‚Kulaťák‘ čekají úpravy. K jakým změnám dojde?

Jedno z nejrušnějších pražských náměstí se změní. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v úterý večer vyhlásil výsledky architektonické soutěže na jeho novou podobu. Střed Vítězného náměstí v Praze 6 se otevře lidem a bude osazen stromy, tramvaje budou jezdit po západní straně náměstí a pod náměstím budou podzemní garáže. Náklady na úpravy náměstí jsou odhadovány na 500 milionů korun. Začít stavět by se mohlo v roce 2023. Termín dokončení není znám. 

Celková podoba náměstí po rekonstrukci. Tramvaje pojde na okraji a uprostřed bude park a obelisk. (foto: IPR)

Architektonická soutěž

Cílem soutěže, vyhlášené IPRem v dubnu letošního roku, bylo řešení problémů s dopravou a uspořádání náměstí tak, aby bylo pro obyvatele bezpečnější. Mezi hlavní problémy náměstí patří velké dopravní zatížení a nepřehledné křížení automobilové a pěší dopravy. Dalším úkolem bylo respektovaní původních plánů architekta Engela. „Antonín Engel Prahu myšlenkově velmi ovlivnil. Ačkoli jeho původní plán nebyl dokončen, dnešní generace urbanistů na něj stále navazují. Kvalitní vítězný návrh je toho dobrým příkladem,“ hodnotí ředitel IPR Praha Ondřej Boháč. 

Podle projektu se z rušného náměstí se stane poklidné místo. (foto: IPR)

Do architektonické soutěže na novou podobu Vítězného náměstí přišlo 43 návrhů, z toho byly tři vyřazeny kvůli dodání po termínu. Autory šesti návrhů byly týmy ze zahraničí, a to ze Srbska, Švédska, Německa, Španělska a Nizozemska. Do finále postoupilo pět návrhů. Nejlepší z nejlepších vybírala porota složená z šesti odborníků na architekturu a urbanismus a pěti politiků. Mezi nimi byl například starosta Prahy 6 Ondřej Kolář nebo bývalá primátorka Adriana Krnáčová. Vítězem se stal návrh od architektů Pavla Hniličky, Evy Mackové a Josefa Filipa. Na druhém místě se umístilo švédské studio Mandaworks AB a třetí cenu získali Jakub Cigler Architekti a.s + Ateliér DUA s.r.o. Hlavní město Praha dá autorům vítězného návrhu 1,2 milionu korun, druhý v pořadí získá 600 tisíc korun a třetí dostane 400 tisíc.

Na náměstí se budou pořádat i trhy. (foto: IPR)

Pavel Hnilička pracoval mezi lety 2012 až 2014 pro IPR, kde vedl přípravu pražských stavebních předpisů. Jeho ateliér v posledních letech uspěl i s několika rozsáhlými projekty, například urbanistickou studií ke stavbě bytů na Rohanském ostrově. Institut ale odmítá, že by minulost Pavla Hniličky a jeho ateliéru mohla mít vliv na výsledek současné soutěže. „Celý průběh soutěže byl anonymní. Ukazuje to spíš, že je vítězný tým skutečně kvalitní,“ sdělil České televizi Marek Vácha.

Na náměstí budou různé vodní prvky, v pozadí jsou stromy, které chrání lidi přes provozem na silnici. (foto: IPR)

Co se změní?

Podle návrhu nebude tramvajová trať křižovat náměstí, ale bude vedena po západní straně (u Evropské ulice). Řidiči automobilů budou jezdit po tzv. spirálové křižovatce, která není v Česku příliš běžná. Zadavatelé soutěže ale žádné komplikace nečekají. „Měli jsme v porotě dva dopravní inženýry a ti tuhle křižovatku hodnotili kladněPotvrzovali, že je na ní lepší průjezdnost. I když v prvních dnech nebo týdnech mohou být řidiči zmatení, brzy si zvyknou,“ řekl mluvčí IPR Marek Vácha České televizi.  Na kruhový objezd budou auta nově vjíždět ze dvou pruhů, nikoliv z jednoho jako je tomu nyní. Díky těmto opatřením se pak střed může stát opravdovým náměstím s univerzálním využitím.

Uprostřed bude obelisk, jeho podoba se bude dolaďovat ve výtvarné soutěži. (foto: IPR)

Výrazným prvkem je také centrální monument, který byl i v původních plánech Antonína Engela ve středu náměstí v podobě obelisku. Porotci doporučili podobu monumentu přenechat výtvarné soutěži. Pomník zahraničním vojákům 2. světové války je kvůli nově vedené dopravě přesunut na severozápadní část náměstí (směrem k Technické ulici). V návrhu nechybí ani pítka, nový mobiliář, okrasné kašny a vodotrysky. 

Dojde i ke změně umístění tramvajových zastávek. (foto: IPR)

Názor 

Podle porotců se architektům podařilo vymyslet, jak vyřešit dopravu a zároveň zpřístupnit náměstí chodcům. Zároveň ocenili, že se nové Vítězné náměstí podobá původnímu návrhu prvorepublikového architekta Antonína Engela včetně centrálního monumentu. Porotci doporučili podobu monumentu přenechat výtvarné soutěži. Dále se jim velice zamlouvá umístění stromů, které oddělují vozovku od středu náměstí, a vytváří tak nerušený prostor pro chodce. Ti se na vzniklé náměstí pohodlně dostanou díky novému výstupu z metra nebo přechodům.

„Těší mě, že se podařilo vybrat takový návrh, který pokračuje v odkazu autora urbanismu Dejvic Antonína Engela a zároveň nabízí více možností využití pro občany. Zejména příjemnější pohyb chodců přes náměstí. Studie mění Vítězné náměstí na zelenější a přívětivější místo, ve kterém budou lidé chtít trávit čas,“ vysvětluje náměstkyně primátorky Petra Kolínská pro Pražský deník. „Po Malostranském a Karlově náměstí pokračujeme s potřebnou změnou i na ‚kulaťáku‘. S tímto návrhem má Vítězné náměstí šanci stát se jedním z nejreprezentativnějších míst v Praze,“ říká končící pražská primátorka Adriana Krnáčová.  

Opačný názor má Ondřej Matěj Hrubeš, bývalý opoziční zastupitel a šéfredaktor webu MHD86.cz: „Vizualizace je nádherná. Pískoviště uprostřed. Téměř žádná auta. Jako v pohádce. Ale neumím si představit, že intenzity dopravy, které jsou na ‚kulaťáku‘, nezabijí to krásno totálním dopravním kolapsem. Stačí se podívat na přechod pro chodce ve Svatovítské a teď si k tomu představit další přechody do vnitřku ‚kulaťáku‘, po kterých budou non-stop přecházet chodci.“

Redaktor Tram-Bus.cz a student ČVUT Vojtěch Vilímec, který se na Vítězném náměstí každý den pohybuje, komentuje návrh takto: „Proč by měly tramvaje jezdit po obvodu kruhu? Nyní, když jezdí středem, je to rychlé a stylové. Navíc mají podle návrhu jezdit jen na jedné polovině kruhu. Když už, tak by se zde dal po vzoru polských tramvajových tratí postavit tramvajový kruhový objezd, kde by se mohla zároveň i efektivně ukončit studentská tramvajová linka ze Suchdola. Návrh počítá již s prodloužením TT do Suchdola a s tím i úpravou některých autobusových linek. Už nyní jezdí tramvaje 8 a 18 na Podbabu velmi plné, a to i v nečekaných denních dobách, takže při případném zkrácení, v některých případech dokonce úplném zrušení linek 107, 147, 116, 160, 340 a 350 by se musela kapacita TT do Podbaby několikanásobně zvýšit.“

Podoba náměstí na mapě po rekonstrukci. (foto: IPR)

 

Pohled na náměstí z ptačí perspektivy. (foto: IPR)


Pohled na náměstí po rekonstrukci z vyšší výšky. (foto: IPR)

Štítky , , , , .Záložka pro permanentní odkaz.

Autor: Vojtěch Jánský

Na stránkách začal pracovat v lednu 2018 na městských linkách. Od května 2018 je zástupcem šéfredaktora stránek. V říjnu 2018 ukončil práci na městských linkách a nyní se věnuje denním článkům.

5 reakcí na ‚Kulaťák‘ čekají úpravy. K jakým změnám dojde?

  1. Osamělý Vlk říká:

    Tak na názor pana Hrubeše fakt nemá cenu brát ohled. Ostatně to co říká, je lež. Osobně bych spíš snížil kapacitu kruháče, nebo poslal auta jinam, aby se tohle místo stalo přívětivější pro všechny. Tramvaje by mohly zůstat tak, jak jsou teď, nikomu nepřekáží. A pokud odklonit , tak po vzoru Vídně, kdy je možno ukončit tramvaje už na náměstí v případě potřeby.

    • Ondřej Matěj Hrubeš říká:

      Na názor Osamělého Vlka nemá cenu brát ohled. Jedná se o anonyma, který se schovává u maminky doma za monitorem počítače.

      • Osamělý Vlk říká:

        Pane Hrubeši, sorry, ale v daném návrhu v podstatě není přílišné omezení IAD, vlastně tam není téměř žádné. Jako nelze furt ustupovat řidičům aut, a jestli tady je tunel Blanka, tak nějak nemá smysl, aby tady byla podporována automobilová doprava. Navíc jen malá část aut musí jezdit tudy, vlastně jen oblast na sever od Vítězného náměstí, což jde odvést Korunovační a přímo návaznými ulicemi. Jaktože ta „pohádka“, a ještě idealistější, je na západě možná, nikdo si nestěžuje, a dopravní kolaps tam není? Obávám se, že Vaše názory patří někam do 90. let 20. století.

  2. Michal říká:

    Linka 107 a další od Podbaby by končila kde?

    • Jiří Anlex Trsek říká:

      No právě Kulaťák se bude muset stavět až po postavení tratě do Suchdola. A to teď vypadá na rok 2023. Do té doby se na Kulaťák nebude dát sáhnout :/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *