Autobusová linka 100314 (PID 314)
Praha – Nová Ves p. Pleší
Rozsah provozu: celotýdenně
Typ autobusů: standardní
Dopravce: Martin Uher, spol. s.r.o.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Počet variant trasy: 1
Konečné zastávky: 4 (Praha,,Smíchovské nádraží; Davle,,u pomníku; Bratřínov; Nová Ves p. Pleší)
Systém: PID (Pražská integrovaná doprava)
Přestupní uzly: Praha,,Smíchovské nádraží (metro B); Davle,,u pomníku; Nová Ves p. Pleší
Doba jízdy: 69/67 min
Délka linky: 41 km
Zastávky:
SMÍCHOVSKÉ NÁDRAŽÍ (B) (V) – Smíchovské nádraží (B) (V) (T) – Lihovar – Malá Chuchle (×)– Dostihová (×) – Lahovičky (×) – Lahovice (×) – Zbraslavské náměstí – Most Závodu míru (×) – Na Plácku – Kamenolom Zbraslav (×) – Strnady (×) – Jíloviště,,Výzkumný ústav (×) – Měchenice,,rozc.k žel.st. (V) – Měchenice – Davle,,Na Javorce (×) – DAVLE,,U POMNÍKU – Davle,,pod Račany – Davle,Sloup,U Jeřábu (×) – Davle,Sloup – Hvozdnice – Hvozdnice,,chaty (×) – Bojanovice,,chaty – Bojanovice,,restaurace – BRATŘÍNOV – Bojanovice,Malá Lečice – Bojanovice,Malá Lečice,U Hesů (×) – Velká Lečice – Bojanovice,Senešnice – NOVÁ VES POD PLEŠÍ
Něco o lince:
Linka 314 začíná na pražském Smíchovském nádraží, odkud jako jediná autobusová linka Martina Uhera směřuje do Měchenic a Davle, provoz ostatních linek v rámci PID do této oblasti totiž obstarává Arriva Střední Čechy.
jeden z nejnovějších vozů Martina Uhera na pražském Smíchovském nádraží (foto: MCH/2016)
Ze Smíchovského nádraží vede kolem průmyslových objektů k zastávce Lihovar, kde se napojuje na Strakonickou a po ní jede přes Malou Chuchli, Velkou Chuchli, Lahovičky a Lahovice až do Zbraslavi, kde se odpojuje od silnice I/4 a míří na Zbraslavské náměstí. Následně ještě obslouží východní část Zbraslavi, zvanou Záběhlice, a napojuje se na hlavní silnici vedoucí dále do Davle a Štěchovic.
Za kamenolomem ještě obslouží pražské Strnady, vzápětí za vranským přívozem, který je mimochodem nejlevnější alternativou, jak se do Vraného nad Vltavou dostat (v provozu je pouze v pracovní dny), opouští Prahu, směřuje do první obce za Prahou – Měchenic.
Než se sem ale dostane, po levé straně můžete spatřit vranskou přehradu s vodní nádrží, nacházející se pod Cukrákem, a most přes Vltavu, po kterém vede železniční trať č. 210 (Praha – Dobříš).
linka číslo 314 na Smíchovské nádraží (foto: PH/2007)
Nyní se autobus opravdu dostane do Měchenic, kde má jednu zastávku u železničního stanice (Měchenice,,rozc.k žel.st.) a druhou, klíčovou pro Měchenice, u Vltavy uprostřed hlavní Vltavské ulice. Za Měchenicemi je silnice opět lemována po pravé straně kopcem a po levé straně řekou. To však nevadí k vedení linky do Davle. Za zastávkou Davle,,u pomníku se odděluje od ostatních autobusových linek, vedených dále ve směru na Štěchovice, a odbočením vpravo se jako jediná linka vydává do Hvozdnic a Bojanovic, dalších obcí na trase.
Dále ještě stoupá do výše položených částí Davle, konkrétně do Račan a Sloupu a noříc se do lesa nedaleko Davle pokračuje do Hvozdnic, které leží na kopci (oproti ostatním obcím) a jsou dobrým východištěm na výlet či procházku po okolí.
linka 314 opouští místní část Davle Sloup, po obsloužení zastávky Sloup,,U Jeřábu (foto: PH/2013)
Po obsloužení Hvozdnic obslouží ještě Bojanovice, kde nastává zlom, a za cedulí označující konec obce už klesá dolů – nejdříve do Bratřínova. Zde se setkává s další linkou PID – 449, která vede do Mníšku pod Brdy. Její provoz ale není tak častý a plní spíše doplňkovou obsluhu. Některé spoje linky zde také končí, zejména pak v ranní špičce. Z Bratřínova klesá serpentýnou dolů a o ocitá se v Malé Lečici, odkud vedou hned 2 turistické značky. Jednou je možné se dostat k Vltavě, druhou podél proudu kolem potoka Kocába.
