Linka PID 326

Autobusová linka 100326 (PID 326)
Praha,,Volha – Praha,,Opatov – Vestec,,BIOCEV – Jesenice,,Belnická

Rozsah provozu: celotýdenně

Typ autobusů: standardní, kloubový

Dopravce: Arriva City, s.r.o.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Počet variant trasy: 2

Konečné zastávky: 4 (Praha,,Volha; Praha,,Opatov; Vestec,,BIOCEV; Jesenice,,Belnická)

Přestupní uzly: Praha,,Opatov; Jesenice

Doba jízdy:

32/29 min (Praha,,Volha – Jesenice,,Belnická, bez zajíždění k BIOCEVu)
25 min (Praha,,Opatov – Vestec,,BIOCEV – Jesenice,,Belnická)

Délka linky: 

13 km (Praha,,Volha – Jesenice,,Belnická, bez zajíždění k BIOCEVu)
12 km (Praha,,Opatov – Vestec,,BIOCEV – Jesenice,,Belnická)

Zastávky:

PRAHA,,VOLHA – Praha,,U Kunratického lesa (×) – Praha,,Petýrkova – Praha,,Pod Chodovem (×) – Praha,,Chodovská tvrz – Praha,,Litochlebské náměstí – PRAHA,,OPATOV (=M= C) – Praha,,Šeberov (×) – Praha,,V Ladech – Praha,,Pod Vsí (×) – Praha,,Hrnčířský hřbitov (×) – Praha,,Hrnčíře (×) – Praha,,Drazdecká (×) (Z) – Jesenice,Zdiměřice,Sportovní areál (×) – Vestec,,U Vodárny (×) – Vestec,,U Klimešů – Vestec,,Obecní úřad – (Vestec,,Obchodní centrum – VESTEC,,BIOCEV – Vestec,,Obchodní centrum) – Vestec,,Šátalka – Jesenice,,Bytovky – Jesenice – JESENICE,,BELNICKÁ

Něco o lince:

Linka 326 spojuje Jesenici a Vestec s metrem v Praze na Opatově. Linka je ve svazku se svojí sesterskou linkou 327, se kterou má část trasy společnou. V pracovní dny jezdí linka 326 častěji, než linka 327, o víkendu spolu tvoří souhrnný interval 60 minut.


SOR NB 12 v nástupní zastávce Jesenice,,Belnická (foto TC)

Několik málo školních spojů začíná již na zastávce Volha. Odtud linka jede po ulici U Kunratického Lesa až ke kruhovému objezdu u OC Chodov. Vyjede druhým výjezdem a za zastávkou Pod Chodovem najíždí na ulici Türkova a pokračuje na Litochlebské náměstí. Odtud vjíždí do ulice Chilská a ocitá se na Opatově. Zde začíná většina spojů. Vyjede z Opatova a přejede přes most dálnici D1. Z kruhového objezdu za mostem vyjede do ulice K Hrnčířům a ocitá se v Šeberově. Projede Šeberovem a poté mírně stoupá do Hrnčířů. Vjede do Hrnčířů, po levé straně se nachází Hrnčířský hřbitov. Za kruhovým objezdem již jen projede Hrnčíře a opouští Prahu.


Iveco Crossway LE LINE 12M ev.č. 9496 zastavil v zastávce Hrnčířský hřbitov (foto TC)

Po chvíli už obsluhuje první zastávku za Prahou, v poli ležící zastávku Jesenice,Zdiměřice,Sportovní areál před křižovatkou ulic Vestecká × Hrnčířská. Zde se odpojuje od linky 327, která pokračuje křižovatkou rovně do Zdiměřic. Linka 326 odbočuje doprava do ulice Vestecká. Obslouží zastávku Vestec,,U Vodárny a za zatáčkou pomalu vjíždí do zástavby. Tam obslouží zastávky Vestec,,U Klimešů a Vestec,,Obecní úřad a přijíždí na křižovatku ulic Vídeňská × Vestecká. Zde se linka rozděluje do dvou variant.


Jeden z několika spojů linky 326, který v pracovní dny zajíždí až do zastávky Jesenice,,Belnická projíždí Jesenicí směrem do Prahy (foto TC)

Jedna odbočí na zmíněné křižovatce doprava a hned za zastávkou Vestec,,Obchodní centrum odbočí doleva do ulice Průmyslová. Touto ulicí mezi průmyslovými objekty projede až na konec, kde se nachází zastávka a obratiště Vestec,,BIOCEV. Zde končí většina spojů, zbytek se zde otáčí a vrací se po stejné trase zpět na křižovatku Vídeňská × Vestecká. Konečnou u BIOCEVu (Biotechnologické a biomedicínské centrum Akademie věd a Univerzity Karlovy) využívá několik spojů v pracovní dny ráno a polovina ze všech spojů linky v odpolední špičce pracovních dnů a večer. O víkendech využívají tuto konečnou všechny spoje linky. Závlek k BIOCEVu je využíván částečně v pracovní dny v ranní špičce (zejména pro směr z Prahy) a v sedlech pracovních dnů. Varianta, která nezajíždí k BIOCEVu, je částečně využívána v ranní špičce pracovních dnů (zejména pro směr do Prahy) a využívá ji také polovina ze všech spojů v odpoledních špičkách a večer o pracovních dnech. Nicméně se vrátíme zpět k popisu trasy na křižovatku Vídeňská × Vestecká.


Odpolední spoj linky 326 projíždí Šeberovem (foto TC)

Spoje, které nezajíždí k BIOCEVu tedy z ulice Vestecká odbočují doleva, spoje, které mají závlek k BIOCEVu se vrací ulicí Vídeňskou, po které pokračují rovně. Za zmíněnou křižovatkou tedy jedou již všechny zbývající spoje po stejné trase. Obslouží zastávku Vestec,,Šátalka a jede dále po ulici Budějovická přes Vestec do Jesenice. V centru Jesenice linka odbočuje do ulice Říčanská a po obsloužení zastávky Jesenice se po chvíli dostává do zastávky Jesenice,,Belnická, kde má konečnou. Za zmínku také stojí fakt, že se linka 326 v úseku Jesenice – Jesenice,,Belnická setkává opět se svojí sesterskou linkou 327, ale protisměrně (linka 327 přijíždí ze směru od Prahy z druhé strany).


SOR BN 12 u obecního úřadu ve Vestci (foto TC)

Historie:

Linka 326 byla zavedena 22. ledna 1996 v trase Opatov – Vestec,,Obecní úřad, kdy nahradila původní linku ČSAD z Prahy přes Vestec do Jesenice. Dopravcem byl Dopravní podnik hl. m. Prahy. K 1. dubnu 1997 byla prodloužena do Jesenice, k 1. říjnu 1997 byla prodloužena do Osnice. Od 14. prosince 2003 zajíždí nově několik spojů do Mladíkova. O něco později, 6. března 2005, byla linka zkrácena do zastávky Jesenice,,Belnická, kde končí dodnes. Zkrácena byla z důvodu zrušení linky 226 z Opatova do Hrnčířů, ze které byly převedeny spoje na sesterskou linku 327.

http://www.autobusy.org/fotodatabaze/foto/4706.jpg
V minulosti linku 326 provozoval i Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s., zde Karosa B951E u Hrnčířského hřbitova (zdroj: www.autobusy.org) 

Od 14. června 2009 linku provozuje Veolia Transport Praha, s.r.o. (nyní Arriva). Se změnou dopravce se na lince od prosince 2009 postupně objevují kloubové autobusy. Dne 7. března 2010 jsou zavedeny nové vložené víkendové spoje z Opatova do Vestce. Od začátku prosince 2012 jsou na některých spojích garantovány nízkopodlažní spoje. Od 2. listopadu 2014 byla upravena trasa spojů, které jezdily až do zastávky Jesenice,,Belnická. Již se nezajíždí do Mladíkova.

1068
Karosa B741 dopravce Veolia Transport, a.s. na Opatově (foto: Tomáš Smetana)

Poslední větší změny trasy se linka dočkala 1. srpna 2015, kdy došlo kvůli zprovoznění nového vědecko-výzkumného centra BIOCEV ve Vestci k zavedení nové zastávky Vestec,,BIOCEV. Do této zastávky nově část spojů zajíždí. Došlo také k prodloužení na druhém konci linky. Z Opatova byla prodloužena přes zastávky Litochlebské náměstí, Chodovská tvrz, Pod Chodovem, Petýrkova, U Kunratického lesa a Volha do zastávky Koleje Jižní Město. Na Koleje Jižní Město zajíždělo několik spojů v pracovní dny a o víkendech. Ke stejnému datu byl také rozšířen provoz. Poslední změna trasy nastala 28. srpna 2016, kdy byla zkrácena do zastávky Volha. Na Volhu nově zajíždí pouze několik spojů ve špičkách pracovních dnů. Od 29. dubna 2018 jsou spoje, které končily v zastávce Jesenice prodlouženy až do zastávky Jesenice,,Belnická. Kromě kloubových a standardních autobusů se na lince 326 objevovaly chvíli i midibusy, zejména o víkendech.


Jeden z mála spojů, výchozích ze zastávky Volha, kousek před zastávkou Chodovská Tvrz (foto TC)

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota a Neděle
Úsek
Se
Ve
Do
Od
Ve
a)
3 spoje Z
4 spoje T 
b)
10 – 20
30 15 30 60 60 60
c) 10 – 20 T/ 1 spoj Z 30 30 60 60 60 60
d)
15 – 20 T
30
e) – 20 30 30 60
a) Praha,,Volha – Praha,,Opatov
b) Praha,,Opatov – Vestec,,Obecní úřad
c) Vestec,,Obecní úřad – Vestec,,BIOCEV
d) Vestec,,BIOCEV – Vestec,,Šátalka
e) Vestec,,Šátalka – Jesenice,,Belnická

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Petýrkova – východiště do Kunratického lesa (zelená a modrá turistická značka)
  • Pod Vsí – PP Hrnčířské louky
  • Hrnčířský hřbitov – Hrnčířský rybník, PP Hrnčířské louky
  • Hrnčíře – kostel sv. Prokopa, pomník obětem 1. Světové války
  • Vestec,,U Klimešů – památník padlým, Vestecký rybník
  • Jesenice – kaple sv. Prokopa

Zveřejněno: XX. XX. 2022
Autor: Tomáš Cígler

Komentáře jsou uzavřeny.