Pražská autobusová linka 120
V provozu: celotýdně
Typ autobusu: standardní
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Na Knížecí, Pod Lochkovem, Nádraží Radotín)
Přestup na metro: B
Doba jízdy: 41/39 min (úsek Na Knížecí – Pod Lochkovem – 33/32 min)
Délka linky: 17/16 km (úsek Na Knížecí – Pod Lochkovem – 13/12 km)
Zastávky:
NA KNÍŽECÍ (B) (V) – Křížová (×) – Správa sociálního zabezpečení (+) – Pod Konvářkou (T) (×) – POD DĚVÍNEM (×) – Zlíchov – Hlubočepy (×) – Na Srpečku (×) – Michnovka (×) – V Uličce (T) (×) – Hlubočepská – Slivenecká – Dreyerova (×) – Chaplinovo náměstí – Poliklinika Barrandov – Štěpařská (×) – Nový Slivenec (×) – Opálová (Z) (×) – V Remízku (T) (×) – Smaragdová (T) (×) – K Holyni – Slivenec – U Křížku (×) – Frančíkova (×) – Za Chalupami (×) – Lochkov – (POD LOCHKOVEM) – K Cikánce (×) – Cementárna Radotín (×) – V Sudech (×) – Safírová (×) – Prvomájová – NÁDRAŽÍ RADOTÍN (V)
Historie:
Než začnu psát o lince 120, je třeba začít s historií linky 104, která s linkou 120 úzce souvisí.
linka 120 u zastávky Spiritka (foto: mhdfoto.cz)
Linka 104 vyjíždí 3. září 1951, tehdy ještě označená jako linka H v trase Zlíchov – Na srpečku – Hlubočepy. Již k 31. prosinci 1951 došlo k přeznačení na číselné označení 104. O 10 let později byla trasa mírně upravena, a tak se mohla sto čtyřka 2. července 1962 vydat z Perkutova (dnes Hlubočepy) až k Slivenecké.
linka 104 v letech 1962 – 1965, od roku 1965 byla prodloužena přes Klukovickou do Klukovic (mapový podklad mapy.cz/MCH)
Další prodloužení nastalo 26. května 1965, při němž byla 104 prodloužena přes Klukovickou (dnes Poliklinika Barrandov) až do Klukovic a s tím byl rozšířen i rozsah provozu na celotýdenní. Do Klukovic jezdila od roku 1959 i linka 105, která byla s prodloužením 104 do Klukovic postupně omezována a nakonec zkrácena roku 1984 k Filmovým ateliérům.
V 80. letech (5. listopadu 1982) byla 104 rozdělena na 2 trasy, jedna vedla (104) Hlubočepy – Filmové ateliery – Hlubočepská a druhá, (X 104) Zdravotní středisko (dnes Michnovka) – Hlubočepy – Filmové ateliery – Klukovická – Klukovice. U druhé varianty bylo v roce 1983 zavedeno zajíždění k Novému Slivenci. Od roku 1984 pak vedla 104 až na Lihovar.
linka 120 na Chaplinově náměstí při stávce odborářů (foto: TC)
Se zprovozněním prvního úseku metra B 2. listopadu 1985 a s postupnou výstavbou vznikajícího sídliště Barrandov byla linky 104 přetrasována na Smíchovské nádraží – Lihovar – Hlubočepy – Hlubočepská – Slivenecká, tedy v podobné trase jako v roce 1962 a zavedena byla také nová linka 120, která nahradila linku 104 v Klukovicích a na nově vznikajícím sídlišti, kde docházelo k osídlování prvních bytových jednotek {trasa Smíchovské nádraží – Lihovar – Terasy – Geologická – Nový Slivenec – Sídliště Barrandov (dnes Poliklinika Barrandov) – Klukovice}.
linky 104 a 120 v letech 1985 – 1989 (mapový podklad mapy.cz/MCH)
První změna nastává na sto dvacítce 4. března 1989, kdy je vedena středem Barrandova přes Chaplinovo náměstí a na Novém Slivenci je nahrazena linkami 246 a 247, vedenými tudy do Holyně a Radotína od počátku 80. let.
