Nový Bor (něm. Haida, též Bor u České Lípy) je město v severní části okresu Česká Lípa, na rozhraní CHKO Lužické hory a CHKO České středohoří. Je známé zejména svým sklářským průmyslem. Žije zde přibližně 12 tisíc obyvatel.
znak města |
Historie Nového Boru sahá do roku 1692, kdy byl rozparcelován pustý dvůr statku arnultovického sedláka Raškovského. Od roku 1710 převzal panství rod Kinských (město bylo součástí panství Sloup). Když v roce 1757 bylo ve městě 21 domů, byla ves na žádost hraběte Kinského císařovnou Marií Terezií povýšena na město. Kvůli tomu získal Nový Bor privilegia jako pořádání čtyř výročních trhů a jednoho týdenního, což značně pomohlo rozvoji obchodu nejen do Čech, ale také do zahraničí. Největší poptávka byla po skle, vyráběného v lesních hutích, čímž je dodnes město významné (zejména společnosti Crystalex a Egermann).
kostel Nanebevzetí Panny Marie spolu s městskou linkou 500482 na náměstí Míru (foto: MCH/2018)
V roce 1766 bylo založeno zbožné gymnázium, roku 1788 vznikl kostel Nanebevzetí Panny Marie, r. 1804 dům s dnešním sklářským muzeem a v 19. stol. ještě radnice (1851), sklářská průmyslová škola (1870) a kostel sv. Ducha v Arnultovicích (1888) – vedle kostela najdeme i hrobku Franze Ladische, který založil huť na výrobu skla, která nyní patří firmě Egermann.
kostel sv. Ducha v Arnultovicích, patřících pod Nový Bor – na hřbitově se nachází i hrobka Franze Ladische, zakladatele zdejší hutě na výrobu skla (foto: mapy.cz)
sklářské muzeum v Novém Boru na náměstí Míru (foto novy-bor.cz)
Ke konci I. světové války došlo roku 1918 v Rumburku ke vzpouře kvůli malému zásobování, nevyplácení žoldu a šikany od důstojníků. Povstalci obsadili Rumburk a postupně směřovali k Novému Boru, kde byly obklíčeni vojsky Rakousko-uherské armády a 10 povstalců bylo odsouzeno k trestu smrti zastřelením (v čele s Františkem Nohou). Zastřeleni byli u Nového Boru v lese za Lesním hřbitovem. Celkem dostalo trest přes 600 vzbouřenců.
pomník k Rumburské vzpouře z roku 1918 (foto: mapy.cz)
V roce 1942 došlo ke spojení Nového Boru s Arnultovicemi (dnes se skládá Nový Bor i z částí Bukovany, Janov a Pihel). Po válce došlo k odsunu německého obyvatelstva, přejmenování města r. 1948 na Nový Bor a postupně začal růst počet zde žijících lidí, zejména kvůli výstavbě panelových domů.
Na katastru Nového Boru leží i pozůstatky hradu Pihel, který byl založen v 2. pol. 14. stol., byl však husity poškozen či zcela zničen. Z přírodních zajímavostí na území Nového Boru patří např. Borská skalka – čedičový skalní útvar se železným stožárem stojí na vrcholu z části zalesněného kopce. Nedaleko také hora Klíč. Za navštívení určitě stojí i nedaleký Sloup v Čechách s hradem a skalním městem či Panská skála u Kamenického Šenova.
Mezi známé osobnosti z Nového Boru patří Friedrich Egermann (vynálezce nových druhů skla), Josef Jaroslav Kalina (český básník, např. dílo Kšaft) a Josef Rybička (horolezec, 150 prvovýstupů).
Borská skalka na severozápadě Boru (foto: mapy.cz)
Železniční trať (č. 080) Bakov nad Jizerou – Jedlová, na které leží i nádraží Nový Bor, byla zprovozněna v roce 1867 z Bakova po Českou Lípu Českou severní dráhou, do Nového Boru se vlaky dostaly v roce 1869, když byla trať prodloužená do Jedlové. Trať je dosud neelektrifikovaná a jednokolejná. Na začátku 20. století byla Česká severní dráha zestátněna a od roku 1918 patřila ČKD, od roku 1993 ČD a následně po roce 2003 SŽDC.
