Arménie

Arménie, plným názvem Arménská republika je státem na východě Evropy s 11 miliony obyvateli. Hlavním jazykem je arménština. Hlavním náboženstvím je tu křesťanství a měnou je arménský dram (1 dram = 0,058 Kč). Arménie je rozlohově zhruba 2/5 České republiky, jedná se tak o malý stát.

památník Tsitsernakaberd se nachází na kopci v centru Jerevanu a je věnovaný arménské genocidě

Do Arménie se dostane bez víz. Nejlépe pak letadlem z Vídně do Jerevanu. Zpáteční letenka z Vídně vás může stát i pouhých 1 800 Kč. Z letiště v Jerevanu vede přímo z terminálu autobusová linka 100 do centra, která začala jezdit v červnu 2023. Interval je cca 30 minut a jízdné vás vyjde na 18 Kč v přepočtu. Možné je využít i linku 201 soukromého dopravce.

Obelisk na téžem místě v Jerevanu

Arménie je vnitrozemský stát. Zatímco v létě šplhají teploty až k 40 stupnům, v zimě mohou teploty klesnout v hl.m. Jerevanu na -10 °C a na horách až k -25 °C. Nejvyšším bodem je Ararac ve výšce 4095 m.n.m. blízko Jerevanu.

jediný antický chrám v Arménii - Garni

Arménie má velké kulturní dědictví. Nejstarší arménské království Urartu vzniklo již v 9. století př. n. l. a zaniklo v 6. století př. n.l. po vpádu médských vojsk. V letech 321 př. n. l. – 428 existovalo Arménské království. Toto království, jako první na světě, přijalo křesťanství jakožto státní náboženství. V 5. století dobily území Perská a Byzanstská říše, v 7. století Arabové, v 9. století byl arménský stát obnoven, v 11. století ji dobila opět Byzantská říše a poté Turci, v 11. století se arménský stát obnovil jako Arménské království v Kilikii. Poté bylo území pod vládou Mongolů, Osmanů či Peršanů.

katedrála sv. Řehoře Osvoboditele v Jerevanu

Tato nadvláda trvala až do roku 1827, kdy východní část získalo Ruské impérium. V západní části Osmani za 1. světové války prováděli systematickou genocidu arménského obyvatelstva (zabito bylo přes 1,5 milionu Arménů!). Po 1. světové válce krátce existovala (1918–1920) První arménská republika. Roku 1920 na území zaútočili Turci, avšak arménští Bolševici požádali sovětské Rusko o ochranu, a tak území nakonec obsadila Rudá armáda. Až v roce 1922 byla vyhlášena Zakavkazská sovětská federativní socialistická republika zahrnující více zakavkazských států. Defakto tak vznikl Sovětský svaz.

koncertní komplex v Jerevanu

Od roku 1936 existovala Arménská sovětská socialistická republika. V rámci tzv. Velké čistky ve 30. letech nechal Stalin zlikvidovat celé vedení Komunistické strany Arménie - popraveno bylo 4 530 Arménů, obviněni byli většinou z arménského nacionalismu. Desítky tisíc Arménů byly deportovány ve 30. letech na Sibiř. Další deportace pokračovala v roce 1948, kdy bylo 58 000 Arménů a Řeků nuceno se přestěhovat do Kazachstánu. Po rozpadu Sovětského svazu v roce 1993 vznikl současný stát.

socha matky Arménie v Gyumri

 

Spor o Náhorní Karabach

Od roku 1918 do roku 1920 probíhala arménsko-ázerbájdžánská válka, ve které bojovala Arménská republika s Ázerbájdžánskou demokratickou republikou a v níž šlo o Náhorní Karabach, Zangezur a Nachičevan, které obě republiky považovaly za svá historická území. Ázerbájdžánskou demokratickou republiku napadlo Sovětské Rusko a v dubnu 1920 vznikla Ázerbájdžánská sovětská socialistická republika. Arménie se obtížně bránila, až nakonec padla a v prosinci 1920 vznikla Arménská sovětská socialistická republika. Po vzniku Sovětského svazu už proti sobě oba státy nemohly vést válku.

