Po 73 letech skončil provoz trolejbusů v hl.m. Kyrgyzstánu Biškeku a „dočasné“ zastavení provozu v Narynu

3. listopadu 2024 se uzavřela kapitola trolejbusů v největším městě Kyrgyzstánu – Biškeku. Do letoška zde jezdilo 147 trolejbusů (před 5 lety dokonce cca 175 vozidel), které byly nahrazeny novými nízkopodlažními čínskými plynovými autobusy Zhong Tong LCK6105HGC Fashion, Golden Dragon XML6105CN a tureckými Anadolu Isuzu Citiport 12 CNG, kterých bylo od ledna 2023 do října 2024 dodáno přes 1200 vozidel. V plánu je zakoupit v příštím roce také elektrobusy. Od května 2024 je také „dočasně“ přerušen provoz trolejbusů v Narynu. Aktuálně tak jezdí trolejbusy v Kyrgyzstánu pouze v Oši.

Poslední trolejbusy na linkách dojezdily v Biškeku v neděli 3. listopadu 2024. V souvislosti se summitem OTG byl dočasně přerušen provoz trolejbusů od 4. listopadu do 7. listopadu včetně. Oficiálně byl provoz trolejbusů ukončen až 11. listopadu 2024. Na transphoto.ru pak naleznete i fotografie přesunu trolejbusů z vozovny do místa, odkud jsou přistaveny remorkérem na území státního podniku „Asker Kurulush“. Minimálně se tak po městě trolejbusy pohybovaly služebně ještě 19. listopadu 2024. Trolejbusy byly v Biškeku zavedeny v roce 1951, tedy v provozu byly přes 73 let.

Kontroverze s koncem trolejbusů

Plán zrušení trolejbusů, který město oznámilo na jaře 2024, je obzvláště kontroverzní, protože stávající elektrické trolejbusy v Biškeku nejen představují nejekologičtější způsob dopravy, ale byly také nedávno zakoupeny s finanční podporou poskytnutou EBRD. Projekt EBRD, sestávající z grantu ve výši 8,5 milionu USD a půjčky ve výši 15 milionů USD, modernizoval městský trolejbusový park a infrastrukturu do roku 2018. Tato modernizace podpořila rozvoj 11 trolejbusových tras podél ulic Biškeku, které ročně přepraví až 20 milionů obyvatel. Kromě toho bylo v roce 2018 pořízeno 37 nových trolejbusů Trolza a 15 trolejbusů BKM 321. Z provozu byla také stažena většina z 61 plynových autobusů Yutong ZK6108HGH, zakoupená v roce 2019, které se ale postupně opět přidávají do provozu (nicméně např. 7 vozidel bylo přesunuto na zavedení MHD v 5. největším městě Kyrgyzstánu – Tokmoku s 90 000 obyvateli, který leží těsně vedle Biškeku).

V letošním roce nebyly obyvatelům Biškeku poskytnuty žádné jasné a transparentní informace o odstranění trolejbusů. Místní aktivisté proto vyvolali poplach. Také zahájili masivní veřejnou kampaň pod hlavičkou „Poslední trolejbus“, aby zvýšili povědomí obyvatel města o kontroverzním a nákladném rozhodnutí města převést trolejbusy do jiných měst (zatím byly převedeny některé trolejbusy VMZ, Ziu a BKM z let 2009-2015, které nebyly předmětem úvěru EBRD). To zahrnovalo petici, veřejné pochody a různé veřejné akce, které měly zabránit záměru města. Místní úřady ignorovaly roli občanské společnosti v rozhodování a začaly již v některých částech Biškeku demontovat trolejbusové kabely, i když veřejné konzultace stále probíhají. 

Na druhou stranu EBRD podala na radnici formální žádost, v níž vyjádřila své znepokojení nad rozhodnutím a připomněla kanceláři primátora, že jakékoli plány na převod trolejbusů zakoupených prostřednictvím smlouvy o úvěru banky by byly v rozporu se smluvními závazky města. V dopise banky se uvádí, že trolejbusy původně pořízené v rámci úvěru EBRD byly určeny pouze pro město Biškek a nebyly předmětem dalšího prodeje nebo převodu do jiných měst bez souhlasu banky.

