Alžírsko, plným názvem Alžírská demokratická a lidová republika je prezidentskou republikou na severu Afriky s 58 provinciemi. Jedná se o největší zemi v Africe a 10. největší zemi na světě. Alžírsko má rozlohu 2 381 741 km² a žije zde 44 milionů obyvatel. S porovnání s Českou republikou je tak Alžírsko 30x větší, ale má pouze 4x více obyvatel, neboť 80 % území pokrývá poušť Sahara. Čtvrtina obyvatel žije v Alžíru a jeho okolí. Oficiálním jazykem je arabština a berberština, ale domluvíte se tu především francouzsky, neboť země byla do roku 1962 kolonií Francie. Hlavním náboženstvím je tu islám a měnou je alžírský dinár (1 dinár = 0,18 Kč). Země sousedí s Marokem, Mauritánií, Mali, Nigérem, Lybií a Tuniskem.
Alžírsko je 4. největší ekonomikou v Africe (po Egyptu, JAR a Nigérii), má 16. největší zásoby ropy na světě a 11. největší zásoby zemního plynu na světě. I do Česka nám proudí plyn z Alžírska.
Památky
- Kasba v Alžíru – Historická pevnost a staré město v hlavním městě Alžíru. Je zapsána na seznamu světového dědictví UNESCO a je známá svými úzkými uličkami a tradiční architekturou.
- Ruiny římského města Timgad – Starověké římské město, které je také na seznamu UNESCO. Timgad je známý svými dobře zachovalými zbytky a je často nazýván „africkým Pompejami“.
- M’zabské údolí – Toto údolí je domovem pěti opevněných měst, které byly postaveny v 10. století Berbery. Je to další památka na seznamu UNESCO a je známé svou jedinečnou architekturou a kulturními tradicemi.
- Djemila – Další římské město, které je na seznamu UNESCO. Djemila je známá svými ruinami, které zahrnují chrámy, baziliky, a domy.
- Národní park Tassili n’Ajjer – Tento národní park je na seznamu UNESCO a je známý svými úchvatnými skalními formacemi a prehistorickými skalními malbami.
- Basilika Notre-Dame d’Afrique – Krásná katolická bazilika v Alžíru, postavená v 19. století. Je známá svou nádhernou architekturou a panoramatickým výhledem na město.
- Ahmed Bey Palace v Konstantině – Tento palác byl postaven v 19. století a je známý svou krásnou architekturou a zdobenými interiéry.
- Národní park Ahaggar – Tento park se nachází v Saharské poušti a je známý svými vysokými horami, vulkanickými formacemi a bohatou faunou.
- Oásis Timimoun – Tato oáza je známá svými červenými písečnými dunami a tradičním berberským životním stylem.
- Makam Echahid (Pamětník mučedníků) – Monument v Alžíru postavený na památku alžírských vojáků, kteří padli během alžírské války za nezávislost. Monument má tři palmy a je symbolem národního hrdinství.
Co vědět o Maroku?
- měna dinár
- pouště, zelené lesy i zasněžené hory
- SIM kartu si můžete pořídit za cca 500 Kč i s daty na letišti nebo pak v centru měst
- Nacházíte se v Africe, je třeba dbát o své věci. Dost častá je tu praktika, kdy vám motorkář vezme mobil či jiné věci, proto je třeba mít vše při sobě nebo na provázku. Na motorkách jezdí velké množství mladých teenagerů.
- Maročané jsou rodilí obchodníci – prodají vám i nemožné a je nutné smlouvat o ceně
- všude kočky kam se podíváte v centrech měst
- Ubytování seženete v Maroku zhruba od 400 Kč, zejména v centru v medinách jsou ceny nejlevnější (v riádech, které jsou vyzdobené dle místních zvyků)
- Klasický oběd (například kuře s rýží) si pořídíte v Maroku kolem 150 Kč
- Teplé moře, zejména na severním pobřeží
- Ve velkém se v Maroku prodávají šátky, koberce, koření, ovoce všeho druhu, mátový čaj, kuře s rýží
- Jednoduché cestování, velmi rozvinutá železnice a také soukromí autobusoví dopravci za poměrně příznivé ceny
Taxi
Taxi v Alžírsku je běžným a relativně dostupným způsobem dopravy. Existují 2 druhy:
- Oficiální taxi (žluté nebo bílé):
- Jsou snadno rozpoznatelná díky své barvě a označení.
- Většinou jsou vybaveny taxametry, i když ne vždy jsou používány.
- Sdílené taxi (clandestins nebo collectif):
- Jedná se o neoficiální taxi, které často jezdí po stanovených trasách a sdílejí je více pasažérů.
- Jsou levnější, ale mohou být méně pohodlné a bezpečné.
Ceny taxi se mohou lišit v závislosti na městě a typu taxi. Oficiální taxi mají obvykle taxametry, ale je dobré se předem dohodnout na ceně, pokud taxametr není použit. V noci a o svátcích mohou být tarify vyšší.
