Karosy 7xx se vyráběly 17 let, od roku 1981 do roku 1997. Jejich počet ale postupně klesá a setkat se s nimi v linkovém provozu je spíše o štěstí. Následující článek vám napoví, kde je možné se s nimi ještě v současnosti setkat.
Česká republika
České Budějovice
DP České Budějovice (Karosa B 741) – V Českých Budějovicích se setkáte s poslední městskou sedmistovkou v České republice – kloubovým vozem Karosa B 741 CE 92-64. Vůz by měl sloužit jako muzejní vozidlo do budoucna, vyřazení z pravidelného provozu se očekává v roce 2021.
poslední městská sedmistovková kloubová Karosa v pravidelném provozu – MHD České Budějovice (foto: MCH/2016)
Linka Praha – Týn nad Labem
Jan Kukla (Karosa LC736) – Na linkách 132101 a 132400 (Praha – Týn nad Vltavou) se můžete i v současnosti setkat s vozem Karosa LC736 5AR 9124, který zde jezdí jen velmi zřídka a nejezdí v zimním období. Je tak možné je vidět na lince přibližně 2x do roka (min. v roce 2019 v březnu a květnu, v roce 2020 v červnu), v závislosti na tom, jestli dopravce má více či méně vozů na zájezdech, případně např. jako posila (pokud je jeden autobus plný, např. během pochodu Praha-Prčice).
Karosa LC736 v Olbramovicích (foto: MCH/2017)
Žlutice a Toužim – regionální linky
VV Autobusy (Karosa C 734) – VV autobusy mají celkem 2 vozy C 734 s čely řady 9xx, nicméně všechny slouží jako zálohy (1K8 3066 a 1K9 2214). Vyřazení vozů se očekává v prosinci roku 2022, kdy od ledna 2023 začnou platit patrně nové smlouvy.
Plzeň (foto: seznam-autobusu.cz – Jan Šmolík/2016)
Slovensko
Bratislava
DP Bratislava – V Bratislavě se můžete setkat hned s několika vozy Karosa B 741 na CNG – v provozu jich je 19, denně jich je v provozu kolem 2 kusů, převážně v ranní špičce. Karosy by měly zůstat do konce roku 2021 či přelomu let 2021/2022 s příchodem 40 nových tureckých kloubových autobusů.
B 741 v Bratislavě na CNG (foto: evidencia-dopravcov.eu/2018)
Zvolen
SAD Zvolen – Na MHD ve Zvoleni jezdí aktuálně 3 bastlované vozy B 732 na CNG. Od října 2020 ovšem slouží pouze jako zálohy, na stabilním kurzu končí poslední B 732 v září 2020.
bastlovaná Karosa na CNG ve Zvoleni (foto: MCH/2017)
Ukrajina
Kryvyj Rog
V Kryvyj Rihu potkáte v dnešní době Karosy 7xx již jen pomálu. V provozu jsou zde ještě cca 4vozy Karosa (B 732, C 734) na svozech od zdejšího průmyslového areálu na severním sídlišti města – zde. V mapě zde vidíte trasy dvou linek, které začínají v místě označeném v předešlém odkazu. Autobusy staví na více místech po trase, většinou poblíž zastávek MHD. Ne vždy tam jezdí tyto staré vozy, ale i novější ukrajinské či ruské. Nástup je možný bez omezení.
V oblasti kruhového objezdu v dolní části města vyráží kolem cca 7.30 pravděpodobně i jedna školní linka s vozem Karosa LC 736, pravděpodobně neveřejná.
Karosa B 732 v Kryvyj Rihu ve směru od průmyslové oblasti na severní sídliště v červenci 2021, na internetu se nachází foto tohoto vozu i z října 2021 a vozu Karosa C 734 také z října 2021 (foto: MCH/2021)
Chervonograd
I zde na Ukrajině tyto autobusy plní úlohu svozu do místních dolů. Najdou se zde ale výjimky – např. linka od autobusového nádraží z Chervonogradu odtud vyráží v 7.45, 12.00, 16.30 a 20.00 do sanatoria Rovesnik vedle města. I zde jezdily a možná jezdí Karosy stále, v červenci 2021 zde ovšem žádná nejela během dvou dnů. Ještě v březnu 2020 jsme zde ale Karosu na této lince viděli, ta byla v červnu 2021 vyřazena.
Kromě toho zde v letní sezóně jezdí 1 linka z města do oblasti dvou dolů jako venkovské linky, které jsou obsluhovány vozy Karosa nebo Ikarus, jezdí pouze od dubna do konce října. Cena je 8 hřiven. Od letošního roku nejspíš jezdí jen jedna linka ze dvou, které jezdily dříve. Celkem se v oblasti města motá cca 7 vozů 7xx. Právě v červenci 2021 jezdila jedna příměstská linka z Chervonogradu do Dači, viz výše. Karosa zde jezdila na spojích v 7.20 a 9.00 z Chervonohradu.
Karosa C 734 na příměstské lince do Dači (foto: MCH/2021)
Ivano-Frankovsk
Ve městě je pouze jediná Karosa, Karosa C734, která je využívaná pouze jako záložní pro trolejbusové linky. Pravidelně jezdí jen krátce před půlnocí, kdy odváží řidiče od trolejbusové vozovny zpět do města.
převážně služební Karosa C 734 ve Frankovsku (foto: fotobus.msk.ru/2021)
Konstantinovka
Karosa C 734 na lince ГІРНИЧІ МАШИНИ-ДРУЖКІВСЬКИЙ МАШИНОБУДІВНИЙ ЗАВОД v 16.10 na Konstantinovku (foto: fotobus.msk.ru/2020)
Služební na Ukrajině
Jeden vůz LC735 by se měl také nacházet v ukrajinském Chustu a jeden v Užhgorodu, o jejich provozech nic nevíme.
V Pavlohradu na Ukrajině dříve jezdilo také velké množství vozů Karosa, kolem 30 kusů (5 let zpátky). Doba jde dál, a při návštěvě v červenci 2021 zde jezdily pouze dvě na svozech – Karosa LC 735 a Karosa LC 736.
Svozová Karosa v Pavlohradu v červenci 2021 u autobusového nádraží (foto: MCH/2021)
Služebně potkáte také 3 vozy Karosy 7xx v oblasti města Rovna (denně je v provozu ale jeden), 1 v Severodoněcku a 1 u Oděsy.
Karosa LC 736 na svozu v Rivně (foto: MCH/2020)
A jinde
Určité šance na potkání těchto vozů mohou být ještě v Rusku (v oblasti Dagestán, 3 vozy v oblasti Sibiře, vozy Karosa B 832 také v Zelenogorsku na svozu). Zda zde dosud jezdí, netušíme.
Stejně tak šance je nejspíš i v Kazachstánu v Šimkentu na linkách z města a případně v oblasti Almaty. Nicméně poslední fotky těchto vozů se datují do roku 2016. Dle zdejší kanceláře pojistitelů si lze zjistit, že pár těchto vozů (rok 2021) je stále ve stavu provozních.
V roce 2020 dojezdily sedmičkové Karosy v Bosně, v roce 2019 dojezdily v Bulharsku a Polsku, v roce 2018 v Litvě a Rumunsku, v roce 2013 v Albánii.
Pokud máte poznatek k doplnění, budeme rádi, když nám napíšete na mail tram-bus@seznam.cz. Děkujeme
Zveřejněno: 17. 10. 2021
Autor: Martin Chour