KT8D5
V roce 1985 se v pražských ulicích objevila první obousměrná tramvaj KT8D5. V té době jezdily v Praze pouze vozy typu T3. Uvažovalo se také o koupi vozů KT8C5 a KT8A5, k jejich výrobě však nedošlo.
KT8D5 č.9030 na Urxově (foto: MCH)
Pražský dopravní podnik do té doby neměl žádné obousměrné tramvaje. Ty jsou však užitečné zejména při výlukách, kdy nelze pro obrat tramvaje použít klasickou smyčku. Do Prahy mělo být dodáno celkem 199 takových tramvají, ale nakonec jich bylo jen 48. Vozy KT8D5 však měly také nevýhody. První byl problém se zatáčkami, kdy tramvaj vybočovala do protější koleje, a proto bylo na některých místech v Praze zakázáno míjení dvou KT8D5. Další nevýhodou bylo nedostatečné větrání v horkých dnech. Tramvaje KT8D5 měly také příliš úzké přední a zadní dveře.
KT8D5 je tříčlánková (každý článek je jiný) obousměrná tramvaj s elektrickou výzbrojí TV3. Jednotlivé články jsou spojeny klouby. „Krabice“, ukazující číslo linky, je vpravo na střeše. Změna čísla se dělá převíjením, změna konečné listováním. Hlásič zastávek je APEX nového typu. Jediný vůz KT8D5, který měl nainstalované BUSE panely, byl vůz ev. č. 9030.
Jedna ze tří posledních KT8D5 na I. P. Pavlova (foto: MCH)
Jak bylo již zmíněno, prototyp KT8D5 se v Praze objevil v roce 1985. O rok později byly dodány vozy č. 9001-9004. Další vozy začaly jezdit v r. 1989 (9005-9028) a poslední dodané KT8D5 pocházely z roku 1990. Vozy ze třetí série byly do r. 1995 deponovány ve vozovně Motol, poté však všechny KT8D5 vypravovala vozovna Hloubětín. V roce 2012 byly vozy KT8D5 vypravovány na linky 8, 19 a 24. K 1. 5. 2012 jezdilo v Praze ještě 7 tramvají KT8D5, ale ani ne o rok později, 18. 2. 2013, byly v provozu už jen 3 vozy KT8D5 (ev. č. 9016, 9030 a 9048).
Poslední jízda tramvaje KT8D5 u vozovny Střešovice (foto: MCH)
Naposledy vyjely tramvaje KT8D5 v pražské dopravě 21. května 2013, kdy byla na jeden den obnovena linka 15 v trase Florenc – Lehovec. Její provoz zajišťovaly poslední dvě tramvaje KT8D5, č. 9030 a 9048. Po skončení akce však jel každý vůz jinam. Vůz č. 9030 odjel do vozovny Hloubětín, aby se z něj stal vůz KT8D5.RN2P č. 9080, zatímco vůz číslo 9048 zatáhl do vozovny Střešovice, kde se z něj stal muzejní exponát.
Poslední jízda KT8D5 v Libni (foto: MCH)
KT8D5.RN2P
Tramvaje KT8D5 však neskončily ve šrotu. V letech 2004-2014 totiž probíhaly rozsáhlé rekonstrukce na typ KT8D5.RN2P. Na modernizaci se podílely tři firmy: Cegelec a. s. (dodavatel výzbroje a elektronických součástí), Pars nova a.s. (modernizace krajních článků A a B) a ČKD Pragoimex a. s. s Krnovskými opravnami a strojírnami s. r. o. (nový střední nízkopodlažní článek). Při této rekonstrukci byly opraveny články A a B a dosazen byl nový nízkopodlažní střední článek.
Provedena byla generální oprava podvozků, které jsou nově zakryty. Elektrická výzbroj byla umístěna do krajních článků A a B. Tramvaje KT8D5.RN2P mají protihlukový nástřik, nové polopantografy, kamerový systém i novou kabinu řidiče. Sedačky jsou v uspořádání 2+1, jsou látkové (starší vozy) nebo dřevěné (u novějších) a u středního článku také sklopné. Dveře jsou plastové s pohonným mechanismem od firmy BAHOZA. Tramvaje jsou vybaveny ventilátory a elektrickými teplovzdušnými agregáty, které jsou ve středním článku umístěny pod schody. Informační systémy pochází od firmy BUSE.
KT8D5.RN2P ve Vozovně Pankrác (foto: MCH)
První rekonstruovaný vůz byl dokončen v březnu 2004, do Prahy byl předán 1. 4. 2005 a označen byl číslem 9082. Naopak poslední vůz byl zkompletován v roce 2014, čímž bylo přestavěno 46 tramvají KT8D5 (z původních 48 jeden skončil nehodou, druhý je v muzeu ve Střešovicích). Při rekonstrukci bylo evidenční číslo původní tramvaje KT8D5 zvýšeno o 50.
Zveřejněno: 25. 2. 2012
Aktualizováno: 4. 5. 2015
Autor: Martin Chour
vielen dank für die information.