Železnice
Po Alžíru a okolí jezdí příměstské vlaky, které jsou v provozu cca od 5.30 do 19.30 a jezdí cca za 1-2 hodiny.
Nasazovány jsou na ně moderní elektrické jednotky Stadler Flirt, které jezdí ve trojicích, i tak jsou vlaky plné až ke dveřím. Celkem jich tu je 64, byť část je neprovozních, které byly dodavány od roku 2008. Co se ale upřít vlaku nedá, je jeho rychlost, díky které je hojně využíván. Příměstské tratě byly elektrifikovány v letech 2000-2010. Příměstská trať na Zeraldu byla vybudována v roce 2016, trať z Thenie do Tizi Ouzou v roce 2016 a dál do Oued Aissi v roce 2017.
Co je problémem alžírské železnice, jsou neustálé zpoždění, které vlaky mají po celý den, a to i ráno. Vlak tak může přijet na čas, ale větší pravděpodobnost je, že bude mít 15-30 minut zpoždění, ve večerních hodinách i 30-60 minut.
Existují tyto příměstské linky:
- Algiers – Boumerdes – Thenia: 15x denně
- Algiers – Boumerdes – Oued Aissi: 2x denně
- Thénia – Tizi Ouzou – Oued Aissi: 10x denně
- Algiers – Ain Naaidja – Blida – Ell Afrroun: 12x denně
- Algiers – Ain Naaidja – Zeralda: 9x denně
- Thénia – Ain Naaidja – Zeralda: 3x denně
- Thenia – Ain Naaidja – Ell Affroun: 2x denně
- Algiers – Letiště: 7x denně
Hlavní směry lze rozdělit z Alžíru na východ do Boumerdes, Thenii, Tizi Ouzou a Oued Aissi, z Alžíru na západ do Blidy a Ell Affroun a na severozápad z Alžíru do Zeraldy, doba jízdy cca 1 h. Některé vlaky od východu jedou zrychleně (3x denně), neboť jedou až od Oued Aissi nebo Bouiry (zde jezdí regionální dieselový vlak). Vlakem se také dostanete na letiště za cca 20 min. Vlaky označené v jízdním řadu B mohou, ale nemusí jet. Na nádražích můžete najít staré jízdní řády, je třeba se podívat vždy na web. V centru stále probíhá rekonstrukce tratí, tak doufejme, že brzy vlaky budou jezdit včas a že všechny vlaky dojedou do centra. Zatím většina vlaků od západu od Ell Affroun končí na H.Dey poblíž autobusového nádraží. Jízdenku si koupíte přímo na kase. Odlišný jízdní řád mají vlaky v pátek, který je pro alžírany víkendem (v sobotu již jezdí vlaky normálně, byt se jedná o volný den). Vlaky provozuje v Alžírsku SNTF.
Dálková/regionální doprava na železnici v Alžírsku sice má kolikrát moderní vlaky a je levná, mnohem větším problémem jsou ale zpoždění vlaků, které dosahují i 3h. Dalším nedostatkem je, že jízdní řády regionálních vlaků na webu neodpovídají tomu, jak vlaky doopravdy jezdí (buď nejedou vůbec nebo v odlišný čas). Maximalně pak vlaky jedou kolem 160 km/h. Opět ji provozuje SNTF. V současnosti probíhá elektrifikace tratí a stavba mnoha nových.
Např. vlak Coradia z Oranu do Alžíru, který vyjede včas, přijede do Alžíru nejméně s 1,5h zpoždění. Jízdní doba tak místo 4,5h trvá 6h. A je to pravidlem. A netýká se to jen tohoto vlaku. Např. vlak z Oranu, který jede přes Sidi Bel Abbes do Tlemcenu/Saidy a cesta trvá do Sidi Bel Abbes 1h a 4 minuty dle jízdního řadu, trvala nakonec 1h a 24 minut.
Na regionálních a dálkových vlacích potkáte 3 typy vozidel:
- 1) Alstom Coradia – od roku 2018, 17 vozidel, vysokorychlostní nebo hlavní meziměstské vlaky, které nabízejí efektivní a všestranné možnosti dopravy.
- 2) CAF TDMD S/599 – od roku 2007, 17 vozidel, „Autorail“, regionální nebo příměstské vlaky určené pro obsluhu tras na krátké vzdálenosti v rámci konkrétních regionů.
- 3) Klasické velkoprostorové vagóny s lokomotivou
Dálková autobusová doprava
Pro cesty mezi městy a provinciemi Alžírska můžete využít jak vlaky, tak i autobusy. Spojení si pak můžete vyhledat přes web Sogral. V provozu jsou tu různé zájezdové autobusy, převážně čínské Higery, egyptské MCV (Mercedes) a korejské Hyundai.
Dálková autobusová doprava v Alžírsku je významným a oblíbeným způsobem cestování mezi městy a regiony. Tato forma dopravy je cenově dostupná a široce dostupná pro obyvatele i turisty. Níže je podrobný přehled dálkové autobusové dopravy v Alžírsku:
Hlavní provozovatelé
- Société Nationale de Transport Interurbain (SNTV):
- Hlavní státní společnost zajišťující dálkovou autobusovou dopravu.
