Linka 138

 

Pražská autobusová linka 138

V provozu: celotýdenně

Typ autobusu: midibus

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano (všechny)

Konečné zastávky: 3 (Ústavy Akademie věd, Skalka/Michelangelova, Sídliště Skalka)

Přestup na metro: A, C

Doba jízdy: 33 min (Ústavy Akademie věd – Skalka), 35 min (Michelangelova – Ústavy Akademie věd), 37/38 min (Ústavy Akademie věd – Sídliště Skalka)

Délka linky: 11 km (Ústavy Akademie věd – Skalka), 12 km (Michelangelova – Ústavy Akademie věd), 13 km (Ústavy Akademie věd – Sídliště Skalka)

Zastávky:

SÍDLIŠTĚ SKALKA – Královická (x) – Rembrandtova (x) – Michelangelova (T) – MICHELANGELOVA (Z) – Skalka (Z, M) – SKALKA (T, M) – Na Padesátém – Zahradní Město – Centrum Zahradní Město – Topolová (x) – Záběhlická škola – U Lípy (x) – Sídliště Spořilov – Sídliště Spořilov – Měchenická (x) – Spořilov – Spořilov (Z) – Lešanská (x) – Roztylské náměstí (x) – Starý Spořilov (x) – Depo Kačerov – V Zápolí – Pod Dálnicí (T) – Kačerov (C) – U Labutě (x) – Nemocnice Krč – Klárův ústav (x) – Ústav mateřství – IKEM – V Lískách (Z, x) – ÚSTAVY AKADEMIE VĚD

Historie:

Aktuální verze linky 138 je již třetí historickou variantou, pokaždé se tato linka objevila v rámci Prahy někde jinde a také měla odlišné funkce. V současnosti tvoří velmi důležitou spojnici (a vlastně také jedinou) mezi Spořilovem a Zahradním Městem.

138-2047(4)

na zastávku Centrum Zahradní Město právě přijel Solaris 2047 linky 138 (foto: LN)

Poprvé vyjela do ulic linka 138 dne 9. ledna 1967 do trasy: Václavské náměstí – Štěpánská – Větrov – Botanická zahrada – Výtoň – Podolská vodárna – Klikovka – Autobusové nádraží Pankrác (dnes je poblíž zastávka Sdružení) – Pankrác, závody 9. května (dnes poblíž zastávka Zelená Liška), a to v důsledku zrušení trolejbusové dopravy na Pankrác. Už 11. prosince 1967 však byl zrušen závlek do areálu AN Pankrác a také na konečnou Pankrác, záv. 9. května. Namísto toho bylo zavedeno zajíždění přes Děkanku do zastávky Sídliště Pankrác.

138-2049

v obratišti Sídliště Skalka čerpá přestávku řidič vozu 2049 (foto: LN)

Linkové vedení vydrželo až do 10. května 1974, kdy ho výrazně pozměnilo uvedení do provozu prvního úseku metra C. Jednou ze změn bylo i zkrácení „stoosmatřicítky“ směrem od Sídliště Pankrác na Podolskou vodárnu. Tato varianta vydržela přes deset let, až do 31. července 1984, kdy jsme se mohli se 138 v této variantě setkat naposledy.

Hned o rok později se číslo 138 do ulic hlavního města vrátilo. Stalo se tak 2. září 1985, kdy se objevilo na trase: Náměstí Míru – Kodaňská – Koh–i–noor – Chodovská – Záběhlice – Záběhlická škola – Topolová. Další změny linky 138 „napáchalo“ prodloužení „áčka“ na Želivského 12. července 1987, které znamenalo přesun západní konečné právě k nové poslední stanici nového úseku metra. I další změna se uskutečnila kvůli prodloužení metra. 5. července 1990 se z Topolové prodloužila až k nové stanici metra A Skalka. Ale změna se udála i ve Vršovicích. Tam byla „stotřicetosmička“ zkrácena na Kodaňskou. Od 18. ledna 1997 byla ještě prodloužena do historicky nejstálejší a asi i nejznámější trasy: Skalka – Tolstého. Takto vydržela celých jedenáct let.

138-2051(2)

na další spoj čeká na Michelangelově Solaris Urbino 2051 (foto: LN)

Ač se to může někomu pozdávat jakožto nesmysl, prozatimní zrušení linky vyvolalo až prodloužení „céčka“ do Letňan. 9. května 2008 tak byla 138ka na nějakou dobu zrušena.

Současná verze znamenala pro linku 138 jistou novinku – poprvé vyjela v midibusech. Došlo k tomu při příležitosti spuštění nové sítě MHD, tzv. metropolitní, 1. září 2012. Nová linka 138 tehdy byla zavedena do polookružní trasy: Sídliště Skalka – Skalka – Centrum Zahradní Město – Záběhlická škola – Sídliště Spořilov – Spořilov – Záběhlická škola – … – Sídliště Skalka. Na Sídliště Skalka zajížděla jen polovina autobusů, a to celotýdenně.

