V tomto menším městě jezdí dokonce i trolejbusy označeny čísly 3, 5, 6 a 7. V sobotu a neděli jezdí jen linka 7, která propojuje a jezdí skoro po celé trolejbusové síti. Má o víkendu interval 30 minut a jezdí na ní jen nízkopodlažní autobusy, obvykle 2 pořadí. Jedinou oblastí oproti všednímu dni, kterou neobsluhuje o víkendu trolejbusová síť je Klimentov, kde o víkendu stačí autobus linky 16.
linka 7 v centru města (foto: MCH)
Trolejbusy
Pokud se jedná o trolejbusy ve všední dny, tak tu jezdí linky do všech částí města. Jsou to linky 3, 5, 6 a linka 7 je jen doplňková. Zajímavé je, že ve 20 hodin ve všední dny skončí linky 3, 5 a 6 svou poslední jízdu a následně vyjíždí linka 7, která v intervalu 30 minut obsluhuje trolejbusovou síť až do 23 hodin. Odpoledne linka 7 jezdí tak jednou za hodinu jako doplňková. Trolejbus linky 3 jezdí ráno po 12 – 15 minutách, dopoledne po 20 minutách a odpoledne po 10 – 15 minutách. Trolejbus linky 5 jezdí ráno po 15 – 20 minutách a odpoledne a večer po 20 minutách. Trolejbus linky 6 jezdí ráno po půl hodině, dopoledne po 90 minutách a odpoledne po 20 – 40 minutách.
Autobusy
Pokud se budu bavit o autobusech, tak jsou tu strašně staré a jezdí tu jen 4 linky v mizivém a nepravidelném intervalu. Linka číslo 14 jezdí jen ve všední den z/do školy jako školní linka přes všechny školy v okolí, která má v jízdním řádu pouze 3 spoje. Ostatní linky označený čísly 10, 13 a 16 jezdí celotýdně a doplňují trolejbusy, hlavně kde jezdí málo lidí a trolejbusový provoz se nevyplatí. Málokdy se stane u linek 10 a 13, že tam je alespoň 10 lidí, u linky 16 asi kolem 20 lidí pouze v centru, kde lidí jezdí nejvíce.
Linka 10 jede do centra. (foto: MCH)
Intervaly linek se těžce zapamatovávají, protože jsou nerovnoměrné. Zajímavé je, že do některých lokalit jedou třeba spoje městských autobusových linek jen v sobotu a neděli v počtu 2 – 4 spoje. Příkladem je třeba městská část Hamrníky, Zádub-Závišín a Lázně Kynžvart. Dá se i říct, že autobusové linky jezdí i víc o víkendu než ve všední den, kdy trolejbusy zastupují autobusy. Výhodou autobusů a trolejbusů v Mariánských Lázních je, že jezdí celodenně, tedy až do půlnoci, což u takovéhoto města není zvykem. Zastávkové sloupky jsou v dobrém stavu, ale pěkně zastaralé. Zastaralé myslím tím, že jsou na nich hrozně dlouho staré informace, nikoliv, že jsou poničené.
linka 13 na konečný (foto: MCH)
Pokud nahlédneme do historie, tak první zmínky o městské hromadné dopravě v Mariánských lázních pochází již z roku 1902, kdy tu začala jezdit elektrická tramvaj, která byla po 50-ti letech, tedy roku 1952 zrušena a neobnovena. Tramvajová síť byla dlouhá 2,3 km a spojovala nádraží s centrem (hotel Bohemia). Kvůli tomu, že v té době byla trolejbusová síť hodně populární, tak roku 1952 začali jezdit v Mariánských lázních trolejbusy. Postupně byla trolejbusová trať rozšiřována – k Lesnímu prameni (1953), do Úšovic (1960), k nové vozovně (1962) a Antoníčkovu prameni (1973), na Panská pole (1980) a do Velké Hleďsebe (1984). Roku 1889 byl Dopravní podnik Mariánské Lázně zprivatizován a přeměněn na akciovou společnost. Po roce 1994 byl obnovován vozový park MHD pouze pro autobusy. Autobusy přebraly 65% výkonů MHD. Trolejbusy byly na pokraji zrušení. Obnova trolejbusů nastala až v roce 2004 pořízením vůbec prvního trolejbusu Škoda 24Tr vyrobeného v ČR. V roce 2005 následoval druhý. V roce 2006 dalších 5 nových trolejbusů a trolejbusová síť zase rozkvétá. Trolejbusy znovu obstarávají přes 70% z celkových výkonů MHD a to až do současnosti.