- Provozuje širokou síť linek, které spojují hlavní města a regiony po celé zemi.
- Soukromé autobusové společnosti:
- Existuje mnoho soukromých provozovatelů, kteří poskytují doplňkové služby a často nabízejí konkurenční tarify.
- Některé z nich zahrnují společnosti jako ETUSA, EURL, a další regionální poskytovatelé.
Pro cesty mezi městy a provinciemi Alžírska můžete využít jak vlaky, tak i autobusy. Spojení si pak můžete vyhledat přes web Sogral. V provozu jsou tu různé zájezdové autobusy, převážně čínské Higery, egyptské MCV (Mercedes) a korejské Hyundai.
Městská hromadná doprava
V Alžírsku za posledních 13 let vyrostlo hned několik tramvajových provozů. Pojďme si je shrnout:
2011: Alžír (2014 a 2015 prodloužení)
2013: Oran
2013: Constantine (2019 prodloužení)
2017: Sidi Bel Abbes
2018: Sétif
2018: Ouargla
2023: Mostaganem
Aktuálně nejsou ve výstavbě další, resp. počítá se pouze s prodloužením sítě v Alžíru.
Alžír
Prvním navštíveným městem je hl. m. Alžír, který má kolem 3 milion obyvatel a aglomerace dalších 5 milionů, celkem tedy přes 8 milionů. Jedná se tak o největší město v zemi. Na rozdíl od sousedního Maroka a Tuniska tu potkáme hodně staré autobusy z 80. let a 90. let na příměstské/dálkové dopravě a to ve velkém počtu.
Po centru a turistických památkách Alžíru potkáte tento dvoupatrové turistické autobusy od Van Hoolu z roku 1994 nebo novější SNVI – také dvoupatrové.
Po Alžíru jezdí velké množství soukromých autobusů na linkách do předměstí, které jsou značeny dvěma způsoby. Nejvíce je těch zelených, jež jsou číslovány šestimístnými čísly 163xxx. První dvojčíslí je číslo provincie (resp. vilájet), tedy č. 16 Alžír a zbylá 4 číslo linky. Kromě zelených linek tu potkáme také soukromé autobusy na modrých tabulkách, které jsou číslovany xxx-x-09. Číslo 09 je opět číslo provincie. Celkem jich je v Alžírsku 58. Některé autobusy nemají číslo vůbec na modrých tabulkách, je jich ale málo. Tedy zjednodušeně tu existují 2 číslování linek:
yyxxxx => yy je číslo provincie, xxxx linky
xxx-x-yy => yy je číslo provincie, xxx-x linky
Větsina soukromých autobusů jsou v Alžíru midibusy nebo mikrobusy. V provozu jsou na mnoha linkách, které jsou značeny 1630xx-1633xx. Autobusy staví na autobusovém nádraží 2. Mai, které je největší v Alžíru a nachází se v centru. Odtud se dostanete do různých předměstí, např. Aïn Benian, Staouli, Zeralda, Souidania, Chéraga, Bouzaréah, Bouinan, Baraki, Les Eucalyptus, Larbaa, Hammedi, Dergana (Bordj El Bahri), Rouïba, Reghaïa, Aïn Taya, Boudouaou či Boumerdes. Cesta trvá cca 1-1,5h v závislosti na trase a kolonách. Do část předměstí jezdí i linky městského podniku ETUSA. Setkáte se tu s indickými Tata (613, Marcopolo), tureckými Isuzu (Urban, Ecobus, Eco Classic, MD27SA, Turkuaz), japonskými Toyota (Coaster), korejskými Hyundai (Country), čínskými Shuchi a alžírskými SNVI (38L6 – některé s dveřmi uprostřed a některé až vzadu, 25L4). Ojediněle se můžete setkat i s autobusy Higer a KingLong. Nejstarší jsou autobusy SNVI z 80. let, následované Isuzu MD27SA, které jsou z let 1998 a novější a Toyota Coaster a Tata z let 1999 a novější. Nejnovější midibusy/mikrobusy jsou z roku 2013.
S těmi nejstaršími SNVI 100V8/100V8F/100L6 se potkáme na 4 linkách, které jezdí cca po 5-10 minutách:
- 163003: Algiers – Staouli
- 163013: Algiers – Chéraga
- 163018: Algiers – Ain Taya
- 163300: Algiers – Staouli
V provozu jsou na linkách do předměstí Staouli cca každých 3-5 minut, do Chéragy cca každých 5-10 minut a do Ain Taia přes Derganu cca každých 15-20 minut.
