Linka 157

 

Pražská autobusová linka 157

V provozu: pracovní dny (ranní a odpolední špička)

Typ autobusu: standardní

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Kačerov, Násirovo náměstí)

Přestup na metro: C

Doba jízdy: 17/19 min

Délka linky: 7 km

Zastávky:

KAČEROV (C) (V) – Nemocnice Krč – Lhotka – Sídliště Lhotka – Hasova – Labe – Družná – Tylova čtvrť – Poliklinika Modřany – Písková – NÁSIROVO NÁMĚSTÍ

Historie:

Pražská autobusová linka 157 vozí své cestující již 50 let. Za tu dobu vystřídala hned dvě oblasti. Impulsem pro její zavedení se v obou případech stalo budování a osidlování nových sídlištních celků, které dosud neměly kvalitní napojení na síť městské hromadné dopravy. V prvním obsazení obsluhovala prosecké sídliště, v tom druhém zase kamýcké a modřanské sídliště. Linka měla a má doplňkový charakter, převážně vyjížděla jen v nejexponovanějších obdobích.

vysokopodlažní Karosa na lince 157 stoupá z údolí Libušského potoka poblíž polikliniky Modřany (foto: LV)

Jednou z prvních oblastí, kde v šedesátých letech minulého století začala výstavba panelových domů, byl Prosek a Střížkov. V prvních letech postačovaly linky, jedoucí do Letňan nebo Čakovic, ale záhy byla potřeba linky určené zejména pro obyvatele nové zástavby. Jednou z takových se 10. dubna 1969 stala i linka 157 v trase: Vysočany, ÚNZ (ÚNZ = Ústav národního zdraví cca: Českomoravská) – Vysočanská radnice (dnes: Nádraží Vysočany)  Prosek Sídliště Prosek Liberecká (dnes: Střížkov) – Vychovatelna. Nabízí celotýdenní a celodenní provoz a zároveň umožňuje přestup na tramvajové linky na obou svých konečných zastávkách.

K 27. září 1975 byla z Liberecké odkloněna na Lovosickou (dnes: Poliklinika Prosek), v úseku na Vychovatelnu ji nahradila linka 210. Dne 1. září 1980 je její provoz trvale ukončen, přičemž nebyla žádnou linkou nahrazena. 

trasa linky mezi roky 1975 a 1980 (screen: VJ) 

S dalšími rodícími sídlišti Lhotka, Kamýk a Modřany v 70. a 80. letech zasáhla podruhé do provozu autobusová linka 157, která poprvé vyjela 27. dubna 1981 v trase: Budějovická Nemocnice Krč Novodvorská Sídliště Lhotka – Rozvodna (dnes: Družná) – Tyršova čtvrť, ve které doplnila ve špičkách linku 205 (Budějovická – Nemocnice Krč – Sídliště Lhotka – Obchodní náměstí – Komořany). Na rozdíl od ní je však provozována pouze v přepravních špičkách pracovních dnů

Další změna nastává 30. srpna 1982, při které obsluhuje místo obratiště Tyršova čtvrť zastávky Družná a Sovětské armády (dnes: Tylova Čtvrť), přes které dojede až na konečnou Sídliště Modřany (dnes: Poliklinika Modřany). Od 1. prosince 1983 je provozována celodenně a celotýdenně, ale to se záhy změní, protože od 4. listopadu 1984 vyjíždí do ulic Prahy jen ve špičkách pracovních dní a v ostatních obdobích je nahrazena rozšířením rozsahu provozu souběžné linky 190.

Karosa C734 ev. č. 3031 manipuluje v obratišti Na Beránku (foto: Tomáš Smetana/2010)

Během některého ze zmíněných termínů, nejpozději však 4. listopadu 1984, dochází zároveň ke zrušení všech nácestných zastávek mezi zastávkami Nemocnice Krč a Lhotka, které nově linka 157 projíždí.

Od 1. dubna 1987 byla 157 provozována pouze v ranní špičce. Ze své dosavadní konečné na Sídlišti Modřany (dnes: Poliklinika Modřany) byla 17. října 1989 prodloužena přes Petržílovu do obratiště Na Beránku, kde doposud končila linka 170. Ta konala dlouhou a nepříjemnou zajížďku přes Hodkovičky a Braník a první plnohodnotné spojení pro tuto oblast je zajištěno až s prodloužením linky 157. K tomuto datu je zároveň obnoven provoz v odpolední špičce.

