Pražská tramvajová linka 31
Aktuální trasu linky 31 naleznete zde (pokud linka jezdí).
V provozu: pracovní dny (6 – 20 hodin) Vozy: 1 Typ tramvaje: T3, T6A5 Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. Garantované nízkopodlažní spoje: ano Konečné zastávky: 2 (Spojovací, Náměstí Bratří Synků) Přestup na metro: A, C Doba jízdy: 40/44 min Délka linky: 12 km Zastávky:
SPOJOVACÍ – Kněžská luka – Chmelnice – Strážní – Vozovna Žižkov – Ohrada – Biskupcova – Nákladové nádraží Žižkov – Mezi Hřbitovy – Želivského (A) – OLŠANSKÉ HŘBITOVY – Flora (A) – Radhošťská – Jiřího z Poděbrad (A) – Vinohradská tržnice – Italská – Muzeum (A) (C) – I. P. Pavlova (C) – Náměstí Míru (A) – Jana Masaryka – Krymská – Ruská – Vršovické náměstí – Čechovo náměstí – Bohemians – Nádraží Vršovice – Otakarova – Otakarova (Z) – NÁMĚSTÍ BRATŘÍ SYNKŮ
Historie:
Linka 31 poprvé vyjíždí 6. května 1968 v trase: Podbaba – Chotkovy sady – Mánesův most – Národní divadlo – Jiráskovo náměstí – Karlovo náměstí (jela Resslovou ulicí) – I. P. Pavlova – Náměstí Bratří Synků – Spořilov. Linka 31 vznikla rozdělením linky 23, která do tét doby jezdila v trase Podbaba – Zaběhlice a některé spoje ve špičkách jely na Spořilov. Touto změnou měla linka 23 už jen jednu svou trasu. Linka 31 jezdila pouze ve špičkách pracovních dnů v intervalu 10 minut v soupravách starých vozů. Po zrušení trati do Zaběhlic 30. června 1971 byla linka 23 převedena na Spořilov a linka č. 31 byla zrušena. Na linku 23 byly převedeny všechny spoje linky č. 31.
linka 31 v roce 1970 na dnešním Vítězném náměstí (foto: prazsketramvaje.cz)
Již 17. ledna 1972 se linka 31 objevila znovu. Trasa: Královka – Vozovna Střešovice – Letenské náměstí – Strossmayerovo náměstí – Dopravní podnik (dnes Vltavská) – Libeňský most – Vychovatelna. Linka byla v provozu pouze ve špičkách pracovních dnů a byly na ní nasazeny nejnovější tramvaje té doby, tedy vozy T3 – každý spoj byl opatřen pouze jedním vozem. Od 4. září 1972 byl její provoz rozšířen na celodenní a celotýdenní. Od 26. února 1973 byla převedena z Královky do smyčky Petřiny a v ten samý rok od 1. října byla prodloužena až na Sídliště Ďáblice. Se zavedením metra v Praze roku 1974 zůstává linka 31 beze změn a je provozována nadále v totožných parametrech. Od 16. do 29. června 1975 při konání spartakiády byla linka 31 odkloněna z Petřin opět na Královku, aby obsloužila strahovský stadion. Na linku byly v tyto dny nasazeny soupravy T3 (ráno sóla). Od 24. dubna 1977 byly na linku vypravovány i vozy T1.
linka 31 ve smyčce Střelničná (dnes Březiněveská) (foto: prazsketramvaje.cz)
Když byla uvedena do provozu trať Trojskou ulicí 5. května 1977, byla linka 31 zkrácena do Kobylis (na Střelničnou – dnes Březiněveskou) a linka 10 byla prodloužena do Ďáblic místo „třicetjedničky“. Od 7. listopadu 1977 byla linka 31 plně obsazena vozy T1. Jelikož po otevření metra A 13. srpna 1978 nepobírá nabídku linka 31 v sólech, byly na ní v průběhu roku 1978 nasazeny soupravy vouů T3. Od od 3. listopadu 1984 se opět změnila trasa linky 31 do trasy Petřiny – Libeňský most – Palmovka – Harfa – Černý Most (dnes Lehovec). 3. listopadu 1985 byla zrušena a v téže trase byla přečíslována na linku 1.
linka 31 v roce 1978 u zastávky Kamnická (foto: prazsketramvaje.cz)
V létě roku 1994 se opět objevila, avšak jako náhrada za zrušenou linku č. 6 o prázdninách ajako posila linky 22. Jezdila od 6 do 19 hodin a byla obsazována dvěma vozy T3. Trasa: Královka – Malostranská – Újezd – Karlovo náměstí – Bruselská – Otakarova – Čechovo náměstí. O víkendu ji nahradila linka 33, která byla ukončena již na Zvonařce. Důvodem změny čísla byl fakt, že linka 6 o víkendu nejezdila.
O 4 roky později se objevuje při výluce na Žižkově. Od 6. června do 19. června 1998 vyjela na 2 týdny linka 31, kvůli opravě křižovatky Flora. Jelikož linky od I. P. Pavlova byly ukončeny u Orionky a na Radhošťské, bylo nutné nějak tyto linky nahradit. Proto jako náhrada za linku 11 byla zřízena linka 31 a za linku 16 linka 36. Trasa linky 31 byla totožná s linkou 11 na žižkovské straně: Černokostelecká – Vozovna Střešovice – Želivského – Olšanské hřbitovy. Na lince byly k vidění soupravy.
V červenci a srpnu 2003 byla v provozu v trase Harfa – Lehovec. V provozu byla v sólech.
linka 31 v roce 2003 na Lehovci (foto: prazsketramvaje.cz)
Následně byla k vidění během výstavby tunelu Blanka od 2. června 2012 do 1. září 2012, kdy pendlovala mezi Strossmayerovým náměstím a Letenským náměstím. Na linku byl vypraven jeden vůz KT8D5.RN2P. V zastávce Strossmayerovo náměstí navíc stál ještě jeden náhradní vůz téhož typu. V provozu byla celodenně a celotýdenně.
linka 31 na Letenském náměsrtí v červnu 2012 (foto: MCH)
Po 3 letech se do pražských ulic vydává znovu – během rekonstrukce Bělehradské ulice. Výluka v Bělehradské ulice začala 4. května 2015, to však linka 31 ještě nejezdila (linka 11 jela ze Spojovací přes I.P.Pavlova, Čechovo náměstí na Náměstí Bratří Synků). S ukončením I. etapy výluky 1. července 2015 a počátkem II. etapy byla linka 11 odkloněna na Zvonařku a linka 31 jela ze Spojovací přes Čechovo náměstí na Náměstí Bratří Synků. Provoz 31 skončil 3. října 2015, kdy skončila II. etapa výluky v Bělehradské ulici a začala III. etapa, k níž se přidala i rekonstrukce tramvajové trati ve Vršovické ulici. Ta by měla skončit 19. listopadu 2015. 31 byla v provozu ve špičkách a sedle pracovního dne (RŠ a OŠ 12 min, DO 15 min).
Tatra T3SUCS v letních měsících na lince 31 v zastávce Ohrada (foto: MCH)
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
- Linka 31 – 30. 8. 2015 z Spojovací
- Linka 31 – 30. 8. 2015 z Náměstí Bratří Synků
- Linka 31 – 2. 6. 2012
Video:
Zveřejněno: 20. 6. 2012 Aktualizováno: 29. 8. 2014 Autor: Martin Chour