Mezi lety 1988-1994 probíhala První válka o Náhorní Karabach, která začala odhlasováním, že Náhorní Karabach se připojí k Arménii. K nové eskalaci konfliktu došlo v roce 2016, kdy vypukly intenzívní boje podél celé hranice s Náhorním Karabachem. V červenci 2020 byly ozbrojené střety obnoveny. Ty se nepodařilo uklidnit a v září vypukla regulérní válka, tzv. druhá válka o Náhorní Karabach. Při válce vznikla nikým neuznává Repiblika Arcach (11 450 km²), která kontrolovala území na částí azerbajdžánského území. Etnicky bylo 95 % obyvatel Arménů.

K nové eskalaci konfliktu došlo v roce 2016, kdy vypukly intenzívní boje podél celé hranice s Náhorním Karabachem.

Mezi zářím a listopadem 2020 probíhala Druhá válka o Náhorní Karabach. Arménie v důsledku toho přišla o 3 okresy v Náhorním Karabachu. 2/3 území ovládané Republikou Arcach tak bylo připojeno k Azerbajdžánu. Mezi Načiavanem (exkláva Azerbajdžánu) a Azerbajdžánem vznikl pozemní koridor, který minimálně po dobu 5 let bude kontrolován vojsky ruské armády.

Třetí válka o Náhorní Karabach probíhala v září 2023, při které zanikla Republika Arcach a zbylé její území (3170 km²) bylo připojeno k Azerbajdžánu. Tím tak skončil více než 30 let trvající konflikt.

kruhový kostel svatých Archandělů z roku 2011

Památky

V hlavním městě Jerevanu toho moc nenalezneme. Nejzajímavějším místem je zdejší kaskáda v centru města.

Pokud se posuneme dále, zajímavým městem je na východ Vagharšapat, kam vás z centrálního autobusového nádraží doveze autobus č. 202 a 203, který jezdí každých 10 minut od 7.30 až do 22 hodin. Zde se nachází komplex několika památek zapsaných v UNESCO, mezi něž patří nejstarší katedrála na světě ze 4. století, tzv. Ečmiadzinská katedrála, která ovšem shořela po pádu Peršanů a v 6. století byla postavena znovu. Další zajímavou památkou je kruhový kostel svatých Archandělů z roku 2011 nebo Saint Gayane ze 7. století.

Ečmiadzinská katedrála

Na západ od Jerevanu je skalní klášter Geghard ze 3. století, který úchvatně zapadá do zdejší krajiny. Dostanete se k němu z Jerevanu autobusovou linkou 284 od nádraží Gai (Marshal Khudyakov) každou hodinu cca od 11.30, zpátky vám jede poslední autobus v 19.30. V nedaleké vesnici Garni pak naleznete jediný antický chrám v Arménii. Byl postaven v 77 n.l., zničen a část byla zrekonstruována ve 20. století.

skalní klášter Geghard

Dalším důležitým místem je klášter Khor Virap ze 7. století v blízkosti turecké hranice, kde je krásný výhled na svatou horu Ararat. Dostanete se sem linkou 467 z jižního autobusového nádraží v Jerevanu 3x denně (nejlépe v 9 hodin sem a v 15 hodin zpátky). Po hlavní silnici na Ararat jezdí také linky 453 a 454 zhruba každých 30 minut od 7.30 do 20 hodin.

klášter Khor Virap s výhledem na Ararat

Jedno z míst, kam se v létě podíváte i vlakem, je největší arménské jezero Sevan (1262 m2). Každý pátek až neděli sem jede dopoledne vlak a odpoledne zpátky. Dostanete se sem i autobusem ze severního autobusového nádraží - linkami 306, 307, 311, 312, 326, 477, 651, 654, 655, 656, které jedou zhruba každých 30 minut od 8 do 21 hodin. Nestaví ovšem přímo ve městě, ale na hlavní u města, neboť jedou ze vzdálenějších měst při cestě zpět.

K nejvyšší hoře Aragat se můžete přiblížit nejlépe taxíkem k jezeru Kari a poté cca 9 km s převýšením kolem 800 m.