Regionova na trati 080 v Novém Boru při cestě na Jedlovou (foto: MCH/2018)
Na trati jezdí kromě osobních vlaků (do Jedlové a Mladé Boleslavi) také rychlíky, které jezdí na jih na Nymburk a Kolín, na sever do Rumburka a Šluknova.
vlakové nádraží v Boru (foto: MCH/2018)
Autobusové nádraží v Novém boru se nachází nedaleko vlakového nádraží. Většinu místních linek provozuje ČSAD Česká Lípa, jednu pak COMPAG CZ. na dálkových linkách z Prahy přes Českou Lípu, Nový Bor, Varnsdorf, Rumburk a Šluknov se kromě ČSAD České Lípy setkáte s Quick Busem, Busline LK nebo Josefem Hemelíkem. Kromě zmíněných lokalit odtud jezdí autobusy do Mladé Boleslavi, Liberce nebo třeba Děčína.
autobusové nádraží v Boru s linkou 500451 (foto: MCH/2018)
příměstská linka 500452 na náměstí Míru, kde se nachází kostel Nanebevzetí Panny Marie a sklářské muzeum (foto: MCH/2018)
Městskou dopravu v Novém Boru zajišťuje firma ČSAD Česká Lípa. Za městské linky lze považovat ty s licenčním číslem 500481 a 500482 (původně 500250 a 500260). MHD je provozována v pracovní dny od cca 4.50 do 18.30 hod a v létě o víkendu od 9.45 do 15.45 hod pouze v úseku Autobusové nádraží – Polevsko,,otočka dvěma páry spojů.
příměstský SOR na městské autobusové lince 500482 u polikliniky (foto: MCH/2018)
První linkou je polookružní linka 500481, která začíná mimo Nový Bor na západě v Okrouhlé. Odtud její spoje jezdí kolem skláren k autobusovému nádraží v Novém Boru a dále pokračují přes náměstí Míru (kde nezastavují) u kostela Nanebevzetí Panny Marie k městskému parku u polikliniky a následně na jih kolem stadionu, Husovou ulicí (kde je pomník na památku Rumburské vzpoury) a Tř. T.G.Masaryka do Chotovic. Následně se vracejí postupně zpět na sever, tj. jedou Janovem (součást Nového Bor), Sloupem v Čechách a nakonec se opět vracejí do Nového Boru – přijíždí sem ze severu od Lesního hřbitova, kde byly zastřeleni povstalci Rumburské vzpoury. Odtud jede většina spojů opět na jih bez zastavení Libereckou ulicí kolem Náměstí míru a Tř. T.G.Masaryka opět do Husovy ulice. Následně jedou jako předtím zpět přes stadion, polikliniku a autobusové nádraží na Okrouhlou.
linka 500481 přijíždí od stadionu k poliklinice (foto: MCH/2018)
Linka je zajišťována v pracovní dny 16 spoji v úseku Okrouhlá – Autobusové nádraží a 9 spoji v úseku Autobusové nádraží – Sloup – Autobusové nádraží. Interval je nepravidelný, cca hodina ve špičce.
Mezi spoji jsou ovšem také výjimky – některé spoje totiž obsluhují ZŠ U Lesa – sem jedou celkem tři spoje této linky. Jedním je ranní spoj z polikliniky, který odtud nejede ani k autobusovému nádraží, ani ke stadionu, ale přímo na sever k Lesnímu hřbitovu, odkud jako ostatní spoje jede přes Sloup v Čechách, Janov a Chotovice zpět od jihu do Nového Boru. Ze zastávky T.G.Masaryka, která se nachází na stejné křižovatce co zastávka Husova, jede doprava k ZŠ U Lesa (ostatní spoje jezdí doleva). Odtud pokračuje na sever na Dělnickou a kolem kostela se vrací zpět na polikliniku a na autobusové nádraží, kde končí. Druhý spoj, který sem jezdí, začíná na Okrouhlé a místo aby jel od polikliniky ke stadionu, jede přímo k ZŠ U Lesa, kde končí.
