V září 2018 by mělo dojít ke spuštění systému městské hromadné dopravy v Říčanech. Provoz tří linek bude financovat i organizovat samo město a linky nebudou zařazeny do systému PID. V tomto článku vám přinášíme všechny informace, které k MHD v Říčanech aktuálně máme.
Přes den budou v provozu tři linky označené barvami – modrá, červená a zelená. Ráno naopak vyjedou tři školní linky v podobných trasách, ty ale budou označeny čísly. Výhodou těchto linek je zajíždějí i do odlehlejších oblastí Říčan (Pastelkov, Vysoká) a přidružených obcí (Pacov, Strašín, Voděrádky, Jažlovice, Kuří), kam linky PID nejezdí vůbec nebo jen velmi málo. Všechny tři linky se budou křižovat na nádraží. Nyní se pojďme podívat na navrhované linkové vedení:
návrh linkového vedení MHD v Říčanech (screen: VV)
Modrá linka začíná v přidružené obci Strašín a pokračuje přes Březí a Pacov do lokality Nad Jezerem, následně pokračuje k obchodní zóně Černokostelecká, která bude jistě vyhledávaným cílem, a přes zastávky Říčanská a Pod Lihovarem pokračuje k centrálnímu přestupnímu bodu Nádraží. Zde bude umožněn přestup na vlak a další linky MHD. Po obsloužení Komenského náměstí a polikliniky Štefánikova se vydává do historického jádra – na Masarykovo náměstí. Zbytek trasy kopíruje linku PID 428 – přes Voděrádky a Jažlovice se dostává k Průmyslové zóně Zděbrady, kde je ukončena. Autobusy by na modré lince měly jezdit každou hodinu.
Červená linka začíná v Radošovicích – obsluhuje sídliště Pastelky (zastávka V Žaludech) a ulici Nad Bahnivkou. Následně se ulicí Březskou dostává až na hlavní – Černokosteleckou, kde zastavuje ve velmi populární zastávce K železniční stanici. Pokračuje okolo Nemocnice k Nádraží, kde je umožněn přestup na vlak a další linky MHD. Podobně jako modrá linka se vydává z Nádraží na Masarykovo náměstí, odkud pokračuje Rooseveltovou ulicí ke Hřbitovu. Následně se dostává do přidružené obce Kuří, kde končí. Červená linka bude ve špičce jezdit dokonce v 30minutovém intervalu.
Zelená linka začíná na Olivovně. Po vzoru linky 303 obslouží sídliště Pod Kavčí Skálou a vydává se k Nádraží. Poté pokračuje nepříliš známou ulicí U Trati do lokality Na Vysoké, kam je velmi obtížné se dostat. Stejnou trasou se vrací zpět do centra a z Masarykova náměstí pokračuje ulicí Na Obci do části Marvánek, kde má konečnou blokový objezd u sportovního centra Oáza. Zelená linka bude jezdit taktéž ve špičce v cca půlhodinovém intervalu.
Návrh linkového vedení je možné prozkoumat na Google Mapách.
návrh linkového vedení školních linek v Říčanech (screen: VV)
Školní linka č. 1 (v mapě znázorněna zelenou barvou) je tak trochu kombinací prvních dvou linek MHD – podobně jako modrá linka začíná ve Strašíně a pokračuje do Březí a Pacova, následně ale odbočí do ulice Nad Bahnivkou a po vzoru červené linky obsluhuje Radošovice. Černokosteleckou ulicí se vydává k největší říčanské základní škole Bezručova (8:10), odkud pokračuje Domažlickou ulicí okolo MŠ Čtyřlístek ke druhé velké škole – ZŠ U Říčanského lesa, kam přijíždí na začátek vyučování v 8:30.
Školní linka č. 2 (v mapě znázorněna vínovou barvou) začíná v přidružené obci Jažlovice a žáky z Voděrádek a Marvánku doveze k 1. základní škole Říčany (8:10), situované přímo na hlavním Masarykově náměstí. Dále staví na Komenského náměstí, kde se nachází Gymnázium Říčany, a přes sídliště Pod Kavčí Skálou pokračuje na Olivovnu k ZŠ U Říčanského lesa, kam přijíždí opět v 8:30.
Školní linka č. 3 (v mapě znázorněna modrou barvou) vyjíždí z Kuří. Žáky doveze na Masarykovo náměstí k 1. ZŠ Říčany v 8:10 a vydává se do odlehlé lokality ulic Na Vysoké a Srnčí. Zde nabere nové cestující a vyráží k ZŠ Bezručova (8:10), odkud pokračuje ještě do centra na zastávku Štefánikova.
Návrh školních linek je možné prozkoumat na Google Mapách.
Nyní k samotnému systému. Školní linku nezařazenou do PID provozují Zdiby, známá je pod označením HOBR express, a svůj systém školních spojů bylo kvůli nespokojenosti s dopravcem Arriva nuceno zavést i město Jesenice. Systém vlastní městské hromadné dopravy takhle blízko Prahy ale nemá obdoby. Nutno dodat z našeho pohledu, že město Říčany se na provoz vlastní MHD velmi dobře připravilo, dokonce sepsalo i vlastní dokument standardy a kvality bezpečnosti MHD a vytvořilo smlouvu s dopravcem. Na základě veřejné zakázky získala pětiletou smlouvu na provozování služby společnost ČSAD Benešov s.r.o. Smlouva umožňuje městu dle potřeby měnit trasy linek, intervaly či rozsah provozu.
časopis Říčanský kurýr červenec-srpen, článek o MHD v Říčanech, strana 10 (screen: VV)
Podle časopisu Říčanský kurýr jízdné od cestujících dopravce nebude vybírat, což by mělo přispět k rychlejší a efektivnější jízdě. Těžko říct, zda bude jízdné zdarma, ale nejspíš to vypadá na předplacené čipové karty či možnost využití platby přes mobilní aplikaci. Městský rozpočet vyjde zajištění MHD přibližně na deset milionů korun ročně. Dopravce ČSAD Benešov, který vyhrál soutěž, bude jezdit za 45,06 Kč vč. DPH za 1 km jízdy a bude vypravovat midibusy typu Rošero Iveco First. Míst k sezení bude 20 včetně čtyř označených míst pro osoby s omezenou či zhoršenou schopností pohybu a orientace. Ve vozidle musí být vyhrazený prostor pro minimálně jeden kočárek.
časopis Říčanský kurýr červenec-srpen, článek o MHD v Říčanech, strana 11 (screen: VV)
Vozidla budou dále vybavena čtečkou pro školní čipy, Wi-Fi pro bezplatné připojení cestujících a vysílači GPS, protože bude možné on-line sledovat aktuální polohu autobusů v mobilní aplikaci Říčany v mobilu.
Systému MHD držíme palce a těšíme se na svezení v září 2018.
Zveřejněno: 26. 6. 2018
Aktualizováno: 3. 7. 2018
Autor: Vojtěch Vilímec