Pražská autobusová linka 136
V provozu: celotýdenně
Charakter trasy: klasická
Typ autobusu: kloubový
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Sídliště Čakovice, Jižní Město)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 1 hod 22 min/ 1 hod 18 min
Délka linky: 26 km
Zastávky:
SÍDLIŠTĚ ČAKOVICE – Krystalová (x) – Čakovický zámek – Za Avií (x) – Obchodní centrum Čakovice –Trutnovská (x) – Fryčovická – Tupolevova – Dobratická – Výstaviště Letňany (x) – Letňany (C) – Letňanská – Nový Prosek (x) – Prosek (C) – Vysočanská (B) – Nádraží Libeň (V) – K Žižkovu (×) – Novovysočanská (Z) – Skloněná – Odlehlá (×) – Krejcárek (×) – Ohrada – Černínova – Rokycanova – Olšanské náměstí – Flora (A) – Orionka – Vlašimská (×) – Bělocerkevská – Slavia – Bohdalec – Chodovská – Teplárna Michle – Spořilov – Hlavní (Z) – Lešanská (T) – Choceradská (Z) – Nad Pahorkem (T) – Chodovec – Chodovská tvrz – Litochlebské náměstí – Opatov (C) – Ke Kateřinkám – Metodějova – Háje (C) – Horčičkova – JIŽNÍ MĚSTO
Historie:
Trasa linky 136 měří neuvěřitelných 26 km, což ji dělá nejdelší linkou v pražské autobusové síti. Jedná se o tzv. tangenciální linku spojující sever s jihem metropole.
linka 136 před odjezdem z Jižního Města (foto: JAH)
Poprvé se s linkou 136 setkáme 19. července 1965 v trase Vozovna Kobylisy – Kobyliské náměstí (dnes Kobylisy) – Vychovatelna – Rokoska – Dělnická (dnes Argentinská) – Štvanice – Florenc – Prokopovo náměstí (poblíž Tachovského nám.) – Baranova – Orionka – Murmanská – Nádraží Strašnice – Zahradní Město – Na Groši – Hostivař, Náměstí Josefa Marata (dnes Hostivařská), v podobné trase, jako jezdí dnes, resp. spojení sever-jih. Na některých spojích se objevily i autobusy ČSAD.
Od roku 1971 do roku 1974 nesla číslo překryvné linky 236, to bylo zrušeno právě v roce 1974 s otevřením prvního úseku metra C. Od 9. května 1974 byla také prodloužena, a sice na Sídliště Hornoměcholupská (cca u dnešní zastávky Gercenova), jako náhrada za zrušenou linku 177 v trase Náměstí Josefa Marata (dnes Hostivařská) – Sídliště Hornoměcholupská. Za tři roky (1977) byla prodloužena do zastávky Burešova (dnes Šimůnkova).
SOR NB18 zachycen při objížďce kvůli propadu Vysočanské estakády (foto: JAH)
Bez zásadních změn vydržela do roku 1984. Nová trasa začínala v zastávce Prosek, Lovosická (dnes Poliklinika Prosek), dále pokračovala přes Libereckou (dnes Střížkov), Prosek, Náměstí Lidových milicí (dnes Vysočanská), Harfu (dnes Nádraží Libeň), Krejcárek, Ohradu a Černínovu na Floru a dále jak jela dříve přes Orionku, Murmanskou, Nádraží Strašnice, Zahradní město, Na Groši, Náměstí Josefa Marata (dnes Hostivařská) až na nově vybudovanou konečnou Sídliště Hornoměcholupská (zaniklé obratiště severně od dnešní zastávky Boloňská).
linka 136 přijíždí k zastávce Prosek (foto: LN)
Větší změny ve své jižní části nastaly 11. července 1987 s otevřením stanice metra A Strašnická, po kterých byla 136 odkloněna do trasy podobné té dnešní: Bělocerkevská, Bohdalec a končila na Sídliště Spořilov. Nahradila tak linku 135 a do Hostivaře začala jezdit 271. Na začátku 90. let byla prodloužena na Sídliště Ďáblice.
Po více jak 10 letech byla k 10. květnu 2005 prodloužena ze Sídliště Spořilov přes Roztyly, Dědinovu a Chodov na Koleje Jižní Město (náhrada linek 118 a 121). Na svém druhém konci byla s otevřením metra C do Letňan 9. května 2008 prodloužena přes Šimůnkovu na Vozovnu Kobylisy, kam jezdila v 70. letech. V trase Sídliště Ďáblice – Vozovna Kobylisy nahradila linku 175 a převedené linky 181 a 183.
Karosa B 741 v posledních měsících provozu (foto: MCH)
Při zavedení tzv. metropolitní sítě 1. září 2012 severní část trasy zůstala zachována, zatímco na jihu byla prohozena trasa linek 135 a 136. Linka 136 se tak vydala ze Spořilova přes Opatov a Háje na Jižní Město.
Při reorganizaci provozu na pravém břehu Vltavy dochází 15. října 2016 k odklonu linky 136 z Proseka přes zastávky Letňany a Tupolevova na Sídliště Čakovice. V úseku Prosek – Vozovna Kobylisy je nahrazena linkou 183 a vzhledem k delším intervalům linky 183 je z Kobylis prodloužena linka 102 na Šimůnkovu.
Intervaly:
Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád:
Zajímavá místa na trase:
- Obchodní centrum Čakovice – obchodní centrum Čakovice
- Tupolevova – obchodní centrum Letňany, Cinema City Letňany, aquapark Letňany LAGOON, s.r.o., zimní stadion Ice Czech Letňany, sport centrum Letňany
- Prosek – kostel sv. Václava na Proseku
- Vysočanská – NS MČ Praha 9
- Ohrada – Vítkov
pohled z Vítkova na Žižkov (foto: MCH)
- Olšanské náměstí – kostel sv. Rocha
- Chodovská tvrz – Chodovská tvrz
- Litochlebské náměstí – kostel sv. Františka z Assisi
kostel sv. Františka z Assisi (foto: OK)
- Háje – Komunitní centrum Matky Terezy
Fotografie z linky:
obratiště pro linku 136 – Vozovna Kobylisy (foto: MCH)
Nádraží Libeň s vozem Karosa B 941 vypraveným na 21. pořadí linky 136 (foto: MCH)
Rokycanovou ulicí přijíždí na Rokycanovu linka 136 (foto: MCH)
Video:
Zveřejněno: 5. 2. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 6. 2. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, publikace 20 let ROPID, vlastní materiály
Video: Lukáš Nekolný
Ahoj, som z Bratislavy a kamarát (šofér – tiež maniak na busy) mi odporučil, že keď budem v Prahe, mám sa určite ísť pozrieť na linky 136, 177 a 200. Čo na to hovoríš ako miestny? Je niečo zaujímavejšie? Alebo čo by si mi doporučil ty?
Ďakujem
Kubo
Jedná se o normální autobusové linky, nic zajímavého bych na nich neviděl. 200 je krátká linka po sídlišti, 136 a 177 jezdí přes celé město a projíždí různé sídlištní celky. Osobně bych se podíval např. na linku 194 či 255.
Ďakujem. Keď ty budeš náhodou v Bratislave, nevynechaj linky ako:
28 (z Devínskej Novej Vsi do centra, peknou trasou okolo kopca Sandberg, hradu Devín, cez dedinskú mestkú časť Devín, Urbanway),
59 (obrovské (stotisícové) sídisko Petržalka – most SNP – centrum bez zastavenia a 20 minút popri električkovej trati až do Rače, lenže expresne – električky predbieha. KAROSA, SOR18)
56 (z Rače cez sídlisko Rendez na Zlaté piesky, Rendez je v podstate okolie nákladnej stanice Bratislva-východ, veľmi zujímavé prostredie, SOR BN9,5)
65 (sídlisko Dolné Hony – diaľnica – nákupná časť okolo AVIONu – vozovňa Jurajov Dvor – priemyselná časť na Starej Vajnorskej – skorodedina Vajnory – nič (naozaj) – časť Rača, kde sú spolu vinohradnícke domčeky a paneláky, TEDOM)
77 (Priemyselná zóna, Slovnaft, spaľovňa, vodostav a podobne, SOR 10.5)
90 (z centra cez most, obíde Petržalku, ide cez mč-dediny Jarovce a Rusovce na hrádzu do Areálu vod. športov Čunovo, TEDOM, malá SORka, posledne aj automat-mestský Crossway, keď sa pošťastí, tak niekedy aj Karosa)
147 (minibus v miestach, kde sa ľudia boja aj s osobným autom – uzučké uličky pod Slavínom)
Prípadne daj vedieť, rád ti poukazujem zaujímavosti ohľadom MHD.
Je potřeba opravit v linkovém vedení to, že zastávka Nádraží Čakovice je dnes Za Avií a zastávka Nový Prosek je na znamení.
Myslím, že zde máte chybu. Píšete, že při 26km je nejdelší linkou v pražské autobusové síti, ale na stránce, kde je linka 177, je uvedena délka trasy 28km. Tyto dvě informace jdou proti sobě