Autobusy staví jako MHD po městě, ale jedou dále, do předměstí Alžíru. Jízdné po Alžíru vás vyjde na 25 dinárů (= 4,5 Kč). Do vzdálenějších lokací pak 30, 35, 40 a 45 dinárů. Celkem jezdí po městě zhruba 100 ks těchto autobusů, které vychází z autobusů Renault PR100, ale byly vyráběny v Alžírsku. Od roku 1973 do roku 2008, tedy 35 let! Aktuálně potkáme v provozu autobusy od roku 1986 až do roku 2008 (potkány byly autobusy s výrobním číslem 10xx-29xx). Celkem bylo vyrobeno cca 2900 ks tohoto typu. Autobusy mají většinou oranžovou, modrou nebo bílou barvu. V provozu jsou denně od 7 do 17/18h s tím, že poslední autobusy do centra jedou v 16/17h z předměstí. Všimněte si také, že autobusy mají 2 druhy světel.
Zatímco u nás a ve Francii se v roce 2008 vyráběly už Irisbus Citelisy (v příměstské verzi ve Francii a u nás Irisbus Crossway LE), v Alžírsku v té době končila výroba SNVI 100V8/V8F/L6, která se vyráběla na bázi autobusů Renault PR100 (popř. Jelcz M11), což jsou předchůdci autobusů Renault PR100.2, Renault PR112, Renault/Irisbus Agora a Irisbus Citelis. Přitom výroba Renault PR100 skončila ve Francii už v roce 1984, Renault PR100.2 v roce 1993, Renault PR112 v roce 1999 a Renault/Irisbus Agora v roce 2005. Ve výrobě byly v roce 2008 nahrazeny vysokopodlažními třídveřovými autobusy SNVI pod stejným označením, které se vyrábí dodnes.
A na některých příměstských linkách potkáte také dálkové autobusy SNVI 49V8/49V8F/49L6 z let 1990-2001, které vychází z modelů Renault PR14. V roce 2002 byly tyto autobusy nahrazeny SNVI Safir, které byly vyráběny v letech 2002-2006, které se liší např. jinymi světly. V provozu jich je cca 40. Setkáte se s nimi na linkách z nádraží Algiers 2. Mai:
- 163021: Algiers – Deraga (expresní bez zastávek, jízda 1h)
- 163023: Algiers – Les Eucalyptus – Larbaa (jízda 1,25h)
- xxxxxx: Algiers – Bouinan
Občas tyto autobusy doplňují i některé dalkové autobusy Hyundai (Aero Space LS) nebo Van Hool. Jedná se opět o soukromé autobusy, které jsou v provozu od 7 do 17/18h. Z předměstí jedou poslední autobusy kolem 15.30-16.30. Jízdné vás vyjde od 25 dinárů po 50 dinárů, tedy maximálně 9 Kč.
A na lince 163011 z Alžíru na předměstí Zeraldy potkáte tyto korejské autobusy Hyundai (Aero City, Aero Town) v několika provedeních, které jsou také 15-20 let staré. Občas se vyskytnou i na lince 163003 na Staouli. Jízdné vás vyjde na 25-45 dinárů.
K velmi navštěvované bazilice Notre-Dame vás vyvezou midibusy na linkách 163270 a 163271, které začínají na Bab El Oued. Jízdné opět za 25 dinárů.
Na lince 163117, která jede od dolní stanice lanovky Triolet (Oued Koriche) k její horní stanici na předměstí Bouzaréah jsme potkali také tento indický autobus Tata 1313. Ačkoliv těchto indických autobusů jezdí po Alžíru požehnaně, jedná se o menší osmimetrové autobusy s novější karoserií. Tento by měl pocházet z roku 1999 dle VIN a jedná se o desetimetrový autobus Tata 1313, kterých v Indii nalezneme velké množství.
Na autobusovém nádraží Reghaïa potkáte ještě velké množství autobusů SNVI 25L4, což jsou nejkratší verze starých alžírských autobusů z 90. let. A to jak ve starší verzi vyráběné do roku 2002, tak novější 2002-2007. Z autobusového nádraží Boumerdes pak jezdí kromě městské linky po Boumerdes, na kterou jsou nasazovány SNVI 100V8 (nejstarší z nich z roku 2008) či nízkopodlažní Higer, který jsou z roku 2021. Kromě těchto autobusů zde potkáme také univerzitní autobusy, které přepravují nejen studenty. Setkáme se tu se tu s tureckými Ankai HK6118G (z roku 2015), egyptskými MCV C120 RF (z let 2007-2008) a korejské Hyundai Aero City (z let 2006-2007).
Ve venkovských oblastech a na periferiích Alžíru narazíte stále také na Peugeoty J9, které se vyráběly mezi lety 1991-2006. Licenčně je vyráběl také turecký Karsan. V Turecku se s nimi již nesetkáme v linkové dopravě, pouze jako Peugeot J9 Premier. Tato fotografie pochází z Reghaïy, ale potkány byly i v oblasti Sidi Bel Abbes a Oranu. Konkrétně tento vůz by měl být z roku 2000.
V rámci univerzitní dopravy potkáte zejména autobusy značek turecké Ankai, egyptské MCI, korejské Hyundai a čínských Higer a Yutong. S některými z linek se dá i svézt.
