Kryvyj Rih je průmyslové město na jižní Ukrajině. Leží v pahorkatině na soutoku řek Inhulec a Saksahaň.
znak města |
Administrativně náleží k Dněpropetrovské oblasti; vzdálenost od Dnipra je zhruba 150 km jihozápadně. Žije zde přibližně 630 tisíc obyvatel; Kryvyj Rih je tak osmým největším městem Ukrajiny a zároveň jejím největším městem, jež není sídlem samostatné oblasti; sídlí zde správa Kryvorižského rajónu, samotné město je rozděleno na 7 rajónů.
květnaté hodiny v centru města (foto: MCH/2019)
Sídlo založili v 17. století záporožští kozáci. V roce 1881 začala v okolí města těžba železné rudy. Mezi lety 1941-1944 bylo město okupováno nacistickým Německem. Město je centrem tzv. Kryvbasu (průmyslová oblast). Nejzajímavější památkou ve městě je pravděpodobně v centrální části města park, resp. hodiny z květin.
kostel na severu města (foto: MCH/2019)
Vlakem se z Kryvyj Rihu dostanete hned do několika míst – 5x denně do Kyjeva, 4x denně do Nikopolu, 3x denně do Zaporižžjí, 3x denně do Khersonu, 2x denně do Mykolaivu, 2x denně do Kropyvnytskylu, 1x denně do Kremenchuku, 1x denně do Pavlohradu, 1x denně do Poltavy nebo 2x týdně do Dnipra. Jízdní řády vlaků naleznete zde. V Kryvym Rihu se nachází dvě hlavní nádraží – v centru Кривий Ріг a na východě města Кривий Ріг-Головний.
parní lokomotiva na nádraží Кривий Ріг-Головний (foto: MCH/2019)
V současnosti se plánuje reorganizace veřejné dopravy v Kryvyj Rihu – v plánu je větší využití ekologické elektrické dopravy. V současnosti je dle stránky traffic.od.ua v provozu celkem 62 trolejbusů (+26 ks mimo provoz) na síti o rozloze 262 km. U tramvají je v provozu 55 z 69 vozů na expresních linkách a 64 ze 75 vozů na klasických tramvajových linkách.
Regionální doprava je zajištěna několika maršrutkami, které jezdí do všech směrů a nemají pevně stanovený jízdní řád. Autobusové nádraží s dálkovými linkami se pak nachází na severovýchodě města.
ruská tramvaj 71-605 na zastávce Економічний інститут (foto: MCH/2019)
Jak již bylo řečeno, tramvajová síť je rozdělena na klasické tramvaje a rychlodráhu. Tramvajová rychlodráha je ve městě od roku 1986 – celkem zde jezdí 4 linky označené 1M-4M, z nichž linky 1M a 2M jezdí po celý den v soupravách jen na tratích rychlodráhy a linky 3M a 4M v sólech pouze ve špičkách vyjíždějí i na tratě, kde jezdí klasické tramvaje. Z celkové délky 17,7 km je 6,8 km v tunelech. Na trase je 15 stanic z nichž 4 jsou pod zemí, zejména v centrální části města. Zajímavou informací také je, že se jedná o jediný provoz na Ukrajině, kde je levostranný tramvajový provoz (neboť v podzemí to nijak nevadí, navíc trať není kolaudována jako metro, ale jako tramvaj). Na rychlodráze potkáte zejména vozy T3 a jejich modifikace (+vozy ruské 71-608).
Tatra T3SU v centru města v zastávce Budynok Rad (foto: MCH/2019)
Od roku 2012 je rychlodráha propojena v centrální části města s klasickými tramvajemi – nejdříve pomocí nové linky č. 3 (resp. 3M) o cca 500 m k nádraží v Kryvym Rihu, následně i od roku 2015 nová linka č. 4 (4M) na jih do JUHOK (ЮГОК) – kousek odtud jezdí od roku 2017 také prodloužená linka 3M – do Ul. Obohatytelnaja (ул. Обогатительная). V roce 2015 došlo k přečíslování rychlodrážních tramvají přidáním písmene M kvůli jejich rozšíření do města (aby se čísla nepletla se stávajícími klasickými tramvajemi).
