Santa Clara

 

Santa Clara je malé město uprostřed Kuby v provincii Villa Clara, kde žije okolo 220 000 obyvatel.

vlajka města

znak města

Historie:

Město Santa Clara byla založeno roku 1689 přibližně 175 lidmi zejména ze dvou početných rodin.

katolický kostel Naší pan z dobré cesty (foto: MCH/2019)

Město je velmi spjato s Che Guevarou, který zdejší město v roce 1958 osvobodil a předznamenal tak konec Batistova režimu na Kubě (a nástup komunismu). Ve městě se nachází i zajímavý železniční památník, kde místní i turista nalezne mnoho informací o události, která se zde před více jako 60 lety udála. Kubánská Santa Clara je městem nových trendů a tvůrčí kreativity, kde vyhraněná mládež již několik let boří hranice kubánské cenzury. Najdete zde unikátní a jedinou oficiální travesti show na Kubě, divadlo pro transvestity či nejlepší rockový festival v zemi.

Náměstí revoluce Ernesta Che Guevara (foto: MCH/2019)

Kromě netradičního železničního památníku naleznete uprostřed města velké náměstí Parque Vidal s velmi zajímavou koloniální architekturou, stejně tak jako typické úzké kubánské ulice v okolí náměstí. Na náměstí naleznete např. radnici, která slouží dnes jako knihovna, divadlo nebo katedrálu (z roku 1692).

centrální náměstí (foto: MCH/2019)

Jelikož Ernesto Che Guevara je nejvíce uctívaným revolucionářským hrdinou, není divu, že nejvíce navštěvovaným místem v Santa Claře je památník s muzeem a mauzoleem právě tohoto hrdiny. Sám Fidel Castro zde v roce 1997 zaženul věčný plamen. Na severovýchod od Santa Clary v Caibariénu se nachází i železniční muzeum s množstvím parních vozů.

památník obrněného vlaku (foto: MCH/2019)

Za zajímavé k vidění je také památník poblíž regionálního autobusového nádraží, kde naleznete pomník s hodinkami.

památník s hodinkami nedaleko místního autobusového nádraží (foto: MCH/2019)

Železniční doprava:

Městem prochází hlavní železniční trať z Havany na Santiago de Cuba, kudy jezdí vlaky zhruba jednou denně (3 vlaky za 4 dny). Mimoto odtud vede i několik lokálních tratí.

nákladní vozy přestavěné na osobní v Santo Domingo na lince Santo Domingo centrum – Cienfuegos (foto: MCH/2019)

Jednou z tratí je na Cienfuegos – větší město na jihozápad od Santa Clary, kam jede vlak jednou denně (v 7 přijíždí sem a v 17.40 odjíždí). Dalšími vlaky jsou po hlavní trati ve směru na Havanu na Los Arabos – opět 1 pár spojů. Téměř jako městské mohou působit vlaky do rezortu Reparto Universitario – sem jezdí zhruba 3 páry vlaků denně. Mezi další tratě ještě patří trať na severovýchod do Camajuaní, Morónu a Nuevitas a na severozápad do Sagua La Grande – na obou tratích jedou vlaky opět jednou denně.

nádraží v Santě Claře spolu s vlaky na Sagua a Reparto Universitario (foto: MCH/2019)

Na vlakové tratě jsou nasazovány buď staré velkokapacitní vozy (něco jako u nás „béčka“ na rychlících) – to se týká tratí na Havanu, Guantanamo/Santiago/Bayamo a Reparto Universitario, poté také krátký motorový vůz (případně s jedním vagónem) na Los Arabos a Sagua La Grande a v neposlední řadě také původní nákladní vagóny přestavěné na osobní na Cienfuegos a Camajuaní/Morón/Nuevitas.

staré velkoprostorové vozy na trati ze Santy Clary na Reparto Universitario (foto: MCH/2019)

Příměstská doprava:

Příměstská autobusová doprava jezdí z terminálu, který se nachází na jihu města, asi 500 m od centra. Dostanete se odtud do okolních obcí jako Santo Domingo, Cifuentes, Corralillo, Sagua, Calabazar, Encrucijada, El Santo, Vueltas, Remedios, Buena Vista, Placetas, Baez, Manicaragua, San Juan či Cruces. Do vzdálenějších destinací je možné se dostat vozy Omnibus Nacionale, které jsou určeny jen pro místní. Pro turisty je určený Viazul, se kterým se dostanete např. na Remedios nebo ostrov Santa Maria.

v okolí Santo Domingo můžete potkat i vozy Škoda 706 RTO – v garážích se nachází celkem tři a jeden z nich je provozní (foto: MCH/2019)