Nejnovější jsou Higery z roku 2023, kterých po ulicích Alžíru nepotkáme mnoho, neboť dominují turecké oranžové Ankai, kterých bylo dodáno do celého Alžírska 1100 ks v roce 2015. Druhou nejvíce zastoupenou značkou jsou egyptské MCV, které jsou vysokopodlažní a mají buď oranžovou, modrou a nebo zelenou barvu. Vyrobeny byly v letech 2005-2009. Třetí nejpočetnější značkou jsou korejské Hyundai, které mají modrou barvu a jsou z let 2003-2006. V menším množství potkáme v Alžíru staré Yutongy, které nápadně připomínají MANy z roku 2008.
Od října 2023 jsou některé linky univerzitní dopravy (Talaba) začleněny do městské dopravy v Alžíru, čímž došlo k posílení veřejné dopravy a zavedení 53 nových linek. Potkáte je např. z terminálu 2. Mai. .
Přesuňme se k městskému podniku ETUSA. V roce 2005 a 2006 byly městskému podniku dodány dvoukloubové vysokopodlažní autobusy Van Hool AGG500 v počtu cca 12 ks, které jezdí pouze na městské lince 113, jež propojuje autobusové nádráží pro dálkovou dopravu s terminálem městské dopravy 2. Mai a centrem města (Casbach), tedy nejrušnější místa ve městě. Autobus jede expresně každých cca 10 minut a jízdné vás vyjde na 20 dinárů. V zadní části dvoukloubových Van Hoolů najdeme kabinu pro průvodčího, která se nepoužívá. Podobné autobusy byly testovány v roce 2017 i v Praze, byť v nízkopodlažní verzi. V provozu jsme potkaly celkem 5 těchto dvoukloubových autobusů, které nesou ev.č. 24001-24012, a to pouze na lince č. 113 (ev.č. 24002, 24004, 24007, 24008, 24012).
Co se týče provozu, u Etusy nastupujete opět všemi dveřmi a ve vozidle naleznete průvodčího, který vám vydá jízdenku buď za 20 (= cca 3,5 Kč), 30 nebo 40 dinárů. Autobusy Etusy jezdí na rozdíl od soukromých autobusů až do cca 20.30. Celkem 20 linek by mělo být v provozu až do půlnoci.
ETUSA v Alžíru a na předměstích Alžíru provozuje velké množství starých vysokopodlažních Van Hoolů A500 z počátku tisíciletí, jež nesou ev.č. 22001-22200, kloubové nesou ev.č. 23001-23040 a dvoukloubové 24001-24012. V provozu je z cca 350 ks aktuálně cca 40 vozidel. Nejvíce starých Van Hoolů potkáme na předměstí Dergana, avšak k vidění jsou i v centru, např. na 2. Mai. Kloubové Van Hooly AG500 potkáte už velmi ojediněle v okolí centra a El Harach, dvoukloubové na lince 113. Dvoukloubové Van Hooly již mají nová čela.
Nejstarším viděným Van Hoolem A500 byl ev.č. 22055 a nejnovějším ev. č. 22196. Van Hooly A500 jezdí v Alžíru od roku 1994, nejstarší jsou aktuálně z roku 2002. Kromě těchto Van Hoolů byly dodány také Van Hooly A300 a A508, které již nejezdí. Jedná se o nejstarší autobusy městského podniku ETUSA. V letech 2003-2006 bylo dodáno celkem 150 Van Hoolů:
- Van Hool A500 – cca 125 ks, cca ev.č. 22076-22200 (mezi lety 2003-2004)
- Van Hool AG500 – cca 13 ks, cca ev.č. 23028-23040 (mezi lety 2003-2004)
- Van Hool AGG500 – cca 12 ks,cca ev.č. 24001-24012 (mezi lety 2005-2006)
Po dodávce posledních kloubových Van Hoolů v roce 2006 se začaly od cca roku 2009 dodávat do města modernizované městské SNVI 100V8, které nahradily ve výrobě starou dvoudveřovou verzi na bázi Renault PR100, které se vyrábí s drobnými úpravami dodnes. Jedná se o vysokopodlažní autobusy, které se vyrábí v Alžírsku. V provozu by mělo být ve městě cca 466 autobusů (stav k září 2024), které jezdí na 186 linkách, tedy autobusy jezdí zhruba 2x do hodiny v průměru. Převážné se jedná o autobusy SNVI až na cca 40 Van Hoolů, 101 Mercedesů a patrně se do tohoto počtu počítají i univerzitní autobusy, které slouží na klasických linkách. Přitom ještě v roce 2023 to bylo 535 autobusů dle oficiálních informací. Na rozdíl od Evropy připadá víkend v Alžírsku na pátek a sobotu, kdy v pátek je v provozu pouze 200 autobusů a v sobotu 400 autobusů.