Pokud se vydáte na jih, dostanete se ke klášteru Tatev z 9. století, kde mimochodem jezdí i nejdelší arménská lanovka od roku 2010, která má na délku 5,8 km. V provozu je každý den od 10 do 17.30. Dostat se sem můžete autobusem 607 a 611 z Yerevanu z jižního nádraží, který jede v 8.30, 9.00 a 15.00 a cesta do Gorisu trvá 4h, následně pak ještě 30 minut taxíkem do Tatevu. Zpátky jede autobus v 9, 10 a 15h.

klášter Tatev

Pokud se podíváme na sever za Vanadzor, třetí největší město Arménie, dostaneme se do Alaverdi. Zde jezdila dříve také lanovka. Ačkoliv samotné město není příliš zajímavé, tak pokud z autobusového nádraží  pojedete linkou č. 3 do horní částí města, máte skvělý začátek cesty do zdejších klášterů. Nachází se tu kláštery Sahanin a Haghapat z 10. století. Z Haghhapatu vás odveze maršrutka zpět do Alaverdi. Do Alaverdi se dostanete z Jerevanu linkou 415 za 4h ve 13, 14 a 16 hodin a zpět 8.30, 9.30 a 11.30. Nebo můžete využít linek 403 a 404 do Vanadzoru, které jsou v provozu co 30 minut od 8.45 do 19.30 hodin a odtud linkami 667, 05-001 a  05-015 do Alaverdi.

jerevanská kaskáda

Posledním zajímavým místem k navštívení patří druhé největší město Arménie Gyumri, kam se dostanete nejlépe vlakem z Jerevanu. Buď moderními ruskými vlaky nebo starými sovětskými. Pokud si vyhmátnete jediný rychlý vlak denně, budete v Gyumri za 2h, jinak počítejte zhruba se 3 hodinami. Autobusem 358 a 359 z jižního autobusového nádraží v Jerevanu se dostanete do Gyumri za 2,5 hodiny. Zde naleznete obrovskou sochu matky Arménie z roku 1975 a hned vedle ní Černou pevnost z roku 1829, která byla postavena v reakci na rusko-tureckou válku.

černá pevnost

Co vědět o Arménii?

  • měna arménský dram
  • velmi hornatá země
  • SIM kartu si můžete pořídit za cca 500 Kč i s daty na letišti nebo pak v centru měst
  • Ubytování seženete v Arménii zhruba od 400 Kč
  • Klasický oběd si pořídíte od 100 Kč
  • Levné jídlo i doprava
  • Polovina obyvatel žije v hl.m. Jerevanu a 90 % území se nachází ve výšce nad 1000 m.n.m.

lanovka u kláštera Tatev

Taxi

Taxíky jsou na rozdíl od západních zemí mnohem levnější v Arménii. Každopádně i tak je nutné znát cenu cesty předem, aby vás výše platby následně nepřekvapila. Taxíky jsou klasicky označené nápisem taxi.

typická arménská krajina

Železnice

Arménská železnice neprošla od rozpadu Sovětského svazu zásadními změnami. Železniční dopravu provozuje v Arménii CJSC "South Caucasus Railway", kterou provozují dle dohody minimálně do roku 2038 ruské železnice. Vlaky jezdí na rozchodu 1520 mm. Všechny tratě pro osobní provoz jsou elektrifikované.

nové ruské jednotky EP2D

Kvůli studené válce s Azerbajdžánem a Tureckem tak jediným mezinárodním spojením je železniční trať do Gruzie, kam jede jeden noční spací vlak denně. Zde si můžete i vybrat, jakou ze čtyř tříd pojedete (defakto máte na výběr mezi otevřeným lůžkovým vozem, kupéčkovým pro 2 nebo 4 osoby).

staré sovětské vlaky EMU ER2 ze 60., 70. a 80. let - v provozu je stále 8 jednotek (foto: railgallery.ru)

V Arménii jsou aktuálně v provozu vlaky na těchto tratích:

  • Jerevan - Gyumri - 3-4x denně (2x zastávkový, 1x rychlík a 1x zkrácený do Araks)
  • Jerevan - Yeraskh - 1x denně (ráno do Jerevanu a večer zpět)
  • Jerevan (Almast) - Sevan - Shorzha - 1x v pátek, sobotu a v neděli od půlky června do konce září (ráno z Jerevanu a odpoledne zpět)
  • Gyumri - Vanadzor -1x denně (7:30 z Gyumri a 17:15 z Vanadzoru, v provozu od září 2023 po 13 letém přerušení)
  • Jerevan - Gyumri - Vanadzor - Ayrum - (Gruzie) - 1x denně od poloviny června do září (denně do hl.m. Tbilisi a obden až do gruzínské Batumi), obden od října do poloviny června
Celkem tak denně jezdí denně 5 jednotek (3x ER2 a 2x EP2D) a 2 soupravy vagónů s lokomotivou na mezinárodní lince z Jerevanu do Gruzie.

staré jednotky ER2, které jsou kolikrát ještě s dřevěnými sedačkami

Vlaky jsou velmi pomalé, průměrná rychlost je kolem 30-60 km/h. Nejrychlejší je rychlík mezi Jerevanem a Gyumri - ten má průměrnou rychlost 70 km/h a trasu zvládne za 2h a 10 minut, zatímco nejpomalejší osobní vlak za 3h a 21 minut.