I tento potok vede do další obce, obsluhované třistačtrnáctkou, a jak napovídá předchozí název, další obec nese jméno Velká Lečice. Zde zajíždí do malého obratiště a následně pokračuje směrem na Novou Ves pod Pleší. Lokalita je to vcelku zajímavá.
Nebylo by to ale zajímavé, kdyby ještě před svou poslední zastávkou nezajížděla do další vsi – tou jsou Senešnice. Ty jsou malou osadou, patřící pod Bojanovice, jako většina zdejších menších vsí. Autobus zde zajíždí všemi spoji, nicméně zdržení pro obyvatele a směřující z/do Nové Vsi p. Pleší to je opravdu výrazné. V Senešnicích staví ještě před vsí, kde se otáčí, a vrací se zpět, na hlavní. I když jsou Senešnice mírným zdržením, obsluha je tu nutná, a pro turisty oblast vcelku zajímavá.
linka 314, čekajíc na svůj odjezd do Nové Lečice, v Nové Vsi pod Pleší (foto: MCH/2016)
Po svém návratu na hlavní je to už jen kousek od Nové Vsi pod Pleší, kde končí a vybrané spoje zde navazují nebo čekají na příjezd linky 488 do Mníšku pod Brdy či Nového Knína.
Historie:
Již v 50. letech se můžeme setkat s linkou 01117 v trase Měchenice, horní část obce – Hvozdnice – Bojanovice, Bratřínov, obec – Čisovice, Jednota – Mníšek pod Brdy, Závod. Počáteční zastávka se pravděpodobně nacházela až v Račanech, i přes měchenický název. Po roce 1962 je linka přečíslována na 01161 a po roce 1966 prodloužena k železniční stanici v Davli. Ke stejnému datu zde vznikly školní spoje, kdy autobus jel ze Sloupu po místní spojce přímo do Měchenic a po hlavní silnici se až poté vrátil do Davle. Až v roce 1969 přichází prodloužení do Prahy na autobusové nádraží Smíchov.
V roce 1971 přibývá varianta 01161A, která ze Zbraslavi pokračovala, místo na Smíchov přes Komořany k tramvajové konečné v Braníku. Tato varianta však vždy jela pouze do Bratřínova, do Mníšku zůstala jen původní linka. Další přečíslování přišlo v roce 1974, na linku číslo 11610 resp. 11611. Těsně před zrušením branické linky v roce 1982 je, pravděpodobně od roku 1980, jeden spoj veden až k železniční stanici v Čisovicích. V období 1997 – 2002, již pod číselným označením 290051, je linka provozována soukromým dopravcem Judr. Hofmannem, později Bohemiatour. To i přesto, že linky směr Mníšek pod Brdy byly z 90% již začleněny pod Pražskou integrovanou dopravu.
provizorní konečná linky 314 v Měchenicích při pádu skalního masivu na Zbraslavi (foto: PH/2011)
Linka číslo 314 vyjíždí poprvé 1. ledna 2003 v trase Smíchovské nádraží – Zbraslavské náměstí – Přívoz Strnady (T) – Měchenice,,železniční stanice – Davle,,u pomníku – Hvozdnice – Bojanovice,,chaty – Bratřínov – Čisovice,,železniční stanice – Mníšek pod Brdy,,náměstí. Dopravcem je Martin Uher a v provozu je 7 párů spojů v pracovní dny a 2 o víkendech.
Informace Ropidu o zavedení nové linky
Při dokončení integrace oblasti Mníšek pod Brdy 12. prosince 2004 potká linku 314 hned několik změn. V oblasti Měchenic již nezajíždí k železniční stanici, kde je tento závlek nahrazen prodloužením linky 444. Bez náhrady je zrušeno zajíždění do zastávky Davle,,obec, kde zůstává obsluha linkami 338, 361 a 390. Trasa z Bratřínova do Mníšku pod Brdy je nahrazena nově vedenou linkou 449 a „třistačtrnáctka“ z Bratřínova pokračuje po trase Bojanovice,Malá Lečice – Velká Lečice – Nová Ves pod Pleší. V Nové Vsi navazují spoje linky 488 směr Nový Knín. Díky výraznému posílení linky 314 v pracovní dny je omezena souběžná městská linka 255 (Smíchovské nádraží – Přívoz Strnady). V úseku mezi Malou Lečicí a Novou Vsí nahradila také zrušenou linku číslo 388.
linka 314 na konečné Smíchovské nádraží (foto: PH/2012)
Městská linka číslo 255 měla zajímavé umístění své konečné zastávky ve Strnadech. Ta totiž fyzicky stála již na území obce Jíloviště, i když tarifně byla přiřazena k pražským Strnadům. Tato anomálie skončila 26. února 2006, kdy byla „dvěstěpadesátpětka“ zrušena a všechny její spoje převedeny právě na „třistačtrnáctku“. Díky vedení nových spojů v úseku Smíchovské nádraží – Zbraslavské náměstí – Jíloviště,,Přívoz byl interval linky 314 v této oblasti zkrácen v pracovní dny na 15-30 minut, a zaveden také hodinový interval o víkendu. Na zbytek trasy tato změna neměla vliv.