V letech 2003-2006 bylo dodáno 150 autobusů Van Hool, na což navazovala dodávka cca 300 ks SNVI 100L6 v letech 2009-2010 (ev.č. 11001-11300). Po těchto dodávkách bylo dovezeno pár autobusů SNVI, jež mají ev.č. v řadě 113xx, 114xx a 115xx, v provozu jsme zahlédli v Alžíru ovšem pouze 2 vozy. Od roku 2015 pak pokračovaly dodávky SNVI, a to v letech 2015, 2016, 2018, 2019 a 2023, kdy byly dodany vozidla ev.č. 110951-111300, celkem tedy cca 350 vozidel. V roce 2018 došlo také k renovaci 100 starých autobusů Van Hool. Větsina starších vozidel SNVI má odlišná světla, nicméně občas se objeví i u novějších vozidel, např. z roku 2019. Nejnovější autobusy ETUSY vypadají takto (SNVI 100L6). Dokonce mají i digitální panely. Tento bus byl vyroben v roce 2023 a jedná se o jeden z cca 10 nových vozidel dodaných v loňském roce. Na rozdíl od většiny autobusů zdejších se na něm ještě nestihl podepsat alžírský provoz, a tak je neobouchaný a čistý.
Co se týče provozu, u Etusy nastupujete opět všemi dveřmi a ve vozidle naleznete průvodčího, který vám vydá jízdenku buď za 20, 30 nebo 40 dinárů. Autobusy Etusy jezdí na rozdíl od soukromých autobusů až do cca 20.30. 20 linek by mělo být v provozu až do půlnoci.
Některé ulice Alžíru vypadají jako byste se teleportovali do Francie. Francouzskou kolonií bylo Alžirsku 132 let a to až do roku 1962. Jedinými nízkopodlažními autobusy u ETUSY jsou Mercedes-Benz Conecto II, kterých bylo do Alžíru dodáno v letech 2018-2019 celkem 100 ks. Tyto Mercedesy nepochází z Evropy, ale vyrábí se v Alžírsku a to až do dnešní doby bez facelitu, jak je známe z Evropy. Vozidla mají ev.č. 43002-43101. V roce 2021 se zkoušel také jeden hybridní Mercedes, který dostal ev.č. 43001, čímž patrně byl přečíslován původní vůz totožného ev.č. na 43101. I ten stále jezdí, tedy aktuálně je v provozu 101 Mercedesů. Mercedesy jezdí i v jiných alžírských městech, např. v Blidě či Setifu.
V Alžíru jezdí od roku 2011 jedna tramvajová linka, která jede z centra města od metra na východ na předměstí Bordj El Bahri. Prodloužení pak nastalo 2x, v roce 2014 a 2015. Tramvajová síť má délku 23 km, nachází se na ní 38 stanic a celou ji projedete za 1,5h, protože tramvaje jsou velmi pomalé a narvané k prasknutí, přestože interval je v závislosti na zpoždění jednotlivých vozidel 5-10 minut. Do oblouků jedou tramvaje 10 km/h. Průměrná rychlost je tak kolem 15 km/h včetně nástupu a výstupu ceatujících. V tramvajích funguje klimatizace a jsou moderní a neobouchané. To stejné platí i o kolejích, které jsou v dobrém stavu. Zastávky jsou většinou po obou stranách a nikoliv uprostřed. Tramvaje jsou obousměrné, na konečných nejsou žádné smyčky. V provozu je 41 alžírských tramvají Alstom Citadis 402 z roku 2010. V plánu je prodloužení tramvaje z centra na západ do Bur Mourad Raïs s očekávaným zavedením v roce 2026. Tramvaje jsou v provozu od 6 do 22h.
Alžír má také velké množství lanovek. Je to dáno kopcovitým terénem města, ne však všechny fungují. V provozu jsou pouze 2 lanovky z 8 lanovek:
- 1) Téléphérique Mémorial – tato lanovka vás doveze z centra od metra nahoru k památníku Martyrs. V provozu jsou dvě modré kabiny proti sobě. Cena 20 dinárů. V provozu od roku 1987 (rekonstrukce 2008).
- 2) Télécabine Z’ghara – Tato lanovka vás z centra na západě doveze do Z’ghary a využít ji můžete např. k bazilice Notre Dame. Má mezizastávku na kopci a je v provozu neustále moderními kabinkami. Cena 30 dinárů. V provozu od 6 do 19h od roku 2019.
- 3) Télécabine Oued Koriche – neprovozní – Tato lanovka je obdoba předchozí. Propojuje centrum s Bouzareáh a opět má mezizastávku. Vybudována byla v roce 2014, v plánu je její obnova.
- 4) Téléphérique de Notre-Dame d’Afrique – neprovozní, od moře nahoru k bazilice Notre-Dame. Vybudována byla v roce 1984, v plánu je její obnova.
- 5) Telephérique El Madania – neprovozní, od stanice metra v centru do čtvrti El Madania.
- 6) Téléphérique Palais de Culture – neprovozní, od stanice metra a tramvaje v centru k paláci kultury. Vybudována byla v roce 1987, v plánu je její obnova.