Autobusy a trolejbusy mají bílo-žluto-modrou barvu. Novější trolejbusy jsou schopni jezdit bez trolejí, a tedy jezdí jako autobusy pomocí dieselagregátu. Avšak není to ekologické a je to jen na místech, kde trolejbusová síť z neznámých důvodu nešla vystavět. Trolejbusy vždy na zastávce sklopí trolej a jedou do míst, kde nejsou troleje a na další zastávce, na které jsou troleje zase trolej nandávají pomocí „střížky“. Nastupuje se předními dveřmi a vystupuje středními nebo zadními dveřmi. Autobusy mají 3 dveře. Nejsou tu digitální hodiny, které ukazující čas. Jezdí tu klasické 12-ti metrové autobusy. Kapacita je kolem 30 sedadel.
Jízdné stojí takto: dospělí: 12 Kč, dítě: 6 Kč, pes, zavazadlo: 6 Kč. Automaty nevrací peníze nazpět a proto je jediným způsobem poté požádat řidiče o rozměnění mincí nebo dát peníze společně s někým jiným. Do automatu na jízdenky se dají použít jen mince o hodnotě 1 Kč 2 Kč, 5 Kč, 10 Kč a 20 Kč. V Mariánských lázních jezdí hlavně trolejbusy 24Tr a autobusy Citybus. Pokud se sem vydáte, nezapomeňte si prohlídnout MHD a kouknout na Kolonádu a ochutnat prameny, které tu zdarma můžete ochutnat a uvážit, který je asi ten nejlepší. Ještě jsem Vám přidal obrázky, když jsem tu o velikonocích 2013 byl a projížděl jsem všechny trasy za městem i ve městě.
vozovna trolejbusů (foto: MCH)
Bohužel 1. 10. 2013 vyšla v Chebském deníku tato zpráva:
Konec trolejbusů? Je to možné
Mariánské Lázně – Lidé v Mariánských Lázních si nechtějí zrušení nebo omezení jedinečného způsobu dopravy nechat líbit.
Bez trolejbusů. Přesně tak mohou v budoucnu vypadat Mariánské Lázně. Trolejbusová doprava v Mariánských Lázních má namále. Unikát, kterým disponuje jen třináct měst v republice, se dostává do útlumu a je více než pravděpodobné, že trolejbusy zde už lidé neuvidí vůbec. Po dobu pěti let začne město postupně omezovat provoz trolejbusů, po uplynutí této doby buď zmizí trolejbusy úplně, nebo zůstane pouze jedna linka. „Už příští rok vyčlení město na městskou hromadnou dopravu o dva miliony korun méně,“ informoval tiskový mluvčí mariánskolázeňské radnice Roman Kořán. Město se rozhodlo ušetřit finanční prostředky a z tohoto důvodu přestane postupně investovat miliony korun do údržby trolejbusových vedení. „Razantněji se stávající situace nedá řešit. Musíme brát ohled na rekonstrukci Nádražního náměstí, na kterou byly použity prostředky z dotačních titulů,“ upřesnil Kořán. Právě díky tomu mají trolejbusy ještě pět let fungovat. Mariánskolázeňským se ale konec trolejbusů vůbec nelíbí. „Připadá mi, že kdyby nebylo nového Nádražního náměstí, zrušili by provoz ze dne na den,“ uvedl Martin Balabán z Mariánských Lázní. „Neměli bychom si to nechat líbit,“ řekl Daniel Kovář z Mariánských Lázní. „Místo útlumu by mohly trolejbusy sloužit jako lákadlo pro turisty, vždyť žádné jiné lázeňské město nic takového nemá,“ podotkl další z nespokojených občanů. „Vždyť tohle je jedna z mála věcí, která nás tady odlišuje.“ Většina lidí se navíc ptá, jaké dopravní prostředky pokryjí trasu trolejbusů. To už radnice vyřešila. „Budeme se postupně orientovat na elektrobusy různých velikostí,“ uvedl mluvčí Roman Kořán. „Ty by mohly být nasazovány podle aktuální přepravní potřeby. Město nechce v žádném případě omezovat počet spojů v dopravních špičkách,“ sdělil. „Takže se zruší trolejbusy a nakoupí elektrobusy a autobusy,“ kroutila hlavou Jana Havlíčková z Mariánských Lázní. „Vždyť to bude zase desítka milionů korun z rozpočtu města. Není to tak dávno, kdy se kupovaly trolejbusy nové. Pořád prostě nechápu, proč máme přijít o takovou raritu.“ Podle města ale nejde jen o údržbu vozového parku, příčiny útlumu jsou prý i jinde. „Dalším důvodem opatření je také to, že by muselo dojít ke kompletní výměně stávající trolejbusové trakce a nutná by také byla výstavba měnírny elektrického napětí,“ odůvodnil Kořán. Jedním z argumentů města pro útlum trolejbusové dopravy je fakt, že dopravní prostředky jezdí téměř prázdné. Ani s tím ale místní nesouhlasí. „Jsou průměrně obsazené,“ oponoval František Slavík z Mariánských Lázní. „Trolejbusy používají lidé při cestě do práce. Pro turisty jsou také atraktivní. Spíše bych řekl, že jsou někdy i přeplněné. Jednou už se tady o zrušení trolejbusů mluvilo, nakonec k tomu nedošlo. Doufám, že se tak stane i tentokrát a moje vnoučata se v trolejbusu ještě svezou.“
Stránka dopravního podniku Mariánské lázně
Plán sítě trolejbusů a autobusů v Mariánských lázních:
Fotografie:
Zveřejněno: 5. 4. 2013
Aktualizováno: 4. 3. 2014
Autor: Martin Chour
Zpráva z Chebského deníku ze dne 1. října 2013:
Konec trolejbusů? Je to možné
Mariánské Lázně – Lidé v Mariánských Lázních si nechtějí zrušení nebo omezení jedinečného způsobu dopravy nechat líbit.