Vozový park se skládá kromě z několika starých elektrických souprav ER2 také ze 4 dvouvozových elektrických vysokopodlažních jednotek EMU EP2D, které jezdí na trase Jerevan - Gyumri (kromě prvního spoje z Gyumri a posledního z Jerevanu). Dvě jednotky byly dodány v roce 2018 a 2 v roce 2021.

interiér vlaku v Arménii - vůz ER2

Dětská železnice v Jerevanu, postavená v roce 1937, vede od poloviny dubna do poloviny září v parku podél břehu řeky Hrazdan. Tato úzkokolejka je zajímavou atrakcí pro železniční nadšence a rodiny s dětmi, i když je opomíjená. Délka trasy je přibližně dva kilometry. Jízda trvá 15 minut.

Síť jerevanské železnice - osobní vlaky jezdí pouze na trati Yerevan - Gyumri - Vanadzor - Airum, Yerevan - Yerask a Yerevan - Hrazdan - Sevan - Shorzha

A jaké jsou plány do budoucna? Zvažuje se propojení jerevanského letiště se samotným Jerevanem, propojení Jerevanu s Vanadzorem novou tratí, která by ušetřila 70 km či obnovení železničního spojení s Azerbajdžánem a Tureckem. Zajímavý článek si o tom můžete přečíst zde, který popisuje dění na arménské železnicnici za posledních 16 let.

Vyhledavač spojení a jízdní řády naleznede na stránkách dopravce.

síť železnice v sovětském svazu na nádraží ve Vanadzoru

Lanovky

Nejdelší lanovkou v Arménii a jedinou funkční je Wings of Tatev o délce 5,8 km. Druhá lanovka, která se nachází v průmyslovém městě v Alaverdi, od roku 2017 nefunguje. V plánu je její obnova. Místo lanovky funguje autobusová linka č. 3.

nefunkční lanovka v Alaverdi

Dálková autobusová doprava

Autobusovou dopravu mezi městy zajištují různí lokalní dopravci pomocí maršrutek, tedy mikrobusů.

tradičními autobusy jsou v příměstské dopravě ruské PAZy 3205, které se o obměněné podobě vyrábí od 90. let dodnes

Autobusy mají své jízdní řády. Spojení si můžete vyhledat přes stránky https://t-armenia.com/hy. U linek jezdící často se kolikrát stává, že i chvíli čekají po pravidelném odjezdu, než se zcela zaplní.

na linky 259 a 261 jsou vypravovány netradičně Yutongy

Autobusy odjíždějí v Jerevanu ze třech hlavních nádraží - Central Bus station, Southern Bus Station (u stanice metra Gortsaranayin, dříve jezdily autobusy až na Sasunci David) a Northern bus station. A několik málo také z Azatutyun, Shirak a Gai/Marshal Khudyakov.

Příměstská doprava je většinou v provozu od 7h do cca 20.30. Výjimkou jsou některé linky, které končí až ve 22.30 hodin, například Vaghatshapat, Artashat nebo Abovyan.

dodávky GAZ - novodobé příměstské autobusy v Arménii

Na linkách potkáte několik typů vozidel. Vždy se jedná maximálně o 10 metrové maršrutky:

  • Yutong ZK6852HG - čínské desetimetrové autobusy v provozu na linkách 259 a 261 na Abovyan
  • GAZ A62-A69 - ruské nové autobusy, vyráběné od roku 2017
  • Yutong ZK6108HGC - čínské desetimetrové autobusy z roku 2013 v provozu na linkách 259 a 261 na Abovyan
  • FAW - modernější maršrutky z let 2011-2013 především na linkách 453 a 454 na Ararat
  • GAZ 3221 - dodávky vyráběné od roku 2000
  • PAZ 3205 - nástupci PAZ672M, vyráběné od roku 1989 do současnosti (2015 facelit)
  • PAZ 672M - staré ruské maršrutky z 80. let

PAZy 672 potkáme zejména na příměstských linkách ve Vanadzoru a ojediněle stále na linkách z Jerevanu

V Arménii se setkáte s těmito linkami dle portálu t-armenia.com. Může jich být ovšem více. Seznam naleznete zde, ovšem není aktuální.

  • 201 Yerevan-Zvartovsk Aeroport - interval 30 minut 7.00-21.30
  • 202 Yervan-Vagharshapat - interval 45 minut 08.30-17.30
  • 203 Yervan-Vagharshapat - interval 10 minut 7.00-22.30
  • 206 Yerevan-Armavir -8x denně
  • 207 Yerevan-Armavir - interval 10-20 minut 7.00-21.40
  • 215 Yerevan-Armavir-Margara - 4x denně
  • 216 Yerevan-Ashtarak - 8x denně
  • 220 Artik-Armavir - 1x denně
  • 221 Armavir-Gyumri - 1x denně
  • 235 Yerevan-Metsamor - interval 45 minut 7.45-21.30
  • 253 Yerevan-Nor Hachin-Argel - interval 15-20 minut 7.15-21.15
  • 259 Yerevan-Abovyan - interval 15-20 minut 7.30-20.45 (vypravované Yutongy)
  • 261 Yerevan-Abovyan - interval 20 minut 7.10-22.10 (vypravované Yutongy)
  • 265 Yerevan-Voghjaberd
  • 266 Yerevan-Voghjaberd
  • 269 Yerevan-Yeghvard - interval 10-20 minut 7.20-20.10
  • 275 Yerevan-Charentsavan - interval 15-60 minut 7.45-21.00
  • 284 Yerevan-Garni-Goght - 30-120 minut 7.20-21.00
  • 300 Hrazdan- Vardenis - 1x denně
  • 306 Yerevan-Martuni - 5x denně
  • 307 Yerevan-Martuni - 4x denně
  • 311 Yerevan-Martini-Vardenis - interval 45 minut 8.30-17.30
  • 312 Yerevan-Martini-Vardenis - 4x denně
  • 320 Vanadzor-Dilijan-Chambarak - 1x denně
  • 326 Yerevan-Gavar - 60 minut 10.00-19.0
  • 354 Yerevan-Artik -1x denně
  • 355 Yerevan-Artik - 4x denně
  • 356 Yerevan-Meghrashen - 2x denně
  • 358 Yerevan-Gyumri - 4x denně
  • 359 Yerevan-Gyumri - 4x denně
  • 360 Yerevan-Artik - 3x denně
  • 361 Yerevan-Artik - 4x denně
  • 366 Armavir-Gyumri - 1x denně
  • 374 Vanadzor-Gyumri - 3x denně
  • 403 Yerevan-Vanadzor - interval cca 30 min 8.30-19.30
  • 404 Yerevan-Vanadzor - interval cca 30 min 8.30-19.30
  • 409 Yerevan-Stepanavan -1x denně
  • 411 Yerevan-Stepanavan -4x denně
  • 415 Yerevan-Alaverdi - 3x denně
  • 417 Yerevan-Tashir - 2x denně
  • 419 Yerevan-Tashir - 2x denně
  • 421 Yerevan-Vanadzor
  • 422 Vanadzor-Noyemberyan - 1x denně
  • 424 Vanadzor-Norashen - 1x denně
  • 427 Vanadzor-Dilijan-Ijevan - 3x denně
  • 430 Vanadzor-Gyumri - 1x denně
  • 434 Yerevan-Spitak - 5x denně
  • 451 Yerevan-Artashat - interval 30-40 minut 7.15-19.45
  • 452 Yerevan-Artashat - interval 10 minut 7.00-22.30
  • 453 Yerevan-Ararat - interval 30-60 minut 7.15-20.00
  • 454 Yerevan-Ararat - interval 15-60 minut 7.30-20.30
  • 456 Yerevan-Masis - interval 10-15 minut 7.10-14.10
  • 459 Yerevan-Vedi - 9x denně
  • 460 Yerevan-Vedi - interval 20-60 minut 7.30-20.30
  • 462 Yerevan-Norashen - interval 60 minut 7.20-20.20
  • 467 Yerevan-Noyakert - 3x denně
  • 477 Artashat-Yerevan-Martuni - 1x denně
  • 485 Yerevan-Getazat - interval 60 minut 7.30-19.50
  • 487 Yerevan-Jrarat
  • 502 Yerevan-Ashtarak - interval 60 minut 7.40-19.40
  • 504 Yerevan-Ashtarak-Voskevaz - 9x denně
  • 505 Yerevan-Ashtarak-Artashaman - 3x denně
  • 506 Yerevan-Ashtarak-Artashaman - 3x denně
  • 517 Yerevan-Ashtarak-Sasunik - 1x denně
  • 519 Yerevan-Byurakan - 6x denně
  • 520 Yerevan-Ashtarak-Byurakan - 4x denně
  • 522 Yerevan-Ashtarak
  • 537 Yerevan-Talin - 4x denně
  • 538 Yerevan-Talin - 4x denně
  • 545 Yerevan-Voskevaz
  • 546 Yerevan-Ashtarak - 3x denně
  • 553 Yerevan-Yeghegnadzor - 4x denně
  • 555 Yerevan-Yeghegnadzor-Vayk - 2x denně
  • 556 Yerevan-Yeghegnadzor-Vayk - 1x denně
  • 557 Yerevan-Yeghegnadzor-Vayk-Yermuk - 2x denně
  • 558 Yerevan-Yeghegnadzor-Vayk-Yermuk - 2x denně
  • 603 Yerevan-Yeghegnadzor-Vayk-Sisian - 1x denně
  • 604 Yerevan-Yeghegnadzor-Vayk-Sisian - 1x denně
  • 607 Yereva-Goris - 2x denně
  • 611 Yerevan-Vayk-Goris-Kapan - 1x denně
  • 651 Yerevan-Dilijan - 1x denně
  • 654 Yerevan-Dilijan-Ijevan - 6x denně
  • 655 Yerevan-Dilijan-Ijevan - 1x denně
  • 656 Yerevan-Dilijan-Ijevan-Berd - 1x denně
  • 661 Yerevan-Dilijan - 6x denně
  • 665 Vanadzor-Dilijan - 1x denně
  • 667 Vanadzor-Alaverdi-Noyemberyan -1x denně
  • 669 Vanadzor-Dilijan-Ijevan - 1x denně
  • 702 Yerevan-Bagratashen (Gruzie)
  • 02-011 Bardzrashen-Artashat - 10x denně
  • 05-001 Vanadzor-Alaverdi - 1x denně
  • 05-013 Vanadzor
  • 05-015 Vanadzor-Alaverdi - 1x denně