138-2049 (3)

k teprve nedávno zřízené zastávce U Lípy směřuje linka 138 (foto: LN)

Další úprava trasování nastala 1. prosince 2013. Změnou bylo zrušení polookružního vedení po obvodu Spořilova a ukončení linky na Sídlišti Spořilov. Tímto krokem bylo zaviněno mnoho zlého, především roztržení tzv. přestupu hrana-hrana (u jednoho nástupiště) na Spořilově s jihoměstskými linkami 135, 136, 170 a 213.

Linka měla několik variant. V celé trase na Sídliště Skalka jela stále polovina spojů, oproti zbytku trasy. Navíc jsou ještě vloženy jednosměrné posilové spoje, ráno ze Záběhlické školy k metru a odpoledne naopak. Odpolední spoje jsou vedeny již ze zastávky Michelangelova, kvůli posílení spojení od TESCA.

138-2003(2)

garantovaná návaznost linek 138 a 118 v zastávce Sídliště Spořilov(foto: LN)

Vzhledem k absenci toalet pro řidiče v zastávkách Zentiva a Tolstého musela být linka 101 15. 10. 2016 odkloněna na Sídliště Skalka, kde se toalety nacházejí. Linka 138 byla ze zastávky Michelangelova odkloněna vybranými spoji ve špičce přes Kablo na Zentivu, kde nahradila právě linku 101. Ze zastávky Sídliště Spořilov byla prodloužena přes Spořilov, Roztylské náměstí, Depo Kačerov, Kačerov na zastávku Nemocnice Krč. Od zastávky Sídliště Spořilov tak částečně nahradila zrušenou linku 293

Na popud akademiků, kteří byli ve směru Kačerov (nejbližší stanice metra) odkázaní pouze na linku 114, jedoucí pouze ve špičkách PD, došlo 3. září 2017 k prodloužení linky 138 z Nemocnice Krč k Ústavům Akademie věd a ke zrušení linky 114. Současně došlo k opětovnému odklonu na Sídliště Skalka, neboť byl na zastávce Zentiva zřízen záchod. Od Michelangelovy respektive Skalky směřují na Sídliště Skalka cca 2 spoje za hodinu. Cestující si linku oblíbili natolik, že došlo k jejímu posílení ve špičkách 6 – 7/8 min a v mimošpičkových obdobích 15 – 20 min. Z výše uvedeného by se mohlo zdát, že se jedná o metrobus, avšak zdání klame, protože jsou na linku jsou nasazovány midibusy kvůli příliš ostrému úhlu křižovatky poblíž zastávky U Lípy, kde by se autobusy délky 12m nevytočily.  Pravdou ale je, že když při nedostatku midibusů vypravil DPP na tuto linku standardy, tak zatáčku bez problémů vytočily, jednalo se ale jen o mimořádný stav a PČR nedovolí trvalý průjezd.

jízdní řád ukazuje, že se nejedná o metrobus, jak by se na první pohled mohlo zdát  (screen: VJ)

Mapa:

Intervaly:

 
Pracovní den
Sobota
Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
Do
Od
Ve
a)
6
15
7/8
15-20
15
15
15-20
20
15
15-20
b)
30
30
30
30-40
30
30
30-40
40
30
30-40
a) Ústavy Akademie věd – Skalka/Michelangelova b) Skalka/Michelangelova – Sídliště Skalka


Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Linka 138 vozový JŘ – 5. 1. 2015

Zajímavá místa na trase:

  • Na Padesátém – Pomník obětem 2. světové války
  • Zahradní Město– náměstí Mezi Zahrádkami 
  • Centrum Zahradní Město – Obchodní centrum Cíl
  • Topolová – záměk Práče
  • Záběhlická škola – PP Meandry Botiče (0,5 km) – turistická značka do hostivařského lesoparku (0,6 km)
  • U Lípy – záměk Záběhlice – turistické značky směr Michle, Kačerov, Jižní město

zámek Záběhlice (zdroj: Mapy.cz autor: PETR OBESLO)

  • Roztylské náměstí – kostel sv. Anežky České

kostel sv. Anežky České (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)

  • Depo Kačerov – Depo metra C
  • Kačerov – železniční zastávka Praha – Kačerov
  • U Labutě – rybník Labuť
  • Nemocnice Krč – Thomayerova nemocnice, kaple sv. Václava
  • IKEM – Institut Klinické a Experimentální medicíny
  • Ústavy Akademie věd – Fyziologický ústav akademie věd České Republiky, Mikrobiologický ústav akademie věd České Republiky

Video:

Zveřejněno: 7. 2. 2013 – Jakub Platil
Aktualizováno: 7. 3. 2018 – Vojtěch Jánský
Zdroje historie: autobusy.org, 20 let ROPID
Video: Lukáš Nekolný

 

10 reakcí na Linka 138

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *