Provincie Matanzas se nachází nedaleko Havany na severovýchodě. Turisticky je tato oblast velmi navštěvována, neboť se nachází nedaleko Havany a hlavně tu naleznete turistický resort Varadero s jedněmi z nejhezčích pláží na Kubě.
Pojďme si teď popsat největší město této provincie – Matanzas.
Matanzas je přístavní město na Kubě, které leží asi 100 km severovýchodně od Havany. Žije zde přibližně 150 000 obyvatel. Městu se říká i kubánské Benátky, neboť tu protékají tři zdejší řeky. Samotné město bylo založeno v roce 1693. Název Matanzas má město kvůli události z roku 1510, kdy zdejší domorodci pobili španělské námořníky. Dříve bylo město střediskem pěstování cukrové třtiny a kávovníku. Mezi nejdůležitější památky patří barokní katedrála Karla Boromejského na západě města, kostel Quinta de Bellamar a klášter Ermita de Montserrate.
most v centru Matanzasu (foto: MCH/2019)
kostel na západě Matanzasu (foto: MCH/2019)
Cardenas je pak město nedaleko Cardenasu, asi půl hodiny autobusem, které je blíže k Varaderu a tedy dále od Havany. Město je o trochu menší než Matanzas a čítá 130 000 obyvatel. Založeno bylo v roce 1828. Zejména v oblasti nádraží si člověk ve městě pomyslí, že se vrátil o pár století zpátky.
Cardenas u nádraží (foto: MCH/2019)
Zajímavou atrakcí je zde bezesporu elektrická železnice Hershey z Havany do Matanzasu, která je jediná elektrická na Kubě. Jinde pak potkáte pouze dieselové vlaky. Bohužel už 2 roky není kvůli hurikánu celá provozní – od roku 2019 je v provozu úsek mezi Hershey a Matanzasem. Může se Vám i stát, že vás i strojvedoucí nabídne se podívat do kabiny a na chvíli si „zařídit“ vlak. Kromě této železnice prochází Matanzasem i páteřní trať z Havany do Santiaga na východě Kuby, kde jedou 3 vlaky za 4 dny aktuálně (stav k únoru 2020). Více o jízdních řádech a železnice se můžete dozvědět zde. Na této trati potkáte velkoprostorové moderní čínské vozy, které byly zařazeny v polovině roku 2019. Dokonce v první třídě máte i klimatizaci. Kromě těchto vlaků odtud jede po hlavní trati také vlak na Los Arabos, který je zajišťován přestavěnými nákladními vozy.
osobní vlak v Matanzasu na Los Arabos (foto: MCH/2019)
Vlakem se dostanete i do Cardenasu, kam jezdí od hlavní tratě z Jovellanos – zde by měly jezdit ruské motorové vozy. Pokud si turisté objednají, můžete se svézt z José Smith Comas, kde se nachází parní depo, také parním vlakem do Cardenasu. Na nádraží byste pak ani nepoznali, že se nacházíte ve 21. století s rozpadlým nádražím, nepříliš opravenými kolejemi, prašnou cestou a vozíky s koňmi, které dopravují některé místní do práce.
vlakové nádraží v Cardenasu (foto: MCH/2019)
Regionální autobusovou dopravou se dostanete do různých míst – linky jsou vždy označeny číslicemi a trasou, jízdní řády bohužel nenaleznete. Autobusové nádraží v Cardenasu se nachází na západě města ve stejném místě jako nádraží dálkových autobusů. Nechybí tu ani taxibusy v podobě náklaďáků pro provoz s cestujícími do okolních obcí. V Cardenasu pak autobusové nádraží naleznete v centru města opět spolu s dálkovými autobusy. Jako turista můžete využít pouze autobusy Viazulu, nikoliv autobusy Omnibus Nacionale (to byste museli prokázat kubánské občanství, nicméně uplatit se někdy dá a můžete jet mnohem levněji než turistickým autobusem a v čase, kdy vám turistický prostě nejede). Jízdné v příměstským autobusech je jako jinde na Kubě 1 CUP = 1 Kč.
potkáte tu ještě pár starých zájezdových autobusů Volvo, většinou ale nové Yutongy (foto: MCH/2019)
Kromě základní příměstské dopravy existují dvě autobusové linky, které nenesou číslo, které vás dopraví z Matanzasu na Varadero, stejně tak z Cardenasu na Varadero k plážím. Na těchto linkách jezdí červené kloubové autobusy Transmetra značek Van Hool (z Matanzasu) a Berkhof (z Cardenasu). Dokonce v garážích v Matanzasu mají jeden dvoukloubový autobus (jediný na Kubě), který ale asi nejezdí. Jezdí přibližně po 20 až 30 minutách. Kromě těchto autobusů se můžete svézt na Varadero dalšími neoznačenými autobusy Transmetra, Transgaviota nebo Transtur. Vše jsou to zájezdové klimatizované autobusy, především značky Yutong (ale potkat můžete ještě pár starších vozů Volvo u Transmetra patrně z 90. let).
Bekrhof při cestě na Varadero (foto: MCH/2019)
Městská doprava v Matanzasu se skládá minimálně z 17 linek (1, 4, 5, 9, 11, 12, 15, 17, 18, 20, 21, 23, 25, 26, 27, 28, 29), na kterých potkáte kromě midibusů také autobusy standardní (+ přes celé město jezdí kloubové autobusy na Varadero, nicméně přímo jako linka MHD tyto autobusy značené nejsou). Midibusy jsou tu značek Giron Diana (např. v roce 2018 už bylo v celém regionu 99 těchto vozů), standardní autobusy pak Busscar Urbanuss. V posledním roce přišlo také několik ruských autobusů PAZ, skládané na Kubě.
brazilský Busscar Urbanuss na městské lince 21 (foto: MCH/2019)
V příměstské dopravě potkáte i původně španělský vůz Mercedes-Benz O405 z půlky 90. let, kterých na Kubě už moc nejezdí (na lince jsme potkali jen jeden v Matanzasu, nicméně mají tu minimálně dva, a na TAXI busech v Havaně). Hlavní špička je ve městě od 6 do 7.40 a od 14 do 17.30. Městskou a příměstskou linkovou dopravu zajišťuje společnost Omnibus Yumuri.
jeden z mála vozů Mercedes-Benz o405 na Kubě (foto: MCH/2019)
Příměstskou dopravou z Matanzasu se dostanete např. do Camarioca, Guasimas, Humberto Álvarez a Boca.
Vozy na MHD Matanzas (stav k 1/2020, bez příměstské dopravy) – Omnibus Yumuri:
Mercedes-Benz O405 | 199x | 2 ks |
Busscar Urbanuss | 1999-2001? | 6 ks |
Giron Diana | 2013-2018? | 18? ks |
PAZ 320402 | 2019 | ? ks |
Městská doprava v Cardenasu se skládá patrně ze 2 linek (30, 32). Číselně tak navazují na městské linky z Matanzasu. Kromě těchto linek jezdí městem i kloubové autobusy na Varadero, značené číslem ale nejsou. Na zmíněných dvou linkách potkáte autobusy Giron Diana – první vozy byly dodány v roce 2014 v počtu 11 ks. Městskou a příměstskou dopravu zajišťuje společnost Omnibus Atenas.
městská linka 32 v Cardenasu s typickou kubánskou idylou (foto: MCH/2019)
Vozy na MHD Cardenas (stav k 1/2020, bez příměstské dopravy) – Omnibus Atenas:
Giron Diana | 2013-2018? | 20? ks |
ve městě se pohybuje také několik Yutongů (foto: MCH/2019)
Potkat můžete u Cardenasu také autobusy společnosti Omnibus Hicacos na linkách 222, 223 a 224, kde jezdí vozy Berkhof z 90. let.
Omnibus Hicacos na kraji Cardenasu na odbočce k Varaderu (foto: MCH/2019)
Dříve jezdily v Matanzasu také tramvaje, které ukončily provoz v první polovině 50. let. Dodnes naleznete na západě města několik pozůstatků po zdejší kolejové síti v podobě kolejí v dlažbě či asfaltu. V centru města je dokonce udělána speciální dlažba s kolejemi a výhybkou na památku tramvají.
„pomník“ k tramvajím v Matanzasu na zrekonstruovaném náměstí (foto: MCH/2019)
Autobusy v Matanzasu mají barvu bílo-modrou, v Cardenasu pak červeno-bílou.
Garáže v Matanzasu se nachází zcela na východě města u pobřeží, garáže dopravce Transmetra v Cardenasu pak na jihu města.
španělské Pegaso v ulicích Matanzasu (foto: MCH/2019)
Jízdné stojí všude 1 CUP, tedy cca 1 Kč. Ať jedete jakoukoli trasu městským či příměstským autobusem (týká se ovšem značených linek, u neznačených může být cena vyšší, většinou kolem 5 CUP, ale cena může být třeba i 40 CUP).
jediný dvoukloubový autobus na Kubě v garážích v Matanzasu (foto: MCH/2019)
Mercedes-Benz O303 na východě Matanzasu – v provozu jsou tu minimálně dva (foto: MCH/2019)
Fotogalerie:
Je nám líto, nic nenalezeno.
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 23. 05. 2020
Zdroj: vlastní návštěva, http://www.tvyumuri.icrt.cu/matanzas/reordenan-servicio-de-transportacion-urbana-en-matanzas/, http://www.granma.cu/cuba/2018-03-02/un-aventon-al-transporte-de-pasajeros-02-03-2018-21-03-27, http://www.trabajadores.cu/20140209/las-diana-alivian-situacion-del-transporte-en-matanzas/, http://www.radio26.cu/2017/02/15/buenas-nuevas-para-el-transporte-en-la-ciudad-de-matanzas/, https://www.facebook.com/tvyumuri/videos/566276110655338/?v=566276110655338