V některých tramvajích T3 se nachází ještě původní kožené sedačky, což se v současnosti již tolik nevidí. Spojením dvou vozů Tatra T3 byly vyrobeny také 2 vozy Tatra KT3UA a v 90. letech pořízeny i obousměrné tramvaje 71-608. V plánu je rozšíření tramvajové sítě – na sever k nově zrekonstruované železniční stanici Rokovatya a na jihu o cca 500 m k ArcelorMittal, kam již jezdí klasické tramvaje. Plán je i rozšíření tramvají do okresů Karachuna a Dovgintseve.
tramvaj T3SU na rychlodráze (foto: MCH/2019)
Klasické tramvaje jsou označeny čísly 1-27 na 13 linkách. Jezdí na nich ruské tramvaje 71-605, 71-611 a K1. Ty začaly provoz v roce 1935. Rozloha sítě je 135 km a jezdí k oběma nádražím.
tramvaj 71-605 na západě města na lince č. 2 (foto: MCH/2019)
Trolejbusová síť je značně rozsáhlá (262 km), ale provoz trolejbusů je velmi slabý kvůli jejich malému počtu. V provozu jsou od roku 1957. Celkem je v provozu 24 linek označených čísly 1-24 (včetně 1A, 4A, 13A). Trolejbusová síť zasahuje až daleko na sever města. V provozu jsou jednak starší a novější ruské vozy Ziu-682/683/620520a vozy YMZ T1/T2, ale i novější ukrajinské vozy LAZ E183 a Dnipro T103/203. Do roku 2019 jezdily ve městě i kloubové trolejbusy. Od roku 2017 je v provozu 5 trolejbusů na diesel agregát.
trolejbus YMZ T2 v centru u McDonaldu (foto: MCH/2019)
Autobusová doprava je složena převážně z malých maršrutek, které nemají přesně stanovené jízdní řády, ale jezdí velmi často. Pár linek je i s klasickými autobusy – jedná se o linky – 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 38, 46, 57, 228, 302, 409, 420, 427 a s kloubovými – 2, 3, 4, 17, 24. Otázkou ovšem zůstává, jestli všechny tyto linky jsou plnohodnotnou součástí městské dopravy, nebot město zmiňuje pouze linky 3, 38, 228 a 302, na které v poslední době nakoupilo nové/ojeté nízkopodlažní autobusy.
MAN EL 202 na lince 14 u zastávky Автостанція (foto: MCH/2019)
Jak již bylo zmíněno v úvodu, v plánu je zjednodušení sítě a nasazení kapacitnějších 12 metrových autobusů místo maršrutek. První kroky již můžeme vidět už v letošním roce (resp. už i v letech minulých, kdy na lince 228 a 302 začaly jezdit standardní autobusy) – na lince 3 jezdí od prosince 7 nových autobusů značky MAN, na lince 38 dalších 16 vozů a rozšířen byl také provoz trolejbusů – z 54 vozů, které mají být dodány v brzké době, v prosinci přišly 4 vozy pro linky 1A a 20.
jeden z mála kapacitních autobusů ve městě – MAZ 103 na lince 302 (foto: MCH/2019)
Linky autobusů provozuje hned několik dopravců (stav k 1. 11. 2019 – fotobusk.msk.ru):
ATP-11205 – 83, 209, 230, 231, 233, 250, 364
Drongo – 287, 300, 300a, 310
Odium-Prestige – 9, 11, 14, 15, 208, 229, 240, 275, 278, 300, 407, 409, 420, 422, 427
Сity trolleybus – 228, 244, 302
ПAO „Severtrans“ – 2, 2а, 3, 5, 9, 10, 27, 28, 32, 33, 35, 50, 54, 57, 75, 79, 80, 97, 133, 201, 202, 203, 204, 205, 208, 209, 210, 214, 217, 223, 231, 235, 236, 242, 243, 250, 254, 255, 261, 262, 265, 266, 269, 274, 281, 282, 286, 287, 291, 293, 295, 298, 302, 303, 306, 307, 312, 314, 315, 323, 329, 330, 341, 361, 372, 376, 381, 397, 400, 401, 402, 403, 404, 405, 410, 413, 414, 423а, 424, 425, 426а, 427, 428, 441, 444, 445, 463, 479, 482, 497а, 504
Privat-Autotrans – 54, 79, 83, 204, 205, 208, 209, 214, 218, 230, 231, 236, 238, 250, 254, 255, 265, 269, 281, 287, 291, 293, 298, 303, 307, 312
Central mountain-concentrating industrial complex – 2, 4, 6a, 7, 13, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 46
Privattans – 20, 71, 206, 264, 293
