Pražská tramvajová linka 19
V provozu: celotýdně
Vozy: 2 (večer a o víkendu sólo)
Typ tramvaje: T3M, T3SU/CS, T6A5, T3R.P/PV, T3R.PLF, KT8D5, KT8D5.RN2P
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Radošovická, Lehovec)
Přestup na metro: A, B
Doba jízdy: 36/39 min
Délka linky: 12 km
Zastávky:
Radošovická (T) – Nádraží Strašnice (V) – Na Hroudě – Strašnická (A) – Nad Primaskou (T) – Vozovna Strašnice – Krematorium Strašnice – Vinohradské hřbitovy – Želivského (A) – Mezi Hřbitovy – Nákladové nádraží Žižkov – Biskupcova – Krejcárek – Palmovka (B) (Z) – Palmovka (B) – Balabenka – Divadlo Gong – Poliklinika Vysočany – Nádraží Vysočany (B) (V) – Špitálská – Poštovská – Kolbenova (B) – Nový Hloubětín – Vozovna Hloubětín – Starý Hloubětín – Kbelská – Hloubětín (B) – Sídliště Hloubětín – Lehovec
Historie:
Poprvé byla linka 19 zavedena i s dalšími tramvajovými linkami 29. července 1923. Trasa: Libeň, Prosecká třída (dnes U Kříže) – Palmovka – Královská třída (dnes Florenc) – Na Poříčí – Prašná brána – Můstek – Museum (dnes Muzeum) – Tylovo nám. (dnes I. P. Pavlova) – Vinohradské nádraží (dnes Nuselské schody) – Nusle, Riegrovo náměstí (dnes Nám. bří Synků). V této trase vydržela pouze do 20. července 1925, kdy byla prodloužena po nové trati na Pankrác. Na Pankráci však nevydržela dlouho a od 1. dubna 1926 jí nahradila linka 18 a „devatenáctka“ byla zkrácena na Riegrovo náměstí (dnes Náměstí Bratří Synků). Jelikož linka 18 na Pankrác nestačila, byla od 30. května 1927 opět prodloužena na Pankrác i „devatenáctka“.
linka 19 v zastávce Želivského
Jelikož byla k 17. dubnu 1928 zrušena trať v Anglické ulici a propojovací trať Demínka – Tylovo náměstí, byla linka 19 vedena přes Náměstí Petra Osvoboditele (dnes I. P. Pavlova) a zároveň byl zaveden polonoční provoz. V ten samý rok, 3. září 1928 proběhla ještě jedna změna, která spočívala v prodloužení linky 19 z Prosecké třídy k ulici Na Korábě (dnes u zastávky Bulovka). Ani ne o 2 roky později, 15. srpna 1930 byla prodloužena do nové smyčky na Vychovatelně. Od 28. září 1931 byla na Vychovatelnu brána linka 12 a tak tu byla 19 zbytečná, proto byla z Palmovky vedena po nové trati na Harfu. 3. února 1932 proběhla celková reorganizace tramvajových linek a ta se nevyhnula i linky 19, která nově jela ke Kolbenově továrně místo k Harfě, kam nově jela linka 5. Na druhém svém konci byla místo na Pankrác brána na Spořilov, kde dosud jezdila linka 3, která byla vedena nově na Pankrác.
linka 19 na Palmovce (foto: MCH)
Od 29. května 1938 byla vedena opět přes Anglickou (nejela přes I. P. Pavlova), jelikož byla zřízena nová trať z Muzea přes Škrétovu ulici na Tylovo náměstí. Toto řešení však netrvalo dlouho a od 16. října 1938 byla vedena znovu původní trasou. 9. února 1942 byl zrušen polonoční provoz, ale již 17. prosince 1945 po druhé světové válce byl obnoven, ale zaveden i noční, což znamená, že jezdila nepřetržitě. Další změn trasy se uskutečnila 18. dubna 1949 s novou tramvajovou tratí na Nový Hloubětín. Od 1. září 1958 byla trasa linky 19 rozdělena na denní a noční, což znamenalo, že jela jinak ve dne a jinak v noci. V noci zůstala trasa stejná, avšak denní trasa byla z velké části upravena. Vyjela totiž v trase: Nový Hloubětín – Vysočany – Palmovka – Městské muzeum (dnes Florenc) – Poříčí – Nám. Republiky – Prašná brána – Můstek – Perštýn – Myslíkova – Karlovo nám. – Botanická zahrada – Nádraží Vyšehrad (dnes Albertov) – Otakarova – Spořilov.