- 7) Teléphérique Ben Aknoun – 2 lanovky neprovozní, v rámci městského parku, který byl vybudován v roce 1982 a dmes chátrá.
Zejména lanovka Z’ghara stojí za navštívení, neboť vám ukáže krásné výhledy na město a moře a doveze vás téměř ke křesťanské bazilice Notre-Dame, která je hojně navštěvovaná.
Ve stejném roce co byly zprovozněny v Alžíru tramvaje, bylo zprovozněno i metro – v roce 2011. Jedná se o jediné metro v Alžírsku a jedno ze 4 v Africe. Metro v Alžíru bylo plánováno už od 80. let (1983 začala stavba), ale několikrát se stavba zastavila kvůli hospodářské krizi. To jezdí z centra na východ a má 2 větve o délce 18,5 km a 19 stanic. Z centra jedou všechny metra na El-Harrach. Pokud potřebujete dojet na Ain Naadja, musíte přestoupit na Häi El Badr. Jedná se zároveň o jednu z nadzemních otevřených stanic, zbylé jsou pod povrchem. Nasazovány jsou spanělské průchozí jednotky CAF MA300. Metro stojí 50 dinárů, cca 11 Kč dle oficiálního kurzu, ve výsledku je ale levnější kvůli překupníkům (vekslákům). Na ulici totiž dostanete o 40 % více peněz než je oficiální směnný kurz. Z konečné na konečnou se metrem dostane za cca 28 minut.
Metro jezdí každých 3-5 minut od 6 do 22 hodin, stejně jako tramvaje. Jde tedy o jeden z mála způsobů, jak se dostat večer po městě, neboť soukromé autobusy končí mezi 17-18h a městské od Etusy okolo 20.30. Navíc metro není narvané na rozdíl od všech tramvají a autobusů. V plánu je prodloužit metra všemi třemi směry, tedy nejen v centru na západ k lanovkam v Oued Koriche, ale také na východ k tramvajím v Bab Ezzouar a na letiště, tak také na jih na sídliště Baraki. Všechny tyto 3 tratě mají být otevřeny v roce 2026.
Oran
Tramvaje jezdí v 7 městech Alžírska, kde ji provozu stejná společnost se stejnými tramvajemi. Druhým otevřeným provozem byl provoz tramvají ve 2. největším městě Alžírska Oranu, kde tramvaje mají 1 linku na 18 km od jihozápadu na východ. Jízdenku si můžete koupit na zastávkách. Jízdné stojí 50 dinárů, zatímco na autobus pouze 20 dinárů, což pak vede k tomu, že lidi namísto tramvaje jedou pomalejším ale levnějším autobusem. Tramvaje jezdí po 7-8 minutách, mimo spičku po 10 minutách a ve špičkách jsou i dosti narvané. Na rozdíl od Alžíru ale ne vždy a mnohem méně než autobusy – navíc jsou klimatizované. Na východě města je připraveno odbočení na novou trať na severovýchod. Kdy se začne stavět je ale ve hvězdách.
Jen na pár linkách (minimálně 23, 37, Z, převážně z centrálního náměstí) v Oranu potkáme městský podnik ETO. Zbylé linky zajišťují soukromí dopravci.
V provozu tu opět potkáme staré Van Hooly A500 z let 2004-2006 (některé po renovaci), tak také SNVI 100V8/V8F/L6. Vozidla mají ev.č. 11001-11062. Některé Van Hooly již vypadají dost sešle. Některé autobusy mají i digitální panely. Jízdné opět stojí 20 dinárů.
Většinu autobusů v Oranu provozují soukromé spolecnosti. Setkáte se tu především s 12 metrovými autobusy Daewoo (BS106), Hyundai (Aero City, Aero Town), Higer (KLQ6108G), Kia (Cosmos), tak také midibusy Isuzu (Urban, Ecobus, MD27SA) z let 1998-2013. Linky mají čísla 2-103 a B-Z. Na stránce guide-oran.com pak naleznete kromě čísel všech linek také mapku. Existuje i aplikace na polohu autobusů, ta bohužel ale nelze stáhnout z Google Play.
Na univerzitní dopravě v Oranu nepotkáte tolik autobusy turecké výroby Ankai a egyptské MCV, ale čínské výroby Higer, KingLong, Dongyue, korejské výroby Hyundai a indické Tata.
Sidi Bel Abbes
V Sidi Bel Abbes, 10. největším městě Alžírska, žije kolem 210 000 obyvatel, ale nejedná se o nejmenší město s tramvajemi. Tím je Mostanganem, cca 20. největší město Alžírska se 160 000 obyvateli.
