
Děkujeme Vám za zjištění chyby, byla okamžitě opravena a napíšu o této chybě hlavnímu adminovi.
neznáte dopravu.
Milý risafante, zkusil sis někdy spravovat web, který má přes 500 článků? Až si to vyzkoušíš, dej nám vědět, popovídáme si o chybách, které sem tam udělá každý…
Please help to find this place. Is it still exists?
http://transpressnz.blogspot.com/2015/03/east-european-tram-in-tunnel-scene.html
Výtoň – Podolská vodárna
Moc hezké,už se těším až to bude komplet-1 až 26.
Velká pochvala a zároveň velká poklona.
Děkujeme, ceníme si toho. 😉
P.S. Bude zde také 36.
Možná zařadit Čechův most jako zajímavost, kaple sv Maří Magdaleny, myslím první stavba v ČSSR, která se přesouvala jako celek
Máte tam chybu.chybý vám dva tipy tramvají kt8d5,nbp,15t4
Dobry den chtel bych se zeptat kdy pojede tramvaj tzv.vymlouvacka. Chtéli by jsme a ni jet a nevime kdy jede.predem dekuji za odpoved.SARAY
Dobrý den,
vůz 9136 jezdí v současné době převážně cvičné jízdy, tedy ho na lince 17 nenajdeme. Aktuální vypravení vozu naleznete zde úplně dole: http://tram.mobilnitabla.cz/vuz/9136
V provozu je ale druhý vůz Vymlouvačky, T3R.P ev. č. 8157, který můžete najít na linkách, kde jezdí sólo vozy: http://tram.mobilnitabla.cz/vuz/8157
Za Tram-Bus.cz Vojtěch Vilímec
Dobrý den, teď jezdí linka 17 z Vltavské přes Spartu a není to nikde uvedeno. Už je to napořád?