Libeňský most čeká citlivá rekonstrukce a nebude se tedy bourat. Takové rozhodnutí včera schválila Rada hlavního města Prahy. Nyní budou prověřeny různé varianty oprav mostu a na jaře padne rozhodnutí o dalším postupu.
Magistrát si nechá vypracovat studii opravy Libeňského mostu. Dokončena by měla být v únoru příštího roku. Dokument by měl například doporučit, zda budou muset být vnitřní obloukové pásy vybourány, nebo zůstanou zachovány. „Tyto dvě varianty nám (studie) srovná z hlediska zatížitelnosti mostu, životnosti a z hlediska nákladů na rekonstrukci,“ uvedl náměstek primátora hl. m. Prahy Adam Scheinherr.
Po zvolení jedné varianty opravy mostu bude organizován workshop s tématem kompletního řešení části Libeňského mostu mimo řeku s důrazem na řešení protipovodňové ochrany a dopravy v prostoru Palmovky.
Technická správa komunikací (TSK) ještě před výsledky plánované studie zahájí opravy, kvůli nimž není potřeba most zavírat a omezovat dopravu. Začnou opravy vnějšího líce, schodišť, sloupů osvětlení a zábradlí. Z mostu budou také přeloženy inženýrské sítě, a to do podchodů provedených pod Vltavou. Podle náměstka Scheinherra je cílem zastavit další chátrání mostu.
„Plníme programové prohlášení a předvolební slib, kdy okamžitě po ustanovení Rady schvalujeme plán na rekonstrukci Libeňského mostu a další kroky k jeho záchraně. Díky koaliční shodě dojde k zastavení degradací mostu základními opravami, které budou vizuálně znatelné již příští rok. Díky přípravným pracím a studii porovnáme nejlepší variantu pro Libeňský most. Dáváme jasný signál a po 90 letech, kdy se mostu nikdo nevěnoval, mu dopřejeme péči, kterou si tolik zaslouží,“ uvedl Adam Scheinherr.
Most z roku 1928 je ve špatném stavu, nikdy nebyl opravován. Minulé vedení chtělo most bourat. Letos v lednu musel být zhruba na měsíc pro automobily a MHD uzavřen a následně podepřen. Nové vedení metropole se však už při koaličních debatách před sestavením programového prohlášení shodlo na zachování. Osud mostu v minulosti řešilo i ministerstvo kultury, památkou ho ale neprohlásilo.
Praha má s mosty problémy dlouhodobě. Město si nechalo nedávno udělat zátěžové testy mostu Legií a zpracovává se diagnostika Hlávkova mostu, který je rovněž ve špatném stavu. „Je chystána diagnostika Palackého mostu, Barrandovského, takže všechny tyto mosty, až budeme k nim mít konkrétní data a výstupy z těchto studií, tak se přistoupí k rekonstrukci,“ zmínil Scheinherr.
Nové vedení města plánuje výstavbu nových mostů, a to Rohanského mezi Prahou 7 a 8 a Dvoreckého mezi Smíchovem a Podolím. V případě Dvoreckého mostu budou zastupitelé na prosincovém jednání schvalovat zadání zpracování dokumentace pro územní rozhodnutí.