Solaris Urbino 8,9 LE je městský nízkopodlažní autobus, který vyrábí firma Solaris.
Solaris Urbino 8,9 LE na lince 292 (foto: MCH)
Konstrukce
Solaris Urbino 8,9 LE je dvounápravový autobus s nízkopodlažní podlahou (místo pro kočárek u 2. dveří s nájezdovou plošinou). Hnací náprava je zadní a motor a převodovka jsou umístěny v zadní části vozu. Kabina je polouzavřená. Vůz má 28 sedadel z toho 2 sedadel jsou v nízkopodlažní části a 8 na prvním schodě. Převodovka je automatická 6 + 1 stupni (ZF 6 AP – EcoLife) a motor (Cummins ISB6.7EV250B) splňuje přísnou emisní normu EURO 5 EEV.
Motor: Cummins ISB6.7EV250B (Euro 3), ležatý, řadový, vznětový šestiválec s přímým vstřikem paliva, přeplňovaný turbodmychadlem
Výkon: 180,5 kW
Převodovka: ZF 6 AP – EcoLife, automatická šestistupňová
Rychlost: 80 km/h
Obsaditelnost: k sezení 28, míst k stání 39
Celková délka: 8 950 mm
Šířka: 2400 mm
interiér – sedačky (foto: MCH)
Provoz
Jelikož se jedná o midibus, není o něj takový zájem jako o standardní či kloubové autobusy. V České republice je provozován jen v Praze dopravcem Dopravní podnik hl. m. Prhy, About Me a ČSAD Polkost.
tlačítko STOP (foto: MCH)
Solaris Urbino 8,9 LE v Praze
Poprvé se Solaris Urbino 8,9 LE objevil v Praze v lednu 2013 a byly předány garáži Klíčov. Jednalo se o 10 kusů, které byly od 15. ledna 2013 vypravovány na linky 156, 236 a 292 (o víkendu navíc ještě 259 a 378). Důvodem nákupu těchto autobusů, je nízká obsazenost některých linek a také možnost provozu v horším podmínkám v úzkých ulicích Prahy. Dalších 10 vozů bylo dodáno v dubnu a prosinci roku 2013 a byly předány garážím Vršovice. Posledních pět bylo dodáno v únoru 2014 a opět patří garážím Vršovice.
Dalších 5 by mělo být dodáno do roku 2015 a tím by se mělo završit celkem 50 dodaných vozů Solaris Urbino 8,9. Vozy DPP mají navíc klimatizaci. Sedačky jsou plastové, které na pohled velmi dobře vypadají a jsou i pohodlné. Uvnitř se nachází vpředu jeden LCD panel, stejný jako u vozů SOR a vnější panely jsou v oranžové barvě. U vozů jsou navíc nové označovače jízdenek polské výroby. Vůz má 2 dveře s 28 sedačkami, kneeling (výška se sníží ze 320 mm na 250 mm), tlačítka na otevírání dveří a mnoho tlačítek STOP v interiéru. Vůz měří 8,95 metru, šířku 2,4 m, výška 3,05 m, provozní hmotnost 8 800 kg a max. rychlost je 100 km/h.
Kromě Dopravního podniku hl. m. Prahy se můžeme s těmito vozy setkat také u dopravce About Me v počtu 5 kusů, označenými ev. č. 1936 – 1940 a u dopravce ČSAD Polkost, který vlastní pouze jeden vůz ev. č. 1634.
linka 296 na Zahradním Městě (foto: MCH)
Dodávky vozů:
-
2013 (leden) – ev. č. 2031 – 2040
-
2013 (duben) – ev. č. 2041 – 2045
- 2014 (leden) – ev. č. 2046 – 2050
-
2014 (únor) – ev. č. 2051 – 2055
-
2015 – ev. č. 2056 – 2060
Zveřejněno: 1. 3. 2013
Aktualizováno: 9. 8. 2014
Autor: Martin Chour
Zdravim , chtěl bych připomenout , že v praze provozuje solaris urbino 8,9 LE , také dopravce ČSAD POLKOST , pod číslem 1634 viz. http://seznam-autobusu.cz/vuz/29221 ….. S pozdravem Maty….
Děkujeme, bylo doplněno. (MCH)
Nová vozidla 2061-2080 u DPP
Vůz SU 89 2999 u DPP v barvách ROPIDu
Jezdím urbinem už řádku let. Zatím mě tento midibus ochromil, ale ochromil by mě ještě více, kdyby v něm udělali jiné sedadla. Tento autobus (připomínám že jezdím 151 Novoborská-českomoravská). Tato linka jezdí na hodně nezpevněných silnicích např. Krocínka, Klíčov. A pak každý pasažér řve po řidičovi, jak to jako řídí a přitom za to nemůže řidič ale jenom obyčejná sedadla. Prosím udělejte nové sedadla jako jsou na lince např. 177. Děkuji.