Pražská tramvajová linka 5
V provozu: celotýdenně
Vozy: 2 (o víkendu jeden vůz)
Typ tramvaje: T6A5, T3R.P/PV, T3R.PLF, 15T4
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Sídliště Barrandov, Ústřední dílny DP)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 56 min
Délka linky: 18 km
Zastávky:
SÍDLIŠTĚ BARRANDOV – Poliklinika Barrandov – Chaplinovo náměstí – K Barrandovu – Geologická – Hlubočepy – Zlíchov – Lihovar – ČSAD Smíchov (×) – Smíchovské nádraží (B) (V) – Plzeňka – Na Knížecí (B) (V) – Anděl (B) – Zborovská – Jiráskovo náměstí – Myslíkova – Lazarská – Vodičkova – Václavské náměstí (A) – Jindřišská – Hlavní nádraží (C) (V) – Husinecká – Lipanská – Olšanské náměstí – Flora (A) – Olšanské hřbitovy – Želivského (A) – Želivského (A) – Vinohradské hřbitovy – Krematorium Strašnice – Vozovna Strašnice – Vinice (T) – Solidarita – Zborov-Strašnické divadlo – Nové Strašnice – Černokostelecká – Depo Hostivař (A) – Malešická továrna – Na Homoli – ÚSTŘEDNÍ DÍLNY DP
Historie:
Když pražské tramvaje dostávaly číslo, byla linka 5 první linkou, která číslo obdržela. Stalo se tak 24. října 1907, dříve linka K jako Karlín.
linka 5 vjíždí do zastávky Krematorium Strašnice (foto: MCH)
V roce 1908 měla trasu: Karlín, Poděbradova (dnes Invalidovna) – Severozápadní nádr. (dnes Těšnov) – Josefské nám. (dnes Nám. Republiky) – Prašná brána – Můstek – Národní divadlo – Chotkova (dnes Újezd) – Malostranské nám. Ještě ve stejném roce je 7. prosince 1907 prodloužena na Klárov.
S dostavbou nových tratí je linka č. 5 nejprve prodloužena 27. září 1908 na Palmovku a hned 15. listopadu 1908 do Vysočan a z Klárova k Čechovu mostu. K 30. lednu 1910 je vedena ke Královskému hradu a od 22. února 1912 Kanovnickou ulicí až na Pohořelec. Hned 13. června 1912 je z Vysočan prodloužena ke Kolbenově továrně.
K 15. červenci 1914 je zkrácena na Klárov a na druhém svém konci je rozdělena na dvě větve. Většina spojů jede nadále ke Kolbenově továrně, ve špičkách jede ale polovina spojů po Českomoravské ulici (zrušeno 21. května 1919). Špičkový interval je 2,5 minuty!
linka 5 na Hradčanské (foto: MCH)
Od 29. července 1923 začala jezdit z Újezda na Smíchov, Západní nádr. (dnes Smíchovské nádr.). Se zprovozněním trati do Hlubočep 2. listopadu 1927, začala jezdit až sem. Ještě 3. ledna 1932 je prodloužena do Hloubětína (dnes Starý Hloubětín) a poté na nějakou dobu zůstává beze změny trasy. V roce 1945 je zaveden celonoční provoz.
Kvůli havarijnímu stavu mostu u Lihovaru a nemožnosti zde jezdit s vozy 2xT3, které jezdily na lince 5, jezdící do Hlubočep, bylo nutno učinit potřebná opatření. Proto byla v listopadu 1968 linka č. 5 zkrácena na Lihovar a čtyřka v sólech byla prodloužena do Hlubočep. V nočním provozu pětka nadále do Hlubočep jezdí, neboť jsou na ni nasazována sóla. 30. června 1973 se linka č. 5 do Hlubočep opět vrací po celý den.
nízkopodlažní tramvaj Škoda 15T na lince 5 na Hradčanské (foto: MCH/2015)
K zásadní změně trasy dochází od roku 1932 až v roce 1976, kdy je z Hloubětína 30. června prodloužena na Černý Most (dnes Lehovec). K další změně dochází až 4. července 1985, kdy je zrušena trať Na Příkopech v úseku Náměstí Republiky – Národní divadlo. Nově je tak vedena přes Jindřišskou a Spálenou ulicí. Po otevření prvního úseku metra B mezi Florencí a Smíchovským nádražím je 3. listopadu 1985 kvůli souběhu s metrem odkloněna. Z Černého Mostu vede přes Harfu na Palmovku a dále na Sololovskou, poté vede přes Náměstí Republiky, Strossmayerovo náměstí, PKOJF (dnes Výstaviště Holešovice) a Trojskou na Vozovnu Kobylisy.
Další změna už bude znamenat k přiblížení k dnešní trase. S otevřením nového tramvajové mostu mezi Palmovkou a Ohradou je od 23. listopadu 1990 vedena z Palmovky po něm dále na Biskupcovu a přes Olšanské náměstí a Hlavní nádraží na Náměstí Republiky a dále po své původní trase směrem na Kobylisy. Od září 1991 jsou na linku 5 nasazeny po dlouhé době sólo vozy.
soupravy na lince 5 v zastávce Ohrada při změně trasy kvůli požáru ve vozovně Strašnice (foto: MCH/2016)
15. září 1992 je zkrácena na Harfu, o rok později se alespoň od 4. ledna ve špičkách dostává na Starý Hloubětín. V souvislosti se zkrácením trasy l. 5 od 4. listopadu 1998 na Olšanské hřbitovy jsou na ni nasazeny soupravy, nicméně o 5 let později pětka soupravy opět ztrácí. Od 30. června 2003 jsou na ní během prázdnin nasazeny sóla a kvůli zkrácení na Výstaviště (dnes Výstaviště Holešovice) jsou od 30. srpna 2003 nasazeny sóla trvale.
Se zavedením tzv. metropolitní sítě v Praze je od 1. září 2012 její trasa opět změněna. Nově tvoří svazek s linkou 26. Začíná na Černokostelecké, odkud nahrazuje po Olšanské hřbitovy zkrácenou 11 (nově Olšanské hřbitovy – Spořilov). Dále je vedena po své trase přes Hlavní nádraží a Náměstí Republiky na Strossmayerovo náměstí a poté je společně s linkou 26 vedena na Letnou. Pětka končí svoji trasu na Špejcharu.
linka 5 vjíždí do zastávky Mezi hřbitovy (foto: MCH)
Od 30. června 2013 je namísto linky č. 7 (nově Černokostelecká – Radlická) prodloužena na Ústřední dílny DP. Na druhém svém konci je ze zastávky Dlouhá třída vedena dolem podél Vltavy na Malostranskou, odkud stoupá prudce nahoru na Hradčanskou a odtud pokračuje do Podbaby. 31. října 2015 je místo linky 20 přesunuta z Podbaby na Divokou Šárku. Od 4. května 2015 jsou na linku 5 dočasně nasazeny ve všedních dnech soupravy kvůli opravě Bělehradské ulice a zrušení linky 13. Od 31. října 2015 jsou na ni nasazeny trvale.
Do částečně původní trasy, jako měla mezi lety 1932 – 1985 vyráží od 28. srpna 2016, kdy je v souvislosti s velkou úpravou linkového vedení v Praze vedena od Černokostelecké přes Floru, Hlavní nádraží, Václavské náměstí, Myslíkovu a Anděl na Sídliště Barrandov.
od 28. srpna 2016 jezdí linka 5 opět na Barrandov (foto: MCH/2016)
Zajímavá místa na trase:
- Zborov-Strašnické divadlo – Strašnické divadlo
- Vinohradské hřbitovy – kostel sv. Václava
- Olšanské náměstí – kostel sv. Rocha
- Lipanská – kostel sv. Prokopa
- Husinecká – Betlémská kaple, Žižkovské divadlo Járy Cimrmana
- Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa
- Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta
- Malostranská – Strakova akademie, Valdštejnská jízdárna Ministerstvo financí, Vojanovy sady
- Hradčanská – Knihovna národního archivu, ministerstvo obrany, severská knihovna
- Vítězné náměstí – park Hadovka
- Zelená – Dejvické divadlo, park Generála Lázaro Cárdenase
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší). Fotografie z linky:
linka 5 na Strossmayerově náměstí (foto: JS/2013)
linka 5 na Podbabě (foto: MCH/2015)
Zveřejněno: 25. 9. 2012 Aktualizováno: 11. 4. 2014 Autor: Martin Chour
V tabulce „INTERVALY“, co znamena RS, Se, OS, a Ve?
Nemohu najit vysvetlivku. Jerry
RŠ – ranní špička
Se – sedlo
OS – odpolední špička
Ve – večer
Tramvaje dostávalY čísla s ypsilonem, jde o feminina!
dnes jsem ztratil telefon v lince číslo 5 na počáteční stanici je možnost že telefon ještě najdu????
Ano je, http://www.tram-bus.cz/mhd-praha/ztraty-a-nalezy/
Doplinit tip tramvaje 15t
Dobrý deň,
poprosím aké číslo tramvaji jezdí k Třebonicum Praha5, je tam penzion BENEŠ , alebo aj prípadne metrom.
Vopred ďakujem
Dobrý den,
doporučuji jet na zastávku Ve Výrech (hned u Beneše) autobusem 174 např. od metra Luka.
Za tram-bus.cz
Jan Horák
Na 5ce zde jezdi i KT8
Na lince opět jezdí 14Tčka
linka 5 jede až na Holyni proč jste to dali jen na barrandovské sídlišťátko
jezdí na vozovnu žižkov