Pražská autobusová linka 124
V provozu: celotýdenně
Typ autobusu: kloubové (pracovní den), standardní (sobota a neděle)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Želivského, Zelený Pruh)
Přestup na metro: A, C
Doba jízdy: 31/30 min
Délka linky: 8,5 km
Zastávky:
ŽELIVSKÉHO (A) – Želivského (A) (T) – Bělocerkevská – Na Míčánkách – Kodaňská (T) – Kavkazská (Z) (×) – Čechovo náměstí (T) – Koh-i-noor (Z) – Bohemians – Ukrajinská – Kloboučnická – Pod Jezerkou – Michelská – Ohradní (Z) (×) – Hadovitá – Jemnická – Vyskočilova (T) – Brumlovka (+) – Budějovická (C) – Poliklinika Budějovická (C) (T) – Antala Staška (T) (×) – Krčská (Z) – Ryšánka – Na Planině – ZELENÝ PRUH
Historie:
Linka 124 dříve bývala místní linkou obsluhující Podolí a Krč. Postupem času docházelo k jejímu prodlužování na sever. Nejdříve byla prodloužena na Kloboučnickou, na Kavkazskou, poté na Želivského a na závěr až na Habrovou. S postupným prodlužováním zájem ze strany cestujících stoupal, proto na ní jezdí od roku 2018 kloubové autobusy, ty by však neprojely celou trasou, a tak došlo ke zkrácení na Zelený pruh a na Želivského.
Renault Citybus 12M se nachází v areálu BB centra poblíž zastávky Brumlovka (foto: Tomáš Smetana/2010)
Linka 124 byla zavedena jako první linka vedená Podolím, kam se do té doby mohli cestující dostat pouze tramvajemi z Braníka nebo z druhé strany z Ryšánky. Od 1. září 1959 začala propojovat právě tyto dvě jmenované lokality v trase: Dvorecké náměstí (dnes: Dvorce) – U školy – Na Dobešce (dnes: Dobeška) – Na Zemance – Ryšánka. V provozu byla celodenně a celotýdenně.
Od 3. října 1960 pokračovala z Ryšánky přes Zelenou lišku, Rohovou (poloha zastávky) a Hadovitou do zastávky Michelská a následně 2. května 1961 do nové konečné o několik metrů dále – na Kloboučnickou.
vedení linky 124 od roku 1961 do roku 1970 (screen: VJ/mapa z roku 1969)
V oblasti horní Krče došlo 19. října 1970 ke zrušení provozu na tramvajových tratích na Ryšánku a Kačerov a v této oblasti tak zbyla jediná trať, směřující z Budějovického náměstí do centra. K tomuto datu je linka 124 vedena mezi zastávkami Budějovické náměstí a Hadovitá Vyskočilovou ulicí místo Baarovy ulice. Navíc v oblasti Budějovické byla kvůli stavebním pracím vedena v první polovině sedmdesátých let střídavě Olbrachtovou a ulicí Antala Staška, ale nakonec se k 22. prosinci 1974 ustálila a dodnes vede Olbrachtovou ulicí (od října 2016 pouze ve směru Želivského).
trasa linky 124 mezi lety 1974 až 1990 (screen: VV/mapa z roku 1978)
S otevřením metra B mezi Florencem a Českomoravskou a tramvajové trati mezi Palmovkou a Ohradou byly zrušeny 23. listopadu 1990 autobusové linky 126 (Sídliště Ďáblice – Prosek – Harfa – Ohrada – Želivského – Kodaňská – Kloboučnická) a 127 (Nový Hloubětín – Harfa – Ohrada – Želivského – Kodaňská – Kloboučnická). Tyto linky nahradila nová linka 139 a prodloužená linka 124 v trase Dvorce – … – Kloboučnická – Koh-i-noor / Čechovo náměstí – Kodaňská – Želivského.
standardní 12metrový Citibus nasazený na linku 124 manipuluje v terminálu Želivského, v pozadí je vidět dominanta této oblasti – Palác Vinohrady, též zvaný Casablanca (foto: Tomáš Smetana/2009)
K 18. lednu 1997 byla od Dvorců zkrácena na Kavkazskou. K opětovnému prodloužení na Želivského došlo až 2. září 2006. Důvodem opětovného prodloužení linky bylo dokončení výstavby nového Justičního paláce poblíž zastávky Na Míčánkách, kde se očekávala výrazně zvýšená poptávka.
Další změna nastala 1. září 2009, při níž byla 124 prodloužena po trase zrušené linky 234 (Habrová – Malešická – Želivského) ze Želivského přes zastávky Mezi Hřbitovy a Malešická na Habrovou. V novém úseku byla provozována každým druhým spojem.
za chladného zimního večera byl zachycen Irisbus Citybus 12M v obratišti Habrová (foto: Tomáš Smetana/2010)
Při reorganizaci provozu na pravém břehu Vltavy došlo 15. října 2016 ke zrušení linky 205 (Zelený pruh – Antala Staška – Budějovická – Zelený pruh; ve směru Zelený pruh tak mohli cestující na Budějovické nastoupit z jedné zastávky). Jako náhrada za linku 205 byla zavedena linka 134, která nahradila v této oblasti i linku 121. Linka 134 již jezdí pouze ulicí Antala Staška, ale aby byla zachována společná nástupní hrana ve směru Zelený pruh, musela být linka 124 odkloněna ve směru Dvorce přes zastávku Poliklinika Budějovická. V opačném směru je stejně jako před změnou vedena po ulici Olbrachtova, aby byla zajištěna společná nástupní hrana ve směru Brumlovka.
Renault Citybus 12M e. č. 3004 sjíždí od zastávky U Háje a blíží se k zastávce U Školy (foto: Tomáš Smetana/2008)
Linka si našla své cestující a standardní autobusy byly často přetěžovány, proto 1. září 2018 došlo k nasazení kloubových autobusů. Bohužel tyto autobusy by neprojely na Dvorce a Habrovou, proto byla zkrácena na Zelený pruh. V úseku Dvorce – Zelený pruh byla nahrazena linkou 134. V opačném směru byla zkrácena na Želivského a na Habrovou byla nahrazena linkou 155, která nově na Habrovou zajíždí. Současně došlo k posílení nasazením standardních autobusů namísto midibusů a zřízením vložených spojů mezi terminálem Želivského a Habrovou. Ta bohužel nejede přes zastávky Mezi Hřbitovy a Červený Dvůr, ale jako dosud přes zastávky Pod Třebešínem a Třebešín.
od září 2018 jsou na linku 124 nasazeny kloubové autobusy jako je například kačerovský Irisbus Citybus 18M ev. č. 6539 (foto: LN)
Linka 124 je spjata se vozy standardní délky Dopravního podniku hl. m. Prahy, ale od 1. září 2018 jsou v pracovní dny vypravovány na linku kloubové autobusy, o víkendech zůstávají standardní.
Intervaly:
6 |
Staré jízdní řády:
- Linka 124 – 17. 12. 2003
- Linka 124 – 4. 10. 2004
- Linka 124 – 1. 9. 2005
- Linka 124 – 20. 11. 2006
- Linka 124 – 1. 2. 2007
- Linka 124 – 7. 1. 2013
- Linka 124 – 18. 2. 2013
- Linka 124 – 6. 1. 2014 T
- Linka 124 – 6. 1. 2014 Z
- Linka 124 – 1. 2. 2014 T
- Linka 124 – 1. 2. 2014 Z
- Linka 124 – 28. 6. 2014
- Linka 124 – 5. 1. 2015
- Linka 124 – 1. 9. 2018 T
- Linka 124 – 1. 9. 2018 Z
- Linka 124 – 1. 10. 2018
Vozové jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Krčská – Hřbitov Nusle, Knihovna Husitské teologické fakulty Univerzity Karlovy
- Antala Staška – kostel sv. Františka z Assisi
kostel sv. Františka z Assisi (foto: OK)
- Poliklinika Budějovická – Poliklinika Budějovická, Úřad městské části Praha 4, OC DBK Budějovická
- Brumlovka, Vyskočilova – komplex kancelářských budov BB Centrum, Baarův park
- Michelská – Michelská synagoga
- Pod Jezerkou – Divadlo Na Jezerce, park Jezerka
Jezerka (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek)
- Ukrajinská – železniční stanice Praha-Vršovice, Poliklinika Vršovice
- Bohemians – Městský stadion Ďolíček – Bohemians 1905, Dannerův park
- Čechovo náměstí – kostel sv. Václava, náměstí Svatopluka Čecha
- Kavkazská – nákupní centrum Eden, EDEN ARÉNA, Ministerstvo životního prostředí
Stadion Eden (zdroj: Mapy.cz autor: NovyUZ)
- Želivského – Palác Vinohrady (původně Strojimport, dnes Casablanca), Poliklinika Vinohrady, Židovské hřbitovy, Hotel Don Giovanni
Video z linky:
Zveřejněno: 7. 2. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 1. 9. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný
Třetí fotografie byla pořízena v obratišti Dvorce, nikoliv Habrová.
opraveno (MCH)
Chtěla bych moc poděkovat jednomu vašemu řidiči ze 124 Dvorce Podolí. 22.2.2016 jel můj vnuk ze školy . Má nohu v sádře a tak se mu přihodilo, že mu při vystupování vypadl mobil z kapsy. Doma byl hrozně neštastný a tak z mého telefonu zavolal na ten svůj. Po chvilce se ozval pan řičič ze 124 a oznámil vnukovi, že 15.55 bude s autobusem Na planině aby si přišel pro telefon. byl to autobus č. 40055. Vnuk radostí plakal. Prosím odměnte tohoto pana řidiče, protože to už se nevidí, aby to někdo vrátil. Moc mu děkujeme a přejeme hodně zdraví a štěstí v jeho pracovním i osobním životě.
Dobrý den,
napiště prosím pochvalu oficiální cestou na Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Dobrý den. Ztratila jsem malou tašku s vodou a dětskými ponožkami ve 124 autobuse úplně vzadu, 20. května na zastávce Ryšánka cca v 21.57. Napište prosím, když se najde.
Nemáte napsáno délku linky. Děkuji
Řídiči v autobuse jsou velice nevrlí a nedokáží počkat 1 sekundu navíc a nebo jezdí hned od první zastávky jedou dřív než by měli, takže si myslím, že jedna sekunda by jím neublížila. Kvůli tomu už jsem několikrát přijela někam pozdě. Stačilo by dodržení času příjezdu, min. aby počkali na čas odjezdu.