Kiel

Kiel je město, které se rozkládá v severním Německu  u Baltského moře ve spolkovém státu Šlesvicko-Holštýnsko, jehož je hlavním městem. Město má cca 240 000 obyvatel. Nachází se zde námořní přístav, město je také známé díky své univerzitě (Christian-Albrechts-Universität). Také se zde pořádají jachtařské soutěže. Nejznámější z nich je asi Kieler Woche. Když pořádalo Německo v letech 1936 a 1972 Letní olympijské hry, tak se právě jachtařské soutěže odehrávaly v Kielu. Město bylo po 2. Světové válce velice zničeno.

V centru Kielu bývá obvykle poměrně rušno (foto TC)

Po centru města se lze všude dostat pohodlně pěšky. Uprostřed města se nachází také krásný park “Schrevenpark”.V centru si lze také projít jednu z nejstarších pěších zón v Německu – Holstenstraße. V bezprostředním okolí města se nachází několik krásných pláží, třeba pláž “Falckensteiner Strand”. Pozornost jistě upoutají i majáky Bülk a Friedrichsort. Zajímavé jsou také plavební komory Severomořsko-baltského průplavu ve čtvrti Holtenau a vlastně celý námořní přístav, který je dominantou celého města. Za návštěvu jistě stojí i botanická zahrada univerzity Christiana Albrechta, která je otevřena po celý rok. Zajímavá jsou také muzea, například Muzeum lodní plavby, Muzeum počítačové techniky, Muzeum strojní techniky, atd.

Dominantou Kielu je jistě velký námořní přístav, který zasahuje až k centru. Vyjíždí mimo jiné odsud trajekty do Osla, Klajpedy nebo Göteborgu. (foto TC)

Do Kielu se lze z Prahy dostat vlakem s přestupem v Hamburku. Také sem jezdí jeden pár přímých vlaků kategorie EuroCity, konkrétně EC 378/379 Berliner, jejiž jízdní doba je necelých 8 hodin. Provoz městské hromadné dopravy zajišťují především autobusy, které doplňuje lodní doprava a případně železnice. Do roku 1964 však v Kielu jezdily také trolejbusy a do roku 1985 i tramvaje. Hlavní Kielský autobusový dopravce KVG je partnerem společnosti Nahverkehrsverbund Schleswig-Holstein GmbH (NAH.SH GmbH), která v podstatě jde přirovnat k pražskému ROPIDu. Tato společnost se snaží integrovat dopravu v celé spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko a to jak tu železniční, tak i tu autobusovou.

Železnice

Typická vlaková souprava pro regionální dopravu v oblasti na začátku své cesty do Hamburku (foto TC)

Z Kielu se dá dostat přímými vlaky do 4 největších měst v regionu – a to do Hamburku, Lübecku, Neumünsteru a Flensburgu. Z Kielu je vedeno několik železničních linek integrovaného systému NAH.SH. Všechny tyto linky zajišťuje dopravce Deutsche Bahn, resp. DB Regio. Asi nejvýznamnější železniční linka začínající v Kielu je linka RE 7, která propojuje Kiel s Hamburkem.


Schéma vedení železničních linek integrovaného systému NAH.SH v okolí Kielu (www.nah.sh)

V samotném Kielu se nachází několik železničních stanic a zastávek, z nichž je největší stanice Kiel Hbf. Ta se nachází v centru Kielu u konce Kielského zálivu v docházkové vzdálenosti do historického centra města. Na této stanici končí/začínají regionální vlaky i vysokorychlostní ICE. Na ostatních železničních stanicích nebo zastávkách staví pouze některé regionální vlaky.


Pohled na Kielské hlavní nádraží (foto TC)

Autobusy

Páteř Kielské MHD tvoří autobusy. Hlavní Kielský autobusový dopravce Kieler Verkehrsgesellschaft (KVG) vypravuje svých 179 autobusů na 31 denních linek a 5 nočních linek. Tyto autobusy obsluhují denně přibližně 750 zastávek. V roce 2015 bylo autobusy přepraveno 32 milionů cestujících. V autobusové garáži Werftstraße najdeme řídící centrum a dílny. Je zde deponována zhruba polovina autobusů KVG, zbytek je umístěn v garáži Diedrichstraße, která je vzdálená asi 1 km od té hlavní. Některé autobusové linky provozuje společnost Autokraft. Nyní již ale přejdeme k systému.


Mercedes-Benz Citaro O530 G ev.č. 158 a Mercedes-Benz Citaro O530 N C2 ev.č. 314 odbavují cestující na zastávce Hauptbahnhof (foto TC)

Nastupuje se tu předními dveřmi, jako ve většině německých měst a při nástupu je nutné předložit platný jízdní doklad. Kiel má zajímavé číslování autobusových linek. Jednociferným číslem jsou označeny místní autobusové linky, které nejedou přes Hlavní nádraží. Dvouciferným číslem jsou označeny ostatní městské linky, které jedou přes Hlavní nádraží. Trojciferným číslem jsou označeny příměstské a regionální autobusové linky, které slouží zejména větším sousedním městečkům, jako např. Flintbek, Molfsee, atd.


Autobus nasazený na linku 42 u pobřeží na zastávce Kiellinie (foto TC)

V Kielu fungují také posilové autobusy, které jezdí zejména ve špičkách pracovních dnů a jsou označeny příponou „E“ nebo „Einsatzwagen“. Tyto autobusy jsou primárně určené pro žáky a studenty, ale využívat je může kdokoliv. Platí na nich normální tarif. Tyto linky jsou ale během prázdnin nebo semestrálních přestávek výrazně omezeny. Příponou „S“ jsou označeny expresní linky.


Plánek Kielské MHD

Jezdí zde i autobusy na zavolání (Anruf-Linien-Taxi (ALiTa)). Tyto autobusy je možné si objednat nejpozději 30 minut před odjezdem z dané zastávky. Platí na nich standartní tarif a nic se nepřiplácí. Lze si objednat i nějaký spoj na trvalo, pokud někdo cestuje konkrétním spojem pravidelně. Funguje zde i noční doprava. Noční linky jsou označeny čísly 70X. Centrální přestupní zastávkou nočních linek je zastávka Hauptbahnhof, kde lze mezi jednotlivými linkami pohodlně přestoupit. Noční linky navazují na příjezdy nočních vlaků. Jízdní řády jsou k dispozici zde.


MAN A21 Lion’s City ev.č. 618 u hlavního nádraží (foto TC)

Co se týče vozového parku, tak KVG má, jak již bylo zmíněno výše, 179 autobusů. Všechny autobusy jsou nízkopodlažní s nízkou spotřebou paliva a s nízkými emisemi, jsou vybaveny tichými motory s automatickou převodovkou a ABS/ASR. KVG má 4 minibusy typu Mercedes-Benz Sprinter City 65. Standardních autobusů má celkem 40, z toho převážnou část tvoří autobusy značky Mercedes. Kloubových autobusů má celkem 135, z toho většinu tvoří, stejně jako u standartních autobusů, autobusy značky Mercedes. Část také tvoří starší nebo novější autobusy značky MAN. V lednu 2018 bylo zakoupeno 10 nízkopodlažních kloubových autobusů typu Volvo 7900 HA splňujících emisní normu Euro 6. Vozový park se neustále obnovuje.


Linka 51 na konečné zastávce Reventloubrücke (foto TC)

Kiel je rozdělen do 3 tarifních zón s odlišnými cenami = 3 cenové úrovně. Základní zóna, číslo 4000, je samotný Kiel. K této zóně se ještě připojují některé další  v bezprostředním okolí města, do kterých se jezdí za stejnou cenu, jako v zóně 4000. Dospělý zaplatí za 1 jízdu 2,60 € – 3,20 € v závislosti na tarifních zónách. Celodenní jízdenka stojí pro 1 osobu 7,80 € – 9,60 €. Dále jsou také k dispozici skupinové jízdenky nebo týdenní či měsíční lístky. Podrobnější přehled naleznete na webových stránkách dopravce, zde.


Dva kloubové autobusy v ulici Gablenzstraße (foto TC)

Lodní doprava

Plánek Kielských trajektů s návazností na autobusové linky 

Asi nejzajímavější část městské hromadné dopravy v Kielu tvoří lodní doprava. Je to způsob, jak si krásně prohlédnout Kielský přístav. V provozu jsou 2 trajektové linky. Obě provozuje dopravce Schlepp-und Fährgesellschaft Kiel (SFK). Linka F1 vyjíždí z přístaviště nedaleko hlavního nádraží. Po cca hodině plavby se dostanete do přístaviště Laboe, které se nachází na východním břehu Kielského fjordu.

Loď linky F1 přijíždí do zastávky Bellevue (foto TC)

V letních měsících od začátku května do začátku září je možné se lodí dostat ještě dále – a to až do přístaviště Strande, což je cca 13,5 km vzdušnou čarou od přístaviště u hlavního nádraží. Z přístaviště Reventlou, což je druhá zastávka linky F1 od hlavního nádraží, odjíždí druhá linka F2, která směřuje k východnímu břehu. Linka F2 je kratší, než linka F1. Jako zajímavost se dá uvést, že na každé zastávce trajektu navazuje alespoň 1 linka autobusu.

Loď linky F1 přistává k přístavišti u hlavního nádraží (foto TC)

Tarif na těchto linkách je podobný, jako u autobusů. Minimální tarif je cenová úroveň 2. Také se k některým typům jízdenek účtuje přirážka – dospělý zaplatí přirážku 1 € a děti do 14 let polovinu. Po nástupu cestujících a odplutí z přístaviště cestující odbaví „průvodčí“. Podrobnější informace o jízdenkách naleznete na stránkách dopravce, zde.

Zveřejněno: XX. 12. 2018
Autor: Tomáš Cígler

Komentáře jsou uzavřeny.