autobusové nádraží v Jerevanu

V srpnu 2024 bylo dodáno do Vanadzoru 5 elektrobusů.

v roce 2022 dorazil do Vanadzoru tento nízkopodlažní autobus pro obsluhu okolních obcí

PAZy 3205 po facelitu, který proběhl v roce 2015

Městská hromadná doprava

Městskou dopravu jako takovou potkáme defakto jen v Jerevanu. V Gyumri, Vanadzoru a Alaverdi jezdí pouze pár linek, které jsou obsluhované dodávkami. Typicky se do autobusů nastupuje předem. Výjimkou tomu je v Jerevanu, kdy se nastupuje zadem a vystupuje se předem u řidiče.

na soukromých linkách jezdí i tyto korejské midibusy Hyundai Country

Až na Yerevan nenalezneme v žádném městě metro a trolejbusy. Stejně tak až na Yerevan nenalezneme v žádném jiném městě větší autobusy. Po Yerevanu jezdí jak 12 metrové autobusy MAN, tak 10,5 metrové autobusy Zhong Tong.

Městská doprava je v provozu většinou od 7h do cca 20.30, výjimkou je Yerevan, kde autobusy jezdí od 7h do 22.30. Ranní špička začíná po 8. hodině, odpolední špička končí po 19. hodině.

dodávka od GAZu na letištní lince 201 soukromého dopravce

Nové autobusy jsou již vybavené klimatizací.

Integrovaný dopravní systém  neexistuje. Na každý autobus, trolejbus či metro si musíte koupit vlastní jízdenku.

Pojďme se nyní podívat na městskou dopravu v jednotlivých městech Arménie.

Po Jerevanu jezdí také 33 kusů těchto Liazů

Jerevan

Největším městem Arménie je Yerevan s 1,1 milionu obyvatel. Ve městě kromě autobusů potkáte také trolejbusy a metro. Tramvaje ve městě jezdily do roku 2004.

V roce 2023 došlo k dodání prvních 15 nízkopodlažních trolejbusů - od Yutongu. Do konce roku má dorazit dalších 15.