Karosa B732 na lince 157 za chladné podzimní noci v zastávce Čechova čtvrť (foto: Tomáš Smetana/2012)

Od 31. srpna 1991 opět zasahuje do provozu celodenně a celotýdenně. S prodloužením tramvajové trati do Modřan bylo 27. května 1995 zrušeno několik autobusových linek, mnoho jich bylo omezeno nebo změnilo trasu, tak se stalo i u linky 157, ta je nově provozována jednosměrně v ranní špičce v trase: Tylova čtvrť Družná – Labe Sídliště Lhotka Nemocnice Krč Budějovická.

Od 1. července 1996 nezačíná v zastávce Tylova čtvrť, ale již u Polikliniky Modřany. Počínaje 18. říjnem 1999 je provozována v trase: Na Beránku Petržílova Poliklinika Modřany Nemocnice Krč Kačerov. I nadále byl na ní veden jednosměrný provoz v ranní špičce s manipulačním návratem autobusů zpět z Kačerova do obratiště Na Beránku.

Karosa B951E byla zachycena v obratišti Násiriovo náměstí (foto: LN)

Se zavedením tzv. metropolitní sítě linek byla 1. září 2012 zkrácena o úsek Poliklinika Modřany  Na Beránku, kde ji nahradila linka 150. Ve směru Kačerov je zřízena zastávka Čechova čtvrť, v opačném směru končila již v zastávce Poliklinika Modřany, odkud pokračovala manipulačně na Čechovu čtvrť. Nově byla provozována obousměrně a také v pracovní dny odpoledne, v pracovní dny ráno došlo ke zkrácení intervalů.

S celkovou reorganizací autobusového provozu na pravém břehu Vltavy byla 15. října 2016 odkloněna z Polikliniky Modřany na Násirovo náměstí, kde nahradila dosavadní linku 173. Pro tuto oblast to znamenalo výrazné posílení ve špičkách pracovních dnů, kdy je zde nejvyšší poptávka. A to na úkor dopoledního sedla pracovního dne, kdy je zde poptávka téměř minimální a proto zde byl v tomto období provoz zrušen. 

trasa linky 157 od roku 2016 (zdroj: Ropid.cz)

Linka je spjata s DPP, jen v období od 1. července 1991 do 14. března 1992 ji provozoval DPP a ČSAD, které na ni vypravovalo standardní i kloubové autobusy. Počátku provozu se nesou ve znamení standardních autobusů, Ikarusy (kloubové autobusy) linku obsluhují od 30. srpna 1982 do 2. února 1987, kdy jsou vystřídány vozy standardní délky. Smíšený provoz standardních a kloubových vozů je na lince veden mezi 4. prosincem 1989 a 5. červencem 1990, následně jsou na linku nasazeny kloubové autobusy. Od 27. května 1995 jsou na ni nasazovány 12metrové autobusy, ty jsou ale 1. července 1996 vystřídány vozy článkovými. S trvalou změnou provedenou 1. září 2012 mají její provoz pod taktovkou vozy standardní. 

Mapa:

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
6
7/8

Platný jízdní řád

Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Kačerov – vlaková zastávka Praha – Kačerov, depo Kačerov, garáže Kačerov
  • Nemocnice Krč – Thomayerova nemocnice

Thomayerova nemocnice (zdroj: Mapy.cz autor: Karel Hybš)

  • Lhotka – kostel Panny Marie Královny míru

752 - Lhotka - kostel Panny Marie Královny mírukostel Panny Marie Královny míru (foto:OK)

  • Sídliště Lhotka – kaple sv. Petra a Pavla
  • Hasova, Labe – Park u Labe 
  • Družná – Úřad městské části Praha 12, Divadlo Na Cikorce, vyhlídkový komín DDM Modřany

vyhlídkový komín DDM Modřany (zdroj: Mapy.cz autor: Pavel Mrazek) 

  • Poliklinika Modřany – východiště do Modřanské rokle (po modré turistické značce), Obchodní pasáž Sofie, Obchodní centrum Modřany, Poliklinika Modřany

Video z linky:

Zveřejněno: 28. 4. 2013 – Martin Chour
Aktualizováno: 10. 8. 2018 – Vojtěch Jánský
Video: Lukáš Nekolný

Jedna reakce na Linka 157

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *