Pražská tramvajová linka 92
noční linka
V provozu: celotýdně
Vozy: 1
Typ tramvaje: T6A5, T3R.P
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ne
Konečné zastávky: 2 (Lehovec, Sídliště Modřany/ Levského)
Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)
Doba jízdy: 60/61 min
Délka linky: 22 km
Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!
Zastávky:
LEHOVEC – Sídliště Hloubětín – Hloubětín – Kbelská – Nademlejnská – U Elektry – Podkovářská – Kabešova – Nádraží Libeň – Multiaréna Praha – Ocelářská – Balabenka – Palmovka – Palmovka (T) – Invalidovna – Urxova – Křižíkova – Karlínské náměstí – Florenc – Bílá labuť – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Moráň (T) – Palackého náměstí – Palackého náměstí – Výtoň – Podolská vodárna – Kublov – Dvorce – Přístaviště – Pobřežní cesta (×) – Nádraží Braník – Černý kůň (×) – Belárie (×) – Modřanská škola – Nádraží Modřany – Čechova čtvrť – Poliklinika Modřany – U Libušského potoka – Modřanská rokle – SÍDLIŠTĚ MODŘANY – LEVSKÉHO (Z)
Historie:
Na úvod je také dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjeli již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.
O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měli v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.
linka 92 na Masarykově nádraží (foto: MCH/2017)
Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.
Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 52. Trasa byla podobná té dnešní: Lehovec – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Palmovka – Florenc – Lazarská – Karlovo náměstí – Anděl – Hlubočepy. Interval byl stanoven na 40 minut.
Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. Kromě změny intervalu byla změněna i trasa linky 52, která je shodná s tou ve které jezdí v současnosti. Trasa: Lehovec – Harfa (dnes Nádraží Libeň) – Palmovka – Florenc – Lazarská – Karlovo náměstí – Sídliště Modřany. Od roku 2010 jsou na štědrý den a silvestra nasazeny soupravy.
29. dubna 2017 byla přečíslována z linky 52 na 92 kvůli jednotné řadě 9x pro noční linky kvůli postupné integraci linek do Pražské integrované dopravy.
Intervaly:
– | – | – | 30 | – |
Platný jízdní řád
Staré jízdní řády
Zajímavá místa na trase:
- Urxova – kostel sv. Cyrila a Metoděje
- Karlínské náměstí – Karlínská synagoga
- Florenc – Muzeum hl. m. Prahy
- Bílá Labuť – kostel sv. Petra, Petrská věž, Muzeum hl. m. Prahy
- Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
- Václavské náměstí – Památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
- Vodičkova – Úřad městské části Prahy 1
- Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
- Karlovo náměstí – Muz. Nár. Pam. Hrdinů, Městský soud, Novoměstská radnice
- Moráň – Faustův dům
- Výtoň – Muzeum hlavního města Prahy, Muzeum v podskalní celnici na Výtoni
- Podolská vodárna – Vyšehrad, Podolská vodárna, kostel svatého Michala, Muzeum pražských vodáren
- Modřanská rokle – Modřanská rokle
Zveřejněno: 11. 10. 2012
Aktualizováno: 23. 2. 2015
Autor: Martin Chour
Dobrý den,
dnes ráno, něco mezi 3.00 a 3.45 ?? jsem jela v noční tramvaji č. 52. Nastoupila jsem ve stanici Dvorce a jela do Hloubětína. Doma jsem zjistila, že nemám mobil, který jsem před nastoupením do tramvaje držela v ruce. Chci se zeptat, zda nebyl hlášen nález, popřípadě kam se mám s tímto dotazem obrátit?
děkuji moc,
Šárka Ziková
http://www.tram-bus.cz/mhd-praha/ztraty-a-nalezy/ Dobrý den, zkuste si prosím přečíst toto. Děkujeme