Metro má pouze jednu linku, která byla uvedena do provozu v roce 1981. Poslední úsek byl otevřen v roce 1987, tedy před rozpadem Sovětského svazu. V 90. letech přibyla pouze jedna stanice, která byla defakto pouze prodloužením až do zdejšího depa. Celkem má dnes metro 10 stanic a je dlouhé 13 km. V letech 2011-2021 došlo k modernizaci vozových souprav původních jednotek 81-71 na 81-71M - celkem 12 jednotek.

rekonstruované dvouvozové soupravy 81-71M

Metro aktuálně jezdí ve dvouvozových nebo třívozových soupravách. Často je narvané, proto se od roku 2018 rekonstruují vlaky do třívozových souprav - aktuálně jezdí 3 soupravy. V provozu by měla být sporadicky i poslední třívozová souprava starého metra 81-71 před rekonstrukcí, tu jsme v provozu při dvou návštěvách nezahlédli.

rekonstruované jednotka metra 81"71M

Ojediněle můžete potkat v jerevanském metru i jedinou nezrekonstruovanou jednotku 81-71 (foto: transphoto.ru)

Yerevanské metro stojí 100 dram, jízdenku dostáváte pomocí plastových žetonů (dříve kovových) a metro jezdí každých 5-10 minut v závislosti na denní době od 6:30 do 23 hodin. Intervaly nejsou pravidelné, neboť na jižním konci se linka metra dělí do dvou větví, kdy jednu větev o jedné stanici obsluhuje jediná jednovozová zelená jednotka 81-71M (ve vozovém parku mají dvě, tedy jednu záložní), která vyjíždí ze stejného nástupiště, co linka do druhé větve.

rekonstruovaná jednotka 81-71M

Tyto vlaky jsou v provozu od roku 2018 a drží tak prvenství o nejkratší vůz metra na světě. Některé stanice yerevanského metra jsou i nadzemní. V plánu je i rozšíření metra a zavedení dvou dalších linek, stavět se ale ještě nezačalo.

rarita - jednovozový vůz 81-71M

Nedílnou součástí Yerevanu jsou i trolejbusy, které ovšem nejezdí moc často. V roce 2023 došlo k jejich posílení o 15 nových trolejbusů Yutong, kdy bylo vyřazeno jen pár vozidel Škoda 14Tr. Zbylé 2 rekonstruované trolejbusy Škoda 14Tr (2 vozidla byla vyřazena z linkového provozu už letos - v původním provedení) dojezdí letos na podzim, kdy má být dodáno dalších 15 čínských trolejbusů a takto by mělo dojít ke koupi i 15 vozidel v roce 2025 a 2026.

Během letošního roku dojezdil v Jerevanu i poslední vůz Škoda 14Tr v původní podobě.

Celkem by po Yerevanu v roce 2026 mělo jezdit 60 nových trolejbusů, které nahradí jednak letos poslední přeživší vozidla Škoda 14Tr, tak také staré vysokoodlažní trolejbusy Liaz 5280 z roku 2008, kterých po Yerevanu v současnosti jezdí kolem 30 ks. V loňském roce skončil provoz také trolejbusů Berliet ETR100, které byly v té době nejstarší trolejbusy v pravidelném provozu na světě - z roku 1977. Díky rozšíření počtu vozidel by se tak u trolejbusové dopravy mohlo blýskat na lepší časy.

Upravený vůz Škoda 14Tr, který naleznete v Jerevanu

Trolejbusy začaly jezdit v Yerevanu v roce 1949 a jezdily do více míst než dnes. Aktuálně se trolejbusová doprava skládá z linek 1, 2, 9, 10 a 15. V minulosti docházelo k rušení některých trolejbusových tratí. V červenci 2023 přibyly ještě linky 2a a 10a, které jsou prodlouženou verzí těchto linek, které pokračují bez drátů dále díky dodání nových autobusů právě v polovině roku 2023.

V Jerevanu najíždí poslední kilometry poslední 2 vozidla Škoda 14Tr

Autobusová doprava v Yerevanu je hodně rozšířená. Autobusy jezdí od 6.30 do 23 hodin a setkáte se tu pouze s nízkopodlažními autobusy (u soukromých dopravců i s vysokopodlažníními midibusy). Aktuálně se zkouší možnost platby kartou. Do autobusů se nastupuje zadem a vystupuje se předem u řidiče, kterému se platí jízdné.