linka 19 u zastávky Želivského (foto: MCH)
Tato trasa vydržela pouze do 31. srpna 1959, kdy byla opět sjednocena trasa denní a noční „devatenáctky“. Trasa byla následující: Nový Hloubětín – Vysočany – Palmovka – Městské museum (dnes Florenc) – Poříčí – Nám. Republiky – Prašná brána – Můstek – Muzeum – Tylovo náměstí – Nuselské schody – Nám. bří Synků – Spořilov. Od 15. ledna 1962 byla prodloužena k Vozovně Hloubětín. Od 8. února 1965 byla vedena do Zaběhlic, kde však nesetrvala dlouho a již 4. července 1966 se opět vrátila na Spořilov a dále sem jezdila typická 23. Již 5. května 1977 byla její noční trasa vedena až do smyčky na Černý Most (dnes Lehovec), kde vydržela až do roku 1984, kdy byla její noční trasa zrušena.
linka 19 na Biskupcově (foto: MCH)
Jelikož se začaly ve velké míře rušit tramvajové tratě v centru Prahy, změnila se i trasa linky 19. Když byla 13. prosince 1980 zrušena trať mezi Můstkem a Muzeem, jela nově přes Perštýn, Karlovo náměstí na I. P. Pavlova a dále po své trase. Se zrušení trati v ulici Na Florenci roku 1983 došlo k radikálnější změně, kdy byla ze Sokolovské vedena do Holešovic. Trasa se tak do roku 1985 ustanovila takto: Nový Hloubětín – Vysočany – Palmovka – Městské muzeum (dnes Florenc) – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Holešovice, Park kultury a oddechu Julia Fučíka. Jak již jsem řekl, roku 1985 došlo k další změně. Ta spočívala ve zkrácení linky 19 pouze do trasy Nový Hloubětín – Sokolovská. V 80. letech došlo ještě k jedné změně a to od roku 1987 k prodloužení na Starý Hloubětín.
linka 19 na Palmovce (foto: MCH)
Když byl zprovozněn od 22. listopadu 1990 most z Palmovky na Ohradu, byla odkloněna „devatenáctka“ z Karlína na Žižkov a do Strašnic. Trasa: Starý Hloubětín – Nový Hloubětín – Palmovka – Biskupcova – Nákladové nádraží Žižkov – Želivského – Voz. Strašnice – Strašnická – Kubánské náměstí. V nezměněné trase vydržela celkem 8 let do 8. listopadu 1998, kdy byla prodloužena na Lehovec stejně jako s novým úsekem metra B z Vysočanské na Černý Most. Poslední změnou před jejím zrušením byla reorganizaci tramvajového linkového vedení od 30. srpna 2008, kdy byla odkloněna z Kubánského náměstí na Radošovickou. Při zavádění metropolitní sítě byla od 1. září 2012 zrušena a nahrazena linkou 16 a 26. Ovšem její provoz skončil již dříve. Naposledy totiž vyjela už 29. června 2012.
linka 19 na Biskupcově (foto: MCH)
Mapa:
Intervaly:
Zajímavá místa na trase:
- Nový Hloubětín – vozovna Hloubětín
- Nádraží Vysočany – Úřad městské časti Prahy 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy
- Mezi hřbitovy – kostel Zesnutí Sv. Bohorodice, pravoslavný Uspenskij chrám
- Vinohradské hřbitovy – Vinohradské hřbitovy, kostel sv. Václava
Platný jízdní řád
Staré jízdní řády:
- Linka 19 – 1. 9. 2011
- Linka 19 – 1. 7. 2011
- Linka 19 – 23. 4. 2011
- Linka 19 – 8. 12. 2010
- Linka 19 – 1. 9. 2010
- Linka 19 – 3. 11. 2009
- Linka 19 – 21. 3. 2009
- Linka 19 – 30. 8. 2008
Fotografie z linky:
linka 19 vjíždí do vozovny Hloubětín (foto: MCH)
linka 19 na Palmovce (foto: MCH)
linka 19 na Hloubětíně (foto: MCH)
linka 19 u Biskupcovy (foto: MCH)
linka 19 v úseku Radošovická – Lehovec (video: tom88CZ)
Zveřejněno: 13. 7. 2012
Aktualizováno: 14. 6. 2014
Autor: Martin Chour
Hezký den. Bude te zase zavadět linku č.19?
Dobrý den,
v blízké době se zavádění linky 19 neplánuje.
Za Tram-Bus.cz Vojtěch Vilímec
Linku 7 by šlo vést v trase Radlická (B) – Strašnická (A) – Levského. Linku 16 bych naopak zkrátila zpět na zst. Spojovací případně ji spojila s linkou 9 do trasy Sídliště Řepy – Nákladové nádraží Žižkov – Kotlářka – @ Sídliště Řepy.
Vždycky mě zajímalo proč v síti pražských tramvají jsou použita všechna čísla od 1 do 26 kromě 19.. tak jsem zas o něco moudřejší 🙂
Proč je linka 19 zrušená?
Děkuji Adam Roubíček
Linka 19 bude jezdit novou trasou Lehovec – Pankrác.
Linka 19 nyní jezdí z Pankráce ne z Nádraží Strašnice