brzký ranní spoj linky 500482 od Okrouhlé, který končí svoji jízdu v zastávce Poliklinika, na kterou právě přijel (foto: MCH/2018)
Třetí spoj je odpolední – ten místo toho, aby jel od náměstí Míru přímo Tř. T.G.Masaryka na Husovu, jede na východ města k ZŠ U Lesa, odkud se opět vrací na Husovu – navíc tento spoj zastavuje i na náměstí Míru. Zde zastavuje kromě tohoto spoje ještě spoj ve 4.52, který jede z autobusového nádraží přes náměstí k Lesnímu hřbitovu a dále jako ostatní spoje.
SOR na lince 500482 do Kytlic u železničního přejezdu (foto: MCH/2018)
Linka 500481 je zajišťována v pracovní dny celkem 4 spoji v úseku Kytlice – Polevsko, 22 spoji v úseku Polevsko – Autobusové nádraží a 14 spoji v úseku Autobusové nádraží – Kpt. Jaroše. Interval je nepravidelný, cca půl hodiny v ranní špičce, hodinu v odpolední špičce a cca dvě hodiny v ostatním období. O víkendu jezdí pouze 4 spoje v úseku Autobusové nádraží – Polevsko pouze od června do října. Je možné na nich přepravovat kola.
SOR CNG 12 na lince 500482 na autobusovém nádraží v Boru (foto: MCH/2018)
Druhá linka nese licenční číslo 500482. Ta jezdí mnohem častěji a více po městě. Začíná v Kytlicích mimo Nový Bor, kam ovšem jedou pouze 2 páry spojů této linky a to pouze za předpokladu sjízdné komunikace. Většina spojů ovšem začíná ve vedlejším Polevsku, které se nachází na severozápadě Nového Boru. Odtud jezdí k autobusovému nádraží buď přes obytnou zástavbou kolem zastávky Za Větrem nebo kolem sklářských areálů u zastávky OSP. Od autobusového nádraží jede na východ kolem vlakového nádraží do zastávky gymnázium a dále k parku k poliklinice. Následně jede k náměstí Míru a kolem kostela Nanebevzetí Panny Marie přes Dělnickou a Českou na jihovýchod k ZŠ U Lesa. Odtud už jede jen do Husovy ulice a končí v zastávce Kpt.Jaroše na jihu Boru, odkud jezdí stejnou cestou zpět.
linka 500482 u vlakového nádraží, kde se dříve nacházela zastávka (foto: MCH/2018)
K ZŠ U Lesa jede na osmou hodinu také jeden spoj linek 500441, 500456 a 500461, u poslední zmiňované i jeden odpolední spoj.
linka 500482 na autobusovém nádraží v Boru (foto: MCH/2018)
Na městských linkách jezdí po celý den celkem 5 vozů, jedná o nízké či vysoké příměstské autobusy SOR. Zajímavostí je, že např. pár městských vozů, co má ČSAD Česká Lípa ve vozovém parku a které jezdí i v Novém Boru, jsou nasazovány na typicky příměstské linky.
Garáže dopravce se nacházejí v ulice B. Egermanna poblíž autobusového nádraží.
Do autobusu se nastupuje předními dveřmi.
ačkoliv na městských linkách nenaleznete třídveřové autobusy, jeden se např. prohání na příměstské lince 500474 z Nového Boru do Mimoně (foto: MCH/2018)
Na lince platí krajský tarif IDOL.
Zastávky jsou v klasickém příměstském stylu – malý kulatý terčík s nápisem zastávka.
Jízdní řády jsou klasické příměstské s odjezdy ze všech zastávek, někdy je zastávka na které stojíte zvýrazněna.
zastávka MHD na autobusovém nádraží (foto: MCH/2018)
Staré jízdní řády:
Mapa MHD:
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 12. 10. 2018