Arménská veřejná doprava je známa tím, že je velmi zkostnatělá. Když bychom se před 3 lety podívaly na fungování MHD v hl. m. Gruzie Tbilisi a porovnali s fungováním MHD v hl. m. Arménie Jerevanu, čekal by nás dozajisté velký šok. Městská doprava se za poslední 4 roky v Jerevanu proměnila, stále má ovšem před sebou velké výzvy.
749 nových autobusů a konec soukromých linek MHD
Za poslední 4 roky bylo do Jerevanu dodáno celkem 749 nových nízkopodlažních autobusů, které jsou převážně čínské výroby Zhong Tong. Část jich je značky MAN a Mercedes-Benz. První začaly jezdit na začátku roku 2021. Posledních 171 autobusů bylo dodáno na podzim 2024, které se nyní připravují do provozu.
Díky novým autobusům dojde k 1. lednu 2025 k zastavení provozu posledních 9 soukromých autobusových linek, na které byly dosud nasazovány staré vysokopodlažní midibusy PAZ a Hyundai, které měly o polovinu menší kapacitu než nově pořízené autobusy. Postupně také budou odstaveny zbylé čínské Higery z roku 2011, kterých bylo dodáno 249 ks. Je otázka, jaký osud je čeká, neboť v Arménii stále jezdí staré ruské PAZy-672 z 80. a 90. let v odlehlých oblastech (zejména v oblasti Vanadzoru) a tyto pouze 13 let staré autobusy by mohly najít využití.
Od ledna 2025 tak bude autobusová doprava v Jerevanu zcela bezbariérová.
Zavedení přestupních jízdenek, platby kartou a radikální zdražení jízdného
Od 1. ledna 2025 dochází ke sloučení cen jízdného tak, aby byly pro autobusy, trolejbusy i metro stejné. Na jednu přestupní jízdenku tak bude možné jet autobusem, trolejbusem i metrem. Kvůli zrušení všech soukromých linek MHD od 1. ledna 2025 tak bude jízdenka platit na všechny linky ve městě.
Od ledna 2025 bude také možné platit ve všech prostředcích MHD kartou.
Základní jízdenka stojí 300 AMD (tedy cca 18 Kč) a platí 90 minut (max 3 jízdy), 1 denní jízdenka stojí 900 AMD (cca 55 Kč, max 8 jízd), jízdenka pro 10 jízd 2200 AMD (cca 134 Kč) a 7 denní 5000 AMD (cca 305 Kč). Dosud byla nejlevnější jízdenka za 50 AMD (cca 3 Kč, pouze na trolejbusy, autobusy měly nejnižší 100 MAD, tedy 6 Kč), tedy jedná se o citelné zdražení. Ceny při elektronické platbě jsou o 2-7 % levnější.
Zatímco roční jízdenka na MHD v Praze stojí 3650 Kč, ta v Jerevanu stojí 5500 Kč. To by nebylo až tak markantní, kdyby průměrná mzda v České republikce nebyla v roce 2024 cca 45 000 Kč, zatímco v Arménii v přepočtu cca 9000 Kč. Zdražení jízdného se několikrát posunovalo, nakonec začne platit od 1. ledna 2025.
Konec žetonů v metru
Jeden ze symbolů jerevanského metra je od října 2024 pryč. Zatímco dříve se v jerevanském metru platilo kovovými žetony a posléze plastovými, nově je možné platit kartou a QR kódy.
60 nových trolejbusů a konec trolejbusů Škoda 14Tr
Nedílnou součástí Yerevanu jsou i trolejbusy, které ovšem nejezdí moc často. V červenci 2023 došlo k jejich posílení o 15 nových trolejbusů Yutong a v prosinci 2024 o dalších 15 nových Zhongtongů, díky čemuž mohly být vyřazeny poslední trolejbusy Škoda 14 Tr (ev.č. 06 a 62, vůz č. 19 byl vyřazen již v dubnu 2024) a prvních vozidel Liaz-5280 (v roce 2008 bylo dodáno 36 vozidel, z nichž 3 vozidla jsou dávno vyřazeny a 3 byly odstaveny v prosinci 2024 s dodávkou nových trolejbusů). V plánu je zakoupit dalších 15 nových trolejbusů v roce 2025 a 15 nových trolejbusů v roce 2026, čímž má dojít k vyřazení všech 30 vysokopodlažních trolejbusů Liaz-5280 a trolejbusová doprava v Jerevanu se tak od roku 2026 stane zcela bezbariérová (s 60 trolejbusy).
Aktuálně se trolejbusová doprava skládá z linek 1, 2, 9, 10 a 15. Od 8. července 2023 byla linka 2 prodloužena až do Nubarašen a linka č. 10 do Davtashen díky novým trolejbusům, které mohou jet i část úseku bez trolejí. Od 2. prosince 2024 byly zrušeny zkrácené linky 2a a 10a a všechny spoje tak jedou v celé trase díky novým trolejbusům.
První znaky preference
Z ní to až neuvěřitelně, ale v srpnu 2024 vznikl v Jerevanu první buspruh, díky čemuž autobusy nebudou čekat v totálních zácpách, jak je pro Jerevan obvyklé.
Jaké výzvy jerevanskou MHD nadále čekají?
Pokud jste někdo někdy byl v Jerevanu, určitě jste si mohli povšimnout dopravních kolon kamkoliv kam se podíváte. MHD je zapotřebí preferovat a to obzvlášť v Jerevanu. Tomuto fenoménu nepomáhá ani postupná urbanizace ani před rokem ukončené válka o Náhorní Karabach, kdy plno Arménců muselo opustit své domovy.
Dalším úskalím je přeplněnost prostředků MHD, a to jak metra, kde se postupně přidává „prostřední“ vagón, tak autobusů. Dříve totiž jezdilo jerevanské metro dvouvozové, nyní dochází ke zvětšení souprav metra na 3 vozy. Stejně tak u autobusů je otázka, zda přeplněnosti pomůže preference, např. ve formě buspruhů nebo bude potřeba šáhnout po podobném opatření jako v sousední Gruzii a zakoupit kapacitnější 12 metrové a 18 metrové autobusy.
Pokud by měly zdejší politici dostat jedinou radu, tak se zajet podívat do hl. m. Gruzie Tbilisi a podívat se, jak zdejší městská doprava funguje.
Připomeňme si, že ve druhém největším městě Arménie – Gyumri a třetím největším městě Arménie – Vanadzoru, byly letos zprovozněny první elektrobusy.
Autor: Martin Chour
Zveřejněno: 26. 12. 2024