Maksimov D. – 244, 246, 247
Pristanskih SM – 107
Ostatní – 248, 278
maršrutka na lince č. 307 (foto: MCH/2019)
Vozový park – tramvaje (k 25. 12. 2019, zdroj transphoto.ru):
Typ | Výroba | Počet kusů |
Tatra T3 | 1963-1966 | 11 ks |
Tatra T3R.P | 1976-1987 | 18 ks |
Tatra T3SU | 1978-1987 | 21 ks |
71-605 | 1978-1989 | 32 ks |
Tatra T3SUCS | 1985-1987 | 3 ks |
71-605A | 1990-1992 | 20 ks |
71-611 | 1992-1995 | 8 ks |
71-611P | 1993-1995 | 3 ks |
71-608KM | 1995-1997 | 13 ks |
KT3UA | 2005-2009 | 2 ks |
K1 | 2007-2008 | 7 ks |
T3UA | 2010-2011 | 3 ks |
Vozový park – trolejbusy (k 25. 12. 2019, zdroj transphoto.ru):
Typ | Výroba | Počet kusů |
ZiU-682V | 1986-1990 | 17 ks |
ZiU-682G | 1991-1993 | 10 ks |
YMZ T1R | 1992-1994 | 7 ks |
ZiU-620520 | 1996 | 2 ks |
ZiU-682 | 1999 | 2 ks |
YMZ T2 | 2002-2008 | 23 ks |
YMZ E186 | 2006 | 2 ks |
LAZ E183D1 | 2007-2010 | 6 ks |
Dnipro T103 | 2018 | 8 ks |
Dnipro T203 | 2019 | 4 ks |
Vozový park – pouze velké autobusy (k 25. 12. 2019, zdroj fotobus.msk.ru): + cca 1000 maršrutek (dodávek/minibusů)
Typ | Výroba | Počet kusů |
Ikarus 256 | 1984-1987 | 3 ks |
Ikarus 260 | 1986-1994 | 6 ks |
Ikarus 280 | 1990 | 3 ks |
MAN NL202 | 1992-1994 | 6 ks |
MAN EL202 | 1994 | 1 ks |
Hispano VÖV II | 1996 | 1 ks |
Asia AM928 | 1997 | 1 ks |
Castrosúa CS40 | 1998 | 1 ks |
LiAZ-5256 | 2004-2005 | 4 ks |
MAZ-103 | 2005-2019 | 46 ks |
MAZ-104 | 2005 | 2 ks |
MAN A22 NL243F CNG | 2006 | 5 ks |
NefAZ-5299 | 2007 | 4 ks |
Volvo 7700 Hybrid | 2012 | 1 ks |
MAZ 107 | 2012 | 1 ks |
Na linkách do místních továren potkáte i české Karosy a maďarské Ikarusy. Provozují je společnosti Northern mountain-concentrating industrial complex a Sukha Balka. Nejstarší vozy jsou dokonce z poloviny 70. let. Zejména s Karosami je možné se také svézt z centra na sídliště na jihu města – začínají u zastávky Червоний гірник a končí nedaleko nádraží na Шахта Юбилейная. Vede tu i druhá linka, na které je možné je potkat – opět na tomto jižním sídlišti, trasu ovšem neznáme. Do vozů lze normálně nastoupit – jede se zdarma.
kloubovými trolejbus ZiU-620520 v centru města (foto: MCH/2019)
Jednotlivé jízdné pro tramvaje a trolejbusy stojí 2,5 hřivny, u autobusů se pohybuje od 4 do 7 hřiven, viz zde po kliknutí na konkrétní linku. U svozových autobusů se jízdné neplatí. Jízdní řády na zastávkách naleznete pouze orientační, tj. v jakém intervalu linky cca jezdí. Maršrutky intervaly na zastávkách uvedeny nemají – jezdí ovšem velmi často (nejčastější po 5-10 minutách).
Karosa B 732 na lince z centra na severní sídliště u zastávky Червоний гірник (foto: MCH/2019)
Tramvajová vozovna pro rychlodráhu se nachází na severu měst, pro klasické tramvaje na jihozápadě, jedna trolejbusová na severovýchodě města a druhá na severu – viz zde.
Ikarus 255 z roku 1975 u zastávky Pliazhna St. (foto: MCH/2019)
Sledovat vozidla můžete na této stránce zde.
Karosa B 732 u zastávky Pliazhna St. (foto: MCH/2019)
Schémata – aktuální linkové vedení naleznete na adrese https://www.eway.in.ua/ru/cities/kryvyirih/routes. V pravém sloupci kliknete na číslo linky a objeví se vám trasa, včetně vozů, co právě jedou. Naleznete zde i provozní dobu, intervaly, dny provozu a jízdné.
tramvajové schéma včetně vlaků
trolejbusové schéma
přibližný rozsah provozu autobusů a maršrutek – přesné trasy naleznete zde, nejsou zde však všechny linky
Fotogalerie:
Je nám líto, nic nenalezeno.
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 25. 12. 2019
Zdroje: wikipedia.org, fotobus.msk.ru, transphoto.ru, eway.in.ua, uz.gov.ua