Dopravní podnik hl. města Prahy aktuálně testuje elektrobusy na lince 58. Již tento rok se vydají na letištní autobusovou linku AE. Taktéž se počítalo s elektrobusy na lince 207. Se změnou vedení na magistrátu není ale jasné, jestli se v projektu bude pokračovat. V budoucnu by měly být elektrobusy nasazeny na linku 140. Pro to je nutné ale udělat několik opatření, budou muset být upraveny/obnoveny/zřízeny měnírny na Proseku, v Letňanech a v garážích Klíčov.
Elektrobusy zažívají doslova boom, umožnil to jednak rozvoj bateriových technologií, které nejsou tak náročné na budování infrastruktury na trase, ale také miliardy korun z evropských dotací, které na pořízení elektrobusů vyhradilo ministerstvo pro místní rozvoj. Kromě toho, že elektrobusy šetří životní prostředí, jsou i levnější. Nejnákladnější je totiž v podstatě hlavně výstavba trolejí a pořízení elektrobusů. DPP pro severovýchod Prahy nakoupí až 15 kloubových bateriových trolejbusů.
„Vzhledem k vysoké investiční náročnosti elektrifikace je cílem DPP maximálně využít stávající napájecí infrastrukturu tramvají, případně do budoucna i metra. Prioritou pro další etapy elektrifikace bude zejména dostupnost stávající elektrické infrastruktury. Předpokládá se pořízení až 14 elektrobusů standardní délky 12 metrů. Součástí investice bude nabíjecí stopa ve vybraném obratišti a příslušná nabíjecí infrastruktura v garáži Vršovice,“ dodala Řehková.
Severozápad Prahy
V budoucnu by mělo dojít k nasazení elektrobusů na linku 140, de facto by došlo k prodloužení linky 58. „Předpokladem je realizace trolejového vedení ve vybraných úsecích linky č. 140, dále úprava stávající kontejnerové měnírny v Prosecké ulici pro trvalý provoz, reaktivace bývalé trolejbusové měnírny v Příborské ulici v Letňanech a výstavba nové kontejnerové měnírny v areálu garáží Klíčov,“ uvádí Aneta Řehková, tisková mluvčí DPP.
Nabíjení elektrobusů má dvě možnosti. Buď se využívá tzv. dynamické neboli trolejové vedení, kdy se elektrobus nabíjí v určité části trasy, to je vhodnější pro páteřní autobusové linky. U kratších linek postačuje statické nabíjení na konečné zastávce. Linka 58 využívá obou systémů, tedy jak dobíjení na Palmovce, tak i trolejového vedení v Prosecké ulici.
Další linky
Čtrnáct elektrobusů se mělo vydat v druhém pololetí roku 2018 i na linku 207. Jak je vidět, zatím se tak nestalo a nejsou známé konkrétní informace o pokračování projektu. Nabíjení elektrobusů by mělo fungovat kombinací nočního nabíjení v garáži a průběžného nabíjení v autobusovém obratišti Ohrada. V obou případech pomocí pantografového sběrače a dvoupólového trolejového vedení.
Na lince AE se plánuje v roce 2019 nasazení šesti 12metrových elektrobusů s kapacitou minimálně 32 míst k sezení. Jejich nabíjení bude zajištěno na obou koncových zastávkách, které potrvá od 4 do 8 minut. Jde o technologii průběžného čtyřpólového nabíjení, to zajístí delší dojezd elektrobusů. S touto technologií mají zkušenosti i jiná evropská města.
Rozlišujte prosím parciální trolejbusy od elektrobusů (číst to takhle je matoucí). To, co jezdí na lince 58 je trolejbus, to co je testováno na 109 je elektrobus.