2009 – Jízdní řád linky 314
Od 4. března 2007 je pouze pro linku číslo 314 zřízena v obci Sloup zastávka Davle, Sloup, U Jeřábu. Její využití není téměř žádné, jelikož v okolí nejsou obytné domy, ale její existence v těchto místech je doložena již v 60. letech.
V souvislosti se změnami u dopravce Martin Uher byly od 1. září 2011 všechny spoje k přívozu v Jílovišti zrušeny a převedeny na linku číslo 390 dopravce Bosák bus. Přišly tím tak o zastávky v úseku Lihovar – Zbraslavské náměstí, které tato linka projíždí. Provozní parametry „třistačtrnáctky“ se tak vrátily k původnímu stavu před rokem 2006.
linka 314 v nástupní zastávce Smíchovské nádraží (foto: PH/2007)
Provoz linky 314 je zajišťován standardními autobusy. V posledních několika letech je však poslední pár spojů vedený pouze v trase Bratřínov – Davle (kde navazuje do Prahy linka 390) zajišťován minibusem přejíždějícím sem z celodenního výkonu na lince 446 (přejezd provádí navíc ještě spojem linky 449).
minibus na konečné v zastávce Davle,,u pomníku (foto: PH/2013)
Mapa:
Linka 314 ve víkendovém schématu: Intervaly:
a) Praha,, Smíchovské nádraží – Bratřínov b) Bratřínov – Nová Ves p.Pleší |
Staré jízdní řády:
- Linka 314 – 12. 6. 2005
- Linka 314 – 12. 11. 2013 (VÝLUKOVÝ)
- Linka 314 – 14. 12. 2015
- Linka 314 – 1. 4. 2017
Zajímavá místa na trase:
- Smíchovské nádraží – železniční stanice Praha-Smíchov
- Lihovar – bývalý Lihovar – přívoz na Veslařský ostrov
- Malá Chuchle – kostel Narození Panny Marie – bývalé lázně – most Inteligence – východiště do Chuchelského háje (žlutá tur. značka) – mini ZOO (v Chuchelském háji při žluté značce)
most Inteligence s právě projíždějícím vlakem (foto: OK)
- Lahovičky – přívoz přes Vltavu do Modřan
- Lahovice – soutok Berounky a Vltavy – možnost cesty podél Vltavy na Zbraslav (přes PP Krňák)
- Zbraslavské náměstí – Zbraslavský klášter – Zbraslavské náměstí – bývalý zbraslavský pivovar – východiště PP Krňák na Lahovice (z ul. U Malé řeky) – mrtvé rameno Berounky (součást PP Krňák) severně od kláštera – kostel sv. Havla (na vrchu Havlíně, při dnešní trase červené) – východiště po červené značce na Radotín
největší dominantu Zbraslavi tvoří Zbraslavský zámek (foto: OK)
- Jíloviště,,Výzkumný ústav – přívoz Vrané nad Vltavou – Strnady
- Měchenice,,rozc.k žel.st. – železniční stanice Měchenice – východiště po modré do Trnové k zámku a do Jíloviště
- Davle,,u pomníku – dobré východiště po okolé; kaple
- Davle,,Sloup – východiště po zelené do Bojova – kaple Navštívení Panny Marie
- Hvozdnice – východiště po žluté to Bojova, Masečína a Štěchovic – Husův dům – pomník
- Bojanovice – východiště po modré do Bojova a Slap (zámek) – kaple – pomník
- Bratřínov – východiště po modré do Mníšku a ke Kocábě – kaple – pomník
- Malá Lečice – východiště po žluté k zámku Slapy a po zelené podél Kocáby – kaple
- Velká Lečice – východiště po žluté do Senešnice a po zelené podél Kocáby – NS Nový Knín a okolí – kaple
- Bojanovice,Senešnice – východiště po žluté do kopců Pleše a Mníšku p. Brdy – kaple
- Nová Ves p. Pleší – pomník – železniční zastávka Nová Ves p. Pleší
pomník v Nové Vsi pod Pleší (foto: MCH)
Fotografie z linky: foto: PH
Zveřejněno: 17. 3. 2016
Autor: Martin Chour (text), Pavel Hypš (historie), Jakub Platil (korektura textu)