Přesun trolejbusů a nové elektrobusy…

V červenci během veřejných slyšení v této záležitosti městská rada zastavila rozhodnutí o převodu 100 biškekských trolejbusů do regionálního centra Osh v zemi. Starosta Biškeku Aibek Dzhunushaliev je však skálopevně přesvědčen o „ vyčištění města od trolejbusových kabelů a provozování moderních mobilních autobusů“. Zároveň neuvedl žádné další podrobnosti o tom, zda nový vozový park bude schopen pokrýt potřeby města. Existují další problémy: autobusy na stlačený zemní plyn zvýší náklady, protože dovážený plyn je mnohem dražší než kyrgyzská elektřina z vodní energie, takže nepředstavují adekvátní ekologickou náhradu stávajících elektrických trolejbusů. I elektrobusy pořízené v rámci projektu ADB se do ulic dostanou nejdříve v roce 2025.

Konec starých autobusů v Biškeku

Aktuálně bylo nejen odstaveno cca 150 kyrgyzských trolejbusů v Biškeku, ale s příchodem nových plynových autobusů i 481 čínských dieselových autobusů Yaxing JS6811GH a Yaxing JS6851H1 z let 2008-2010 (6 vozidel bylo přesunuto do oblasti Balykchy). Postupně dochází k uvedení do provozu i 10 plynových King Longů XMQ6119G z roku 2016 (aktuálně nejstarší autobusy na MHD) a některých ze 61 Yutongů ZK6108HGH, které byly zakoupeny v roce 2019, jež byly přes rok odstaveny a první z těchto vozidel začínají jezdit od listopadu 2024. V provozu zůstávají vysokopodlažní midibusy SAZ HC40 z let 2019-2022 v počtu 182 vozidel a 1211 nových čínských/tureckých plynových autobusů. Pokud spočteme dohromady, že byly odstaveny všechny trolejbusy a zmíněné staré autobusy Yaxing, tak v Biškeku od konce roku 2024 jezdí přes 500 vozidel více (celkem přes 1400 vozidel) než ve stejnou dobu před 2 lety.

MHD v Oši

Připomeňme si, že i v 2. největším městě Kyrgyzstánu se 350 000 obyvateli – Oši, byly v letošním roce vyřazeny všechny staré autobusy Liaz 5293 z roku 2016 a nahrazeny midibusy SAZ LE60 a SAZ HC40 z let 2022-2024. Celkem bylo dodáno letos 100 vozidel SAZ LE60. První trolejbusy z Biškeku již jezdí v Oši.

MHD v Narynu a dočasné přerušení provozu trolejbusů

V Narynu, sedmém největším městě Kyrgyzstánu s 55 000 obyvateli a třetím provozem trolejbusů v Kyrgyzstánu (nově tedy již druhém) byla letos zavedena i autobusová linka s 5 čínskými elektrobusy z roku 2020, které od srpna 2024 dočasně nahradily trolejbusy (byť sem bylo dodáno celkem 6 ojetých trolejbusů z Biškeku v září 2024, které mají nahradit do května jezdící staré Ziu). Je tak otázka, jak dlouho bude tato dočasnost trvat…

Jalal-Abad, Karakol, Tokmok, Kyzyl-Kiya, Balykchy

Ve 3. největším městě Kyrgyzstánu Jalal-Abad se 130 000 obyvateli bylo letos zařazeno celkem 100 plynových autobusů Zhong Tong LCK6105HGC Fashion (stejný model co v Biškeku), kde nahradily také staré autobusy Yaxing. Ve 4. největším městě Kyrgyzstánu Karakolu s 80 000 obyvateli zatím provoz MHD není zaveden. V 5. největším městě Kyrgyzstánu Tokmoku s 80 000 obyvateli byl letos zaveden provoz MHD přesunutím 7 Yutongů z Biškeku. I do 6. největšího města Kyrgyzstánu – Kyzyl-Kiya  se 60 000 obyvateli – bylo dodáno v roce 2023 10 autobusů SAZ HC40, kde byl zaveden provoz MHD. I v 8. největším městě Kyrgyzstánu s 55 000 obyvateli Balykchy to vypadá na zavedení MHD vyřazenými autobusy Yaxing (6 vozidel) z Biškeku.

 

Ke konci letošního roku pro Vás chystáme článek o veřejné dopravě v Kyrgyzstánu, kde si připomeneme, jak provoz v různých městech funguje a jaké změny v posledních letech nastaly.

Zveřejněno: 24. 11. 2024
Autor: Martin Chour

Záložka pro permanentní odkaz.

Komentáře jsou uzavřeny.