Mezi další destinace patří Sancti Spiritus, Camaguey, Holguín, Santiago de Cuba nebo Guantanámo. I zde fungují taxicolectivo, což jsou taxíky nebo náklaďáky, které pojmou 5-40 lidí (případně menší náklaďáčky) a vyjedou pouze tehdy, jakmile se naplní kapacita. Člověk tak může čekat pět minut nebo i dvě hodiny. Ty ovšem jezdí zejména do příměstských oblastí z terminálu příměstské dopravy, který je umístěn více ke středu města.

americký autobus GMC z roku 1948 v obci George Washington (foto: MCH/2019)

Kromě náklaďáčků, přestavěných na autobus, zde potkáte malé Girony, ale také větší ojeté dvanáctimetrové autobusy povětšinou z Evropy. V provozu jsou i vozy ze 40. let či legendární české vozy Škoda 706 RTO. Provoz autobusů je po celý den, ovšem vytíženost je enormní – často se lidé nevejdou. Stejně jako jinde na Kubě je lepší si koupit lístek na autobus předem, kde máte zároveň napsáno, v jakém pořadí budete nastupovat (jestli jste 10., 21. apod.). Přednost mají např. matky s dětmi. Z centrálního náměstí jezdí do Cifuentes také jedno Camello.

postarší Giron Camello ex. Havana nedaleko autobusových garáží na západě města (foto: MCH/2019)

V minulosti zde jezdil minimálně i jeden kloubový vůz ex. Havana, který je odstavený v garážích, ale setkáte se tu stále např. s patnáctimetrovým vozem MAZ 107 také ex. Havana. O většinu příměstské dopravy se pak kromě Gironů starají staré Yutongy a Busscary z Havany a také vozy Den Oudsten.

brazilský Busscar Urbanuss mezi dálkovým a regionálním autobusovým nádražím na příměstské lince (foto: MCH/2019)

Zajímavé také je, že samotné město má silniční okruh, který odvádí tranzitní dopravu pryč z centra města.

se staršími Girony se potkáte už pouze zřídka, a to na lince Santa Clara – Santo Domingo, vypravované provozovnou v Santo Domingo (foto: MCH/2019)

Městská doprava:

Městská doprava je zajišťována na několika linkách (1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 17), obsloužených malými bílo-oranžovými vozy Giron, které jako všechna zdejší doprava jezdí velmi plné. Na posilovém ranním spoji lze dokonce spatřit i dvoupatrový turistický autobus. Intervaly se různí dle každé z linek – některé linky jezdí po 10 minutách, jiné např. po dvou hodinách.

na většině městských spojů a také regionálních potkáte tyto malé Girony Diana (foto: MCH/2019)

Součástí MHD je také taxirutero, což je stejně jako v Havaně taxík, v případě Santa Clary autobus, který jezdí po dané trase a platí se tu větší částka – 3 CUP.

taxi rutero nedaleko centra města (foto: MCH/2019)

Vozový park:

Jak již bylo řečeno, na městských linkách jezdí malé vozy Giron Diana, které postupně na MHD nahradily vozy Giron VI., které v omezeném množství uvidíte ještě v příměstské dopravě.

Celkový zdejší vozový park si můžete prohlédnout na stránkách fotobus.msk.ru.

EDIT březen 2020 – v prosinci 2019 došlo do provincie Villa Clara dalších 8 nových Dian a 2 nové PAZy.

Berkhof dopravce Transmetro mířící pryč z města (foto: MCH/2019)

Garáže dopravce se nacházejí na západním okraji města na okruhu kolem města.

Při nástupu do autobusu se platí jízdné 1 CUP a stejně jako všude na Kubě se nastupuje pouze předními dveřmi.

patnáctimetrový MAZ 107 z Běloruska, který dříve jezdil v Havaně, na lince 469 z Caibarienu (foto: MCH/2019)

Zastávky jsou označené sloupkem, na kterém je občas k vidění i seznam linek, které tudy projíždějí. Jízdní řády samozřejmě neexistují jako na celé Kubě. Pro příměstskou dopravu jsou ovšem na autobusovém nádraží vypsány jednotlivé odjezdy do konkrétních lokalit, což je na Kubě dost velká vzácnost. I tak zde ovšem nejsou všechny, ale jen malá část.

Zajímavostí okolí Santa Clary je bezesporu na západ Santo Domingo, kde má zdejší dopravce ve stavu ještě tři československé vozy Škoda 706 RTO ze 60. let, z nichž minimálně jeden slouží jako záloha. Kromě toho vlastní i dva americké vozy GMC ze 40. let.

garáže v Santo Domingo s vozy Škoda 706 RTO (foto: MCH/2019)

Fotogalerie:

Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 24. 9. 2019

Komentáře jsou uzavřeny.