Další změna nastává ani ne o 3 roky později k 11. lednu 1992. Nově se dostává na Barrandov cestou přes Hlubočepy, tedy přes Sliveneckou a ve směru do Klukovic i přes Geologickou a dále kolem Chaplinova náměstí do Klukovic. Stává se tak delší variantou linky 104.
linka 120 u nádraží Radotín vyčkává na přesný čas odjezdu (foto: LN)
Při zavedení nové linky 126 k 1. září 1994 (Smíchovské nádraží – Lihovar – Geologická – Högerova – Chaplinovo nám. – Sídliště Barrandov – Štěpařská – Záhorského – Pražská čtvrť) byla 120 odkloněna z terminálu Smíchovské nádraží na Knížecí, odkud vedla západní stranou na Barrandov přes Křížovou a Zlíchov, tedy jako dnes.
vedení linek 104, 120 a 126 na Barrandově v letech 1994 – 2003 (mapový podklad mapy.cz/MCH)
linka 120 v zastávce Poliklinika Barrandov (foto: MCH)
Při zavádění metropolitní sítě v Praze v září 2012 zažil Barrandov velkou reorganizaci linek a té se samozřejmě dotkla i linka 120, která byla nově od Polikliniky Barrandov vedena po trase linky 246 (Smíchovské nádraží – Nádraží Radotín) a 247 (Chaplinovo náměstí – Pod Lochkovem) přes Nový Slivenec, Slivenec, Lochkov (Pod Lochkovem) a Cementárnu Radotín až na Nádraží Radotín. Kromě toho prodloužení byla posílena také spoji linky 104 (Na Knížecí – Slivenecká), které byly převedeny na linku 120. Kvůli těmto změnám byly zrušeny linky 104, 246 a 247 a zůstal z nich pouze jediná, námi zmiňovaná linka 120.
Po celou dobu provozu byly na linku 120 vypravovány standardní vozy až na jednu anomálii, která nastala v březnu 2011, kdy bylo neúspěšně zkoušeno vypravovat na linku 120 o víkendu midibusy.
linka 120 v zastávce K Holyni (foto: LN)
Mapa:
Intervaly:
a) Na Knížecí – Lochkov b) Lochkov – Nádraží Radotín |
*v úseku Pod Děvínem – Na Knížecí (pouze v tomto směru) v odpolední špičce interval 3 – 15 minut Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Vozový jízdní řád (13. 1. 2015) Zajímavá místa na trase:
- Na Knížecí – železniční zastávka Praha-Na Knížecí
- Křížová – železniční zastávka Praha-Smíchov sev.n. – zahrada Santoška (socha sv. Jana Nepomuckého)
- Zlíchov – kostel sv. Filipa a Jakuba – východiště k hradišti Děvín – PP Ctirad
kostel sv. Filipa a Jakuba (foto: OK)
- Hlubočepy – zámek Hlubočepy – PP Pod Žvahovem – východiště po zelené turistické značce (zámek Slovanka, pražský semmering, Prokopské údolí, Dalejský Mlýn, lomy, …)
Hlubočepy – viadukt (foto: OK)
- Na Srpečku – zámek Slovanka – PP Pod Školou
- Michnovka – krásný pohled na pražský semmering (viadukt) – PP Železniční zářez
- Dreyerova – východiště po žluté turistické značce do Prokopského údolí (hradiště Butovice, kostel sv. Vavřince)
- Slivenec – kostel Všech svatých – pomník Mistra Jana Husa – východiště po modré turistické značce do Holyně a Velké Chuchle (bývalá Pacoldova vápenka, Radotínsko-chuchelský háj, Prokopské údolí) – východiště po červené turistické značce (mlýny, Radotínsko-Chuchelský háj, PR Radotínské údolí, lom Cikánka, rozvodna Řeporyje, NS Sliveneckého mramoru)
kostel Všech svatých (foto: OK)
- Dreyerova – východiště po žluté turistické značce do Prokopského údolí (hradiště Butovice, kostel sv. Vavřince)
- Lochkov – zámek Lochkov NPP Lochkovský profil
- K Cikánce – Ortocérový lůmek
- Cementárna Radotín – PP Radotínské skály
- Nádraží Radotín – železniční nádraží Praha-Radotín – kostel sv. Petra a Pavla – východiště po červené turistické značce do Zbraslavi a přírodní rezervace Staňkovna
kostel sv. Petra a Pavla (foto: OK)
linka 120 ve Slivenci směřující do Lochkova (foto: LN)
linka 120 v zastávce Lochkov (foto: LN)
Video:
Zveřejněno: 18. 10. 2012 Aktualizováno: 27. 2. 2015 Zdroj historie: doprava.nafoceno.cz, vetinari.wz.cz, publikace 20 let ROPID Autor: Martin Chour
Můžu se zeptat? Máte k dispozici starší jízdní řády(před 1.9.2012)?Děkuji.
ano, máme jeden z roku 2010
Pod Lochkovem, ne pod Lochtovem 🙂
Opraveno, linka bude v průběhu března aktullizována do podoby, jako je aktualizována např. linka 118. (MCH)
Zastávka na fotce není Opálová, nýbrž K Holyni.
Omlouvám se, spletl jsem se o jednu zastávku. (MCH)
Archivní jízdní řád z roku 2010 nejde otevřit.
Na knížecí vlak nejde
Zapomněl jste nádraží Hlubočepy