Z historie:
Píše se rok 1912 a byla vystavěna tramvajová trať z I. P. Pavlova na Karlov v Sokolské ulici. Na Karlově, u dnešního Muzea policie, byla ukončena výměnou a následnou kusou kolejí. Záhy se však zjistilo, že obratiště nevyhovuje. Byly zkoušeny různé varianty, ale nejlepšího výsledku dosáhlo obratiště v roce 1955, kdy vznikl vratný trojúhelník. S výstavbou Nuselského mostu, magistrály a Metra C byla celá tramvajová trať v roce 1966 snesena.
výhybka na Karlově (foto: TECH)
Současný stav:
V ulici Boženy Němcové se zachovala výměna a kus koleje. Pokud se projdete ulicí Sokolská, na domech uvidíte růžice po trolejovém vedení tratě.
Výměna je uložena mezi dlažebními kostkami a trať v asfaltu. Výměna je samozřejmě značně zašlá a zrezlá, dokonce je v zemi zachovalá „krabice“ pro spojnici mezi jazyky – je téměř 100 %, že výměna měla samopřestavující jazyky (jazyky definovány na jeden směr).
Je možné případné obnovení trati?
Obnovení této trati rozhodně nepřichází v úvahu, neboť v místě původního tělesa trati je dnes magistrála. Trať obsluhovala domy kolem Karlova a především zdejší komplex nemocnic. Náhrada za tuto tramvaj je autobusová linka 291 – obsluhuje ulici Apolinářskou a dětskou nemocnici včetně dalších zdravotnických zařízení.
Zajímavosti:
- Celá trať byla v tehdy klidné Sokolské ulici – dnes tudy projede denně desetitisíce aut.
Zveřejněno: 4. 5. 2013
Autor: Jiří Staněk