Pražská tramvajová linka 96
noční linka
V provozu: celotýdně
Vozy: 1
Typ tramvaje: T3R.P
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ne
Konečné zastávky: 2 (Sídliště Petřiny, Spořilov)
Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)
Doba jízdy: 57 min
Délka linky: 18 km
První/poslední spoj v: 0:04/5:57
Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!
Zastávky:
SÍDLIŠTĚ PETŘINY – Petřiny (A) – Obchodní dům Petřiny – Větrník – Vojenská nemocnice – Baterie – Ořechovka – Sibeliova – Vozovna Střešovice – Prašný most – Hradčanská – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Bruselská – Pod Karlovem (T) – Nuselské schody – Otakarova – Horky – Pod Jezerkou – Michelská – Plynárna Michle (×) – Chodovská – Teplárna Michle – SPOŘILOV
Historie:
Na úvod je dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjely již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.
O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měly v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.
linka 56 na Lazarské (foto: MCH)
Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.
linka 56 na Lazarské (foto: MCH)
Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 56. Trasa byla podobná té dnešní: Petřiny – Hradčanská – Strossmayerovo náměstí – Těšnov – Lazarská – I. P. Pavlova – Otakarova – Spořilov. Interval byl stanoven na 40 minut. Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. „Padesátšestka“ jezdila v této trase 25 let až do září 2010, kdy byla místo přes Těšnov vedena od Strossmayerova náměstí přes Náměstí Republiky, poté na Masarykovo nádraží a dále po své původní trase.
Intervaly:
– | – | – | 30 | – |
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Ořechovka – Muzeum hlavního města Prahy, kostel sv. Norberta
- Vozovna Střešovice – Ministerstvo kultury, Muzeum MHD
- Hradčanská – Ministerstvo obrany
- Sparta – AC Sparta fotbal
- Letenské náměstí – Letenská vodárna, Ministerstvo vnitra, Národní zemědělské muzeum, Národní technické muzeum
- Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
- Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
- Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta, Vávrův dům
- Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
- Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
- Václavské náměstí – památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
- Vodičkova – Úřad Prahy 1
- Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
- Karlovo náměstí – kostel sv. Ignáce
- Štěpánská – kostel sv. Štěpána, Velvyslanectví Španělska, rotunda sv. Longina
- I. P. Pavlova – Národní lékařská knihovna
- Nuselské schody – kostel P. Marie
- Pod Jezerkou – park Jezerka
Fotografie z linky:
linka 56 najíždí na svou trasu – Palmovka (foto: MCH)
linka 56 na štědrý den – první spoj nočních linek v roce 2014 vyjel v 16:49, Nový Hloubětín (foto: MCH)
Zveřejněno: 1. 3. 2013 Aktualizováno: 23. 2. 2015 Autor: Martin Chour
Zastávka Odborů je po novom premenovaná na Novomestsku radnicu 😉