Celkem 361 Zhong Tongů jezdí po Jerevanu

Vozový park byl v posledních letech výrazně obnoven. Na začátku roku 2021 bylo zakoupeno 100 mikrobusů GAZ A68R52 City a od podzimu 2021 bylo dodáno celkem 211 ks 8,5 metrových Zhong Tongů, v roce 2023 následovaných dalšími 150 ks 8,5 metrových Zhong Tongů a 87 standardních MANů Lion's City a v příštím roce je v plánu pořídit dalších 161 8,5 metrových autobusů, které mají nahradit poslední přeživší čínské autobusy z roku 2012, které jsou typické svojí fialovou barvou a bylo jich dodáno celkem 249 ks, zatímco nové autobusy jsou buď modré nebo zelené.

PAZ 3205 na městské lince č. 6 u soukromého dopravce

Celkem by tak od roku 2025 mělo jezdit v Yerevanu 622 moderních autobusů. Bohužel se nakoupí pouze krátké autobusy, což je pak znát na přeplnosti dopravních prostředů kdekoliv po městě.

postupně na ústupu jsou tyto čínské Higery

Některé autobusové linky v Yerevanu provozují soukromí dopravci. Jde o 6, 26, 39, 44, 46, 47, 57 a možná stále na linkách 8, 11, 16, 19, 27, 34, 45, 49, 51, 63, 65, 71 a 73, na které jsou vypravováné mikrobusy PAZ 3205, Hyundai Country, Higer KLQ6770G, Bogdany A092 či GAZy 3221.

po městě jezdí také 100 těchto midibusů od GAZu

Jízdné na trolejbus stojí 50 AMD, jízdné na metro i autobusy 100 AMD.

nové hybridní MANy v Jerevanu - celkem jich tu jezdí od roku 2023 87 kusů

Vozový Park: Metro:
  • 81-71 - 1 souprava (v provozu výjimečně), dodávané 1993
  • 81-71M - 12 souprav, dodávané 2011-2021 (původní 81-71 z roku 1986)
  • 81-71M jednovozová - 2 ks, dodávané 2018 (původní 81-71 z roku 1986)
Trolejbusy:
  • Škoda 14 Tr - 2 ks
  • Liaz 5280 - 33 ks, dodávané 2008
  • Yutong ZK6128BEVG - 15 ks, dodávané 2023
Autobusy JSC "Yerevan Bus":
  • Higer KLQ6770G - 249 ks, dodávané 2012, v provozu cca 1/3
  • GAZ-A68R52 City - 100 ks, dodávané 2021
  • Zhong Tong LCK6860HGN - 361 ks, dodávané 2021-2023
  • MAN 12C Lion's City 12 G NL320 - 87 ks, dodávané 2023

z ulic Jerevanu postupně mizí tyto ukrajinské Bogdany A092, které jezdí u soukromých společností

Gyumri

Druhým největším městem Arménie je Gyumri s 115 000 obyvateli. Na rozdíl od Yerevanu se tak jedná o malé město, kde jezdí pouze autobusy. Dříve jsme ve městě mohly zahlédnout i trolejbusy, které skončily v roce 2005.

V Gyumri na MHD potkáte mikrobusy. Setkáte se tu například s linkami 2, 14, 20 či 22. V srpnu letošního roku bylo pořízeno 5 elektrobusů gruzínsko-turecké výroby AREV.

Většinu linek v Gyumri zajišťují dodávky

Vanadzor

Třetí největším městem Arménie je Vanadzor se 105 000 obyvateli, kde na MHD potkáme také pouze autobusy a opět poude mikrobusy (maršrutky). Přes celé město jezdí linka č. 2.

V letošním roce v srpnu dorazilo 5 krátkých gruzínsko-tureckých elektrobusů AREV. V příštích letech je v plánu pořídit 45 hybridních autobusů.

Většinu linek ve Vanadzoru zajišťují dodávky

Alaverdi

Alaverdi je malé průmyslové město na severu země se 13 000 obyvateli. Dříve horní a dolní část města propojovala lanovka - ta už ale není v provozu. Místo toho jezdí ze spoda města nahoru linka č. 3.

starý PAZ 672 na městské lince 3 v Alaverdi

Fotogalerie:

Zveřejněno: 22. 9. 2024 Země navštívena: červenec 2023 a únor 2024 Autor: Martin Chour

Komentáře jsou uzavřeny.