Bez trolejbusů. Přesně tak mohou v budoucnu vypadat Mariánské Lázně. Trolejbusová doprava v Mariánských Lázních má namále. Unikát, kterým disponuje jen třináct měst v republice, se dostává do útlumu a je více než pravděpodobné, že trolejbusy zde už lidé neuvidí vůbec. Po dobu pěti let začne město postupně omezovat provoz trolejbusů, po uplynutí této doby buď zmizí trolejbusy úplně, nebo zůstane pouze jedna linka. „Už příští rok vyčlení město na městskou hromadnou dopravu o dva miliony korun méně,“ informoval tiskový mluvčí mariánskolázeňské radnice Roman Kořán. Město se rozhodlo ušetřit finanční prostředky a z tohoto důvodu přestane postupně investovat miliony korun do údržby trolejbusových vedení. „Razantněji se stávající situace nedá řešit. Musíme brát ohled na rekonstrukci Nádražního náměstí, na kterou byly použity prostředky z dotačních titulů,“ upřesnil Kořán. Právě díky tomu mají trolejbusy ještě pět let fungovat. Mariánskolázeňským se ale konec trolejbusů vůbec nelíbí. „Připadá mi, že kdyby nebylo nového Nádražního náměstí, zrušili by provoz ze dne na den,“ uvedl Martin Balabán z Mariánských Lázní. „Neměli bychom si to nechat líbit,“ řekl Daniel Kovář z Mariánských Lázní. „Místo útlumu by mohly trolejbusy sloužit jako lákadlo pro turisty, vždyť žádné jiné lázeňské město nic takového nemá,“ podotkl další z nespokojených občanů. „Vždyť tohle je jedna z mála věcí, která nás tady odlišuje.“ Většina lidí se navíc ptá, jaké dopravní prostředky pokryjí trasu trolejbusů. To už radnice vyřešila. „Budeme se postupně orientovat na elektrobusy různých velikostí,“ uvedl mluvčí Roman Kořán. „Ty by mohly být nasazovány podle aktuální přepravní potřeby. Město nechce v žádném případě omezovat počet spojů v dopravních špičkách,“ sdělil. „Takže se zruší trolejbusy a nakoupí elektrobusy a autobusy,“ kroutila hlavou Jana Havlíčková z Mariánských Lázní. „Vždyť to bude zase desítka milionů korun z rozpočtu města. Není to tak dávno, kdy se kupovaly trolejbusy nové. Pořád prostě nechápu, proč máme přijít o takovou raritu.“ Podle města ale nejde jen o údržbu vozového parku, příčiny útlumu jsou prý i jinde. „Dalším důvodem opatření je také to, že by muselo dojít ke kompletní výměně stávající trolejbusové trakce a nutná by také byla výstavba měnírny elektrického napětí,“ odůvodnil Kořán. Jedním z argumentů města pro útlum trolejbusové dopravy je fakt, že dopravní prostředky jezdí téměř prázdné. Ani s tím ale místní nesouhlasí. „Jsou průměrně obsazené,“ oponoval František Slavík z Mariánských Lázní. „Trolejbusy používají lidé při cestě do práce. Pro turisty jsou také atraktivní. Spíše bych řekl, že jsou někdy i přeplněné. Jednou už se tady o zrušení trolejbusů mluvilo, nakonec k tomu nedošlo. Doufám, že se tak stane i tentokrát a moje vnoučata se v trolejbusu ještě svezou.“
Trojka určitě nejezdí dopoledne po 30ti ale po 20ti minutách. A sedmička nekončí až o půlnoci, dříve, dříve… Linka 14 nemá jeden spoj, ale tři spoje. Linka 16 do zastávky Krakonoš nejezdí. Hamrníky nejsou obec, ale městská část, obsluhuje se po celý den.
Zajímalo by mne, kde jsi přišel na to, že ona Karosa je z roku 1994. Toho času zde byly dva Citybusy, ty nejsou nízkopodlažní?
doplněno