Sidi Bel Abbes byl 4. provozem a na rozdíl od Alžíru či Oranu se liší preferencí tramvají na křižovatkách a zároveň docházkovou vzdáleností ze všech částí města. V centru nalezneme bulvár, který je vyhrazen pouze pro tramvaje a chodce. Na první pohled zdejší provoz působí velmi moderně spolu s rekonstruovanými bulváry v centru a absencí odpadků na ulicích. Tramvaje jezdí ma 13 km, na jedné lince, která v severovýchodní části dělá okruh k nové železniční stanici, která ovšem ještě nestojí. Aby cestující nemusely tento „okruh“ zažívat, který trvá cca 10 minut, je možné přestoupit gatantovaně na jinou tramvaj, která je odveze na východ rychleji. Tramvaje jezdí v intervalu 5-10 minut od 5.30 do 23.30 a na zastávkách zjistíte, za jak dlouho přijedou. Jízdné vás vyjde na 30 dimárů, tedy cca 5 Kč. Jízdenku opět koupíte buď v budce na zastávce nebo v automatu na zastávce (tu si ale musíte označit v tramvaji). Na rozdíl od autobusů jsou tramvaje relativně prázdnější a nejsou přeplněné. Celkem tu jezdí 30 tramvají Cital Citadis 402, které se vyrabí v Alžírsku v Annabě.
V Sidi bel Abbes provozuje autobusy městský podnik ETU, který má ve vozovém parku pouze autobusy SNVI 100V8/V8F/L6 (ev.č. A01-A32). Autobusy pochází z let 2008-2023. Všechny autobusy městského podniku začínají na autobusovém stanovišti v centru města. Na webu etus22.dz nalezneme i síť linek a jízdní řády, která se skládá z linek 3, 9, 11, 16, 25, 26, 27 a 28 (na fotografii ale vidíme i 1B). Autobusy jsou v provozu od 7.30 do 19.30.
Soukromé autobusy nejsou příliš rozšířené, jezdí zejména příměstské linky (číslované jsou 220xxx, 221xxx, 222xxx, 223xxx od 1 do 58). Na východě a hlavně na západě nalezneme dvě autobusová nádraží (na konečných tramvaje T1), kde potkáme autobusy Isuzu (Urban), Toyota (Coaster) nebo Tata. Pár soukromých autobusů odjíždí i z centra, kde má stanoviště ETU.
Ze Sidi Bel Abbes do Oranu (82 km), druhého největšího města Alžírska, se dostanete buď vlakem 5x denně (bohužel poslední vlak ze Sidi Bel Abbes jede v 11.22 a první z Oranu do Sidi bel Abbes ve 12.50) nebo příměstským autobusem, kterým cesta trvá znatelně déle a užijete si 2,25h (vlak jede 1,33h, autem za 1h) dlouhou cestu v narvaném autobuse, kde průměrná rychlost činí kolem 35 km/h se všemi zastávkami. Výhoda vlaku, byť jezdí málo, je jednak v rychlosti, tak také možnosti se do Oranu dostat už na 7.h ráno nebo naopak možnost se dostat z Oranu i večer. Po 18.h již autobusy nejezdí, možná i dříve. Potkáte tu tyto čínské King Longy XMQ6123G z let 2012-2017. Stejné autobusy jezdí ve velkém v Oranu také na univerzitní dopravě.
Blida
Cca 35 km od Alžíru se nachází 4. největší alžírské město – Blida s cca 500 000 obyvateli. Dostanete se sem i příměstským autobusem z centra Alžíru (2. Mai), ale mnohem pohodlnější a rychlejší je vlak.
Městskou dopravu tu kromě soukromých společností provozuje opět Etusa s modernějším vozovým parkem. Potkáte tu belgické Van Hooly A500 z let 2007-2008 (ev.č. 22365-22646) a také místní Mercedesy-Benz Conecto II z roku 2020 (ev.č. 00149-00158). Autobusy jsou provozované na několika linkách č. 1-34.
A část linek provozují také soukromí dopravci. Linky jsou číslovány od 1 do 64 čísly 093001-093064 či obdobně, např. 09-30-01, 001-3-09, přitom se jedná o stejnou linku. Tato provincie je značena jako 9, tedy 09 v čísle všech linek. Setkáme se tu jak s 12 metrovými autobusy na linkách 3 a 4, tak 10 metrovými, např. na linkách 11, 12, 16, 17, 19. V provozu nalezneme korejské Daewoo (BS106), korejský Hyundai (Aero City, Aero Town), čínský Higer (KLQ6108G), indický Tata a čínský DongFeng z let 2003-2013. Zejména s autobusy Daewoo, Hyundai a Higer se potkáme i v dalších alžírských městech. A na většině linek v Blidě, které mají oranžové tabulky na stranách (všechny soukromé linky), potkáte především midibusy. Dominují tu zejména autobusy Isuzu, ale potkáte tu také Tata, Asia či Shuchi z let 1999-2012. K záhlednutí tu jsou také univerzitní oranžové autobusy Akia z Alžíru.
V roce 2015 byly dodány do Alžírska také ojeté Irisbus Arwaye. Jeden z nich jsme potkali i v Blidě.
Zveřejněno: 21. 7. 2024
Návštěva Maroka: duben 2024
Autor: Martin Chour